PDA

Bekijk Volledige Versie : kweken met putters en meesjes

vogelfreak
23-12-2007, 11:24
hallo

ik wil aankomend jaa in maart gaan beginnen met het kweken van putters en pimpel meesjes en kool meesjes en groelingen

hoeveel kan ik per soort houden en kunnen deze allemaal samen bij me kaar in

en welke ringmaten moeten ze

Marx
23-12-2007, 11:49
hallo

ik wil aankomend jaa in maart gaan beginnen met het kweken van putters en pimpel meesjes en kool meesjes en groelingen

hoeveel kan ik per soort houden en kunnen deze allemaal samen bij me kaar in

en welke ringmaten moeten ze

Die kunnen beter allemaal niet bij elkaar en van allemaal kun je maar 1 koppel houden. Verder kweekt van die vogels in maart nog niks verwacht ik. Putters pas eind april meestal.

Van alles kan slechts 1 koppel gehouden worden en als je voliere heel erg groot is kan evt een koppel mezen bij een koppel putters of groenlingen. Beter is om alles de ruimte en vrijheid te geven zich te concentreren op eigen broed. Zover ik weet kunnen mezen sowieso niet samen met meerdere koppels.

Ringmaten kun je allemaal vinden op ringlijsten van de club waar je de ringen moet bestellen. Je moet ze toch bestellen en dan moet je de soort en de ringmaat aankruisen. Dat wijst zich dus helemaal vanzelf.

cees collie
23-12-2007, 12:53
Beste Marx,

Ik vind het een wonderlijke zaak als jij ,met deze niet gemakkelijke vogels wilt gaan kweken en dan nu nog zulke voor de hand liggende vragen stelt.
Als je met deze vogels wilt beginnen dan lijkt het mij dat je je van dit soort dingen al lang op de hoogte moet zijn. Niet alleen wat het houden en de kweek betreft, maar ook wat de regels zijn voor ringen. Op internet is heel veel informatie te vinden. Doe je zelf, maar vooral de vogels een plezier en zorg er voor dat je weet waar je aan begint.

Cees

Marx
23-12-2007, 13:49
Beste Marx,

Ik vind het een wonderlijke zaak als jij ,met deze niet gemakkelijke vogels wilt gaan kweken en dan nu nog zulke voor de hand liggende vragen stelt.
Als je met deze vogels wilt beginnen dan lijkt het mij dat je je van dit soort dingen al lang op de hoogte moet zijn. Niet alleen wat het houden en de kweek betreft, maar ook wat de regels zijn voor ringen. Op internet is heel veel informatie te vinden. Doe je zelf, maar vooral de vogels een plezier en zorg er voor dat je weet waar je aan begint.

Cees

Uh, ik ben niet degene die met deze vogels wil kweken hoor :help
Ik ga met putters kweken en ben al heel goed op de hoogte van het hoe en wat. Heb zelfs een zeer ervaren kweker die mij gaat helpen met alles als "leraar" ;)

Ik ben het juist helemaal met je eens en mijn mond valt ook open voor wat betreft deze absoluut basale vragen over zeer ingewikkelde vogels die misschien al in het bezit van deze persoon zijn. Mij lijkt enige voorkennis dus ook absoluut op zijn plaats. Helemaal mee eens.

goudhaantje
23-12-2007, 16:15
zo moeilijk zijn ze niet te houden en als je hier om info vraag krijg je die meestal niet.je moet eenmaal eens en keer met een nieuwe soort beginnen dus aub geef je kritiek ergens anders.ikzelf heb azuur en pimpelmezen en putters. van alle heb ik nesten gehad.de pimpel en azuur maken hun nesten met veel mos dus dat kun je verzamelen en dan in het hok leggen.voer is ook niet zo moeilijk;nl universeel meelwormen pinkies enz.als je jongen heb moet je veel voer aanbieden.ringen is bij mij geen probleem ,ik denk omdat het holenbroeders zijn?ze zijn niet agresief. ook putters is geen probleem.daar is veel meer over bekend.koolmezen zal ik toch apart zetten want die hebben een slechtere reputatie lees ook in onze vogels!sukses met deze vogels ze zijn de moeite waard en kunnen goed tegen ons klimaat

Marx
23-12-2007, 21:55
zo moeilijk zijn ze niet te houden en als je hier om info vraag krijg je die meestal niet.je moet eenmaal eens en keer met een nieuwe soort beginnen dus aub geef je kritiek ergens anders.ikzelf heb azuur en pimpelmezen en putters. van alle heb ik nesten gehad.de pimpel en azuur maken hun nesten met veel mos dus dat kun je verzamelen en dan in het hok leggen.voer is ook niet zo moeilijk;nl universeel meelwormen pinkies enz.als je jongen heb moet je veel voer aanbieden.ringen is bij mij geen probleem ,ik denk omdat het holenbroeders zijn?ze zijn niet agresief. ook putters is geen probleem.daar is veel meer over bekend.koolmezen zal ik toch apart zetten want die hebben een slechtere reputatie lees ook in onze vogels!sukses met deze vogels ze zijn de moeite waard en kunnen goed tegen ons klimaat

Ok, maar jij geeft zelf dus ook geen antwoorden. Kunnen er meerdere koppels bij elkaar? Welke ringmaten?

vogelfreak
24-12-2007, 15:31
nou bedankt allemaal weet nu ongeveer welke ringen ik moet bestellen

goudhaantje
24-12-2007, 17:58
ik geloof dat ik genoeg help.mezen kunnen alleen in de winter bij elkaar in het broedseizoen beslist niet bij elkaar want ze pikken elkaars kop in.putters kunnen er wel bij.mede andere vogels bv;baardmannen goudvinken enz maar je moet er natuurlijk op letten ,niet te vol anders kweek je met meer vogels minder.....

vogelfreak
26-12-2007, 16:26
okej hoeveel zou ik dan kunnen in een voliere van 3 lang bij 2 meter hoog en breed en een binnen hok van 3breed 2,5 lang en 2,5 hoog

hoeveel van elke soort kan ik hier in doen
putters
sijsen
mezen
vinken
groenlingen

Serinus
26-12-2007, 18:19
Hallo Roy,

Er moet me tóch even iets van het hart.
Het is beter om met wat beleid te beginnen met bepaalde vogelsoorten.
Als ik de berichten van jou op dit forum lees, dan spreekt er wél een (ongebreideld) enthousiasme uit, maar ik krijg de indruk dat je zonder veel nadenken bezig bent om een collectie vogels op te bouwen.

In een vlucht van 3x2x2 kun je niet zo héél veel vogels kwijt en zéker niet die soorten die je hierboven opsomt; putters, sijsen, mezen, vinken, groenlingen.

Ik ga je dan óók geen tips aan de hand doen, omdat ik merk dat die tóch niet zo héél veel indruk op je maken.....

Doe iedereen en zéker je toekomstige bewoners van je voličre een plezier en denk éérst eens goed na over wat je van plan bent.
Een forum site is niet de eerste plaats waar je een goed advies kunt verwachten.
Niemand hier kent de omstandigheden van je huisvesting en de ervaring die je eventueel zelf inbrengt.

Dus véél succes in je vogelhobby, maar denk eerst eens even goed na wat je gaat doen.

"Eerst leren lopen, dán dansen"....

Groeten, Serinus.

Davy
26-12-2007, 18:37
Is het niet de bedoeling dat ieder in zijn hobby geholpen wordt?

Ik ben ook nieuw op dit forum maar lees reeds geruime tijd mee.
Sommigen onder jullie lopen toch een beetje te veel van stapel.
Het warme water is al lang geleden uitgevonden dus moet je niet zo hoog van de toren blazen.

Als iemand raad vraagt kan je die toch geven.
De manier waarop deze er mee omgaat doet er niet toe.
Of je nu 1 vogeltje of 200 wil houden, dat is je eigen zaak.

Bedenk zelf eens hoe je was bij aanvang van je hobby.
Ieder van ons zal wel onstuimig geweest zijn.
En door verkeerde keuzes te maken leer je snel bij, maar het is nog veel interessanter om die verkeerde keuzes te voorkomen wanneer je door raad en daad bijgestaan wordt door iemand die ervaring heeft in dat gebied.

Respecteer dus elkaar liever en misschien kan je zo wel wat meer mensen naar dit forum lokken.
Een forum dient trouwens om elkaar raad te geven en niet om onzin te komen vertellen!!

Groeten
Davy

Serinus
26-12-2007, 20:11
Hallo,

Davy;
Is het niet de bedoeling dat ieder in zijn hobby geholpen wordt?

Ik veronderstel (en corrigeer me als dat niet zo is) dat mijn reactie hierboven geschaard dient te worden onder de reacties waarin jij je niet zo goed kunt vinden?

Het warme water is al lang geleden uitgevonden dus moet je niet zo hoog van de toren blazen.
Mijn reactie is niet bedoeld als "hoog van de toren blazen".
Als dát zo over gekomen is dan mijn excuses hiervoor.

Als iemand raad vraagt kan je die toch geven.Doe ik dan ook met mijn reactie.

De manier waarop deze er mee omgaat doet er niet toe.Klopt; iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen daden.

Of je nu 1 vogeltje of 200 wil houden, dat is je eigen zaak.
Klopt óók, maar verdiep jezelf in de materie.

En door verkeerde keuzes te maken leer je snel bij, .
Alleen jammer dan voor de vogels in kwestie.....

maar het is nog veel interessanter om die verkeerde keuzes te voorkomen wanneer je door raad en daad bijgestaan wordt door iemand die ervaring heeft in dat gebied
En dat kunnen de lezers op een (dit) forum dan op een goede manier doen?
Wie weet er hier hoe de betreffende persoon zijn huisvesting voor elkaar heeft, om maar eens één triviaal punt te noemen?
Niemand toch, jij wél?

Veel beter is dat mensen zich éérst eens wat "inlezen" in de materie en dan gerichte vragen gaan stellen.
Als mensen dit doen, dan kan iemand ánders een goed gefundeerd antwoord terug geven.
Gebeurd dit niet, dan krijg je een hoop "geblabla" zonder enige diepgang, dáár is geen een forum bij gebaad, trouwens óók de vraagsteller niet, en zéker zijn vogels niet!

Een forum dient trouwens om elkaar raad te geven en niet om onzin te komen vertellen!! Noem eens één punt op in mijn reactie wat als "onzin" te bestempelen is?
Het énige wat ik als onzin zou kúnnen bestempelen is de zin;
In een vlucht van 3x2x2 kun je niet zo héél veel vogels kwijt en zéker niet die soorten die je hierboven opsomt; putters, sijsen, mezen, vinken, groenlingen
Want, inderdaad, met wat passen en meten kan er van elke genoemde soort wel een koppel in gehouden worden, niet? ;)

Groeten, Serinus.

naruch
26-12-2007, 20:16
okej hoeveel zou ik dan kunnen in een voliere van 3 lang bij 2 meter hoog en breed en een binnen hok van 3breed 2,5 lang en 2,5 hoog

hoeveel van elke soort kan ik hier in doen
putters
sijsen
mezen
vinken
groenlingen

van allemaal 1 koppel, maar veel zul je niet kweken, de vinken en de mezen zijn een groot probleem in de broedtijd en de sijs en de groenling zal zich ook niet verstaan in de broedtijd.

wil je jongen kweken maak dan verschillende volieres van 1 meter breed en in elke voliere 1 koppel apart, is de kweek niet zo belangrijk kun je over wegen hier 1 koppel putters, 1 koppel sijzen of groenlingen en een koppelgoudvinken te zetten, de vinken en de mezen apart.

ja ja , europesevogels kweken is echt niet makkelijk en zeker niet als je maar weinig plaats hebt :(

Bullfinch
26-12-2007, 21:07
Ben het met de laatste 2 sprekers eens. Putters, goudvinken, sijzen (en desnoods groenlingen) zal wel gaan. Maar dan is het echt vol!
Vinken en mezen moeten sowieso apart. Sterke territoriumdrang: dat wordt vechten en moeten dus alleen.

PS. Serinus, je bijdrage was heel helder (informatief en eerlijk) vind ik.

goudhaantje
27-12-2007, 00:44
mee eens al zijn pimpelmezen vaak niet agresief en vinken wel tijdens broedseisoen.ik had ok sijzen en putters bij elkaar maaar toen ze bijde een nest hadden was het continu ball.het is geen groot hok dus zullen de vogels elkaar nog meer opzoeken.twee voerbakken bied al uitkomst maar met die ruimte kan dat al minder.ik zal maar naar serinus luisteren anders gaat het je veel geld kosten om alles weer te bevolken en het is toch al een dur hobby,maar doe wat je doen moet en hopenlijk heb je volgend jaar nog steeds je hobby[of was het je collega]

Davy
27-12-2007, 12:49
Hallo Serinus,

Ik begrijp jouw standpunt wel en onzin vertel je al helemaal niet. Dat heb ik ook niet gezegd.
Maar indien je als beginneling een hard antwoord krijgt dan is je zin vlug over.
Zoals ik al zei, in het begin kan je wel eens te hard van stapel gaan en moet je leren om grenzen te trekken.

Op een forum weet je natuurlijk niet met wie je te maken hebt en hoe het er bij die persoon aan toe gaat. Je hoopt alleen maar dat deze evenveel nuchter verstand heeft als jij en zoniet probeer je hem dat aan te brengen, zoals jij deed.

En de enige die er onder te lijden kan hebben zijn uiteindelijk de vogels zelf.

Dus over je mening geen enkel probleem, daar sta ik aan dezelfde zijde.
Vond het enkel hard overkomen.

Maar goed, einde van deze anders eindeloos blijvende discussie en terug naar onze vogels :)

Groeten

Serinus
27-12-2007, 19:25
Hallo Davy,

Maar indien je als beginneling een hard antwoord krijgt dan is je zin vlug over.Misschien moeten sommigen onder ons zo af en toe wat "getemperd" worden in hun enthousiasme.
Dat komt dan misschien even wat anders over, maar als je als "beginneling", zoals jij het noemt, voor een klein kapitaal aan vogels in een hok stopt, zonder een bepaalde basiskennis van die vogels te hebben, dan is het plezier óók niet van lange duur.
Een desillusie rijker word dan maar ál te vaak de handoek in de ring gegooid.

Ik heb voorheen áltijd de raad gegeven, en ik kan het niet genoeg zeggen; "wordt lid van een vogelvereniging bij je in de buurt!"
Hulp van leden in de vereniging is véle malen meer van waarde dan (goed bedoelde) adviezen op welk forum dan ook!
De reden daarvoor heb ik in mijn reactie hierboven al duidelijk gemaakt.

Daarom; "eerst leren lopen, dán dansen".

Verder, Davy; "even goede vrienden", jij hebt jou mening gegeven, ik de mijne, klaar.

Groeten, Serinus.

Ps; ik ben trouwens wél benieuwd wat Vogelfreak nu met de geboden adviezen gaat doen.....

vogelfreak
28-12-2007, 16:16
hallo

nou Serinus ik vind dat jij ook wel gelijkt hebt maar ik wil de vogels gaan houden in een dik beplante voliere en ik schaf de vogels ook pas aan als ik helemaal zekker weet dat het goed zou kunnen komen
en daarom vraag ik ook welke wel en niet bij mekaar kunnen
ik heb op internet gelezen dan putters sijzen en groenlingen wel bij mekaar kunnen

ik heb deze vogels verder nog nooit gekweekt en heb er ook geen verstand van zie ze soms in de natuur maar meer ook niet
maar ik zou graag willen beginnen met deze vogels ze zijn gewend aan ons klimaat en kunnen daar goed in leven ze zullen dusz ook minder snel sterven als het koud is en hoeven verder ook geen verwarmming te hebben

welke vogels niet bij elkaar kunnen kan ik ook nog apart in broed kooien doen en ze daar in laten kweken

in de voliere wil een een 3 stuks buxesen zetten
en ik wil gras op de bodem doen
de voliere is zelf boven helemaal bedekt en aan de zijkanten half en ze hebben nog een nachthok

ps:ik heb nog een paar vragen
1 kan ik er een vlinderstruik in zetten (of is die giftig)
2 wat voor leefend voor kan ik ze het beste geven (ik dacht zelf aan diepvries pinkies)

en verder wens ik jullie een gezond en gelukkig en mooie kweek in 2008:santa:

goudhaantje
30-12-2007, 00:16
ik weet dat de vraag niet aan mij is gesteld maar vandaag was ik bij een kweker met een mooie voliere en wat zag ik daar,meneer had aarondskelken in zijn voliere.ik wees hem er op en zei ;geen probleem ze staan er al jaren en er gaat er nooit een dood.ik zelf heb een taxus in de voliere.deze is ook zeer giftig.maar een vlinderstruik is niet giftig .je probleem word het laten groeien van de struiken.de vinken zullen je planten met liefde snoeien.vooral g
oudvinken kunnen huishouden.
voer is simpel ;voor vrijwel iedere soort heb je tegenwoordig zaad in de handel.voor insekteneters universeel patee pinkies buffalo en meelwormen.als echte beginner moet je maar eens door dit forum bladeren.alles is bijna al beschreven.gerichte vragen kun je altijd nog vragen!

vogelfreak
30-12-2007, 16:54
winterkoning
ja ach ja mijn iQ is ook maar 1 :)

dierlijk voor dan maar dat kan ik ze dan toch wel geven
of niet -0- :D

vogelfreak
31-12-2008, 02:59
haha

ik probeer wel met diepvries pinkies levend doe ik maar niet vind me ma maar niks :D

Moreson
13-06-2008, 06:42
Beste Roy,
een pimpelmees is uit zij nes gevallen. Ik is niet gemaklijk met baba's en weet nie hoe om hom te voer. Kan je help a.u.b. Ons blij in Belgie (Huldenberg) en ik wil gra hom na iemand nemen met success verhalen. Kan je a.u.b bevestig of je weet van iemand nabij,
Danke wel,
:help
(Sorry for the worng Dutch - I am from South Africa and I am still learning)