PDA

Bekijk Volledige Versie : Niet fluitende bloemputter

labrymos
15-12-2007, 18:29
Hallo,

ik heb eind oktober van dit jaar een koppeltje bloemputters gekocht.

Deze kwamen van buiten, aangezien het bij mij niet buiten kan, heb ik ze dus binnen gehuisvest. In het begin zat het popje (volgens mij is het het popje) veel te slapen en alleen maar te eten, nu gaat dat iets beter al eet deze wel meer dan het mannetje.

Het mannetje is dan ook veel actiever en veel nieuwsgieriger.

Echter volgens vele berichten zouden ze mooi kunnen fluiten, ik hoor het echter niet :help . Kan dit komen omdat ik ze net heb of..... Ze eten goed en krijgen wildzangvoer, gierst, onkruidzaad, maagkiezel, grit en ik heb net distelzaad voor ze gekocht evenals paté. Eten ze ook universeelvoer? :confused:

Groeten,

John

J.J.
16-12-2007, 15:14
Hoi John,

gewoon even wachten tot het voorjaar wordt; dan komt het helemaal in orde.

Lucky
16-12-2007, 17:26
Beste John, naar het popje zou ik toch eens goed kijken of deze geen darmstoornis heeft. Het gedrag wat jij beschrijft duid hier op.
Wat het zingen van het mannetje betreft kan het inderdaad zijn dat het komt omdat je hem pas sinds kort hebt. Anders, laat hem eens door iemand (met veel kennis van putters) sexen of het inderdaad een man is.

Patè is overbodig net als de gierst. Universeel is ook niet nodig. Wen ze nu liever aan een goed eivoer. Daar heb je tijdens de kweek straks profijt van.
Tevens bestaan er speciale zaadmengelingen voor putters deze zijn beter geschikt dan een wildzangmengeling deze is eerder geschikt voor gezelschaps volière's.

Succes en Greetings Lucky:)

labrymos
18-12-2007, 23:07
Ik heb op de ontlasting gelet en deze ziet er vast uit.
Toch overweeg ik om met het vogeltje naar de dierenarts te gaan, want hij zit nu ook al of beneden in de hoek te slapen of onder in de kooi op de stok.

De andere is nog wel erg fit. Is het verstandig om ze nu even apart te zetten?

Voor wat betreft het voedsel, hoe kom ik aan een puttermengsel.

De dierenspeciaalzaken die ik heb afgelopen, hebben geen van alleen speciaal puttervoer en alleen als ik geluk heb wildzangvoer.

Ik woon in het midden van het land.

Groeten en alvast weer bedankt,

John

Lucky
19-12-2007, 22:11
Hallo John, denk dat het voor deze putter helaas te laat is.
Hoewel diagnose op afstand vrijwel onmogelijk is raad ik je het volgende aan. Zet hem in ieder geval apart. Liefs in een ziekenkooi of in een tt kooi b.v. liefs op een warme plek. Geef hem indien mogelijk een mengsel baycox 2,5% (2 ml per liter) met baytril 10% (2ml per liter). Dit mengsel dekt 95% van de darm-stoornissen bij cardueliden. Indien deze in een vroeg stadium worden ondekt werkt dit vrij goed.
En dan maar duimen. Succes.

Een goed mengsel is het mengsel van Blattner "stieglitz Zeisig spezial" (www.blattner-heimtierfutter.de) of van Koenings "putter/sijs. Deze laatste verzend door heel nederland (www.jankoenings.nl)

Greetings Lucky:santa:

Bullfinch
19-12-2007, 23:36
Bij Blattner (de Duitse site) verzenden ze ook naar Nederland voor 6,50. Vind ik zelf het beste zaad. Een vraagje. Met een zak van 15 kg doe ik zeker 4 maanden. Hoe lang blijft het zaad vers en hoe kun je het het beste bewaren?

Vr. gr.

Wim

Lucky
20-12-2007, 17:39
Hallo Bullfinch, inderdaad is het zaad van Blattner zéér goed. Gebruik dit zelf al enkele jaren. Ben hierover zeer te spreken. Het is welliswaar aan de dure kant maar er blijft indien gerantsoeneerd gevoerd ook niks van over. Zodat als je alles opteld, wat er bij de normale wildzangmengelingen verloren gaat cq niet gegeten wordt, goedkoper uit bent.

Bewaren kun je het zaad het beste in een goed gesloten ton. Liefs op een droge niet vochtige plaats. Let op! De mengelingen van Blattner zijn niet behandelt. Dus kiemen zeer snel indien het vochtig is of wordt. Ze zijn tevens zeer ontvankelijk voor "zaadmotten". Welke echter niet schadelijk voor de vogels zijn. Op het etiket van Blattner staat de houdbaarheids datum. Maar dat is een richtlijn.

Greetings Lucky:santa:

labrymos
20-12-2007, 22:16
Hoi Lucky,

Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest. Deze heeft de mest gecontroleerd en hieruit blijkt dat het vol zit met parasieten en wormen.

Ik heb nu een worm keur en een coccidiose keur voor ze gekregen, en nu inderdaad maar duimen dat ze het redden.

Wel vraag ik me af hoe het nu kan dat ze vol zitten met parasieten en wormen. Ze zitten gewoon binnen. Het kan toch niet aan het voer liggen?
Ik begin nu zelfs te denken dat ze het misschien al vanaf de kweker hadden.

Groeten,

Labrymos

naruch
20-12-2007, 22:40
Hoi Lucky,

Ik ben vandaag naar de dierenarts geweest. Deze heeft de mest gecontroleerd en hieruit blijkt dat het vol zit met parasieten en wormen.

Ik heb nu een worm keur en een coccidiose keur voor ze gekregen, en nu inderdaad maar duimen dat ze het redden.

Wel vraag ik me af hoe het nu kan dat ze vol zitten met parasieten en wormen. Ze zitten gewoon binnen. Het kan toch niet aan het voer liggen?
Ik begin nu zelfs te denken dat ze het misschien al vanaf de kweker hadden.

Groeten,

Labrymos

dat denk ik wel, en bij stress is de vogel hier dan eerder vatbaar voor.
ik hoop dat het goed komt.

labrymos
20-12-2007, 23:30
dat denk ik wel, en bij stress is de vogel hier dan eerder vatbaar voor.
ik hoop dat het goed komt.

Bedoel je nu dat het aan het voer ligt of dat ze het bij de kweker al hadden :confused:

naruch
21-12-2007, 00:20
de vogel had het waarschijnlijk al, maar bij stress komt de ziekte vaker pas uit, en bij wormen kan het ook een tijdje duren voordat je het merkt.

ik denk dat hij/zij het al had toen je hem kocht, een koppel dat alleen in een kooi zit, krijgt bijna nooit een ziekte of ze haden het al.

groet rudy

naruch
21-12-2007, 00:25
de vogel had het waarschijnlijk al, maar bij stress komt de ziekte vaker pas uit, en bij wormen kan het ook een tijdje duren voordat je het merkt.

ik denk dat hij/zij het al had toen je hem kocht, een koppel dat alleen in een kooi zit, krijgt bijna nooit een ziekte of ze haden het al.

als het aan het voer zou liggen, dan moet het toch al heel oud voer zijn en zou ik een andere leverancier zoeken, maar dit is toch wel heel ver gezocht

groet rudy

labrymos
21-12-2007, 22:11
Ok Naruch, bedankt voor je heldere conclusie.

Het leek me ook al stug dat het aan het voer zou liggen want dat heb ik pas gekocht en die zaak is echt wel goed.

Nu maar hopen dat ik er nog op tijd bij was.

De wormenkuur is vandaag in ieder geval al achter de rug.
Nu 4 dagen wachten en dan 2 dagen baycox gebruiken (3ml per 1 ltr) en dan weer een paar dagen wachten en nog 1x een wormkuur (1 ml op 1 ltr) en daarna na 1 week weer de mest laten controleren.

En dan zou het goed moeten zijn :)

Groeten,

John

labrymos
22-12-2007, 18:14
Is het trouwens verstandig om ze nu ze kuren ook eivoer te geven?

labrymos
27-12-2007, 15:48
Het mannetje zal nooit meer gaan fluiten en is nu een -0-

naruch
27-12-2007, 18:34
ik dacht dat de pop ziek was?

Bullfinch
27-12-2007, 19:21
Jammer van de vogel; Je hebt je best gedaan. Zelf heb ik ook mindere ervaring met putters in het verleden gehad. Nu heb ik weer wat putters en weer één die er slecht bij zit.
Altijd dezelfde symptomen: bol zitten, overmatig eten (althans al het eten uit de voerbak slaan maar weinig echt eten), scherp borstbeen. Zelf denk ik eerder aan megabacterie dan aan coccidiose. Vroeger heb ik de zieke vogels wel eens gekuurd maar dat hielp niet.

Vr. gr.

Wim

labrymos
27-12-2007, 20:24
ik dacht dat de pop ziek was?

Ja, dat klopt ook. Het mannetje was actief en fit, maar sinds vorige week (eigenlijk na die wormkuur) begon die ook bol te zitten en onderin de bak te slapen en bleef de ontlasting aan z'n broek hangen.

Gisteravond zat ie nog in de voerbak en vanmorgen lag het mannetje gestrekt.

Dus nu heb ik alleen nog maar het popje, die er wel wat fitter uitziet dan voorheen.

Nu dus maar afwachten of deze het wel red en als ik zo het verhaal van Bullfinch lees, vraag ik me toch terdege af of ik nog een koppeltje bloemputters zal kopen.

Ik denk anders aan een koppel mozambiquesijsjes, maar die zijn tegenwoordig ook nogal zeldzaam

labrymos
28-12-2007, 21:10
Zelf denk ik eerder aan megabacterie dan aan coccidiose. Vroeger heb ik de zieke vogels wel eens gekuurd maar dat hielp niet.

Vr. gr.

Wim

Nu heb ik het mannetje eens goed bekeken en deze had geen rode buik, maar gewoon donker, dus waarschijnlijk volgens mij (maar ik ben geen kenner) geen coccidiose.

Ik heb inmiddels ook gelezen over de megabacterie, dus begin dat nu ook te denken.

Het popje is nu al wel een stuk fitter, dus ik heb goede hoop dat deze het wel zal halen :)

Volgende week nog even een herhalend wormkuurtje geven en dan na 1 week weer bij de dierenarts de ontlasting laten controleren.

Ik wacht dus nog maar even bij het eventueel halen van een nieuw koppeltje.

Groeten,

John

labrymos
23-02-2008, 21:50
Hoi Hoi,

Ik heb er nu sinds 2 maanden weer een bloemputter mannetje bij en een kruising van een putter / mozambiquesijs.

Ze fluiten nog niet, maar ik hoop dat dat nog zal komen.

Ze zijn allebei erg levendig en al goed aan elkaar gewend

Alleen het popje slaapt inmiddels ook overdag weer en is dikker dan het mannetje. Het zal toch niet weer zo zijn dat ik met deze weer moet kuren.

Ik heb het popje bekeken en zie gewoon een donker gekleurd buikje en niet rood dus.

Groetjes,

naruch
23-02-2008, 22:56
Ik heb het popje bekeken en zie gewoon een donker gekleurd buikje en niet rood dus

dit is dus niet goed, raad je aan om met deze vogel naar een gespecialeerde vogelarts te gaan, want dit kan megabacterie, actoplasmose of paratyfus, of misschien iets minder ernstigs, maar aan de boven genoemde 3 gaat ze dood en infecteerd ook de andere vogels.

labrymos
24-02-2008, 18:26
Naruch,

Ik vind het wel erg toevallig dat dit nu weer na ongeveer 2 maanden gebeurd.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het popje steeds gekuurd is en dan na 2 maanden weer gekuurd moet worden, een zgn verslaving dus :confused:

Want ik heb deze in oktober gekocht en toen ging het nog goed, in december heb ik baycox en levacol gekregen van de dierenarts om te kuren.

Hierna ging het weer een tijdje goed en nu na 2 maanden krijgt het popje dan weer die verschijnselen.

Ze eet nog goed en zit ook niet de hele dag te slapen. Ze is wel net als de andere vogels in de rui, kan dat niet de oorzaak zijn :help

Groeten,

Labrymos

girlits
24-02-2008, 18:55
Weet niet wat jou andere vogels zijn maar vogels die nu in de rui zijn hebben iets niet goed <licht ? > De putters zijn normaalgesproken eind oktober klaar met de rui.groeten eddie

naruch
24-02-2008, 19:15
eenmaal actoplasmose in je bestand kom je er bijna nooit meer vanaf, om er van af te komen ,is je hele voliere te ontsmetten ,en een nieuw bestand aan schaffen ,wat vrij is van actoplasmose, er is en oplossing en dat is zeer lang esb3 geven, maar dat geeft nog geen zekerheid dat je het uitbant.

sorry dat ik weer weer begin na 2 maanden, maar dat doet actoplasmose ook.

baycox werkt niet tegen actoplasmose wel tegen coccidiosse

labrymos
24-02-2008, 23:00
Weet niet wat jou andere vogels zijn maar vogels die nu in de rui zijn hebben iets niet goed <licht ? > De putters zijn normaalgesproken eind oktober klaar met de rui.groeten eddie

Ik zie wel meer vogels hoor die in de rui zijn :) Bij mij hebben ze licht van 's morgens vroeg tot 22.00 uur. Ze staan namelijk binnen.

labrymos
24-02-2008, 23:02
eenmaal actoplasmose in je bestand kom je er bijna nooit meer vanaf, om er van af te komen ,is je hele voliere te ontsmetten ,en een nieuw bestand aan schaffen ,wat vrij is van actoplasmose, er is en oplossing en dat is zeer lang esb3 geven, maar dat geeft nog geen zekerheid dat je het uitbant.

sorry dat ik weer weer begin na 2 maanden, maar dat doet actoplasmose ook.

baycox werkt niet tegen actoplasmose wel tegen coccidiosse

Ik heb een hele grote kooi binnenstaan, die ik elke week grondig met water schoonmaak en er dan ook natuurlijk nieuwe bodembedekking, nieuw voer en ze krijgen dagelijks schoon water evenals een privé zwembadje.

Ik kan op het internet niks vinden wat actoplasmose is, kan je me misschien wat meer hierover vertellen.

Groeten,

John

RobK
24-02-2008, 23:20
Vrijwel zeker heeft Naruch het over atoxoplasmose.

Je zou (onder andere) eens onderstaand artikel kunnen lezen.

Groet,

Rob.

http://www.birdweb.nl/content/view/19/2/

naruch
25-02-2008, 10:38
hier heb je nog een linkje, hier vind je ook andere ziektes.

http://www.oropharma.nl/nl/siervogels/html/atoxoplasmose.html

naruch
28-02-2008, 20:54
hoe is het inmiddels met de vogels ?

labrymos
02-03-2008, 16:42
Ik heb het popje bekeken en zie gewoon een donker gekleurd buikje en niet rood dus

dit is dus niet goed, raad je aan om met deze vogel naar een gespecialeerde vogelarts te gaan, want dit kan megabacterie, actoplasmose of paratyfus, of misschien iets minder ernstigs, maar aan de boven genoemde 3 gaat ze dood en infecteerd ook de andere vogels.

Hallo Naruch,

Ik heb vandaag nog maar eens goed gekeken en zag geen donker gekleurd buikje meer (volgens mij heb ik naar de onderste veren gekeken ;)
Het buikje ziet er volgens mij goed uit (rood) en hij slaapt ook niet meer overdag en speelt zelfs met blokjes hout .

Ze zijn nog wel in de rui, maar goed dat zal wel weer overgaan. Want m'n mozambiquesijs (die apart zit) laat ook veertjes vallen.

Groeten,-0-

ferdy
21-03-2008, 21:19
Denk niet dat het vogelzaad dat je koopt zo vers is als een brood van de warme bakker. Het kan wel twee jaar oud zijn.
Vogelzaad bewaar je het best droog en koel om ranzig worden en ontwikkeling van schinnels te voorkomen. In de diepvries is schijnbaar het best, maar dan wordt het vochtig tijdens het ontdooien en dat is niet goed.
Let er verder op dat goed vogelzaad er helder en glanzend uit ziet.
Gebutste zaden en gebroken of gepeld zaad (haver, zonnebloempitten) zijn hun bescherming kwijt en zullen eerder bederven.

Bij Blattner (de Duitse site) verzenden ze ook naar Nederland voor 6,50. Vind ik zelf het beste zaad. Een vraagje. Met een zak van 15 kg doe ik zeker 4 maanden. Hoe lang blijft het zaad vers en hoe kun je het het beste bewaren?

Vr. gr.

Wim

Bullfinch
21-03-2008, 22:31
Bedankt voor je reactie. Op de zakken van Blattner staat altijd een minimale houdbaarheidsdatum; dus dat zit wel goed.

labrymos
25-04-2008, 16:11
Zo daar ben ik weer even.

We zitten nu bijna in mei, maar ik heb nog steeds geen fluitende bloemputter.

Ik krijg nu dus toch sterk het idee dat ik weer beduveld ben.

Zou ik dan nu toch 2 popjes hebben en geen mannetje.

Ik heb wel gekeken maar ik kan niet zoveel verschil herkennen.

Op welke manier zou ik nu zeker kunnen weten of ik nu toch een man heb of toch 2 vrouwtjes. :help

Groetjes,

Labrymos

ps ik had trouwens een mozambiquesijs / putter erbij in zitten (zou ook een man moeten zijn), maar deze kwam niet verder dan een lange piep en floot dus ook niet.
Deze heb ik vandaag aan iemand anders gegeven.

naruch
25-04-2008, 16:28
hier een link naar en bericht waar je de verschillen tussen man en pop van de putter kan zien.

http://www.voliereforum.nl/phpBB/viewtopic.php?f=53&t=4927

ik heb deze foto's ook hier ergens op het forum geplaats maar ik kan het even niet terug vinden daarom de link.

de link hier op het forum voor de verschillen tussen putter pop en man .
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=1862&highlight=verschil

labrymos
26-04-2008, 15:50
Naruch,

Bedankt voor het plaatsen van de foto's, maar ik heb vandaag goed gekeken en ik kan het nog niet zien.

Het masker lijkt meer op die van de onderste dan van de bovenste. Het is namelijk niet rood maar oranjeachtig (misschien al voor de koninginnedag :lol: )

En rond de ogen is het overwegend zwart. Bij de vleugelbochten kan ik niet zien of het nou bruin is of zwart. Ik neig meer naar zwart.

Kortom ik ben er nog niet uit.

labrymos
27-04-2008, 16:17
Het is gelukt, de foto's zijn gemaakt.

Dit zijn de foto's van putter 1

Ik ben benieuwd of er een man bijzit en zo ja welke???

Groeten,

Labrymos

labrymos
27-04-2008, 16:20
En dit zijn de foto's van putter 2

Ze zijn beiden nog in de rui.

girlits
27-04-2008, 21:49
Bij die 90% sluit ik me aan,wil er ook nog wel 5% bij doen.Het zijn gezien de bruine wangen en de bruine flanken ook geen bloemputters maar wat ze hier noemen elzenputters.Ze zijn niet in de rui maar beschadigde veren door het heen en weer fladderen in de mijn ogen te kleine kooi die op de verkeerde plek staat.Putters zijn rustiger in een kistkooi.
groeten eddie

Marx
27-04-2008, 22:23
Oei, ik vind die putters er bijzonder beroerd uitzien. Ik denk dat je ze beter kan verkopen aan iemand met een mooie voliere. Ik wil mezelf niet op de borst kloppen of bijdehand doen maar mijn putters zien er net zo uit als de plaatjes op internet van wilde putters. Geen veer zit scheef en ze zijn helemaal glad om te zien. Die hebben de ruimte en buitenlucht, elke dag een bad en het zonnetje ;)
Ik denk niet dat putters in die conditie nog gaan fluiten. Ik zie zelfs dat de snavel door aan het groeien is in mijn ogen.

Bedoel hier niks verkeerds mee maar ze zien er dus niet echt gelukkig uit ;)