Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Levensverwachting te kort

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Levensverwachting te kort

    Hebben jullie de nieuwe Zebrapad gelezen ? Onderzoek naar gerichte kweek geeft behalve een paar voordelen ook als nadeel dat de levensduur van een Zebravink aanzienelijk verkort wordt. Vermoedelijk naar 2 a 3 jaar waar 8 a 9 jaar mogelijk is. De "dader" is de constante vraag naar grote vogels. Dit veroorzaakt trouwens ook problemen met de poten (vogel zakt door landingsgestel) en onbevruchte eieren. Mijn vraag is nu: Zijn we wel goed bezig ? De gezondheid van de vogel moet voorop staan. Moeten we niet kleinere vogels in de standaard gaan vragen ipv steeds grotere. Waarom een Mammoet Zebra kweken die in het echt helemaal niet voorkomt ???

  • #2

    Opmerking


    • #3
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        Ik vind die grote zebravinken ook helemaal niet mooi. Sound moet het zijn en dat zijn die dieren totaal niet. Jammer dat keurmeesters daar schijnbaar het oog voor missen. Engelse grasparkieten idem. Ik persoonlijk vind dat gedrochten. Ook hun karakter is aangetast. Ze zijn veel te rustig en als ze even in een kooi gezeten hebben kunnen ze niet eens meer vliegen. In de voliere zien ze ook te weinig want hun grote koppen met veren zorgen dat het zicht afneemt.

        Hier dus normale grasparkieten en normale zebravinken. Ik heb prachtige vogels maar op show zouden ze allemaal te klein zijn

        Opmerking


        • #5
          Ik las met genoegen bovenstaande postings, ik heb wel zebravinken en ja van die grote. Waar ik het heen-en-weer van krijg, zijn die frisé kanaries en die houdingrassen bij de postuurkanaries. Zijn deze "normaal te noemen, al eens een Belgische bult bekeken?
          Zoals bij iedere stelling, hebben we voor- én tegenstanders, 't zou anders nogal saai zijn op het forum .

          Mooi he...NOT:

          Gibber Italicus
          Luiheid is het begin van wijsheid.

          Opmerking


          • #6
            Zebrapad

            Edmond wil een discussie opstarten over de grootte van vogels en of we daar goed mee bezig zijn. Aanleiding is een artikel in het Zebrapad. Daarin wordt een staatje gegeven met de verschillen in gewicht, pootdikte, legsels en leeftijd(bedoeld wordt de gemiddelde behaalde ouderdom).

            Dat staatje geeft als verschil in leeftijd: 6-7 jaar van de standaardvogel en 3-4 jaar bij "het tentoonstellingsras". Alhoewel het verschil duidelijk is klinkt het toch anders dan de door Edmond gegeven jaren(resp. 8-9 jaar t.o.v. 2-3 jaar). Als je een bron noemt citeer dan goed en rek de gegevens niet op omdat dat je beter uitkomt.
            Trouwens hoelang zou een zebravink in de natuur leven? 2 jaar? 3 jaar?

            Vogels in gevangenschap(kunnen we daar geen beter woord voor vinden?) leven bijna zonder uitzondering langer dan in de natuur door het ontbreken van natuurlijke vijanden, droogtes en andere natuurrampen. Verder staat bij de liefhebber/ kweker de tafel altijd gedekt.
            mvrgr

            Piet

            Opmerking


            • #7
              tegenwoordig is de trend ook bij zebravinken om het engelse type in te kweken...
              Hoe dan ook; ik vind het grote tentoonstellingsformaat wel mooi en mij is nog nooit opgevallen dat de levensduur korter is dan bij die van de kleine zebra'tjes. Mijn beste kweekpop is tevens de grootste. Heeft altijd legsels van 4 tot 7 eitjes. Nu is ze 4 jaar en is ze haar eerste rondje van het nieuwe seizoen aan het grootbrengen; 4 stuks.

              overigens; de timorzebravinken, de allerkleinste dus, vind ik het leukst. Heb er hier ook een paar van.

              Opmerking


              • #8
                in het wild leven ze gemiddelt een ZES maanden

                ja jullie lezen het goed
                hebben deze discussie in de speciaalclub gevoert
                vandaar dat ze zosnel mogelijk kweken in het wild

                raar niet en dan hebben we het over jaren in een kooitje

                groetjes frank4

                Opmerking


                • #9
                  Het staat natuurlijk iedereen vrij om zich bij de kweek van natuurlijke exemplaren te houden. Maar in vogelland hebben georganiseerde fokkers besloten dat vogels die op een wedstrijd verschijnen moeten voldoen aan vooraf bepaald eisen. (heb je ook met honden, katten en ik weet niet wat allemaal meer...) Bij die eisen staat ook omschreven het formaat. Bij zebravinken is dat hier en daar wat uit de hand gelopen en kom je inderdaad behoorlijk forse jongens tegen. En dat kunnen best erg fraaie vogels zijn. Een nadeel van een groot formaat kan zijn dat de vruchtbaarheid terugloopt en dat deze vogels minder oud worden dan hun soortgenoten die wat kleiner zijn.
                  Zou best kunnen. Ik heb sinds enkele jaren ook wat vogels die groter zijn dan men normaal ziet, maar van degeneratie is geen sprake. Ik hen nog enkele vogels zitten van 5 jaar en die zien er prima uit. Ik zet ze niet meer in voor de kweek en verkopen wil ik ze ook niet.

                  Om te voorkomen dat er wanstaltige creaturen worden geboren zet ik die grote jongens terug aan vogels met een normaal formaat. Je krijgt dan nakomelingen die per nest verschillen in formaat en je maakt een keus met wat je door wilt gaan.
                  Ik vind wel dat het formaat niet doorslaggevend mag zijn als het aankomt op de toekenning van punten.
                  Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                  Opmerking


                  • #10
                    Amigo de los Psittacidos

                    Look deep into nature and you will understand everything better

                    Opmerking


                    • #11
                      he ik heb hier een buitenformaat van een zebravink zitten een mannetje van 5 jaar en zit nu in de kweek heeft net een nest van 4 jong gehad en nu liggen er 5 in het nest. Het probleem met de vogels is dat er te nauw gekweekt word en daar komen de fouten uit.

                      Opmerking


                      • #12
                        Ben ik helemaal met je eens. Vogels in kooien van 32 cm tentoonstellen is een doorn in het oog van veel mensen. Je moet hen dan ook leggen dat een TT-kooi maar een tijdelijke behuizing is; thuis zitten ze groter.
                        En kijk uit voor organisaties als vogelbescherming en partij v.d.dieren.
                        We moeten deze mensen geen kans geven en onze zaakjes op het gebied van dierenwelzijn goed voor mekaar hebben.
                        Wel eens gezien op de site van LNV, hoeveel kamervragen er op dat gebied worden gesteld door de PvdD? De kamer moest onlangs extra peroneel in dienst nemen om de stroom brieven en kamervragen te kunnen verwerken.
                        Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                        Opmerking


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Sharky
                          he ik heb hier een buitenformaat van een zebravink zitten een mannetje van 5 jaar en zit nu in de kweek heeft net een nest van 4 jong gehad en nu liggen er 5 in het nest. Het probleem met de vogels is dat er te nauw gekweekt word en daar komen de fouten uit.
                          Wat bedoel je met te nauw en buitenformaat....
                          Tomorrow is the first day of the rest of your life...

                          Opmerking


                          • #14
                            Te nauw zal waarschijnlijk inteelt/lijnenteelt zijn. De reinste onzin, lijnenteelt gekoppeld aan een positieve selectie!! Want je selecteert bij inteelt direct je negatieve eigenschappen eruit en je gaat verder met de positieve. Lijnenteelt is een verkapte vorm van inteelt. Als ik eens meer tijd heb een dezer dagen, ga ik er verder op in.
                            Luiheid is het begin van wijsheid.

                            Opmerking


                            • #15
                              Hoi Winterkoning:

                              In Belgie is de term "vogels in een beschermde omgeving" vrij gangbaar.

                              Wessel van der Veen.

                              Opmerking

                              Working...
                              X