PDA

Bekijk Volledige Versie : Levensverwachting te kort

Edmond
17-12-2007, 20:53
Hebben jullie de nieuwe Zebrapad gelezen ? Onderzoek naar gerichte kweek geeft behalve een paar voordelen ook als nadeel dat de levensduur van een Zebravink aanzienelijk verkort wordt. Vermoedelijk naar 2 a 3 jaar waar 8 a 9 jaar mogelijk is. De "dader" is de constante vraag naar grote vogels. Dit veroorzaakt trouwens ook problemen met de poten (vogel zakt door landingsgestel) en onbevruchte eieren. Mijn vraag is nu: Zijn we wel goed bezig ? De gezondheid van de vogel moet voorop staan. Moeten we niet kleinere vogels in de standaard gaan vragen ipv steeds grotere. Waarom een Mammoet Zebra kweken die in het echt helemaal niet voorkomt ???

Bullfinch
18-12-2007, 21:03
Hoewel ik zelf geen zebravinken kweek, ben ik het helemaal met je eens. Dit gaat ten koste van de vogels. Hetzelfde zien we ook bij de gouldamadine. Die schijnt ook steeds groter en breder te moeten.
Zelf kweek ik Noorse goudvinken. Die moeten persé pimpelrood zijn (chemische middelen met alle risico's van dien). Waarom blijven we niet gewoon bij de prachtige 'natuurlijke' exemplaren?

Vr. gr.

Wim

rupicola
18-12-2007, 21:59
Dit is precies de reden waarom ik destijds gestopt ben met de kweek van Zebravinken. Van 1978 tot 1990 om precies te zijn.
Mijn ervaring was destijds al dat naar mate het formaat toeneemt de problemen evenredig toenemen.
Kleinere legsels, een lager gemiddeld overlevingspercentage per paar per jaar, en inderdaad ook een kortere levensverwachting.
De andere optie, vogels met een goed postuur en een mooie kleur/tekening, maar met een meer natuurlijk formaat werden en worden systematisch 'afgebrand' op een show.

Persoonlijk ben ik van mening dat een groot formaat niet per definitie staat voor goede kwaliteit!
Een hoog aantal punten op een show zegt derhalve lang niet alles over de bruikbaarheid van een vogel voor de kweek.

Door selectie kunnen we uiteindelijk bijna alles kweken wat we willen.
De vraag is of wij dat tegen iedere prijs ook zouden moeten willen!

Soortgelijke problemen vinden we overigens ook bij diverse andere vogelsoorten en eveneens gerelateerd aan bepaalde mutaties.

Momenteel worden de 'kleine' (lees normale) grasparkieten bij wijze van proef(!) gevraagd bij de Bond. Een en ander schijnt nogal wat voeten in de aarde te hebben gehad, maar wat mij betreft is dit toch een stap in de goede richting.

Niet onbelangrijk punt is dat wij ons als vogelhouders dienen te realiseren dat het bewust fokken/creëren van twijfelachtige variaties en dan met name de bijbehorende (dieronvriendelijke) problemen zich vrij gemakkelijk tegen de vogelhobby in het algemeen kan richten!

De realiteit en de actualiteit leert ons dat er meer dan voldoende tegenstanders van onze hobby bestaan!

Om die reden past dit onderwerp in zekere zin ook in het topic over de toekomst van de hobby!
Dit topic ligt (helaas) verscholen onder Europese vogels, maar zou wellicht een meer prominente plaats moeten krijgen op deze site.

Marx
18-12-2007, 22:14
Ik vind die grote zebravinken ook helemaal niet mooi. Sound moet het zijn en dat zijn die dieren totaal niet. Jammer dat keurmeesters daar schijnbaar het oog voor missen. Engelse grasparkieten idem. Ik persoonlijk vind dat gedrochten. Ook hun karakter is aangetast. Ze zijn veel te rustig en als ze even in een kooi gezeten hebben kunnen ze niet eens meer vliegen. In de voliere zien ze ook te weinig want hun grote koppen met veren zorgen dat het zicht afneemt.

Hier dus normale grasparkieten en normale zebravinken. Ik heb prachtige vogels maar op show zouden ze allemaal te klein zijn :confused:

L. Walraevens
19-12-2007, 00:19
Ik las met genoegen bovenstaande postings, ik heb wel zebravinken en ja van die grote. Waar ik het heen-en-weer van krijg, zijn die frisé kanaries en die houdingrassen bij de postuurkanaries. Zijn deze "normaal te noemen, al eens een Belgische bult bekeken?
Zoals bij iedere stelling, hebben we voor- én tegenstanders, 't zou anders nogal saai zijn op het forum :D.

Mooi he...NOT:

http://i133.photobucket.com/albums/q58/Walraevens/gibber_italicus.jpg Gibber Italicus

Piet
19-12-2007, 10:02
Edmond wil een discussie opstarten over de grootte van vogels en of we daar goed mee bezig zijn. Aanleiding is een artikel in het Zebrapad. Daarin wordt een staatje gegeven met de verschillen in gewicht, pootdikte, legsels en leeftijd(bedoeld wordt de gemiddelde behaalde ouderdom).

Dat staatje geeft als verschil in leeftijd: 6-7 jaar van de standaardvogel en 3-4 jaar bij "het tentoonstellingsras". Alhoewel het verschil duidelijk is klinkt het toch anders dan de door Edmond gegeven jaren(resp. 8-9 jaar t.o.v. 2-3 jaar). Als je een bron noemt citeer dan goed en rek de gegevens niet op omdat dat je beter uitkomt.
Trouwens hoelang zou een zebravink in de natuur leven? 2 jaar? 3 jaar?

Vogels in gevangenschap(kunnen we daar geen beter woord voor vinden?) leven bijna zonder uitzondering langer dan in de natuur door het ontbreken van natuurlijke vijanden, droogtes en andere natuurrampen. Verder staat bij de liefhebber/ kweker de tafel altijd gedekt.

Richard V
19-12-2007, 10:46
tegenwoordig is de trend ook bij zebravinken om het engelse type in te kweken...
Hoe dan ook; ik vind het grote tentoonstellingsformaat wel mooi en mij is nog nooit opgevallen dat de levensduur korter is dan bij die van de kleine zebra'tjes. Mijn beste kweekpop is tevens de grootste. Heeft altijd legsels van 4 tot 7 eitjes. Nu is ze 4 jaar en is ze haar eerste rondje van het nieuwe seizoen aan het grootbrengen; 4 stuks.

overigens; de timorzebravinken, de allerkleinste dus, vind ik het leukst. Heb er hier ook een paar van.

frank4
19-12-2007, 11:02
in het wild leven ze gemiddelt een ZES maanden

ja jullie lezen het goed
hebben deze discussie in de speciaalclub gevoert
vandaar dat ze zosnel mogelijk kweken in het wild

raar niet en dan hebben we het over jaren in een kooitje

groetjes frank4

Hans de Vries
19-12-2007, 11:05
Hoewel ik zelf geen zebravinken kweek, ben ik het helemaal met je eens. Dit gaat ten koste van de vogels. Hetzelfde zien we ook bij de gouldamadine. Die schijnt ook steeds groter en breder te moeten.
Zelf kweek ik Noorse goudvinken. Die moeten persé pimpelrood zijn (chemische middelen met alle risico's van dien). Waarom blijven we niet gewoon bij de prachtige 'natuurlijke' exemplaren?

Vr. gr.

Wim

Het staat natuurlijk iedereen vrij om zich bij de kweek van natuurlijke exemplaren te houden. Maar in vogelland hebben georganiseerde fokkers besloten dat vogels die op een wedstrijd verschijnen moeten voldoen aan vooraf bepaald eisen. (heb je ook met honden, katten en ik weet niet wat allemaal meer...) Bij die eisen staat ook omschreven het formaat. Bij zebravinken is dat hier en daar wat uit de hand gelopen en kom je inderdaad behoorlijk forse jongens tegen. En dat kunnen best erg fraaie vogels zijn. Een nadeel van een groot formaat kan zijn dat de vruchtbaarheid terugloopt en dat deze vogels minder oud worden dan hun soortgenoten die wat kleiner zijn.
Zou best kunnen. Ik heb sinds enkele jaren ook wat vogels die groter zijn dan men normaal ziet, maar van degeneratie is geen sprake. Ik hen nog enkele vogels zitten van 5 jaar en die zien er prima uit. Ik zet ze niet meer in voor de kweek en verkopen wil ik ze ook niet.

Om te voorkomen dat er wanstaltige creaturen worden geboren zet ik die grote jongens terug aan vogels met een normaal formaat. Je krijgt dan nakomelingen die per nest verschillen in formaat en je maakt een keus met wat je door wilt gaan.
Ik vind wel dat het formaat niet doorslaggevend mag zijn als het aankomt op de toekenning van punten.

rupicola
19-12-2007, 12:52
Misschien moeten wij als vogelhouders onszelf een gewijzigde standaard opleggen. Tenslotte maken we gezamenlijk zelf uit in welke richting we kweken/fokken/creëren.

Misschien moeten we (net als de dierentuinen de afgelopen 30-40 jaar *) meer met de tijd mee ontwikkelen en de TT een geheel andere dimensie geven.

Dit zou bijvoorbeeld kunnen door middel van het (deels) verlegging van de huidige beoordeling van TTvogels op uitsluitend uiterlijke eisen naar meer kwaliteitsgerichte eisen door gezonde vitale levenslustige vogels kweken i.p.v. vogels met in dit topic eerder genoemde problemen.

Een en ander is niet in de laatste plaats ook van aanzienlijk belang in verband met de importstop overigens!!!

Verder zou men bijvoorbeeld kunnen denken aan meer nadruk op showvolières tijdens TT's,
sociale vogels tentoonstellen per paar of in kolonieverband,
schuwe of nerveuze vogels de gelegenheid geven zich terug te trekken.

M.a.v. het aantrekkelijker maken van een TT voor een groter publiek.

* mede onder druk van het wegblijven van het grote publiek werden minder soorten gehouden, grotere verblijven gerealiseerd, waarbij meer aandacht voor biotoopnabootsing en aandacht voor het natuurlijke gedrag van de dieren, toepassing van verrijking en dergelijke.

Sharky
19-12-2007, 15:32
he ik heb hier een buitenformaat van een zebravink zitten een mannetje van 5 jaar en zit nu in de kweek heeft net een nest van 4 jong gehad en nu liggen er 5 in het nest. Het probleem met de vogels is dat er te nauw gekweekt word en daar komen de fouten uit.

Hans de Vries
19-12-2007, 15:44
........verder zou men bijvoorbeeld kunnen denken aan meer nadruk op showvolières tijdens TT's,
sociale vogels tentoonstellen per paar of in kolonieverband,
schuwe of nerveuze vogels de gelegenheid geven zich terug te trekken.

M.a.v. het aantrekkelijker maken van een TT voor een groter publiek.

Ben ik helemaal met je eens. Vogels in kooien van 32 cm tentoonstellen is een doorn in het oog van veel mensen. Je moet hen dan ook leggen dat een TT-kooi maar een tijdelijke behuizing is; thuis zitten ze groter.
En kijk uit voor organisaties als vogelbescherming en partij v.d.dieren.
We moeten deze mensen geen kans geven en onze zaakjes op het gebied van dierenwelzijn goed voor mekaar hebben.
Wel eens gezien op de site van LNV, hoeveel kamervragen er op dat gebied worden gesteld door de PvdD? De kamer moest onlangs extra peroneel in dienst nemen om de stroom brieven en kamervragen te kunnen verwerken.

Hans de Vries
19-12-2007, 15:47
he ik heb hier een buitenformaat van een zebravink zitten een mannetje van 5 jaar en zit nu in de kweek heeft net een nest van 4 jong gehad en nu liggen er 5 in het nest. Het probleem met de vogels is dat er te nauw gekweekt word en daar komen de fouten uit.
Wat bedoel je met te nauw en buitenformaat....

L. Walraevens
19-12-2007, 15:51
Te nauw zal waarschijnlijk inteelt/lijnenteelt zijn. De reinste onzin, lijnenteelt gekoppeld aan een positieve selectie!! Want je selecteert bij inteelt direct je negatieve eigenschappen eruit en je gaat verder met de positieve. Lijnenteelt is een verkapte vorm van inteelt. Als ik eens meer tijd heb een dezer dagen, ga ik er verder op in.

wessellouw
19-12-2007, 18:19
Hoi Winterkoning:

In Belgie is de term "vogels in een beschermde omgeving" vrij gangbaar.

Wessel van der Veen.

rupicola
19-12-2007, 20:27
vogels in een beschermde omgeving

Hoewel ik persoonlijk ook weinig moeite heb met 'vogels binnen avicultuur' versus 'vogels in gevangenschap', is dit inderdaad ook een mooie omschrijving!

Feit is natuurlijk wel dat wij het, onafhankelijk van hoe fraai we het omschrijven, in de eerste plaats zelf de publieke beeldvorming van onze hobby moeten sturen en uitdragen!

Animal
20-12-2007, 13:55
Ben ik helemaal met je eens. Vogels in kooien van 32 cm tentoonstellen is een doorn in het oog van veel mensen. Je moet hen dan ook leggen dat een TT-kooi maar een tijdelijke behuizing is; thuis zitten ze groter.
En kijk uit voor organisaties als vogelbescherming en partij v.d.dieren.
We moeten deze mensen geen kans geven en onze zaakjes op het gebied van dierenwelzijn goed voor mekaar hebben.
Wel eens gezien op de site van LNV, hoeveel kamervragen er op dat gebied worden gesteld door de PvdD? De kamer moest onlangs extra peroneel in dienst nemen om de stroom brieven en kamervragen te kunnen verwerken.

De broedkooien zijn bij veel kwekers al niet veel groter ,en dan lees ik ook nog ergens dat men een tralie bodem in zijn broedkooi wil . En liefst de kooi ook nog van kunststof zodat het erg gemakkelijk schoon te houden is.
Als je op zo'n mannier gaat kweken ben je hetzelfde bezig als de kippen en varkens boeren .Dan is het alleen maar om produktie te doen.
Vogels horen naar mijn mening in een zo groot en natuurlijk mogelijke omgeving ,ook tijdens het broeden ,en daar hoort geen kunststof en al helemaal geen tralie bodem bij.
Als je het teveel werk vind om alles schoon te houden heb je naar mijn mening gewoon teveel vogels.
Ook draagt heel het tentoonstellings gebeuren helemaal niet bij aan het welzijn van de dieren . Dat is met alle dieren zo . Zodra het om wedstrijden gaat ,dan komt het welzijn van de dieren op de tweede plaats.

azantinga
20-12-2007, 21:23
Bij de meeste zebravinkkwekers staat het welzijn van de vogels juist bovenaan. Over het algemeen wordt er voor een kleinere kooimaat (40x40x40) gekozen in verband met ruimtegebrek.
En de meeste serieuze kwekers kweken dan ook maximaal maar 2 ronden met een koppels. Na 2 ronden loopt de kwaliteit meestal terug. De vogels zullen dus maximaal maar 4 maanden in een broedkooi gaan om vervolgens weer 8 maanden in een vluchtje te zitten.
Om een beetje mee te draaien moet je per kleurslag toch meerdere koppels hebben. Het probleem over het algemeen is dat het moeilijk is om je bij een aantal kleurslagen te houden. Zelf heb ik 3 kleurslagen verdeeld over 18 koppels.
Mijn oudste kweekpop is van 2002 welke afgelopen jaar nog 2 mooie nesten heeft gegeven. Een van de jongen was goed voor bondskruis op district Groningen.
Volgens mij heeft de grote ook niet al te veel invloed op de maximale leeftijd, maar een te intensieve inzet voor de kweek (3 of meer ronden)

Hans de Vries
21-12-2007, 11:03
Op welke wijze je vogels wilt houden is een keuze die elke fokker zelf moet maken. Broeden in kleine kooien i.v.m. ruimtegebrek is een logisch gevolg als je mee wilt doen aan wedstrijden met gestandaardiseerde vogelsoorten.
Maar - en nu ga ik even zwartkijken - als er straks richtlijnen komen inzake het houden van vogels, zal de manier van vogels houden zoals die door Animal worden gesteld meer genade in de ogen van de wetgever vinden.
En laten we eerlijk zijn, bekijk het broedproces van een willekeurige vogelsoort eens in een broedkooi en in een ruime volière dan valt er in het laatste geval toch echt meer te genieten.

Animal
21-12-2007, 13:19
Als je door ruimte gebrek kleinere broedkooien gaat gebruiken ben je volgens mij verkeerd bezig.
Als je niet geneog ruimte hebt plaats je minder broedkooien ,of je zoekt een andere hobby die minder ruimte nodig heeft.
Ruimte ,tijd of geld mag nooit een argument zijn om het dieren welzijn te verwaarlozen.
Maar dit is natuurlijk helemaal mijn mening en daar zullen velen het helemaal niet mee eens zijn.
Ik ben in de eerste plaats dieren liefhebber ,al meer dan 40 jaar ,en al mijn dieren zijn voor mij even belangrijk .(dieren liefhebber en dieren sport gaat meestal niet goed samen)

L. Walraevens
21-12-2007, 16:58
Tijdens een brainstormgesprek aangaande vogels en hun kweekkooien met een collegakweker overtuigde hij me van zijn manier van kweken in 100% draadkooien.
De kooien zijn volledig van parkietengaas (19 x 19 x 2.05 mm) opgebouwd, ook de bodems. Hij vertelde me dat de normale broedkooien van (ik noem er maar één) 40 x 40 x 40 cm eigenlijk té hoog zijn voor onze gevederde vrienden.
Het is beter de kooien dieper te maken, bv 60 cm en minder hoog, bv 25 cm. Een vogel trekt zich graag terug, dus bij een diepte van 60 cm lukt dat beter dan bij een diepte van 40 cm.
Dus het argument "plaatsgebrek" kan hierdoor worden opgelost, ik verklaar: je kweekruimte is 4 x 2.5 x 2.5 m - je plaatst langs één lange zijde (degene van 4 m) kweekkooien. Bij de kooien van 40 x 40 x 40 cm kan je 10 kooien naast elkaar plaatsen en 5 rijen hoog, je komt dus op 50 kooien voor één lange zijde.
Bij de draadkooien van 30 breed x 25 hoog x 60 cm diep, heb je 13 kooien per rij (3.9 m) en kan je voor dezelfde hoogte (2 m) als bij de 40 x 40 x 40 cm kooien, 8 rijen gaan plaatsen. Je hebt dus 13 kooien x 8 rijen, zo maar eventjes 104 kooien ipv 50. De kooien worden op zich niet kleiner, alleen verhoog je het comfort voor je vogels, door de grotere diepte van de kooien. Iedere rechtgeaarde vogelliefhebber en dierenvriend wil toch het beste voor zijn beestjes?

Nog een paar voordelen van 100% draadkooien:

- je kan het zelf maken, dus spotgoedkoop.
- verslijten niet.
- nemen geen vocht op bij het knoeien met drink- en badwater.
- makkelijk en snel te reinigen met hogedrukreiniger.
- geen kans op schimmelinfecties want bv zand op de bodem is zowat het allerslechtste wat je kan doen.
- geen muffe geur.
- je hoeft niet wekelijks te kuisen.
- geen donkere naden (= overdag schuilplaats voor bloedluis).
- je kan i.p.v. wekelijks te kuisen, die tijd gebruiken om je vogels te observeren, dàt is toch de prettige kant van de hobby en wees maar zeker dat je vogels je heel wat te vertellen hebben.
- je vogels blijven altijd clean.
- doordat draad 'koud' is zullen bloedluizen en ander ongedierte dit niet gebruiken als standplaats.
- je kan zelf afmetingen bepalen, denk maar aan de hoogte van de kweekkooien die je in de handel kan vinden: heel veel plaatsverlies, het is wel degelijk de diepte van de kooi die telt, niet de hoogte!
- je vermijdt het gebruik van chemicaliën in een ruimte waar je vogels 7op 7 zitten.

Jan Pastoor
21-12-2007, 17:38
Tja, in de natuur leven de zebravinken gemiddeld zo'n 84 dagen.
Zelf vind ik grote zebravinken mooi. Mits ze maar niet te vet worden en ze maar een mooi type bewaren.
Als je ze al te groot kweekt worden ze te vet,of zitten ze niet goed op de poten.....dus voor mij hoeft er geen limiet, dat zal de kweker zelf al moeten doen wil hij/zij een mooie vogel showen

Sharky
22-12-2007, 17:56
He L. Walraevens Heb je eens een foto of zo van zo een kooi lijkt me wel leuk

marie-annne
22-12-2007, 22:43
Grappig dat je dit soort gesprekken bij elke vereniging hebt. Ik ben jaren lid geweest van de ratten vereniging. Hadden we discussies over het fokken van ratten zonder staart, met grote oren, kaal of met krullen.
Wat is normaal??

14jaar dierenartsassistente geweest, wat een problemen je dan ziet bij de katten en honden rassen, om te janken.
Wat is normaal????

Verder ben ik een groentje hoor, en wil mij nergens mee bemoeien en ik bedoel het niet kwaad. Als het welzijn van het dier maar voorop staat, hoop ik dat elke fokker dat hoog in zijn vaandel heeft staan.

Hans de Vries
23-12-2007, 11:55
Tijdens een brainstormgesprek aangaande vogels en hun kweekkooien met een collegakweker overtuigde hij me van zijn manier van kweken in 100% draadkooien.
De kooien zijn volledig van parkietengaas (19 x 19 x 2.05 mm) opgebouwd, ook de bodems. Hij vertelde me dat de normale broedkooien van (ik noem er maar één) 40 x 40 x 40 cm eigenlijk té hoog zijn voor onze gevederde vrienden.
Het is beter de kooien dieper te maken, bv 60 cm en minder hoog, bv 25 cm. Een vogel trekt zich graag terug, dus bij een diepte van 60 cm lukt dat beter dan bij een diepte van 40 cm.
Dus het argument "plaatsgebrek" kan hierdoor worden opgelost, ik verklaar: je kweekruimte is 4 x 2.5 x 2.5 m - je plaatst langs één lange zijde (degene van 4 m) kweekkooien. Bij de kooien van 40 x 40 x 40 cm kan je 10 kooien naast elkaar plaatsen en 5 rijen hoog, je komt dus op 50 kooien voor één lange zijde.
Bij de draadkooien van 30 breed x 25 hoog x 60 cm diep, heb je 13 kooien per rij (3.9 m) en kan je voor dezelfde hoogte (2 m) als bij de 40 x 40 x 40 cm kooien, 8 rijen gaan plaatsen. Je hebt dus 13 kooien x 8 rijen, zo maar eventjes 104 kooien ipv 50. De kooien worden op zich niet kleiner, alleen verhoog je het comfort voor je vogels, door de grotere diepte van de kooien. Iedere rechtgeaarde vogelliefhebber en dierenvriend wil toch het beste voor zijn beestjes?

Nog een paar voordelen van 100% draadkooien:

- je kan het zelf maken, dus spotgoedkoop.
- verslijten niet.
- nemen geen vocht op bij het knoeien met drink- en badwater.
- makkelijk en snel te reinigen met hogedrukreiniger.
- geen kans op schimmelinfecties want bv zand op de bodem is zowat het allerslechtste wat je kan doen.
- geen muffe geur.
- je hoeft niet wekelijks te kuisen.
- geen donkere naden (= overdag schuilplaats voor bloedluis).
- je kan i.p.v. wekelijks te kuisen, die tijd gebruiken om je vogels te observeren, dàt is toch de prettige kant van de hobby en wees maar zeker dat je vogels je heel wat te vertellen hebben.
- je vogels blijven altijd clean.
- doordat draad 'koud' is zullen bloedluizen en ander ongedierte dit niet gebruiken als standplaats.
- je kan zelf afmetingen bepalen, denk maar aan de hoogte van de kweekkooien die je in de handel kan vinden: heel veel plaatsverlies, het is wel degelijk de diepte van de kooi die telt, niet de hoogte!
- je vermijdt het gebruik van chemicaliën in een ruimte waar je vogels 7op 7 zitten.

- Kooien met een hoogte van 25 cm beter voor vogels dan met een hoogte
van 40 cm? Waar wordt dit op gebaseerd?
- heb je bij kooien met een diepte niet veel lichtverlies?
- kooien volledig van tralies; ik denk dat vogels zich prettiger zullen voelen
als ze zich beschut vinden door een paar dichte wanden.
- bodem van gaas; denk nu niet dat een vogel precies tussen de draadjes
kakt.... Mest aan het gaas betekent mest aan pootjes, bevedering etc.
Dus echt geen schone vogels. Bovendien, naast zand zijn er andere
materialen te verkrijgen die prima als bedekker voldoen.

Ik denk dat je collega vogelkweker verkeerd zit. Hij heeft wèl gelijk als het erom gaat zoveel mogelijk kweekmogelijkheden op een beperkte ruimte te realiseren. Maar dat is zijn keuze.

"Iedere rechtgeaarde vogelliefhebber en dierenvriend wil toch het beste voor zijn beestjes?" zeg je.
Accoord, maar ik denk dat qua diervriendelijkheid en welzijn aan dit systeem nog heel wat te verbeteren valt. Vooral gelet op de nieuwe wetten die in de toekomst zeker te verwachten zijn.

Birdfarm
23-12-2007, 12:04
- bodem van gaas; denk nu niet dat een vogel precies tussen de draadjes kakt.... Mest aan het gaas betekent mest aan pootjes, bevedering etc. Dus echt geen schone vogels.

Ik zou als vogel niet graag in de onderste rij kooitjes wonen! 7 paar kakkers boven je.:help

Greetzzz

Hans de Vries
23-12-2007, 14:04
Ik zou als vogel niet graag in de onderste rij kooitjes wonen! 7 paar kakkers boven je.:help

Greetzzz

We mogen toch wel aannemen dat er onder de gaasbodem nog een afscheiding zit....:eek:

Birdfarm
23-12-2007, 14:09
De kooien zijn volledig van parkietengaas (19 x 19 x 2.05 mm) opgebouwd, ook de bodems.

Nog een paar voordelen van 100% draadkooien

Er staat niets in over bodemlade o.i.d.:confused:

Greetzzz

wessellouw
23-12-2007, 16:21
Hallo:

Ik gebruik al ruim 15 jaar draadkooien voor mijn Agapornissen. Breed 120, hoog 30, diep 41 cm, mazen 19 x 19 mm, dikte 1,41.
(Een rol gaas van 122 cm breed in U vorm geplooid, twee standaard fronten van 60 cm aan de voorzijde, twee kleine stukjes gaas voor de zijkanten en een handvol clips, het duurt zeker wel een kwartier om een kooi te maken.)
Twee haakjes in de muur en de behuizing hangt stabiel (lange zijde vooraan).
10 cm onder de kooi: een geraamte van panlatten met daarop een plaat
hardboard (hardboard is ook 122 breed). Vervolgens op dat board een oude krant.
Per kooi: 1 kweekkoppel, eventueel (tijdelijk) met hun jongen.

Niet alleen de meeste mest valt door de bodem, ook alle afval van groenvoer,
fruit e.d. De infectie druk is dus veel lager dan in een kooi met een vaste
bodem en dat ondanks ondanks alle gesleep met zakken zand, geschroot mais, coccidiose korrels, beukensnippers en dergelijke zaken.

Ontsmetten na ziekte? Haak de kooi af, zet hem ergens neer en met een hoge drukspuit is hij schoon binnen enkele minuten, ismeren met het ontsmettingsmiddel naar gelang de ziekte, even laten drogen en weer ophangen.

>>bodem van gaas; denk nu niet dat een vogel precies tussen de draadjes
kakt.... Mest aan het gaas betekent mest aan pootjes, bevedering etc.>>

Dat is een drogreden: zeker 90 % van de ontlasting valt er wel door,
blijft over 10 % vuil door mest. In een schuifla valt 100 % van de mest op
de bodem, betekent dat niet 10 x zoveel kans op mest aan pootjes en
bevedering?

Wekelijkse schoonmaak:
Even een borstel over de bodem (water met een scheut bleekwater, Halamid, o.i.d.); natte krant wegnemen en vervangen - - OF - -
lade uitschuiven, zand en vuil opvangen en afvoeren, lade afkrabben, opnieuw zand aanbrengen, lade weer inschuiven.

Geef mij dan maar een draadkooi. Als de tiende kooi schoon is en de kranten
zijn vervangen kan ik al rustig van mijn vogels genieten, terwijl u nog zeker 5
kooien moet behandelen.

Enne....zou die draadbodem nu echt zo dieronvriendelijk zijn?
Met minder infectiedruk en voldoende afwisselende pootstanden met behulp van o.a. de zitstokken?

Ik ben eigenlijk nog nooit boomtakken tegen gekomen die zo vlak zijn als een
billiardtafel, wel vlakke schuifladen. Misschien zijn die vlakke dingen juist
vogel onvriendelijk :).

Groeten,
Wessel van der Veen.

bozzee
23-12-2007, 16:51
Heb ik nog even een vraagje aan Wessel, het klinkt goed maar hoe doe je dit met het broedblok ?? Is dit een inschuif-systeem of hang je hem aan de buitenkant. Ik zit er namelijk zelf ook aan te denken om de kist-kooiën te vervangen door draadkooiën. Misschien in eerste instantie als proef.

b.v.d. gr. Edwin Bosch

wessellouw
23-12-2007, 17:13
Hallo Edwin:

De standaard voorfronten van 30 X 60 hebben een valdeur in het midden en een klein deurtje voor een bad links boven. Ik gebruik de opening van het "baddeurtje" om een broedblok aan de buitenkant op te hangen.
Stuur desgewenst een mailtje naar
wvdveen@telenet. be
en ik stuur u wat foto's.
Wel even geduld a.u.b., het is nu tijd voor het dagelijkse extraatje, nestcontrole en ringen :).

Wessel van der Veen.

L. Walraevens
23-12-2007, 18:11
Wessel antwoordde al in mijn plaats, lekker makkelijk :D. Thanks Wessel :D.

bozzee
23-12-2007, 19:00
Stuur desgewenst een mailtje.

Mailtje is verstuurd. Alvast bedankt.

Gr.Edwin

Birdfarm
23-12-2007, 19:01
Wessel antwoordde al in mijn plaats, lekker makkelijk

Maar in de maatvoering gaat het niet gelijk, wessel geeft het gebruik van een ladesysteem aan, wat bij jou niet het geval is.

Breed 120, hoog 30, diep 41 cm, mazen 19 x 19 mm, dikte 1,41. 10 cm onder de kooi: een geraamte van panlatten met daarop een plaat

totale hoogte dus 40 cm.

Bij de draadkooien van 30 breed x 25 hoog x 60 cm diep, heb je 13 kooien per rij (3.9 m) en kan je voor dezelfde hoogte (2 m) als bij de 40 x 40 x 40 cm kooien, 8 rijen gaan plaatsen.

totale hoogte dus 25 cm.:rolleyes: (8x25=200)

Greetzzz

gebbinkjes
23-12-2007, 19:20
Heren,
kunnen jullie niet eens een foto plaatsen hoe zo'n wand met draadkooien er uit ziet ,
m.vr.gr. harry

wessellouw
23-12-2007, 19:20
Ho, ho Birdfarm:

Absoluut geen lade.

Een gratis reclame krant 10 cm onder de kooi op een plaat hardboard (unalit voor Belgie) en die plaat board op een geraamte van panlatten.
De totale hoogte van een rij is inderdaad +/- 40 cm.
Ik gebruik maar twee rijen, de onderste ongeveer 1 meter van de grond.

Wessel van der Veen.

Birdfarm
23-12-2007, 19:37
Nou ja, maakt mij niet uit hoe je het noemen wilt (meningen kunnen verschillen), maar jij hebt er in elk geval iets tussen dat de ontlasting niet bij de onderburen terecht komt.

Greetzzz

wessellouw
23-12-2007, 19:54
Hallo:

Uiteraard niet.
Elke vogel of elk paar vogels heeft zijn eigen darmflora.
En wat bij mij gunstig werkt, kan bij u wel eens falikant uitvallen.
Dus ik ...... bij voorkeur niet in uw kooitje en sta ook niet toe, dat u dat in het mijne doet. :)

Groeten,
Wessel van der Veen.

marcellevers
23-12-2007, 20:35
zet even een paar foto,s op dit forum dat is wel even leuk om te zien.

Animal
23-12-2007, 21:08
Het gaat hier ,volgens mij,toch gewoon over legbatterijen.:confused:
Vogels vinden het prettig om ook eens over de bodem te scharrelen en daar van alles op te pikken ,ook als ze aan het broeden zijn.
En wat te denken van jonge vogels die nog niet(best) vliegen ,,lekker voor die beesjes om op een gaas bodem te moeten zitten.
Ik blijf dit ,zoals waarschijnlijk velen met mij een zeer dieronvriendelijke mannier van vogels houden vinden.( al is het dan volgens sommige alleen maar voor het broedseisoen.
Ook is het uiterlijk van zulke kooien niet mooi te noemen.
Normaal hout gebruiken doet heel wat gezelliger en warmer aan ,ook voor de vogels.
Nogmaals ,als je op werk en of ruimte wilt bezuinigen dan is daar maar een oplossing voor. MINDER vogels gaan houden !!!

marcellevers
23-12-2007, 21:44
Normaal hout gebruiken doet heel wat gezelliger en warmer aan ,ook voor de vogels.

weet je wat gezellig is in het vogelhok een openhaard en kaarsjes:santa:

en dan ook je binnen in het broedblok kleine schilderijtjes maken lekker knus:D

Animal
23-12-2007, 22:15
weet je wat gezellig is in het vogelhok een openhaard en kaarsjes:santa:

en dan ook je binnen in het broedblok kleine schilderijtjes maken lekker knus:D

Is een erg domme reactie.
Of heb je misschien kinderen ,en slapen die ook in een geheel betegelde witte kamer (vloeren en wanden)die je elke week met gloor uitsopt.
Dat komt namelijk erg overeen met jouw mannier van vogels houden/kweken.

L. Walraevens
23-12-2007, 23:53
Citaat:
Wessel antwoordde al in mijn plaats, lekker makkelijk
Maar in de maatvoering gaat het niet gelijk, wessel geeft het gebruik van een ladesysteem aan, wat bij jou niet het geval is.

Citaat:
Breed 120, hoog 30, diep 41 cm, mazen 19 x 19 mm, dikte 1,41. 10 cm onder de kooi: een geraamte van panlatten met daarop een plaat
totale hoogte dus 40 cm.

Citaat:
Bij de draadkooien van 30 breed x 25 hoog x 60 cm diep, heb je 13 kooien per rij (3.9 m) en kan je voor dezelfde hoogte (2 m) als bij de 40 x 40 x 40 cm kooien, 8 rijen gaan plaatsen.
totale hoogte dus 25 cm.:rolleyes: (8x25=200)

Greetzzz

@Birdfarm: ik zou het nogmaals lezen, de kooien van Wessel zijn 30 cm hoog en die van mij 25 cm hoog. Zie maar: Breed 120, hoog 30, diep 41 cm, mazen 19 x 19 mm, dikte 1,41. 10 cm onder de kooi.

@Animal: van legbatterijen is er geen sprake, maar heeft het nut om je te overtuigen? Ik denk het niet, daar jij jouw mening al vormde, wat je goed recht is natuurlijk. Dat vogels het prettig vinden om over de bodem te scharrelen, zal wel...maar wat zoeken ze daar? Oesterschelpjes uit het schelpenzand? Tijdens dat scharrelen en pikken van op de kooibodem krijgen ze ook wel een hoop ziektekiemen binnen, leuk he :D.

Grit, maagkiezel en mineralen krijgen ze bij mij aangeboden in een apart bakje, dus probleem opgelost.

Wat de jonge vogels betreft, lekker voor hun pootjes om op een vlakke zandlade te gaan zitten, wat is het verschil?

Je ziet het als een dieronvriendelijke manier van vogels houden. Wel, de tropensoorten die ik kweek, broeden in de natuur in kolonieverband. In mijn draadkooien horen en zien ze elkaar ook, met tussenwandjes in de standaardkooien is dat nogal moeilijk ;). Het ene koppel zet het andere koppel aan tot broeden, mooi toch?

Wat het uiterlijk van de kooien betreft, daar malen je vogels niet om, alleen de kweker (en bezoekers van de kweekruimte) hebben er oog voor. Dus waar haal jij het dat hout gezelliger is voor de vogels? Dus kunststof kweekkooien mogen ook niet? Al eens gedacht hoe slecht hout is voor vogels? Reten, keren en spleten = standplaats voor bloedluizen overdag. Bij het knoeien van drink- en badwater zet het hout uit = schimmelvorming. Nog meer argumenten nodig?

Ik bezuinig noch op werk, noch op kweekruimte!

Even uitleg aangaande mijn draadkooien: deze zijn 1m hoog en op die hoogte zijn 4 kweekkooien boven elkaar gebouwd (dus elk 25 cm hoog). De breedte van de totale kooien bedraagt 1,2 m, verdeeld in 4, dus elke kooi is 30 cm breed, bij een diepte van 60 cm. Van deze constructie hangen 2 kooien (L:1,2 m x H:1 m x D 0,6m) boven elkaar. Op het "dak" van de onderste kweekkooien ligt plastic, wat het reingen vergemakkelijkt. Bij de onderste kooien ligt het plastic op de grond, wanneer vuil: oprollen en een nieuw vel plastic leggen, klaar. Als er rechtstreeks zonlicht in je kweekkamer schijnt, kijk dan eens hoeveel stof je produceert als je jouw zandlades aan het reinigen bent en ze voorziet van nieuw schelpenzand. Ook heel gezond voor jouw vogels en jezelf, niet?

De zitstokken zijn op verschillende manieren bevestigd, in de boven rij lopen ze van links naar rechts in de kooien, op rij 2 van vooraan naar achteraan, rij 3 idem aan rij 1, rij 4 idem aan rij 2. En hoeveel mest produceren prachtvinken, geen kilo's he, het zijn geen paarden!

Maar zoals bij alles hebben we voor- en tegenstanders enne iedereen is nog eigen baas in eigen hok. Ik dring niemand iets op, ik deel gewoon mijn visie mee, meer niet.

Birdfarm
24-12-2007, 00:14
enne iedereen is nog eigen baas in eigen hok

Dat staat voorop, maar dan kan ik het nog niet begrijpen dat je niet een laden systeem inbouwt of zoiets als wessel tussen elke kooi.
Ik lees uit jouw antwoord dat de ontlasting van de vogels van het bovenste 4 lagen kooien terecht komt op het dak van de onderste unit, en dan wel op een stuk plastic welke je daar uitrolt. Dat betekend dat de vogels in onderste laag door de vogels van de bovenste 3 lagen onder gepoept worden. En nu druk ik mij zwak uit. Vind jij dit fris?

Greetzzz

Jan Pastoor
24-12-2007, 00:29
FF een paar vraagjes.....
wat gebeurd er als er een ei of een jong uit het nest valt?

Ik ben voorstander van schelpenzand onderin de lade. Vogels die schijten op het draad en daarna op de bodem(draad zitten) worden ook bevuild. zand neem nog wat op. Ik heb het idee dat de vogels dit prettiger vinden,mits vaak genoeg verschoond natuurlijk.:) Zaadbakjes en grit bakjes en eivoer bakje zet je dus in de kooi...............Ik heb dit aan de buitenkant van de broedkooi hangen,en word dus niet zo snel bevuild. dit vind ik een beter systeem,omdat hier de vogel in zit te eten.
Wel hou ik van hygiene, en heb daarom gekozen voor kunstof kooien van G&O/Pascal Hemel.

Ieder zijneigen natuurlijk:rolleyes:http://www.zebravinken.nl/images/zoom/IQCKVJ/viewsize/broedkooi1.JPG

L. Walraevens
24-12-2007, 01:27
@Jan: als er een ei of een jong doorvalt, dan valt het tot op het plastic dat het vuil opvangt. Als er een ei of jong in een zandlade valt, is de kans ook groot dat het ei stuk is of dat het jong al dood is tegen dat je het vindt. Niet iedereen gaat om het halfuur kijken of er geen eieren of jongen uit hun nest zijn gevallen. Dus een wezenlijk verschil is er tussen beide systemen niet op te merken.

L. Walraevens
24-12-2007, 01:33
Dat staat voorop, maar dan kan ik het nog niet begrijpen dat je niet een laden systeem inbouwt of zoiets als wessel tussen elke kooi.
Ik lees uit jouw antwoord dat de ontlasting van de vogels van het bovenste 4 lagen kooien terecht komt op het dak van de onderste unit, en dan wel op een stuk plastic welke je daar uitrolt. Dat betekend dat de vogels in onderste laag door de vogels van de bovenste 3 lagen onder gepoept worden. En nu druk ik mij zwak uit. Vind jij dit fris?

Je doet net of een prachtvink dezelfde hoeveelheid mest produceert als een paard :eek:. Denk nu niet dat de vogels die de onderste kooien behuizen vol poep hangen, want dat is echt niet zo.
De meeste poep valt tot op het plastic, of je het nu gelooft of niet :D. Mijn manier van kweken is zo, hoe een ander het doet, maakt me niet uit...iedereen heeft zijn waarheid. Zoals ook iedereen zijn waarheid heeft over zijn zaadmengsel, zijn eivoer, zijn supplementen, zijn ... en zijn ...

Birdfarm
24-12-2007, 02:00
Wat jij wil 't is jouw feestje, maar wat als 1 van de vogels ziek wordt?

Greetzzz

Twee dingen zijn oneindig: het universum en de menselijke domheid. Maar van het universum ben ik nog niet heel zeker.

Henk3
24-12-2007, 09:20
Het gaat wel weer lekker boys.
Op deze manier gaat straks niemand meer zijn/haar manier van kweken hier met ons delen denk ik. Voor je het weet heb je een lading kritiek over je heen!
:nono: :wave:

L. Walraevens
24-12-2007, 09:30
Ik deelde mee wat ik mee wou delen en hiermee stopt mijn deelname aan dit topic. :D

Hans de Vries
24-12-2007, 10:27
Het gaat wel weer lekker boys.
Op deze manier gaat straks niemand meer zijn/haar manier van kweken hier met ons delen denk ik. Voor je het weet heb je een lading kritiek over je heen!
:nono: :wave:

Ik vind het best meevallen. Iedereen heeft zo zijn of haar manier van vogels houden en dat mag best geplaatst worden. Aan de andere kant; kritiek moet ook kunnen. Bovendien, niemand verplicht je het met iemand anders eens te zijn. Belangrijker vind ik dat men elkaars mening respecteert.

marcellevers
24-12-2007, 13:38
Dat komt namelijk erg overeen met jouw mannier van vogels houden/kweken.

ik denk dat dat je erg tegen valt.
ik heb 16 vogels in een voliere van 3m x 2m zitten en dan hebben ze nog een nachthok van 1,25m L x 60 cm D x 1,25m H

kijk mij maakt het niet uit hoe een ander het doet ook al stop hij ze in hele kleine kooien maar ik sta er wel voor open om uit gelegt te krijgen waarom hij het doet en staat het mij dan niet aan zeg ik het en haal ik er geen vogels.

maar nu al te zeggen dat ze hun vogels niet goed houden ( zo als je zegt Legbaterie ) kun je niet eerder zeggen als je er bent geweest om te kijken.

Henk3
24-12-2007, 13:45
Nee dat vindt ik ook helemaal niet erg hoor! Niks mis mee. Maar het hoeft soms niet zo als dat het vaak gezegd wordt.

Je kan b.v. ook iets zeggen in de trand van:
Zou je niet beter..........
Want ik denk er zo over omdat................
Mijn mening hierover is.............
Ik wil je niet afvallen maar ik denk niet dat...............

Maar ja ieder vogeltjes zingt zo als ie gebekt is zal ik maar zeggen.
Verder had ik geen kritiek. :wave:

rupicola
24-12-2007, 15:07
maar eigenlijk ging dit topic over de problemen bij doorgefokte vogels!

Animal
25-12-2007, 14:12
maar eigenlijk ging dit topic over de problemen bij doorgefokte vogels!

Door het fokken in te steriele ruimte's en in steeds meer onnatuurlijke omgevingen ben je dus ook bezig met vogels door te fokken.
Je krijgt op zo.n mannier vogels die nergens meer tegen kunnen ,en die ook niet meer weten dat hun voorouders ook nesten in bomen en struiken konden maken.
De vogelverenigingen helpen hier ook aan mee.
Als iemand een prijs heeft gewonnen ,en/of zijn vogels goed heeft kunnen verkopen ,dan wil hij steeds meer.
Als je 3 of 4 koppeltje's hebt zitten kun je ook in de prijzen vallen ,daar heb je echt geen tientallen koppels in broedkooien voor nodig.
Laat de verenigingen eens huisvesting eisen opstellen ,en ook eens bij hun leden thuis gaan kijken ,voordat deze vogels in mag sturen.

Als je ooit een nestje zebravinken in een normale kooi hebt gehad ,en je ziet 6 jongen samen op de grond in een badschaaltje zitten ,of met zijn alle in de voerschaal ,dan lijkt het me sterk dat je kunt genieten van vogels die in een kooi moeten zitten met een draad bodem.

marcellevers
25-12-2007, 15:14
animel
ik weet niet wat je bedoeling is om ons als vogelliefhebbers in een kwaad daglicht:confused: te stellen maar als ik beheerde was van deze site had ik je er af gegooid. want er zijn al mensen genoeg van vogelbescherming :nono: en andere ... instanties die ons zwart maken dus op jou sta ik dan ook niet te wachten ik denk dat de rest van de forum leden je ook maar beter kunnen negeren maar dat is aan hun zelf

dit was van mij uit het laatste officeel bericht aan Animel

Animal
25-12-2007, 16:53
Er zijn heel veel vogelliefhebbers die het wel met mij eens zijn . Dat zijn ook de echte dierenliefhebbers.
Het is helemaal niet mijn bedoeling om de vogelliefhebbers in een kwaad daglicht te zetten.
Dat doen sommige echt wel zelf.
Ik ben al ruim 40 jaar geleden begonnen met vogels en alle mogelijke andere huisdieren,en na een 15 jaar niets ben ik er pas weer mee begonnen ,maar het valt me zwaar tegen wat ik hier van sommige "liefhebbers "op het forum lees.
Misschien werkte men zo lang geleden ook al wel ,maar toen wisten de meeste het niet want er was nog geen internet.
Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen het overal maar mee eens moet zijn.
En omdat dit een FORUM is mag daar ook iedereen zijn mening geven.
Als jij bang bent dat de vogelbescherming ,dierenbescherming ,of welke instantie probeert jouw zwart te maken ,dan zegt dat meer over jouw interpetatie van de verhalen ,dan over de instantie's ,of je begint zelf ook te twijfelen.

rene
25-12-2007, 19:04
sorry begrijp de discussie niet zal wel aan mijn liggen.
lees diversen instantie,s die zouden moeten ingrijpen in onze hobby.
volgens mijn zijn deze instantie,s er voor om mistanden en verwaarlosing.
tegen te gaan.
zitten jou vogels in een meter mest en krijgen ze geen eten.
dan komen ze langs (mishandeling)
ik heb bij mekaar al 30 jaar vogels ik heb nog nooit iemand gezien.
ook ik ben me boekje te buiten gegaan met wildvang (putters)
maar daar was ik snel van genezen het zijn net raketten in je voilere en verstoren de hele voilere.
(dus heb ze weer snel weer hun vrijheid gegeven)
was een dure ervaring maar we moeten allemaal leren he.
ik weet ook niet goed hoe het te controleren is. oma met haar pietje
in haar kooitje is dan ook strafbaar.
ik geloof er weinig van.
maar de tijd zal het leren.
groetjes

L. Walraevens
25-12-2007, 19:26
Azijnpissers, pilaarbijters en betweters heb je jammer genoeg overal en meestal zijn dat de ergste, een uitzondering daar gelaten natuurlijk.

Deze individuen blazen immer hoog van de toren, hebben commentaar op alles en iedereen, hebben meestal de klok horen luiden, maar weten niet waar de klepel zich bevindt. Eigenlijk is het gewoon een gefrustreerde reactie door onkunde, geen ervaring, afgunst en jaloezie.

Dat deze creaturen het voor velen verpesten, hoeft natuurlijk geen betoog. We kennen ze, we weten wie ze zijn, waar ze voor staan (hopelijk weten ze dit zelf ook ;)) ...dus naast je neerleggen en negeren (wat ik verder ook zal doen en ik hoop vele met mij).

floda
25-12-2007, 22:10
L. Walraevens

Gezien je laatste reaktie is de in jouw bijdragen voorkomende slotzin wel erg op jezelf van toepassing!

Floda

L. Walraevens
25-12-2007, 22:31
Doen Floda, doen :D.

Jan Pastoor
25-12-2007, 23:36
Hebben jullie de nieuwe Zebrapad gelezen ? Onderzoek naar gerichte kweek geeft behalve een paar voordelen ook als nadeel dat de levensduur van een Zebravink aanzienelijk verkort wordt. Vermoedelijk naar 2 a 3 jaar waar 8 a 9 jaar mogelijk is. De "dader" is de constante vraag naar grote vogels. Dit veroorzaakt trouwens ook problemen met de poten (vogel zakt door landingsgestel) en onbevruchte eieren. Mijn vraag is nu: Zijn we wel goed bezig ? De gezondheid van de vogel moet voorop staan. Moeten we niet kleinere vogels in de standaard gaan vragen ipv steeds grotere. Waarom een Mammoet Zebra kweken die in het echt helemaal niet voorkomt ???

Laten we even weer terug kijken naar deze vraag en dan verder discuseren. We dwalen wel erg af vind ik.

Animal
26-12-2007, 12:27
Mijn vraag is nu: Zijn we wel goed bezig ? De gezondheid van de vogel moet voorop staan

Volgens enkele ,waar ik ook bij hoor ,zijn we dus niet goed bezig.
De gezondheid en het dieren welzijn staat niet bij iedereen voorop.

Maar er zijn er hier te veel die zich daar niks van aantrekken en die gewoon verder gaan zo ze zelf denken dat ze het meeste rendement uit hun kwekerij kunnen halen.

girlits
26-12-2007, 16:26
Volgens mij zijn de mensen die zebravinken kweken voor de tentoonstelling ook wel op de hoogte van de standaardeisen en hierin word niet alleen het formaat gevraagd maar er zijn meer punten waarop gekeurd wordt als hij zo groot is dat hij niet op zijn poten kan zitten word hij gestraft op houding als hij niet kan vliegen op conditie of algemene indruk. Het is net als bij alle andere vogels ze moeten er goed uitzien en of je kleiner of groter mooi vindt is persoonlijk.Wat de draadkooien betrefd is het precies zo de vogels maakt het niets uit en zoveel verschil met een aluminiumkooi zit er niet in alleen de kokerprofielen<Achter de popnagels zit vaak de meeste luis.>Ik vind alleen dat je moet kijken naar het soort vogel dat je in zo,n kooi stopt sommige vogels zitten beter in een kistkooi/voliere groeten eddie

Hans de Vries
26-12-2007, 22:42
De vraag van Edward was: Zijn we wel goed bezig ? De gezondheid van de vogel moet voorop staan. Moeten we niet kleinere vogels in de standaard gaan vragen ipv steeds grotere.

Het gevraagde formaat volgens de standaard is prima:

Formaat
De ideale zebravink moet een forse indruk geven en moet minimaal 10,5 cm, gemeten tussen de snavelpunt en de punt van de staart, lang zijn. Het formaat moet aangepast zijn aan het type van de zebravink.

Er wordt dus geen grotere vogel gevraagd maar ook geen kleinere....
Maar, de laatste wijziging van de standaard was in 1999 en het zou best eens kunnen zijn dat bij een volgende wijziging vogels met een groter formaat worden gevraagd. De meeste zebravinken worden al geringd met 2,9 mm en er zijn al fokkers die 3,2 mm gebruiken....
Het is net zoals Jan Pastoor stelt, een grote zebravink kan best mooi zijn maar hij moet dan wel voldoen aan alle eisen; naast een goede kleur en tekening dient o.a. ook het formaat aangepast te zijn aan het type. M.a.w. de verhoudingen moeten goed zijn.
En waarom zouden deze vogels niet gezond kunnen zijn.