Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hulp gevraagd. Jonge duiven op balkon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hulp gevraagd. Jonge duiven op balkon

    Hallo allemaal.

    Ik heb een lastige gewetensvraag.

    Ik heb geen verstand van duiven, maar bijna 2 maanden geleden hebben duiven een nest gemaakt op mijn balkon en daar 2 eieren in gelegd. Ik heb een boodschappenkrat op z'n kant gelegd en daar het nest met eieren voorzichtig ingelegd.

    Ik voerde de duiven elke dag met duivenzaad van de C 1000. De eieren kwamen uit en de 2 zijn al flink gegroeid en bijna even groot als de ouders. Nu blijven ze en dat wist ik al, iedere ochtend wachten op hun voer maar over een paar weken ga ik verhuizen.

    Ik heb de krat al weggehaald maar ze blijven natuurlijk komen. Er zitten nu zelfs wat 'nieuwe' volwassen duiven bij die meeprofiteren. Dat lijkt me alleen maar goed voor "de opvoeding" want ik hoop dat ik die kleintjes met een gerust hart kan achterlaten.

    Mijn vraag!! Wat moet ik doen? Om de dag eten geven en afbouwen tot ik weg ben?

    Weten ze (van hun ouders)wel hoe ze elders aan voer moeten komen? Daar zit ik het meeste mee. De winter komt er zo aan. Ik vind ze een beetje zielig want ze hebben heel veel eten gekregen van mij de afgelopen maand en straks krijgen ze dus ineens ... NIETS meer als ik ben verhuist. Als ik de balkondeur opendoe komen ze al aanvliegen.

    Heeft iemand een tip? Afbouwen met voer? Redden ze het wel verder?
    Ik wil ze eigenlijk gewoon achterlaten maar als het echt niet anders kan dan zal ik ze proberen te vangen (hoe weet ik nog niet) en meenemen.

    Bedankt alvast en de groetjes

    Erik

  • #2
    duiven

    Mooi man, duiven op je balkonnetje. Nou niet echt vindt ik. Mijn dochter heeft ook ergens gewoond (bij een huisjesmelker), ze had ook de beschikking over een balkon. Nou ja een ondergescheten balkon dus. Getver. Je kon niks buiten zetten. Op de betonvloer lag een vlonder met wat ruimte er onder. het was daar allemaal duiven nesten. Nou ze was ze liever kwijt dan rijk kan ik je zeggen. Als ze het balkon op liep en b.v. rechtstreeks de keuken in terug kon je de duiven mest weer opruimen. Geen beginnen aan. Dus nooit voeren die verwilderde duiven. En wat die duiven bij jou betreft gewoon niet meer voeren, ze gaan wel mee met de rest.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Zielig! Ik heb ook een stadsduifje gehad. Gevonden en meegenomen. Opgeknapt en in een hokje op mijn balkon gezet. Beestje losgelaten maar hij kwam iedere dag terug. Sliep ook netjes in zijn voliere. Toen heb ik er nog een sierduif bijgekocht om het wat gezelliger te maken. Helaas moest ik verhuizen en ik heb toen de inmiddels vergrote collectie duiven mee genomen. Alles is hier gebleven na overwennen 2 maanden alleen de wilde stadsduif is weggevlogen Ik hoop maar dat ze ergens een plekje heeft gevonden en het gehaald heeft.

      De rest heb ik nog steeds en inmiddels is het na die ene stadsduif een echte hobby geworden. Oosterse rollers vliegtype, inclusief club en kweeknr. Vind het nog steeds waanzinnig om MIJN vogels elke dag salto's te zien maken hoog in de lucht. Normaal heb je vogels die dan gevangen zitten. Dat laatste gevoel krijg je niet met duiven en dat vind ik er zo mooi en bijzonder aan.

      Uiteraard woont de collectie sierduiven hier ook nog en is er ook nog een verdwaald postduifje bijgekomen. Die was er ineens om niet meer weg te gaan.

      Sorry voor het lange verhaal. In jouw geval zou ik ook langzaam afwennen. Als je met echte piepers te maken hebt, dus met pluisjes op de kop die net vliegen dan zou je ze mee kunnen nemen. Die blijven na 3 weken wennen ook op je nieuwe huis terugkomen.

      Opmerking


      • #4
        Bedankt voor jullie antwoorden. Inmiddels zitten er exact 10 duiven op mijn balkon en de 2 jongen zitten er tussen, al zijn ze vanwege de kou moeilijk te herkennen omdat ze zich "opzetten" en ze zo even dik lijken als de rest.
        Die gele donsveertjes in de nek zijn nu helemaal verdwenen.

        Als ze even opvliegen herken ik ze weer tussen de rest omdat ze dan wat slanker zijn. Wat groeit dat hard! Zeker door mijn voeren? Ik neem ze dan ook maar niet mee naar mijn nieuwe adres als ik maar zeker weet dat ze zich redden.

        Ik twijfel steeds ...

        ... maar ben blij dat de "kleuters" tussen nu de rest van de meute zit en ik neem dus maar aan dat ze de kunst van "hen" afkijken qua vinden van voedsel en dat ze een groep vormen ofzo. Dan zouden ze het toch moeten redden?

        Gisteren heb ik ze gevoerd en er was een hoop "geblaas" naar elkaar. Vandaag sla ik maar over en overmorgen dan ook maar want het duurt niet lang voor ik verhuis.

        Ze hebben het wel vreselijk koud volgens mij.

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door eeRIK
          Ik twijfel steeds ...

          Ze hebben het wel vreselijk koud volgens mij.
          Kan me best voorstellen dat je twijfelt....
          Maar dat koud hebben valt wel mee. Ze hebben veren om zich tegen de kou te beschermen en zo erg koud is het nu ook weer niet.
          Bovendien zijn stadsduiven niet achterlijk. Ze hebben snel in de gaten waar wat te halen valt en gaan straks van jouw balkonnetje echt wel naar een andere stek, maak je maar geen zorgen.
          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

          Opmerking


          • #6
            Duiven kunnen extreem goed tegen kou. Daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor Bij mij zitten ze permanent in de open voliere en daar kiezen ze zelf voor aangezien ze een prachtig winddicht geisoleerd hok hebben

            Opmerking


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Marx
              Duiven kunnen extreem goed tegen kou. Daar hoef je je geen zorgen om te maken hoor
              Oorspronkelijk geplaatst door Hans de Vries
              Bovendien zijn stadsduiven niet achterlijk. Ze hebben snel in de gaten waar wat te halen valt en gaan straks van jouw balkonnetje echt wel naar een andere stek, maak je maar geen zorgen.
              Dat is goed nieuws. Bedankt! Dan laat ik ze in hun eigen wijk en ik vertrek.
              Ik heb niet veel met duiven maar als je even voor ze gezorgd hebt ben ik zo'n softy dat ik me verantwoordelijk ga voelen als ze me vanaf het balkon aankijken.



              Het "Disney Syndroom" denk ik.

              Opmerking


              • #8
                Dank je. Ze groeien trouwens als kool sinds een week zo lijkt het. Ze zijn veel minder slank en ik kan ze nu nauwelijks onderscheiden van de rest ook omdat ze zich "opzetten" om zich tegen de kou te beschermen.

                Er wordt niet meer gepiept en het enige waaraan ik ze af en toe herken is dat ze soms weer even gevoerd willen worden door een van de "ouders".

                Vandaag maar weer een beetje gevoerd (gisteren niet)

                Groetjes

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
                  Hou dat vooral vast, da's een prima eigenschap!

                  Succes met verhuizen.
                  Is inderdaad een prima eigenschap. Maar daarbij word toch een ding vergeten. Bezint eer ge begint. Ik vind dat je alleen aan dit soort dingen moet beginnen als je dit ook kunt en wilt blijven doen. Als je het niet kunt of wilt blijven doen moet je er niet aan beginnen. Omdat je de duiven eerst aanwent dat ze bij jou kunnen eten en daarna denkt dat ze het wel zullen vinden als je ze niet meer voert. Ik persoonlijk vind dat erg gemakkelijk gedacht. Zou dat zelf ook nooit doen. Bij mij kunnen alle vogels en dus ook duiven iedere dag komen eten of het nu warm of koud, zomer of winter is. Er is ALTIJD voer in mijn tuin.
                  Groet Goudvink

                  Opmerking

                  Working...
                  X