Mededeling

Collapse
No announcement yet.

voerbakje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • voerbakje

    hallo beste forum leden mijn zebravink maakt zijn nest in het voerbakje.Ikheb 2nestkasjes hangen maar daar kijken ze niet naar om.Wat doe ik fout? Alvast bedank voor jullie reactie.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
    .....Als het kan zou ik een van de nestkastje ophangen op de plek van het voerbakje..... Soms hechten zebravinkjes heel erg aan een bepaalde plaats in de kooi voor het nest.
    Tomorrow is the first day of the rest of your life...

    Opmerking


    • #3
      In ogenschouw genomen dat Zebravinken bepaald niet bekend staan om hun kieskeurigheid qua nestgelegenheid is het eigenlijk best opmerkelijk dat ze de voorkeur geven aan een voerbakje, terwijl ze wel de beschikking hebben over een nestgelegenheid.

      Je kunt het echter ook zien als een bevestiging van dit gebrek aan kieskeurigheid doordat ze dus ook gewoon 'gaan' voor een voerbakje.

      Wat ik eigenlijk het meest opmerkelijke vind is dat ik dit soort gedrag in mijn eigen toch wel ruime ervaring met zebravinken eigenlijk nooit heb meegemaakt!

      Eind jaren zeventig, begin jaren tachtig speelde ruimte geen rol en had ik de gelegenheid om met diverse koppeltjes zebravinken (gemiddeld 200-300 jongen per jaar, in max. 2 ronden) te kweken.
      Dit gebeurde voornamelijk in broedkooien van eigen makelij, welke onder andere waren voorzien van nestlades van donkergekleurd hout.
      De houtsoort weet ik helaas niet meer,maar ik denk dat dit op zich ook niet echt veel uitmaakt.
      Deze nestgelegenheden waren van binnen allemaal goed donker en dat kan volgens mij wel uitmaken.
      Holenbroeders zoeken van nature het liefst een veilig en donker plekje om te nestelen.
      Hoe dan ook, feit is in ieder geval dat ALLE vogels zonder enig probleem gebruik maakten van deze donkere nestlades en in al die tijd heb ik van geen enkel koppeltje ooit pogingen tot nestelen op de grond, in voerbakjes of badhuisjes en dergelijk kunnen waarnemen!
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        Aangezien ik verder geen ervaring heb met zebravinkjes (ik heb ze pas een paar weken) laat ik ze maar hun gang gaan.Wat betreft een broedkooi die heb ik niet.Ze zitten in een kamervoliere van 120-80-60.Er zitten 2mannetjes en 3vrouwjes en het mannetje is het nest aan het bouwen in het voerbakje. Bij deze wil ik jullie alvast bedanken voor de snelle reacties. Gr Pieter en Silvia

        Opmerking


        • #5
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            Ik ben bang dat 3 stellen in een kooi van 120x60x80 ook bonje gaat worden. ik kan mij indenken dat je geen 3 vogels (2 vrouwtjes en 1 mannetje) weg wilt doen maar het zou wel de beste oplossing zijn

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Wim van der Waal
              Ik ben bang dat 3 stellen in een kooi van 120x60x80 ook bonje gaat worden. ik kan mij indenken dat je geen 3 vogels (2 vrouwtjes en 1 mannetje) weg wilt doen maar het zou wel de beste oplossing zijn
              Ik denk ook dat de kooi te klein is voor 3koppeltjes en ik ben inderdaad ook niet van plan om er nu al 3 vogels weg te doen. Op dit moment verstaan ze zich prima van ruzie is dus geen spraake.Wat ik raar vindt is dat ze een nest gebouwt hebben in het voerbakje terwijl er nestkasjes ophangen.Van de ene kant is het grapig en van de andere kant weer raar.Zoals ik al gezegt heb zijn mijn vrouw en ik pas bezig met de hobby en ik ben er nu al aan het denken om een grootere voliere te gaan bouwen.Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte Gr pieter en silvia

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door pieter40
                Zoals ik al gezegt heb zijn mijn vrouw en ik pas bezig met de hobby en ik ben er nu al aan het denken om een grootere voliere te gaan bouwen.Ik hou jullie in ieder geval op de hoogte Gr pieter en silvia
                Het vogelvirus is erg besmettelijk Veel plezier met je vogels.

                Je kan het inderdaad gewoon zijn gang laten gaan. Er zijn altijd uitzonderingen dus misschien gaat het allemaal goed.

                Opmerking


                • #9
                  ja inderdaad,
                  als je eenmaal het vogel virus heb kom je er niet meer van af.
                  het blijft trekken ook na jaren dat je geen vogels heb gehad.
                  ik heb door omstandigheden 5 jaar geen vogels gehad.
                  kleinere woning.grotere woning kregen we kinderen
                  nu sinds kort hebben we weer een beneden huis.
                  dus je raad het al het eerste wat er in de tuin kwam was een voilere.
                  werd daarna lid van een vogelvereniging.
                  nu zijn er 3 voileres en in me schuur staan nu 10 broedkooien en een kleine vlucht voor me jongen vogels.
                  en het helpt zeker mee dat je vrouw het ook leuk vind,
                  die van mijn gelukkig ook.
                  zelfs zo erg dat ik nu een grijze roodstaart papegaai binnen heb staan.
                  succes met de hobby

                  Opmerking

                  Working...
                  X