PDA

Bekijk Volledige Versie : Goudvinkenkweek NU

Davy
26-12-2007, 14:38
Hallo,

Ik heb een vraag die misschien normaal zou klinken als ik ze in de maand maart zou stellen, maar goed.

Ik kweek goulds en deze zitten een ruimte met een temperatuur van ongeveer 10 graden. Het licht brand gedurende 16u.

Nu heb ik mij in november twee koppels grote goudvinken aangeschaft.
Deze zaten per koppel in een bak van 80 cm. Nu zijn we verhuisd en zitten ze in een bak van 50 cm.
Gisteren zag ik 1 van de poppen met haar vleugels fladderen en eten vragen aan de man.
Een vriend van me die er ook bij was zag dat de pop met nestmateriaal ( dat de goulds naar buiten gegooid hadden en in de kooi van de goudvinken beland was) in de bek zat.

Ik was wel even benieuwd en heb ze een beetje gegeven.
Deze ochtend zat de pop al in een nest en er lag nestmateriaal in.

Ik weet ook wel dat het nu niet het moment is maar wat zou ik doen?

Zou ik de vogels verhuizen naar een grotere bak, 100cmX60cmX60cm en ze laten doen of alles wegnemen?
Door het feit dat ze in dezelfde ruimte zitten als de goulds denken met het zelfde aantal lichturen denken deze natuurlijk ook dat de tijd rijp is.
Of zou het beter zijn ze te laten wachten tot maart?

groeten

naruch
26-12-2007, 15:17
zet ze groter, de kooi die je aangeeft is prima 100cmX60cmX60cm en geef ze nest gelegenheid en nest materiaal, de vogels zijn in broedkonditie, dit is normaal als ze met 16 uur licht zitten gedurende 2 maanden.

wachten tot maart heeft weinig zin, omdat de vogels ongeveer 4 maanden in broedkonditie zijn, zou je wachten dan heb je kans dat ze niks meer doen, omdat de broedkonditie afneemt.

wel de koppels apart huisvesten.

Davy
26-12-2007, 16:18
Bedankt naruch,

Ik heb nog een bijkomende vraag.

In volières zie je meestal dat er gebruik gemaakt wordt van kapelletjes met wat takjes rond.

Maar wat te gebruiken in een kooi.

Gewoon een rond kommetje in riet en sisal bevestigen aan de tralies?
Of dient de vogel afgeschermd te zitten, dus eventueel met plaaje hout tegen de tralie? Of heeft deze liever zicht op de omgeving zoals putters?

groeten

girlits
26-12-2007, 16:37
Als de vogel al met het nest aan het bouwen is volstaat het nestkastje prima en hoef je niets te veranderen.Moet alleen oppassen met de leeftijd van de vogels.Als het vogels van 07 zijn en toevallig uit de tweede of derde ronde denk ik dat ze nog te jong zijn waardoor legnood of niet goed broeden een gevolg kan zijn.Ook moet je beginnen met eivoer zodat ze dat straks goed eten en mee voeren.Zorg ook voor de juiste ringen.en succes groeten eddie

Davy
26-12-2007, 17:45
Wel nu hangt er een rieten mandje in dat aan de binnenkant bekleed is met cocosvezel.
De poppen zijn van 2006 en 1 man van 2006, de andere van 2007.

Afwachten dus. Het wordt voor mij een beetje zoeken wat het beste voor ze is.
Eivoer kijgen ze al geruime tijd en ze zijn er gek op. Zelfgemaakt en de bakken zijn altijd leeg. Dus dat nemen ze reeds op.

naruch
26-12-2007, 19:59
deze gebruik ik in de broedkooi,

http://i122.photobucket.com/albums/o262/naruch/mutatiegoudvinkenjongen7.jpg

is een foto van afgelopen seizoen, komend seizoen ga ik ze buiten de kooi laten broeden in nestkastjes die je aan de buitenkant tegen het front hangt, voor de zekerheid houd ik de andere achter voor het geval ze niet willen broeden in de nestkastjes.

als ze het eivoer goed opnemen verwacht ik weinig problemen voor jou en je goudvinken, maar denk aan de ringen :eek:

Davy
27-12-2007, 12:32
Gisteren heb ik de twee koppels verplaatst naar een grotere kooi.
Het en koppel heb ik nog geen nestgelegenheid gegeven, het andere wel en de pop zat deze ochtend weer in het nest. Het was al mooi afgewerkt.

De ringen zijn inderdad een probleem. Door het feit dat ik niet verwacht had om nu te kweken (slecht gedacht met zoveel lichturen) had ik de ringen nog niet besteld.
Heb ze gisteren dus besteld maar dat duurt nog 8 weken.
Te lang dus.

Ik moet dus een tussenoplossing vinden. Ik zal waarschijnlijk, wel ja, ik moet ringen vragen aan de persoon waar ik de goudvinken gekocht heb.
Het zou zonde zijn om mijn eerste goudvinken, als ze er komen, niet te ringen.
Daarom wacht ik ook nog even met het andere koppel.

siskewie
27-12-2007, 21:43
Als ik jou was Davy,zou ik ringen bestellen met een spoedbestelling.Je bent dan wel wat duurder uit maar je hebt dan na +/- een week je ringen.Zie de site van de NBVV.

http://www.nbvv.nl/content.asp?page=34

gebbinkjes
27-12-2007, 22:18
hallo,
als je een spoedbestelling plaats heb je ze binnen 10 dagen binnen ze kosten wel een euro extra ,per ring, maar dat zal jullie ring commisaris ook wel weten denk ik
m.vr.gr. harry

girlits
27-12-2007, 22:44
Ik zou in ieder geval wachten tot de pop is uitgelegd en een dag of 5 zit te broeden dan kun je kijken of de eieren bevrucht zijn en hebt als ze dat zijn ook nog tijd om ringen te bestellen.groeten eddie

bens
28-12-2007, 15:06
Hallo,

ik had ook een vraag: Ik heb een koppel Europese Goudvinken, kan ik die kweken in een broedkooi van 1m bij 50cm, hoeveel uren kunstlicht moet ik dan voeren en bij welke tempratuur?

Alvast bedankt..

Bens

Davy
31-12-2008, 12:33
De pop heeft 2 eieren gelegd en zit nu al 2 dagen 's ochtends op het nest maar er komt geen ei bij. er liggen ook geen eieren op de grond. Ze legt er gewoon geen bij.
En overdag broedt ze niet.
Zoals ik al zei is ze van 2006, dus zou ze toch makkelijk een aantal eieren moeten kunnen leggen.

Komt dit vaker voor bij goudvinken?

Bens, ik heb er geen idee van , ik veronderstel dat het wel lukt in een kooi en het aantal lichturen zal toch tussen 14 en 16 moeten zijn.

Maar bij mij is dit het gevolg omdat ze in dezelfde ruimte als de goulds zitten en daardoor broedrijp zijn. Ik heb er niet speciaal naar getracht om ze nu te laten kweken.

Bullfinch
31-12-2008, 14:32
Davy,

Uit je verhaal blijkt dat het een koppel uit 2006 is. Misschien heeft de pop dus begin 2007 al eieren gelegd en jongen gehad? Als ze bijv. in augustus pas klaar was (wat bij goudvinken heel normaal is) dan heeft ze wel een hele korte rustperiode gehad en is ze na de rui bijna direct in broedconditie geraakt. Is natuurlijk geen ideale situatie.

Vr. gr.

Wim

Davy
31-12-2008, 14:42
Ja daar had ik niet aan gedacht. Dat zou een goede verklaring zijn.

Niet veel aan te doen dus als het zo zou zijn.
Indien er niks uit de twee eieren komt mag ze rusten.

Davy
03-01-2008, 12:39
Ik weet nu waar het probleem ligt.

Blijkbaar komen ze niet zo goed overeen met elkaar.
Ze vechten constant en de pop heeft al enkele pluimpjes op haar kop kwijt.

Na twee dagen geen eieren, lag er de volgende dag opnieuw een ei in.
Ik dacht bij mezelf, ik zal ze na het werk vervangen door een kunstei.
Te laat gedacht want 's avonds zag ik het ei op de grond liggen en de twee kunsteitjes nog in het nest.
Volgende ochtend lag er opnieuw een ei op de grond dat voor de helft opgegeten was. D eman was dus toch de boosdoener.

Heb hem verwijderd en de pop haar overige twee eitjes terug gegeven. Zij laat dit zeer goed toe. Ik moet ze zelfs opheffen van het nest.

Maar naar alle waarschijnlijkheid zullen de eieren niet bevrucht zijn als ze als koppel niet met elkaar overweg kunnen.
De man zit er steeds zo apatisch bij, terwijl de man van mijn andere koppel zeer druk doet. Dit koppel had deze ochtend ook hun eerste ei. Heb het toch maar vervangen door een kunstei.

naruch
03-01-2008, 16:55
Volgende ochtend lag er opnieuw een ei op de grond dat voor de helft opgegeten was

welkom in de wereld van goudvinken kweken.

helaas gebeurd dit vaker bij goudvinken, 1 jaar doet de man alles perfect, en het jaar erna ontpopt zich tot een duivel en vernield alles.

apart zetten is dan de enige mogelijkheid.

Davy
03-01-2008, 18:24
Ja het blijkt niet voor niet 'bullfinch' te heten.
Maar hoe zit het dan met de bevruchting als je de man wegneemt.
Elke avond of ochtend bij de pop plaatsen en wegnemen indien je een paring ziet?
Maar wat als ze niet onmiddellijk iets doen?

En onmiddellijk een bijkomende vraag. Dient bij een volgende ronde het nest verwijderd te worden? Bij mijn andere vogelsoorten heb ik dit steeds gedaan.

naruch
03-01-2008, 19:01
nadat je het ei hebt wegge pakt (s'morgens) en een kunst ei terug hebt gelegd kan de man er weer bij voor de bevruchting, na het derde ei zet ik een vervelende man niet meer terug, normaal is 1 bevruchting genoeg voor het hele legsel.

s'avonds pak je de man weer weg, het ei wordt s'morgens gelegd.

goudvinken maken vaak gebruik van hetzelfde nest, dit nest is zo goed als schoon nadat de jongen zijn uitgevlogen, maar je kan het weg pakken en nieuw nest materiaal aanbieden, zit er ook geen ongedierte meer in (wat altijd kan).

Davy
03-01-2008, 20:16
Heel erg bedankt voor de uitleg. Daar kan ik weer mee verder.

Ik hou jullie op de hoogte hoe ze het doen.

Davy
08-01-2008, 13:01
De pop die als eerste eieren gelegd had ( het koppel waarvan de man de pop niet verdraagt ) blijkt drie onbevruchte eieren te hebben.
Is het het beste om ze de cyclus te laten afmaken en dan nog eens proberen om de man er opnieuw bij te plaatsen?

Het andere koppel heeft 5 eieren waarvan 1 een klein deukje had. De man??
Ik weet het niet. Ik zie enkel dat telkens de pop van het nest komt hij onmiddellijk op de rand van het nest gaat zitten en alles inspecteert.
Waarschijnlijk zullen deze ook onbevrucht zijn omdat de man van 2007 is en waarschijnlijk te jong zal zijn.

Binnen enkele dagen zal ik het snel weten.

naruch
08-01-2008, 14:18
het is beter om ze de cyclus af te laten maken, heb je minder kans dat de tweede ronde ook onbevrucht is.

het deukje in het ei kan ook van de ring zijn, maar ik zou de man goed in de gaten houden, hij kan ook een keer anders inspecteren, het kan nu zo zijn dat hij de eieren met rust laat, maar zodra de eieren uitkippen het gedaan is met het jong.

als het een man van april/mei is kunnen de eieren bevrucht zijn want dan is hij 8 a 9 maanden, poppen zou ik niet in zetten die jonger zijn dan 10 maanden ivm legnood, maar bij mannen kan dat mijn inziens geen kwaad, al kunnen er onbevruchte eieren zijn.

wel opletten bij mutaties, ik dacht dat de eieren van een bruinpastel koppel onbevrucht waren, 7 dagen later kipte er 4 jongen uit.( vorig broedseizoen)

girlits
08-01-2008, 17:34
Als in een ei een klein deukje zit en er komt geen vocht uit stip ik ze aan met blanke nagellak even laten drogen en weer terugleggen .Heb er wel eens resultaat mee gehad.groeten eddie

Davy
15-01-2008, 13:56
we zijn weer een tijdje verder en alle eieren bij beide koppels waren onbevrucht.
Volgens mij te wijten aan het feit dat het ene koppel niet overeenkomt en bij het andere waarchijnlijk de man te jong zal zijn.

Ik heb de man opnieuw bij de pop gelaten maar dit is steeds bekvechten..
De pop is al heel wat pluimen op haar kop kwijt.
Ik denk dat het voor dit koppel beter is om op zoek te gaan naar een andere man voor volgend seizoen. Ze zitten nu al 3 à 4 maand samen en vechten nog steeds.

Davy
15-01-2008, 15:06
Hallo Winterkoning,

als je dit een tijdje gevolgd hebt dan zou je toch moeten weten dat de goudvinken nog maar 1 ronde gedaan hebben en nog steeds bezig zijn.:)
De poppen zitten nog steeds op de onbevruchte eieren om hen de cyclus te laten vervolledigen.
Natuurlijk is dit niet de ideale situatie maar door verhuis en plaatsgebrek zijn deze in broedkooien terechtgekomen bij de goulds met dezelfde omstandigheden waaronder ik mijn goulds kweek.

Toen ik de andere man verplaatst heb, heb ik na een tijdje de andere man erbij gelaten maar van wisselbroed was er niks te merken.
Het zat er weer bovenarms op.

Ik zal nog een tweede ronde afwachten met mijn koppels en als dat niet lukt dan zal ik de knoop doorhakken.

siskewie
16-01-2008, 22:43
Dat heb je goed uitgelegd Winterkoning!
Hopelijk doet hij er zijn voordeel mee.