PDA

Bekijk Volledige Versie : Wat gaan we doen met de jeugd binnen de vereniging?

wilfred coljee
15-12-2007, 21:15
Hallo

Ik wil hier graag met jullie discuseren wat we binnen de verenigingen kunnen doen voor de jeugdleden.

mijn uitgangspunt is dat ik vindt dat een vereniging er voor alle leden is en dus ook voor jeugd leden. De verenigingsavonden zijn vaak te laat.

Binnen de vereniging ons genoegen te zwijndrecht wil ik graag een jeugd plan presenteren aan de leden, dat zal in het begin waarschijnlijk heel kleinschalig zijn omdat er maar 2 jeugdleden zijn (mijn eigen dochters) maar dit zou ik eventeul willen uitbreiden met jeugdleden van aangrenzende verenigingen.

Wat ik belangrijk vindt dat het voor de jeugd begrijpelijk moet zijn.

mijn vragen aan jullie zijn de volgende:
1: Moet je rekening houden met de leeftijdsverschillen.
2: wat kunnen leuke onderwerpen zijn.
3: heeft iemand ervaring en tips om deze kinder activiteit op te zetten, wellke verenigin(en) hebben een jeugd beleid.
4 wie heeft er materiaal wat gebruikt mag worden voor jeugd activiteiten.
5: is het verstandig dat ik zelf voor mijn eigen kinderen activiteiten organiseer op de vereniging, heeft iemand hier ervaring mee.

dit is het even om mee te beginnen
ik hoor het graag van jullie
groeten
wilfred

Henk3
15-12-2007, 23:13
De verenigingsavonden zijn vaak wel te laat voor de jeugd maar ja je hebt jeugd tot 18 jaar hé.

Bij de N.B.v.V. houden ze elk jaar wel jeugdontmoetingsdagen. Vaak wel wat ver weg maar het is er.

In verenigingsverband kun je voor de jeugd apart per hfd groep een kampioensbeker - aanmoedigingsbeker beschikbaar stellen bij de onderlinge tentoonstelling.

Ik geloof dat er bij de N.B.v.V wel jeugd documentatie verkrijgbaar is. Even informeren dus.

Verder kan een tafelkeuring ook leuk zijn.

Je kan rustig activiteiten organiseren voor je eigen kinderen maar ik denk dat het verstandiger is dit te doen voor alle jeugd binnen de vereniging en dan in samenwerking met een commissie of met het bestuur.

Kim
15-12-2007, 23:19
Dag Wilfred

Zelf ben ik lid van Jong Aviornis. Een jeugdwerking binnen Aviornis Int. Meer is te lezen op:

http://www.jongaviornis.org/

Op deze site kan je uitleg vinden wat we doen en wat er nog op de planning staat (ook al zijn we nu druk bezig met de activiteiten voor 2008 te plannen), zal gelijkaardig zijn met 2007.

We zijn ook met 4 jeugdleden in de auto beginnen rondrijden naar liefhebbers, en we hebben nu al meer dan 80 leden. Waar jeugdleden zijn, volgen er meer, zelfs op heel korte tijd.

Zorgen voor een interessant programma, leuke uitjes en ouders ervoor warm maken. Heel belangrijk is ook een professionele uitstippeling van de activiteiten en een verantwoorde manier van omgaan met de leden zodat elke ouder ook voelt dat zijn of haar kind/ jongere veilig is wanneer ze meedoen met een activiteit.

wilfred coljee
15-12-2007, 23:55
Bedankt voor jullie reacties.

bedankt henk voor je sugesties.
hallo kim
graag zou ik van je willen weten welke onderwerpen er bij jullie behandeld worden.
Ik zou het graag zo willen krijgen dat er iedere maand voor de jeugdleden wat te doen is, wat hun verder kan helpen om te groeien in hun hobby. maar het is natuurlijk zo wat henk schrijft dat een jeugdlid van 7 jaar hele andere activiteiten moet bieden dan iemand van 18. de oudere jeugd leden zou ik vragen om naar de gewone verenigingsavond te komen zij zitten niet te wachten op kleuren knip en plak activiteiten.

ook vindt ik de intergratie van de jeugd binnen de vereniging van groot belang en is het belangrijk dat jeugd werk gesteunt zal moeten worden binnen alle lagen van de verenigingen oudere kwekers hebben veel ervaring en kennis van vogels die we moeten aan wenden.

wie heeft er nog meer sugesties denk met mij mee alstublieft

het gaat mij echt om activiteiten op verenigings niveau
groeten wilfred

rene
16-12-2007, 17:58
hallo,
zien jullie wel het kan wel.
met mekaar komen we er wel uit.
iedereen heb een idee en met elkaar is er een plan.
ik heb ook nog wel wat dingen bedacht om het te promoten.
alleen wat wilfred terecht meld wat is jeugd.
hier mijn droom
ik zou het zo indelen van 0 tot 11 en van 12 tot 18 jaar.
super plan van ton om 1x in de maand op hok bezoek te gaan.
en dan daar een vragen lijst aan vast te hangen.
bv welke vogels had ton(of elk willekeurige kweker die mee wil doen) en wat vertelde hij hier over o.a verzorging. (na aanleiding hier van krijg je een vragenlijst en die moeten ze invullen i.o met de kweker)
en als elke regio zo iets opzet.
bv noorden,westen,zuiden, oosten en in de klasse van 0 tot 11 en van 12-18.
en dan aan het einde van het jaar een finale te houden van elke regio,s met een kwis tegen mekaar bv beste 4 van elke regio
tegen mekaar live met een kwis op bv de nationale tt (nu in apeldoorn)
en de winnaars(met ouders) krijgen met hun allen een bezoek in een vogelpark.(avifauna)
met overnachting .
(ik wel best hier sponsers voor zoeken)
en mischien hebben andere mensen andere voorstellen,
ik wil het graag horen .

Henk3
16-12-2007, 19:26
rené:
hier mijn droom
ik zou het zo indelen van 0 tot 11 en van 12 tot 18 jaar.

Kan niet René, jeugdleden worden pas op een leeftijd van naar ik meen 7 jaar oud toegelaten.

Hier nog een linkje van de N.B.v.V. voor de jeugd
http://www.nbvv.nl/content.asp?page=12

Aan de linkerkant de diverse taps.

rene
16-12-2007, 19:54
geen probleem dan van 7 tot elf.
enne het was maar een droom =.
ik droom wel vaker

wilfred coljee
16-12-2007, 20:40
hallo allemaal

Ik heb geprobeerd ieeden los te krijgen van jullie.

Dit waren mijn plannen voor de toekomst!
plannen moeten binnen de vereniging nog besproken gaan worden ben net binnen en dan al vergaande plannen hebben over voor veel verenigingen een moeilijk onderwerp wat doe ik met jeugd.

Bij ons zijn er in de vereniging een aantal problemen een daarvan is het maken van het verenigings boekje.

dit heb ik op mij genomen.

Mijn ieedee is ik neem mijn kinderen mee naar de verschillende kwekers om ze daar te laten kijken hoe deze met zijn vogels omgaat.
zij kunnen vragen stellen, van dit bezoek wordt een verslag gemaakt. en in het verenigings blad geplaatst

wij hebben een stukje voor het blad en zij hebben een activiteit.
ook ben ik van plan om 1 zaterdagmiddag in de maand te gebruiken om jeugd activiteiten op te zetten. mijn dochters zijn 7 , 10 jaar en kunnen de zelfde stof wel aan.
ik wil niet zomaar een vreubel activiteit maar iets wat echt met de vogeltjes te maken heeft
zo zouden er een keer broedkooitjes gemaakt kunnen worden, of een kweekkooi voor thuis, of een middag besteden aan de herkenning van de verschillende vogels, als dit eenmaal gebeurt kunnen we langzaam naar de verdieping van de eigen keuze van vogel en het aanleren van de verschillende kleurslagen dit zal allemaal heel duidelijk en met materiaal ondersteunt moeten worden. en de vogels in de praktijk laten zien zo kan je langzaam maar zeker naar de standaart eisen toe werken. dit alles kost minimaal 1 tot 2 jaar voor we zover zijn.
de voorstellen omnaar een vogelpark te gaan moeten we daar in mee nemen ik zelf denk dat het bezoeken van verschillende tt ook een goed uitstapje zou kunnen zijn.

ook denk ik dat de bond de toegangskosten voor jeugd leden moet laten vallewn laat de kinderen tot 15 jaar gewoon gratis naar binnen dan stimuleer je deze groep om ook naar dez groote tt te komen kijken

ik stop weer even ik hoop dat jullie hier weer op willen schieten
en als je ideeen heb plaats ze dan hier
groeten
wilfred

ps ik maak mischien veel schrijf fouten maar ik ben dislecties en heb eigenlijk een hekel aan schrijven ik weet niet hoe ik binnen dit vorm spelling corectie kan toepassen.

Piet
16-12-2007, 21:30
Een prima initiatief om ook iets voor de jeugd te organiseren. Er zijn echter binnen de NBvV al mensen bezig om iets voor de jeugd te organiseren. Kijk eens op

http://www.nbvv.nl/content.asp?page=30

Neem eens contact op en zie wat jullie samen kunnen doen.

succes

Wim van der Waal
16-12-2007, 22:18
rené:

Kan niet René, jeugdleden worden pas op een leeftijd van naar ik meen 7 jaar oud toegelaten.

Hier nog een linkje van de N.B.v.V. voor de jeugd
http://www.nbvv.nl/content.asp?page=12

Aan de linkerkant de diverse taps.
De minimum leeftijd is 6 jaar en ze zijn jeugdlid tot ze 17 zijn.

Kim
16-12-2007, 22:35
Bedankt voor jullie reacties.

bedankt henk voor je sugesties.
hallo kim
graag zou ik van je willen weten welke onderwerpen er bij jullie behandeld worden.
groeten wilfred

Aviornis is een vereniging voor park-en watervogels. De onderwerpen variëren van vijvers tot volières bouwen tot vogelgroepen zoals kraanvogels, ibissen, reigers,....

De uitstappen die we doen zijn meestal een combinatie van bezoek aan een park met bezoek aan een liefhebbers of meerdere liefhebbers. Dit om de ideëenmolen op een haalbaar niveau te houden. Volières die we zien bij liefhebbers zijn soms na te bouwen, die van dierentuinen wordt vaak al moeilijker.

Onze activiteiten worden wel bijgewoond door jeugdleden die meestal ouder zijn dan 12 jaar. Dus een knip-en-plak activiteit is er niet bij. Het gaat strikt over vogels en wat errond gebeurd.

Het probleem bij vele verenigingen is dat ze niet weten wat te doen bij die jeugdleden. Maar velen vergeten dat ook zij ooit zijn moeten beginnen, informatie is een belangrijk iets voor een beginnende liefhebber, wanneer er in de beginfase te veel teleurstellingen zijn wordt er vaak gestopt met de hobby.

Zelf hebben we ook enkele projecten lopen voor bepaalde soorten waar alle jeugdleden kunnen aan meewerken. Dit om ze vertrouwd te maken met dingen die verder gaan dan enkel het vogeltje in een hokje plaatsen. Kweekprojecten om een populatie te redden in beschermd milieu dragen toe tot veel. Zo vragen we ook om de vogels te kweken zoals ze in de natuur voorkomen, mutaties en kruisingen worden geweerd.

De doelstellingen van uw vereniging zijn misschien anders, maar de basis blijft hetzelfde.

boeknoe
16-12-2007, 22:59
Dag Wilfred

Zelf ben ik lid van Jong Aviornis. Een jeugdwerking binnen Aviornis Int. Meer is te lezen op:

http://www.jongaviornis.org/

Op deze site kan je uitleg vinden wat we doen en wat er nog op de planning staat (ook al zijn we nu druk bezig met de activiteiten voor 2008 te plannen), zal gelijkaardig zijn met 2007.

We zijn ook met 4 jeugdleden in de auto beginnen rondrijden naar liefhebbers, en we hebben nu al meer dan 80 leden. Waar jeugdleden zijn, volgen er meer, zelfs op heel korte tijd.

Zorgen voor een interessant programma, leuke uitjes en ouders ervoor warm maken. Heel belangrijk is ook een professionele uitstippeling van de activiteiten en een verantwoorde manier van omgaan met de leden zodat elke ouder ook voelt dat zijn of haar kind/ jongere veilig is wanneer ze meedoen met een activiteit.

ik ben ook lid van aviornis, daar gaat de jeugd tot een grens van +-30, dit mede omdat er ook chauffeurs en verantwoordelijke moeten zijn he !

wilfred coljee
18-12-2007, 06:58
hallo allemaal

Ik ben deze topic begonnen om te kijken wat andere verenigingen doen met hun jeugdleden, Ik ben blij met alle individuele reacties die ik heb gehad er zitten leuke ideeen bij die ik zeker binnen de eigen vereniging kan gaan toepassen.

maar waarom zou ik het wiel 2 keer uit gaan vinden als er al verenigingen zijn die wel meer jeugd hebben. of doen die niets voor de jeugd?
ik zal zelf contact opnemen met de mensen die binnen de bond het jeugd beleid uitstippelen.

ik ben dus opzoek naar de ervaringen van andere verenigingen en hun activiteiten.

Dud wat doet jou vereniging voor jeugd leden?
groeten wilfred

wilfred coljee
18-12-2007, 21:37
bedankt winterkoning

voor je sugesties.

helaas is de eendenkooi in de dortse biesbosche inderdaat enkele jaren geleden afgebrand.
maar er zitten zeker bruikbare tussen.
bedankt

maar mensen kom op er zijn toch heus wel verenigingen in het land die meer dan 2 jeugdleden hebben. kom wat doe je met ze schroom niet ook als je iets geprobeert heb wat niet gelukt is laat het mij weten want van jullie ervaringen kunnen wij leren. ook als er keurmeesters zijn die nog eenvoudig materiaal hebben op het gebied van zebravinken en grasparkieten iets hebben of iets voor mij zouden willen maken hoe eenvoudig ook alles is welkom, laat het vooral heel eenvoudig zijn zodat er een opbouw in kan komen.
ookzou ik het fijn vinden als er iemand is die dingen die ik zelf wil opzetten eens op een neutrale manier wil bekijken en eventeul aanpassingen toevoegen. ben zelf leek op het gebied van zebravinken, over de problemen die we met de kleine grasparkieten gaan krijgen nog maar te zwijgen.
maar hier heb ik wel wat meer kennis van in huis.

dus schroomniet en laat wat van je horen en help de jeugd een positiefe ervaring met hun hobby te krijgen
groeten wilfred

wilfred coljee
27-12-2007, 21:05
hallo allemaal.

helaas moet ik constateren dat deze topic aan het instorten is!
er schijnen geen verenigingen te zijn die iets actiefs doen met hun jeugdleden ??
lijkt mij een beetje vreemd of ze komen niet op dit form.

Ik vraag het nu nog maar een keer wat doet jouw vereniging met de jeugd of wat hebben zij geprobeerd ?

laat wat van jullie horen
met jullie ervaringen kan ik verder met het uit werken van mijn plannen voor onze jeugd (mijn eigen dochters)

Ik zal ook nog een aantal concreten vragen stellen:

Wie heeft er informatie over de verschillende kleurslagen van grasparkieten en zebravinken.
wie heeft er fotos van verschillende kleurslagen, van bijde soorten om te beginnen de bassis kleuren. voor de zebravinken, grijs, bruin, zwartwang, en wie weet zijn er nog meer duidelijke kleurslagen voor beginners.
voor de kleinegrasparkieten groen,grijs, grijsgroen, hemelsblauw.

wie heeft er fotos van de in nederland veel gekweekte soorten vogels

het gaat mij hier om soorten met hooguit 1 of 2 kleurslagen, ik wil namelijk dat ze de verschillende soorten vogels leren herkennen en benoemen, dit vind ik een basis om mee verder te kunnen.
als je verder ieden heb laat het mij weten ik wil graag eind januarie mijn plannen voor hoe we binnen onze vereniging omgaan met de jeugd aan het bestuur aanbieden en er natuurlijk mee aan het werk gaan.

Dan heb ik hier nog een vraag aan henk3 de linken zoeker van dit form, weet jij of er plaatjes zijn met de anotomie van de verschillende vogels met de beschrijving er bij (voorbeeld poten snavel,borst liefst van een grasparkiet en een zebravink. mocht dit er niet zijn dan moet ik dit zelf gaan maken. maar ik heb begrepen dat je erg handig ben in het googlen. hier zou ik graag gebruik van willen maken bijvoorbaad dank.
Dus laat je niet kennen en kom op met die verhalen, en als je het niet weet vraag het dan eens na bij een bestuurslid van je vereniging.
ik hoop op reacties van jullie.
groeten
wilfred coljee

ps weet iemand hoe ik hier spellingscontrolle kan toepassen ben namelijk dislecties en zie naderhand dat er spelfouten in staan.

louis polane
27-12-2007, 22:13
Mijn dochtertje is momenteel binnen onze vereniging het enige jeugdlid. Ze doet mee aan de tt en natuurlijk krijgt ze een prijs. Gelukkig haalt ze goede punten, vorig jaar twee bleekruggrijze zebravinken van 90 p. en nu dit jaar een witte rijstvogel van 91 p., en twee van 90 p. en een bleekruggrijze zebravink van 90 p.
Je kunt niet verwachten dat een vereniging met een of enkele jeugdleden veel extra's kan doen. Zouden er een stuk of vijf of zes jeugdleden zijn, dan kan men best wel eens een leuke dag(en) organiseren, maar helaas hebben de meeste verenigingen die luxe niet.

U vraagt om foto''s van goede vogels, dit is persoonlijk niet mijn optie, omdat foto's al vlug in kleur ietsje afwijken van de werkelijkheid. Het is veel beter om met je kinderen naar een grote show te gaan zoals die van de speciaals-
clubs en daar de prijswinnaars te vergelijken met vogels welke geen prijs hebben. De ned. zebravinken club heeft een perfecte landelijke show waar de gehele top van ned. zit. Dus gemakkelijk vergelijken! Ook daar kun je contacten leggen bij de goede kwekers. Maar ook is onze bondshow daar een goede gelegenheid voor. Ik raad je alleen aan om in de winter of voorjaar al contacten te leggen met goede kwekers, zodat je dan vogels kunt reserveren. Voor foto's moet je kijken op de site van de NZC, daar zie je de kampioenen op staan.
Vrees niet om eventueel je grens te verleggen naar België voor goede zebravinken want ook veel ned. kwekers halen daar ook nieuw materiaal. Het verbaast mij telkens weer als ik zelf in België op een beurs ben hoeveel ned. ik daar tegen kom.

Voor de kleine grasparkietjes moet je gewoon zelf heel kritisch zijn, want je kunt nog niet genoeg vergelijken omdat dit nog in een geheel nieuwe ontwikkelingsfase zit. Doe met de aanwijzingen die ik al aangereikt heb en leest de standaardeisen voor grasparkieten heel goed.
Schroom ook niet om gewoon eens contact te maken met een keurmeester uit de buurt, het zijn ook net mensen. Bij u in de regio zitten er genoeg en ik ken de meeste collega's uit die regio en daar zitten er best wel bij die u willen helpen. Kijk in de keurmeesterslijst die uw secrataris heeft.
Daarnaast is de tafelkeuring de ideale gelegenheid om dit te tonen. Het is wel zo dat je zelf het initiatief zal moeten nemen, het is helaas zo dat niemand
zonder te vragen voor je klaar staat, maar met vragen kom je werkelijk een heel eind.
Daarnaast wordt er denk ik weinig op deze post gereageerd omdat er gewoon heel erg weinig jeugdleden zijn. Mijn advies is eventueel contact op te nemen met de district voorzitter en mee te doen aan de activiteiten die de bond houdt voor de jeugdleden, de jaarlijkse district jeugddag is er zo een. Misschien ook een keertje een keurmeester uitnodigen op je hok en zijn advies vragen of op de verenigingavond.
Kortom je kunt er zelf genoeg aan doen, maar dat moet je dan wel zelf of via de vereniging regelen.

Ik zou zeggen veel succes!

wilfred coljee
27-12-2007, 22:48
Bedankt louis voor je sugesties.

ook ik snap dat het heel moeilijk is om voor 1 of 2 jeugdleden wat te doen, maar je moet ergens mee beginnen.
mijn idee is dan ook om al snel contact te zoeken met de verenigingen bij ons in de buurt om te kijken of we kunnen samenwerken of dat hun jeugdleden bij ons kunnen komen op zaterdag middag zodat we meer kinderen hebben maar hier speeld leeftijd al een belangrijke factor

ik probeer het toch weer hier omdat ik denk dat er veelmensen op dit form komen die best wat van vogeltjes af weten, ook op deze manier dragen zij bij in de ontwikkeling van nieuwe jeugd

ik zal zeker een aantal kwekers uit de vereniging gaan benaderen of ook zij hun bijdragen willen leveren.

ik hoop op nog meer reacties

groeten wilfred coljee

louis polane
27-12-2007, 23:16
Beste Wilfred, ik zal nog ene reactie geven. De meeste mensen die op dit forum zitten willen wel graag leren van een ander, maar de kennis die ze zelf hebben overdragen doet men helaas nu eenmaal niet vlug zelfs niet naar jeugdleden.

Telkens wordt ik geconfronteerd met mensen die achter me rug om me lopen te bekritiseren, zonder dat ze zelf maar een noot op papier zetten. Afgeven op een ander is immers veel gemakkelijker. Wat op papier zetten is moeilijk omdat men nu eenmaal uitgaat van de gedachten hoe ze zelf zijn, dus durven ze dit niet.
Verwacht helaas maar niet te veel van andere mensen, het zijn telkens de zelfde handjevol mensen die hier op dit forum zijn om advies te geven. De rest houd het alleen maar bij commentaar geven, dan wel achter iemands rug want dat is nu eenmaal veel flinker.

Henk3
28-12-2007, 00:11
Ik wil ook nog wel een keer reageren hoor! Al heb ik dat al gedaan.
Wij hebben als ik het goed heb, op dit moment 5 of 6 jeugdleden en dat is meer dan in jaren is voorgekomen. Ik moet ook direkt toegeven dat onze vereniging niet echt op de jeugd is ingespeeld met extra activiteiten voor hun.
Ja wel een aanmoedigingsbeker voor de jeugd en een extra jeugdkampioensbeker maar daar houdt het eigenlijk ook wel mee op. Het wordt al steeds moeilijker om het bestuur op peil te houden. Wel zit er bij ons nu een soort van combinatie met.... tafelkeuring in de pen. Ik zal het toch eens een beetje aankaarten om eens wat aktiever te worden voor onze zo belangrijke jeugdige leden. Moet ook bijgezegd worden dat de jeugd er nooit bij is op vergaderingen natuurlijk. Want dat is in de avonduren immers. Dan moet de jeugd op tijd naar bed. En meestal zijn deze avonden ook niet zo geschikt voor kinderen denk ik. Ja, wel als er een mooie diapresentatie te zien is. Maar dat wordt dan ook al weer veel te laat. Moeilijk dus. En op de zaterdag heeft menig kweker ook wel andere dingen aan zijn hoofd. Het is dus niet altijd even gemakkelijk om iets op te zetten en dan ook nog vol te gaan houden en niet in de laatste plaats omdat er wel bemensing voor nodig is. Waar ik ook nog wel eens benieuwd naar ben is: hoe is de opkomst op een vergadering bij jullie in de vereniging. Bij ons is het ongeveer van de 56 leden die we hebben komen er meestal rond de 20 op een vergadering af. De rest zie je niet of (bijna) nooit.

wilfred coljee
28-12-2007, 00:14
Louis

ik heb een vraag aan u.

als ik klaar ben met het maken van het eerst lesmateriaal zou ik dit dan via de secertaris van de verenigingnaar je toe mogen stuuren voor komentaar ik sta wel open voor een ander zijn mening. je mag ook direct andwoord geven via mijn mailadres als je dat liefer wil.
mischien dat het in de toekomst dan door meer verenigingen gebruikt kan worden.

nog een vraag?
hoe oud is uw dochter
de mijne zijn 7 en 10 jaar beide icht verstandelijk beperkt.
wat het nog moeilijker maakt omdingen op hun niveau te maken.
maar er komt wel schot in
groeten wilfred

louis polane
28-12-2007, 14:36
Als ik ergens mee kan helpen wil ik jullie best bijstaan. Ook mijn dochter is 7 jaar.

Hans de Vries
28-12-2007, 22:15
......verwacht helaas maar niet te veel van andere mensen, het zijn telkens de zelfde handjevol mensen die hier op dit forum zijn om advies te geven....

Het is helaas een beeld waar de meeste forums mee te maken krijgen en ondanks dat vind ik dat Vogelcafé nog prima draait. Sommige andere forums zijn op sterven na dood of er wordt alleen nog maar onzinnig geneuzeld.
De jeugd heeft de toekomst en er zijn op dit forum al wat dingen aangedragen
om de jeugd richting vereniging te krijgen. Ook op districtsniveau doet mijn zijn best maar de deelname aan bijvoorbeeld een jeugddag mag dan wat in de lift zitten, gemiddeld 1 deelnamer per vereniging is echt niet veel.
Wat moeten we doen om de jeugd enthousiaist te krijgen is niet de vraag, hoe ze enthousiast te houden, daar gaat het volgens mij om.
Ik ben er altijd een voorstander van geweest de jeugd in je vogelhok te halen. Geef ze een eigen kooi en wat vogels en laat ze zien hoe jij met je vogels om gaat. Een soort stage dus. Ik het begin gaat dat uitstekend. Laaiend enthousiast, jonge vogels naar de TT, het eerste bekertje.....
Maar o wee als ze rond de 12 jaar komen.... Een eigen computer, mobieltje, mp3-speler en ik weet niet wat voor andere speeltjes die ze nodig zijn.... Ja, waarom eigenlijk? Wat de reden ook zullen zijn, tegelijkertijd neemt de belangstelling voor de vogelhobby snel af. Opa, wil jij deze week mijn kooien even schoonmaken? En vervolgens komen de vriendjes en vriendinnetjes voor het voetlicht.... Ze blijven nog een jaartje lid van de club en je ziet ze niet meer in je hok. Nee, ik ben geen zwartkijker maar dit is wel realiteit. De maatschappij verandert en de jeugd verandert mee. En natuurlijk, zo af en toe wordt er weer eens eentje lid op latere leeftijd. En dat zijn de mensen waar de club het mee moet doen. Misschien weten zij een oplossing.......
Mijn vereniging telt twee jeugdleden en per januari komt er eentje bij. Hij is welkom in mijn vogelhok.

rene
28-12-2007, 22:32
dat bedoel ik er zijn liefhebbers zat die hun van harte welkom heten. ik ben er een van en vele met mijn)
en na aanleiding van een hok bezoek een vragen lijst in vullen.
in de week erna en of in de zelfde week thuis op het honk (lees vogel vereniging)
ik heb al wat vissen uit gegooid(sponsers)
en helaas ik had beet er is veel mogenlijk aleen we moeten het wel met mekaar doen.
mijn kinderen zijn nog te klein om vogels te houden 2 en 5
maar geloof mijn het zit er al in als pappa de vogels gaat voeren zijn ze erbij
dus handen in mekaar en dan komen we een heel eind.
groetjes

wilfred coljee
29-12-2007, 07:04
Eerste activiteit 2008

We gaan met een aantal leden en dus ook onze jeugd naar Apeldoorn.
op 12 januari

Voor deze dag zal ik een boekje maken waarin ze de verschillende vogels in kunnen aankruisen ( Vogel herkening ).

wat ik dan al gelijk merk is dat er binnen sommige makkelijk te kweken soorten zoveel kleurslagen zijn dat de kinderen al snel de kluts kwijt zijn.
ik denk dat ik me maar beperk tot de bassis kleuren.

de volgende vogel soorten wil ik laten zoeken:

Kleurkanarie, Gloster consort, Gloster corona, Zebravink, Japansemeeuw, Grasparkiet, valkparkiet, agapornis, Halsband parkiet, kakatoe, Diamand duifje,
Goudvink.
Ik denk dat ze aan deze vogeltjes hun handjes al vol hebben.

zijn er nog meer mensen hier op het form die op 12 januari naar apeldoorn gaan en jeugd mee nemen, en intressen hebben in dit boekje?
laat het me even weten.

wie weet of de bond ook iets voor de jeugd op deze tentoonstelling heeft georganiseerd?. Ben zelf al zeker een jaar of 10 niet meer op een bondstentoonsteling meer geweest. Laats keer was de show nog in breda.

verder zal er in de maand januari een bezoek gebracht worden aan een kweker die binnen de vereniging ons genoegen actief is voor het eerste stukje in ons clubblad.
dus mijn meiden krijgen het nog druk deze maand.

groeten
wilfred
Ps: als je ideeen heb blijf ze gewoon sturen

louis polane
29-12-2007, 10:22
Misschien een suggestie als je vragen op Apeldoorn heb of je wilt wat meer weten over bepaalde soorten, lijkt het mij verstandig om contact op te nemen met het bestuur vd keurmeestersverenigingen. Beide besturen staan er met een stand voor vragen, zo kunnen hun misschien een soort korte rondleiding geven over de soorten waar het bij jullie omgaan met de opmerkingen waar de kinderen op moeten letten. enzv.

wilfred coljee
29-12-2007, 10:52
hallo vogel liefhebbers

Mannen bedoelen jullie gea stoop.
ga vandaag contact op nemen om te kijken wat de bond voor materiaal heeft en of dat voor mijn dochters bruikbaar is. kunnen bijde nog niet goed lezen wij werken thuis veel met pictogramen, maar ook veel voorlezen. maar als het even kan wil ik graag dat ze het zelf proberen.

louis eind januari hoop ik het een en ander af te hebben ik bel je dan wel voor gegevens zodat ik het naar je op kan stuuren, in iedergaval hartelijk dank voor je toezegging om naar de inhoudelijke kant van het materiaal te kijken.

het lijkt er op dat ik alles zelf zal moeten ontwikkelen
ik wil proberen iedere maand wat te organiseren, al is het maar een bezoek aan een kweker met uitzondering van de maand juli ook de maand november is niet moeilijk in te vullen ivm de tt.

nog even een andere vraag?
welke vogels kweken julie zelf

groeten
wilfred

henk
29-12-2007, 11:59
Vanwege het bestuur worden in Apeldoorn regelmatig rondleidingen, informatie verstrekt aan opleidingsinsitituten of andere groepen jongeren.
Mocht daarvoor belangstelling hebben meldt dit dan even via het bondsbureau
(info@nbvv.nl).
Er kunnen dan eventueel afspraken worden gemaakt.

Een goede jaarwisseling en tot ziens in Apeldoorn,
Henk

wilfred coljee
29-12-2007, 18:13
Hallo allemaal

Henk3
op jouw vraag hoeveel mensen er naar een club avond komen, er komen van de 60 leden ongeveer 25 leden op de vergadering er zijn uitzonderingen bij.

op de tt dit jaar hebben 25 leden en 5 gastleden uit belgie ingezonden.
Henk3 heb jij zin en tijd om in een eerder geschreven stukje gevraagde linken te zoeken zou mij veel werk besparen.

of heeft iemand mischien digitaal keurbriefjes de plaatjes hierop zijn vaak heel duidelijk.
Ik heb contact gehad met gea stoop en er schijn een lespaket te zijn die gestuurt is naar alle verenigingen. en dus in het argief terug tevinden moet zijn.

wie of welke vereniging werkt met dit materiaal en kan mij zijn of hun ervaring vertellen.

er zit bij de direct omliggende verenigingen wel wat jeugd dus ik ga met het bestuur om de tafel of we deze er bij kunnen krijgen. wandt uiteindelijk zit er toch een kostenpost aan.

maar niets doen vindt ik ook geen optie.

Hans de Vries
29-12-2007, 20:32
Bij onze vereniging hebben we de infopakketten voor de jeugd samengevoegd met eigen materiaal en uitgegeven tijdens onze TT. Doen we al jaren. Ze worden wel afgenomen maar er komt helaas weinig respons.
Wat we in het verleden wel gedaan hebben is tijdens de show info verstrekken aan groepen leerlingen van het voortgezet onderwijs. Achteraf bleek dat zij meer geïnteresseerd waren in de commerciële kan van vogels houden. Wat kost een vogel inkoop, wat kost het om een nest groot te krijgen en wat levert de verkoop op. Wel leuk maar weer niet interessant voor een vogelclub.
Ik bewonder trouwens je inzet om de jeugd meer bij het hele vogelgebeuren te betrekken, prima! En natuurlijk succes gewenst daarmee in het komende jaar.

Hans.

Piet
29-12-2007, 20:41
Het is fijn om te merken dat er mensen zijn die de jeugd willen voorlichten en willen betrekken bij onze hobby. Wilfred wil zelf lesmateriaal gaan maken, Ton en Louis willen daarbij ondersteunen. Prachtig allemaal. Maar waarom zelf nieuwe dingen gaan ontwikkelen zonder eens goed te onderzoeken wat er al "aan de jeugd wordt gedaan".
In berichtje 10 van deze topic heb ik een linkje geplaatst naar de jeugdcontactpagina van de NBvV. Daar vind je een heuse commissie met een aantal contactpersonen. Die club organiseert o.a. jeugdcontactdagen ook regionaal met bijvoorbeeld tafelkeuringen, voorlichtingsdagen etc.

Ik vind het initiatief van Wilfred prachtig maar ik krijg ook een beetje het idee dat hij zelf het wiel aan het uitvinden is. Waarom niet geprobeerd om samen met die jeugdcommissie iets op poten te zetten. Zij willen vast ook graag contact met mensen die zich voor de jeugd willen inzetten. Op de website van de NBvV zie je dat er een vacature penningmeester is. Ze zoeken dus nog iemand. Ik zou het zo zonde vinden als er veel werk van gemaakt wordt maar dat iedereen voor zichzelf bezig is, terwijl er al een aantal zaken geregeld zijn.

Er zijn inderdaad lesmappen voor de jeugd. Op dit moment zijn er 4 nieuwe voorlichtingsfolders in voorbereiding. Misschien voldoen die wel aan hetgeen Wilfred voor ogen heeft en hoeft hij ze zelf niet te maken.

Wilfred vroeg naar een tekening die op het keurbriefje staat. Kijk eens op de website van de bond en download bijvoorbeeld eens de standaard van de zebravinken. Op bladzijde 17 staat een dergelijke tekening keurig met naam van de onderdelen van de vogel. Rechtsklik op de tekening en je kunt hem zo kopieeren.
Ik denk dat je op dezelfde manier ook de andere tekeningen van de keurbriefjes kunt vinden. Anders eens informeren bij de keurmeestersverenigingen.

Succes.

rene
29-12-2007, 21:13
hallo.
ik heb een stads ecoloog waar ik goed mee om ga is om raad gevraagd.
hij kwam met het volgende adres.
volgens hem hebben ze ook kinder programma,s (o.a bouwen van nest kasten
en enige educatieve dingen)
hierbij de link
http://www.vogelwerkgroepamsterdam.nl/overig.html
ik heb ook een bus bedrijf gevonden die als jullie met tussen de 30 en 50 personen
naar een locatie willen dit doen voor 200 euro.
ik blijf zoeken naar meer optie,s.
want ik vind ook de jeugd heel belangrijk in onze hobby

rene
29-12-2007, 21:58
beste piet
ik heb ook de site bekeken van de bond.
er gebeurt dus helemaal niets.
de laatste update was 27 september dat er wat te doen was.(terwijl er zoveel meer te verzinnen is heb je zelf kunnen lezen op het forum)
en de rest is ouwe koek.
ja leuk zo,n kwartet spel (leuk bedacht maar mijn dochter van 5 vind er na 5x spelen niets meer aan)
begrijp ook dat het moeilijk is (het warme water is al uit gevonden)
maar mischien kunnen wij op het forum met elkaar wel kokend water uitvinden.
niet geschoten is altijd mis.
en wat betreft van de functie van penningmeester daar moet je tijd en verstand van hebben dus niet voor iedereen weg gelegd.
(denk zelf niet voor de meeste van ons niet of geen tijd of geen verstand van boekhouden)
het is geen kritiek maar nieuwe ideeen die met de jeugd te maken steun ik van harte mischien krijgen we kokend water.
mijn mening 100 mensen weten meer dan 10.
dus geef het een kans

Henk3
29-12-2007, 22:28
Sorry Wilfred, ik had er overheen gelezen.

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/ffju8.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/luchtzakkenunaaxs4.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/Bird_anatomy_nl.jpg

http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/Araontleedt.jpg

http://home.wanadoo.nl/gwosinga/werkstuk/werk3.htm
http://grasparkiet-online.nl/phpBB/viewtopic.php?p=1865&sid=cc38c98689f8493dfd14ce53482c3932
http://www.psittaciformes.nl/docs/park/11.%20Anatomie%20en%20fysiologie.html
http://www.cable4u.nl/~rens-r9/clubblad/2004/clubblad%20oktober%202004.pdf
http://www.parkietenfreak.nl/a-teflon.php
http://forum.parkietenweb.nl/index.php?topic=2222.0;all

Henk3
29-12-2007, 22:34
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/pzfanato.gif

http://www.zebrafink.de/nl/zvinf-an.htm

Ik hoop dat ik je hiermee een beetje van dienst heb kunnen zijn.
Succes.

Henk3
30-12-2007, 01:36
http://www.nbvv.nl/standaardeisen/pdf/grasparkieten.pdf

wilfred coljee
30-12-2007, 07:57
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!
Bedankt mannen voor juli reacties

Reactie op piet

Piet ik heb verschillende malen gevraagd wat er is binnen de bond, ik heb via de mail contact gehad met 2 personen van het jeugd promotie team van de bond.
ook heb ik verschillende malen gekeken op de jeugdpagina op de website van de bond.
ik vind de informatie die daar staat leuk voor als je nog geen vogels heb en je ouders moet overtuigen dat je vogeltjes wil gaan houden.

Maar waar ik naar toe wil is verdieping brengen van de hobby maar wel op het niveau van wat een kind kan begrijpen.
boorbeeld:
als ik aan mijn dochters vraag welke soorten vogels wij thuis hebben dan komen ze niet verder dan de grasparkiet en de zebravink, ook de kanarie wordt nog wel genoemd maar verder komen ze niet.
maar de volgende soorten hebben we thuis in de volière zitten.
zilverbekjes, rijstvogels, diamantduifjes, zebravinken, grasparkieten, kwartels.

Als ze de vogels zien wil ik eigenlijk ook dat ze weten hoe ze heten, dat is denk ik een basis die de jeugd nodig heeft, als je daar op jonge leeftijd mee begint dan krijgen zij al de nodige kennis van onze hobby. ze hoeven van mij echt niet alle soorten te kennen maar de vogels die veel gekweekt worden, en op de TT te zien zijn vind ik wel belangrijk.
dan heb je een kleine basis waar je mee verder kan.

op het gebied van de eigen gekozen vogelsoort die ze kweken valt er ook zeer veel te leren. waar kijk je naar, hoe moet je vogel er uit zien volgens de standaard eisen. maar wel op een manier die een kind kan begrijpen.
voorbeeld:
leer een kind te kijken naar zijn vogels, BV grote zet 2 verschillende vogels qua grote maar naast elkaar.
het zelfde geld voor de kleur, zet maar een goede vogel met een egale kleur neer en een vogel die vlekkerig is en laat ze maar vertellen wat ze zien.
dit vindt ik kennis overdragen waar ze in hun hobby wat aan hebben en dit vindt ik juist activiteiten die ze op de vereniging aangeleerd kunnen worden.

je zult zien dat ze thuis ook naar hun vogels willen kijken en de verschillen er op de duur uithalen.
en ik denk echt niet dat dit binnen 2 maanden voor elkaar is wand dit is een rode draad binnen onze hobby, waar zelfs sommige volwassenen nog moeite mee hebben.
dit is zomaar een heel klein stukje van onze hobby waar je de kinderen mee bezig kan houden maar bijzonder nuttig voor later.
dit is mijn mening, over dit soort dingen kan ik niets terug vinden bij de bond.

wat ik wil is op papier zetten hoe je dit kunt aanpakken, wand het jeugdlid van nu is misschien wel de keurmeester van de toekomst.

zo nu weet iedereen wat ik voor ogen heb.
als ik er naast zit laat het me dan ook weten
groeten wilfred

ps
Henk bedankt voor je linken
Reen voor een busrit om met de jeugd weg te gaan is geweldig ik denk dat je dit naar het district moet spelen zij komen als ze de jeugd uitnodigen van alle verenigingen misschien met begeleiding wel aan zo grote groep ik denk voorlopig nog wat kleinschaliger.
Ik heb bij je link gekeken maar kan eigenlijk niets concreet vinden wat ze nauw met de jeugd doen

Henk3
30-12-2007, 09:42
Beste Wilfred,

Geen commentaar dat verkeerd bedoeld is. Tip: Als je een boekwerk maakt, maak het dan in word en laat daar in iedergeval de spellingscontrole op los. In bovenstaande stukje staan nogal een paar schrijffoutjes. Dat moet je zien te voorkomen in een dergelijk boekwerkje. Ook in teksten die op internet staan, staan vaak veel schrijffouten. Bedenk daarbij dan ook nog eens dat niet alle foutjes eruit gehaald worden door zo'n spellingscontrole want er zijn ook woorden die in de tekst fout zullen staan maar ook als goed nederlands woord herkend zullen worden.

Verder vind ik het gewoon goed van je dat je je hier in storten wil. Al dan niet in samenwerking met de jeugd afdeling binnen de NBvV. Of andere belangstellenden. Want de vergrijzing slaat wel degelijk een keer hard toe.

Wat ik verder nog als een opmerking mee wil geven is: kinderen die beginnen met de vogelliefhebberij, zijn vaak kinderen van mensen die zelf al vogels hebben. En krijgen hun opleiding vaak met de opvoeding mee. Dan is er vaak een periode dat er andere zeer belangrijke zaken spelen en dan is het daarna maar weer afwachten of ze het dan nog eens weer zullen oppakken maar wees gerust er zullen er altijd wel zijn die ermee door zullen gaan. Mijn gedachte.

Misschien kan je hier een aparte tread openen met je boekwerkjes? Dan hoef je niks rond te sturen en kan ieder die het gebruiken wil het naar zijn computer halen en eventueel naar eigen vereniging aanpassen en uitprinten.
Denk er eens over. :)

wilfred coljee
30-12-2007, 22:54
hallo henk

ik weet dat er veel taalfouten in mijn stukjes staan. maar dat is mijn handicap
ik heb al gezocht hoe ik spelingcontrol hier op het form kan gebruiken maar dat is er niet.

het geen wat ik aan het maken ben gaat eerst langs mijn vrouw zij haalt de spelfouten er uit na de spelings controlle.

fijne jaarwisseling gewenst allemaal.
groeten wilfred

marcellevers
30-12-2007, 23:54
ik weet dat er veel taalfouten in mijn stukjes staan. maar dat is mijn handicap
ik heb al gezocht hoe ik spelingcontrol hier op het form kan gebruiken maar dat is er niet.

beste wilfred ik zelf heb ook ook problemen met taalfouten ik doe als ik lange stukken moet typen of als ik weer eens in de knoei raar met de woorden dan kopieer ik de tekst even naar word typ daar verder en na de spelingskontrole kopieer ik dan alles terug in het berichten venster en klaar is marcel:D

Henk3
31-12-2008, 00:14
beste Wilfred en anderen,

De mogelijkheid van een spellingscontrole is er dus wel degelijk hier op het forum. Als je een bericht maakt, moet je even in het rechtergedeelte van de werkbalk kijken. Boven de "Smiles" en onder "ingelogd als......" ABC staat daar met een blauw soort vinkje er onder. Plaats anders je bericht en klik daarna op aanpassen. dan zie je het nog gemakkelijker staan.

marcellevers
31-12-2008, 00:28
ja ik zie het staan in de rechte boven hoek van het berichten vak maar dan moet je weer wat downloaden

Henk3
31-12-2008, 00:36
Ja dat is dan weer wat lastig maar ik denk dat dat eenmalig is en dat je dan het ABC dingetje in je internet werkbalk te zien krijgt en dan van daaruit gebruiken kan.

Als je de bovenste downloadmogelijkheid aanklikt, dan is deze maar 2 mb groot. Dus dat valt nog mee. Het is een internet tekstcontrole. Dus die komt in je internetwerkbalk te staan.

wilfred coljee
31-12-2008, 06:36
bedankt henk voor de tip
ik weet aleen niet of het hier goed werkt.
of dat ik het goede simbool gebruik maar ik ga er van uit dat je het vierkantje met de 2 A bedoel.

marcel
ook jouw tip is goud waard had mijn vrouw ook al voorgestelt, maar net als zoveel vogel liefhebbers ben ik ook wel eens eigenwijs. (grapje)
groeten
wilfred

marcellevers
31-12-2008, 11:21
bedankt henk voor de tip
ik weet aleen niet of het hier goed werkt.
of dat ik het goede simbool gebruik maar ik ga er van uit dat je het vierkantje met de 2 A bedoel.

marcel
ook jouw tip is goud waard had mijn vrouw ook al voorgestelt, maar net als zoveel vogel liefhebbers ben ik ook wel eens eigenwijs. (grapje)
groeten
wilfred

nee henk bedoeld de abc met een v er onder in de rechter boven hoek van het donkergrijse berichten vak

en wat ook een voordeel is dat je meerdere QUOTE kunt gebruiken in word

Henk3
31-12-2008, 14:07
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/Nieuweafbeelding-4.jpg

marcellevers
31-12-2008, 14:49
goed bezig henk

wilfred coljee
31-12-2008, 14:51
helaas ik heb bij mij naast de pijltjes geen pictogram meer staan komt mischien door mijn computer vanaf morgen heb ik een andere mischien dan wel
groeten
wilfred

Henk3
31-12-2008, 16:34
http://toolbar.google.com/T4/intl/nl/index_pack.html?utm_campaign=nl&utm_source=nl-ha-emea-nl-syn&utm_medium=ha&utm_term=spelling&tbbrand=GZAZ

rene
03-01-2008, 21:09
ik heb nog wat kleur platen gevonden.
www. de-paradijsvogel.tk
optie kleurplaten.

mischien heb je er nog wat aan.
ps gelukkig nieuwjaar en veel succes met de jeugd in 2008

wilfred coljee
03-01-2008, 22:13
Ja dat is dan weer wat lastig maar ik denk dat dat eenmalig is en dat je dan het ABC dingetje in je internet werkbalk te zien krijgt en dan van daaruit gebruiken kan.

Als je de bovenste downloadmogelijkheid aanklikt, dan is deze maar 2 mb groot. Dus dat valt nog mee. Het is een internet tekstcontrole. Dus die komt in je internetwerkbalk te staan.

hallo henkik heb de bovenste gedounloud maar blijkt alleen engelstalig te zijn kan geen taal kiezen, heb je nog meer ideeen.
groeten wilfred

Henk3
03-01-2008, 22:29
http://toolbar.google.com/T4/intl/nl/index_pack.html?utm_campaign=nl&utm_source=nl-ha-emea-nl-syn&utm_medium=ha&utm_term=spelling&tbbrand=GZAZ

Ik denk dat je dan deze moet proberen, die is vast nederlandstalig. (zie ook berichtje 52).

Die andere kan je dan ook wel weer via je softwere verwijderen.

wilfred coljee
03-01-2008, 22:39
Hallo allemaal

Ik ben druk bezig met het maken van een boekje voor de jeugd
Om in Apeldoorn de verschillende vogels te herkennen

Ik loop nu vast,
wat zijn de bekendste soorten vruchten en insecteneten de vogels, die ook zeer waarschijnlijk in Apeldoorn te zien zijn.

En wie weet of er ook grondvogels zijn in Apeldoorn. omdat je overal ziet dat kwartels uitgesloten zijn op vogelbeurzen, wie kan mij helpen aan nog wat soortnamen.
Alvast bedankt

Wij gaan waarschijnlijk zoals het er nu uit ziet met 5 leden en mijn 2 dochters

Vriendelijke groeten
wilfred

Henk3
03-01-2008, 22:50
Je zou even in onze vogels van vorig jaar kunnen kijken. Naar de uitslagen. Misschien kan je daar wat voor je boekwerkje vinden.

wilfred coljee
11-01-2008, 07:40
Hallo vogel liefhebers
het boekje op zoek naar vogels is af.
ik heb geen reacties gehad van mensen die het misschien wilde gebruiken.

wij gaan morgen naar Apeldoorn en ik hoop dat het een leuke dag wordt.

zelf heb ik al het gevoel dat ik teveel verschillende vogels heb gebruikt.

maar daar komen we snel achter.

De volgende onderwerpen komen aan bod.

Kanaries
tropen
Kromsnavels verdeeld in 2 groepen: Parkieten en papegaaien
Europese cultuurvogels
Grondvogels
Vruchten en insekten eters

Ik heb nog wel een vraag aan de liefhebbers die gisteren al geweest zijn:

Ik heb bij mijn lijstje Europese cultuurvogels de Kneu staan is deze aanwezig of niet, zouden jullie dit mij even willen laten weten. Dan kan ik hem nog weg halen voordat ik hem vanmiddag laat afdrukken.

De vraag om het boekje op dit forum te zetten, wil ik wel maar lukt niet staan veel foto's in deze laat hij niet mee.
en dan is het zinloos.

maar heb je interesse stuur me even een mailtje.
adres staat in de ledenlijst.

groeten wilfred

wilfred coljee
13-01-2008, 07:58
Hallo allemaal

Het boekje voor de jeugd heeft bij ons goed gewerkt. het is een leuke dag geweest

De volgende punten zijn leerpunten voor een volgende keer.

Voor mijn dochters is het belangrijk dat er een redelijke volgorde in zit.
ik ben begonnen met kanaries en had verwacht dat de nummering van de vogels zou beginnen bij de kleurkanaries.
dit was niet het geval.
De zangkanaries zaten helemaal achter in de zaal.
hierdoor kwamen we veel andere soorten vogels eerst tegen waardoor ze moesten gaan bladeren.

de groep vruchten en insectenetende vogels:
de benamingen van de vogels zijn te moeilijk en er is dan ook geen interesse voor.

een boekje met kleurenfoto's geeft veel houvast maar kan ook verwaring scheppen. voorbeeld een blauwe ara in het boekje maar een groene soldaatara op de tt wordt nu niet herkent als ara.

verder was er veel begeleiding nodig omdat er zoveel te zien was en dan is de concentratie snel weg.

al met al een leuke dag met veel leerervaringen voor ons allemaal.

hebben ook mee gedaan aan de speurtocht van de bond.
ook heel leuk maar was voor mijn kinderen wel heel moeilijk omdat ze van hot naar her moesten.
resultaat was een sleutelhanger en mijn jongste dochter had een prijs.

heb een aantal boekjes achter gelaten bij verschillende mensen, waarvan 1 bij Ton Koek.

Bij de infostand van de bond het lespakket voor de jeugd gekocht dit ga ik nu op me gemak bekijken en mijn eigen dingen aan toevoegen. maar dat horen jullie nog wel.

ik ben nog steeds geintreseert wat jullie verenigingen allemaal doen voor de jeugd. Dus schroom je niet en duik in dat toetsenbord en schrijf hier wat op wand van jullie ervaringen kan ik veel leren.

Lezen is leuk maar met andere delen wat jullie al weten is in de toekomst misschien wel veel leuker en het wiel is al uitgevonden dus dat hoef niet meer

ik zie graag jullie reacties
e-mail mag ook als je hier niet wil reageren, ik sta in de ledenlijst
groeten;

wilfred coljee

De jeugd is de toekomst voor onze hobby

Henk3
14-01-2008, 01:44
Op verzoek van Wilfred plaats ik hier even het boekje, de plaatjes moeten nog apart. Kan ff duren want het zijn er veel. Maar ik moet eerst nog even een antwoord van Wilfred afwachten. Henk3.
-----------------------------------------------------------------------

Op zoek naar vogels
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/beginfoto.jpg

We gaan vogels zoeken en bekijken.

We zijn vandaag te gast op de nationale vogel tentoonsteling van de NBVV te Apeldoorn.

Met dit boekje gaan we op zoek naar de verschillende soorten vogels en hun kleurslagen

De eerste vogel soort die we gaan zoeken zijn de Kanaries.
Deze zijn er in heel veel verschillende vormen en kleuren:

De kanaries zijn onderverdeeld in 3 groepen

Kleurkanarie’s
Postuurkanarie’s
Zangkanarie’s

Welk plaatje hoort bij welke groep

Postuur kanarie. Kleurkanarie. Zangkanarie.
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/zangkanarie.png http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/kleurkanarie.png http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/postuurkanarie.png
we gaan ze nu in het echt bekijken.

Henk3
14-01-2008, 03:05
We gaan nu op zoek naar de groep Tropische vogels

In deze groep horen heel veel soorten vogels.
Wij gaan op zoek naar een paar heel bekende soorten:
De Zebravink http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/gouldamadine.png

Japanse meeuw http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/zebravink.png

Diamantduifje http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/diamantvink.png

Gouldamadine http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/japansemeeuw.png

Henk3
14-01-2008, 03:08
Diamantvink http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/diamantduif-2.png

Plaats het plaatje bij de juiste naam

We gaan ze nu in het echt bekijken.

Nu gaan we naar de groep Europese cultuur vogels
Dit zijn vogels die ook in het wild voorkomen

Een aantal bekende soorten zijn.

De goudvink http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/goudvink.png

De Putter http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/putter.png

De Sijs http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/sijs.png

Henk3
14-01-2008, 03:10
Groenling http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/groenling.png

De Kneu http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/Kneu.png

We gaan ze in het echt bekijken.

We gaan nu naar de groep Kromsnavels
Deze groep delen we in 2 groepen
Groep 1: Parkieten
Groep 2: Papengaaien
Dit zijn een aantal bekende soorten parkieten:

Engelse grasparkiet http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/valkparkiet.png

Valkparkiet http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/halsbandparkiet.png

Henk3
14-01-2008, 03:12
Agapornis http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/grasparkiet.png
Halsbandparkiet http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/bourksparkiet.png

Bourksparkiet http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/agapornis.png

Zet een streep naar de goede naam.
We gaan ze in het echt bekijken

Henk3
14-01-2008, 03:13
De groep papegaaien

Deze soorten zien we regelmatig.

Grijze roodstaart http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/Ara.png

Geelkuifkakatoe http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/grijzeroodstaartpapagaai.png

Ara http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/geelkuifkakatoe.png

We gaan ze in het echt bekijken.

Henk3
14-01-2008, 03:14
We gaan nu op zoek naar de grond vogels.

Dit zijn een aantal soorten kwartels:

Chinese dwergkwartel http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/chinesedwergkwartel.png

Japanse kwartel http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/japansekwartel.png

Harlekijn kwartel
http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/harlekijnkwartel.png

Roelroel kwartel http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/roelroelkwartel.png

Henk3
14-01-2008, 03:16
De laatste groep vogels die we gaan bekijken zijn de vruchten en insecteneters.

Enkele soorten zijn:

Glansspreeuwen http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/glansspreeuw.png

Baardvogels http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/baardvogel.png

Brilvogel http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/Brilvogeltje.png

toerako's http://i187.photobucket.com/albums/x67/7705pg14/toerako.png

Deze vogelsoorten komen in veel verschillende ondersoorten voor mogelijk kunnen we ze vergelijken met elkaar.

Charly
14-01-2008, 04:08
Proficiat Wilfred, ik denk dat het u veel voldoening zal gegeven hebben als u de kinderen bezig zag met opzoeken en herkennen.
Hopelijk gaat u verder met u passie.

eitje
17-01-2008, 21:59
hallo

bij ons op de verening is het zo dat ik nog met 2 andere jeugleden zit
de vergadiringen zijn vaak aan gepast en er wordt veel uitleg gegeven over vogels en als er wat is kunnen we bellen ook is het zo dat met de toonstelling in december als wij nog op school ziiten de vogels die wij inzenden door andere leden worden gebracht
(heb er zelf afgelopen jaar niet aan meegedaan ivm ziekte)
waarnaar wij savonds kunnen gaan kijken of alles juist is en de vogels nog wel bij elkaar zitten ik weet niet of dat bij meerdere vereningen zo is maar bij ons wel
ps alleen een trieste mededeling ik ben vanaf nu nog maar het enigste jueglid naar mijn weten de andere 2 hebben het te druk zeggen ze en moeten stoppen jammer genoeg heb het met hun altijd wel naar hun zin gehad
mvg gr gabber

wilfred coljee
17-01-2008, 22:43
Hallo eitje/ gabber

Fijn dat je even de moeite heb genomen om te vertelen hoe het bij jullie op de vereniging ga at.
mij maak je nieuwschierig naar een aantal dingen.
mag ik weten hoe oud je bent.
wat voor vogels kweek je.
en mag ik weten van welke vereniging je lid ben.

Graag zou ik van je willen weten wat voor onderwerpen ze met jullie hebben behandeld, en wat jij daar van vond.

ik hoop hier nog iets van je te horen.

als je niet alles hier in het café wil vertellen dan mag je me ook een mailtje sturen mijn adres kan je vinden in de ledenlijst

van jullie ervaringen kunnen we andere jeugdleden helpen om veel plezier te hebben met hun vogels

groeten wilfred

wilfred coljee
20-01-2008, 12:33
Hallo jonge vogel vrienden.

Zoals jullie in dit onderwerp kunnen lezen zijn er mensen bezig binnen verenigingen om dingen te organiseren voor de jeugd.

helaas mis ik ook jullie inbreng hier op dit forum
graag zou ik van jullie willen weten wat jullie van de activiteiten vinden die jullie vereniging voor jullie organiseert
dus laat je niet kennen en klim even in je toetsenbord en vertel even wat je er van vind.
groeten
wilfred coljee