PDA

Bekijk Volledige Versie : bodembedekking- hygiŽne

jandb
11-12-2007, 10:11
Dag collega's, even het volgende: Ik ben zondag naar de nationale tentoonstelling van K.B.O.F geweest in Wieze. Er waren erg mooie vogels tentoongesteld en ook enkele uitzonderlijke kweekresultaten. Ik heb ook wat rondgeneusd naar nieuwe artikelen over huisvesting-voeding etc..

Hebben julie al gehoord van benopet (zeoliet), het blijkt een uitstekende bodembedekking te zijn met een hoog absorberend vermogen.... Heeft iemand ervaring met de verschoning ervan etc..

Daarnaast heb ik het nieuw desinfecterend product van "bussy birds" gekocht: "Birds well super", het ruikt aangenaam en is biologisch afbreekbaar, het is volkomen onschadelijk voor vogels, dus perfect om te gebruiken, je hoeft je vogels niet uit te vangen of dergelijke.. Het product zou een antibacteriŽle werking hebben, omdat het goede bacteriŽn in het vogelverblijf brengt en de slechte zich zouden inkapselen, er staat tevens op de verpakking dat het goed is tegen coccidiose, atoxoplasmose en andere bacteriŽn, virussen..

Ik heb gisteren alles eens proper gemaakt met dit product, ik vind hierover alleen wat informatie in het frans. Zijn er hier dus mensen die het ook gebruiken, wat zijn de ervaringen hiermee?

groetjes

Jan

Hans de Vries
11-12-2007, 10:33
Ik heb het eenmaal gebruikt en ondanks de vele goede eigenschappen die het product worden toegeschreven heeft het m.i. een groot nadeel: het stuift als de pest. Direct al als je het uit de zak strooit en aangezien het een soort zachte steen is, blijft er door wrijving fijn stof vrijkomen. Bovendien is het stevig aan de prijs.

Marx
11-12-2007, 10:48
Ik heb zeoliet gebruikt en na een tijdje waren zelfs de tralies wit van het poeder dat eraf kwam. Dat poeder leek vettig en kleeft als de pest. Ik gebruik het dus niet meer want op die manier krijgen de dieren het ook binnen.

Ton Koek
11-12-2007, 14:30
er staat tevens op de verpakking dat het goed is tegen coccidiose, atoxoplasmose en andere bacteriŽn, virussen..Tovermiddelen bestaan niet.
Als dit op een verpakking staat geloof ik al niet meer in.
Een middel dat "goed is tegen virussen".... dat zou een revolutie zijn, geen griep meer, geen hiv, wow.

jandb
11-12-2007, 20:38
ja dat over die virussen deed mij als bioloog in spe ook twijfelen... , je hebt ook grotere korrels bij zeoliet, de verkoper vertelde mij dat dit veel minder stuift.

maar het was mij ook meteen duidelijk dat het erg veel poeder afgeeft...

wat gebruiken jullie dan als bodembedekking, schelpezand, vlas, houtkrullen?

Ik gebruik momenteel gewoon rijnzand, maar dit absorbeerd volgens mij kwasie niet..

Marx
11-12-2007, 21:54
ja dat over die virussen deed mij als bioloog in spe ook twijfelen... , je hebt ook grotere korrels bij zeoliet, de verkoper vertelde mij dat dit veel minder stuift.

maar het was mij ook meteen duidelijk dat het erg veel poeder afgeeft...

wat gebruiken jullie dan als bodembedekking, schelpezand, vlas, houtkrullen?

Ik gebruik momenteel gewoon rijnzand, maar dit absorbeerd volgens mij kwasie niet..

He wat leuk! Ik ben al bioloog :cool:
Ik gebruik altijd beukensnippers maar dat zal zeker niet het beste zijn. Mij valt op dat dat lekker droog blijft en dat de poepjes er een beetje in verdwijnen. Het valt er tussen.

jacob.werkman@home.nl
24-12-2007, 20:50
Hallo ik gebruik al jaren gehakseld stro in de nachthokken, of gewoon hout snippers, bevalt prima, na gebruik gooi ik het over de groente tuin, helpt om het grond losser te make.n in de kleine kooien gebruik ik schelpen zand van een goed merk.Ik maak elke week de kooien en de hokken weer schoon, daarna even met de stofzuiger door het nachthok. Alle drie genoemde soorten
absorberen zeer goed.
Groetjes Jaap.

Ton Koek
25-12-2007, 00:36
Ik gebruik in de broedkooien ook schelpenzand, ruikt lekker en absorbeert voldoende voor mij.

flyingdebs
25-12-2007, 09:37
ik gebruik kranten de inkt schijnt te helpen tegen mijten enzo,
en ze gaan het lekker verscheuren het absobeert ook wel aardig
en het is zo verschoont,aangezien ik dit zowat twee keer per week moet doen vanwege de japanse kwartels die er zoeen stinkzooi van maken,
groeten flyingdeb-0-

Special Girl
29-03-2008, 23:23
ik gebruik schelpenzand heb beukensnippers gehad maar vind het niets

alexd
30-03-2008, 12:15
http://www.vogelcafe.nl/showthread.php?t=2337

ook hier staat wat over bodembedekking.

fruts
30-03-2008, 21:08
gebruik een combinatie van schelpenzand en beukensnippers schelpenzand doe ik puur voor de frisse geur en ze pikken er graag in

toby
31-03-2008, 09:38
In de voliere waar ik ook kwartels heb zitten gebruik ik beukensnippers en metselzand (geen schelpenzand ivm de kwartels ) in de broedkooien gebruik ik wel schelpenzand en beide bevalt prima

kingfisher
31-03-2008, 20:07
In de voliere waar ik ook kwartels heb zitten gebruik ik beukensnippers en metselzand (geen schelpenzand ivm de kwartels ) in de broedkooien gebruik ik wel schelpenzand en beide bevalt prima

hoi,waarvoor geen schelpenzand bij de kwartels,ik zie het niet zo?
ik heb ze altijd op schelpenzand(wit of bruin)gehad en nooit problemen.
Alleen als er jongen zijn dan of het zand vervangen door kranten of de kwartels uitvangen(wat ik altijd deed)en apart zetten met de moeder omdat jonge kwartels alles opeten wat ze zien en door het zand kunnen sterven.
mvg,
Kingfisher

ria
01-04-2008, 10:54
Wij gebruiken de coccidiose korrels voor duiven ,in de vluchten en in de kooien.
In de vluchten ligt er op 8 cm van de grond een rooster die we regelmatig uitnemen en afstomen. Zo moeten we niet steeds de hele bodembedekking vernieuwen.
'Birds well super' gebruiken wij ook en zijn er tevreden over evenals de andere produkten van Birdcare Company. Wat de informatie in het nederalnds betreft, hier een link
http://www.birdcareco.com/
met hťťl veel informatie.
Mvg
ria

JaccoZ
02-04-2008, 21:22
Zelf gebruik ik altijd schelpenzand.
- Sowieso is het goed voor de vogels, want zand schuurt de maag:P. Bij andere bodembedekkers moeten de vogels zeker altijd nog grit hebben
- In het zand krijg je nooit last van bloedluis, dit kan voor beukensnippers wel eens heel anders uitpakken...

toby
03-04-2008, 09:48
hoi,waarvoor geen schelpenzand bij de kwartels,ik zie het niet zo?
ik heb ze altijd op schelpenzand(wit of bruin)gehad en nooit problemen.
Alleen als er jongen zijn dan of het zand vervangen door kranten of de kwartels uitvangen(wat ik altijd deed)en apart zetten met de moeder omdat jonge kwartels alles opeten wat ze zien en door het zand kunnen sterven.
mvg,
Kingfisher

hoi ik gebruik geen schelpenzand omdat het erg fijn is en ik heb voor ik aan kwartels begon van mensen dat schelpenzand niet goed is ivm verstoppingen dus neem ik geen risico zeg maar want, of het verder waar is weet ik dus niet maar in metselzand zitten ook steentjes en ik strooi er grid in en er staat een los bakje grit dus daarvoor hoeft er geen scelpenzand in ...:D

distel-kanarie
06-04-2008, 18:51
beukensnippers doe iedereweek nieuwe in

ThomasD
06-04-2008, 19:09
ik gebruik krantenpapier is nel te gebruiken maar moet wel om de 2 dagen ververst worden en bovendien de postbode steekt het gratis in de brievenbus dus waarom niet gebruiken en de vogels kunnen er niet aan want er staat een rooster boven van gaas met grote gaten heel gemakkelijk
rooster hoef ik maar 1 keer in de maand af te borstelen 1 minuutje werk

pagode
20-06-2009, 08:56
Hoi allemaal

Mijn ervaring leert mij dat op beukensnippers schimmel komt.
Daarom ben ik overgegaan op vurenhouten schaafsel, dit is bij de boerenbond of dierenwinkels te koop en niet duur.
Het voordeel van vurenhout is dat het heel vlug droogt en de uitwerpselen goed absorbeert.
Je hoeft niet de hele kooi leeg te maken maar pakt de gedroogde uitwerpselen met wat schaafsel eraan uit de kooi en doet eventueel wat nieuw erbij.
Vogels moet je altijd maagkiezel, de maat is afhankelijk van de grote van de vogels,kalk,grid en mineralen terbeschikking stellen.
Vooral tijdens het groot brengen van de jongen.
Ik zie mijn vogels precies dat ene steentje van de juiste afmeting naar de jongen brengen.
Mvrgr. Pagode.

XaNaX
03-08-2009, 20:33
Klopt Pagode.

Grid en zand helpen geen sikkepit bij de vertering van zaad.
Steentjes in bvb rivierzand zijn rond geslepen door het water en helpen niets te vermalen.
Grid is te zacht. Wordt volledig verteerd door de vogels.
Ze hebben uiteraard wel deze stoffen nodig, ze dragen bij tot goede gezondheid, maar helpen niet bij vermalen van de voeding.

Maagkiezel (ook wel eens "scherpe maagkiezel" genoemd) malen mee de voeding fijn in de spiermaag van de vogel.
Ook deze worden langzaam afgesleten in de maag en dan gaan ze, net als de steentjes uit rivierzand, mee met de poep naar buiten.

Dus eender welke bodembedekking je gebruikt : sepia, grid en maagkiezel geef je best zowiezo bij, ook al zitten de vogels op rivierzand, schelpenzand of wat dan ook.

On topic : Persoonlijk ben ik fervent gebruiker van beukensnippers. Het is gewoon veel lichter om te vervangen dan zand. En alles op de composthoop en je bent er vanaf. Het veegt lekker samen, is lekker licht en blijft langer een frisse uitstraling hebben. De poepjes vallen er idd wat tussen en blijven niet bovenop liggen

lambert46518
03-08-2009, 20:39
Zeoliet wordt normaal gebruikt in filters voor vijvers en zeeaquariums voor namelijk om hun hoog vermogen om bacterien vast te houden, nu lijkt me dat in een kooi waar vogels in gehouden worden niet zo ideaal.

ikzelf gebruik al jaren beukensnippers en ben daar heel tevreden over stuift niet en de kooien zijn altijd droog, en voordeel het is vrij goedkoop

tropen kweker
03-08-2009, 20:54
Mijn ervaring leert mij dat op beukensnippers schimmel komt.

op beukensnippers komt geen schimmel als je het regelmatig vervangt.
ik vervang mijn beukensnippers elke week en nog nooit last gehad van schimmel.

wat dat grid enz. betreft hebben jij en Xanax helemaal gelijk.

MvG,

Ilovediamantduifjes
03-08-2009, 22:00
Ik gebruik voor mijn duiven Ostrea speciaalzand. De gezelschapsvoliŤre heeft houtsnippers, ook vanwege de Kwartels, voor als er jongen zijn ;) Mijn zus gebruikt zandmatten, misschien hebben jullie er nog nooit van gehoord. Zijn een soort matten dus met zand erop. Absorbeert wel heel erg goed.

Antoni Hopmann
13-08-2009, 00:16
Onder verschillende merken wordt bruin volierezand verkocht.
Volop schelpjes. Is ook erg gezond en de vogels zijn er gek op.
Daarbij is het ook nog eens minder duur dan volierezand.
Enig nadeel voor evt. gebruik binnen is de overheersende lucht van schaaldieren ofschoon er wel anijs doorheen is gemengd.
Voor de buitenvoliere weegt dit natuurlijk minder zwaar.

kobaltkanarie
09-07-2011, 08:27
Hallo allemaal,

het is niet de mooiste oplossing maar ik heb roosters die ik onder voliere vandaan kan rijden op wieltjes daar onder leg ik kranten, de mest en voer vallen er doorheen en de vogels kunnen er niet meer bij, zodat ze niet meer in de uitwerpselen kunnen komen, deze metode wordt ook bij duiven gebruikt om de kans op besmetting zoveel mogelijk te voorkomen.
ikheb het zo gemaakt dat het als een lade er uit kan halen verschonen en terug rollen ik hoef dus niet de voliere in, het zijn vluchtjes varierend van 2m en 1,50 m lang. de vluchten zijn op een kurk droge zolder gemaakt.

Gr William

Hans de Vries
09-07-2011, 10:22
Dat systeem heeft alleen nut als je ook de roosters zeer regelmatig schoonmaakt. Vogels poepen nooit precies door de roosters heen maar ook er op.
Ik houdt het maar op fijne houtvezel in de broedkooi en wat zand (met een anijsluchtje) in de overige kooien.

gr
Hans

Antoni Hopmann
09-07-2011, 15:03
Hier anti-coccidiose golfkarton met daarop schelpenzand met
anijsgeur.

Oscar
09-08-2011, 12:15
Hallo,

Ik gebruik in mijn kweekkooien een mengeling van wit schelpenzand en kattebakvulling !
Heb me in den beginne laten wijsmaken door een "ouwe rot in 't vak" dat dit zou werken tegen de bloedluis en ik moet zeggen ik heb daar zeer weinig last van ...
Ik wil niet meer beweren dat dit DE reden is maar 't zal zeker geen kwaad kunnen ...
Onder 't zand leg ik steevast een op maat gesneden velletje krant , gewoon om 't boeltje 'n beetje properder te houden ...
Gebruik ook bodemroosters zodat de vogeltjes proper blijven ....

Mijn vluchten zijn voorzien van vloer waarop ik beukensnippers werp, maar ni te veel zodat er geen schimmels of dergelijke kunnen woekeren ...

Zaterdag is mijn schoonmaakdag en wordt alles eruit gehaald, gekuist met dettol en opnieuw bestrooit met snippers....

Ooit ook eens zeoliet gebruikt... veel te stofferig voor mij, dus gebruik ik dit niet meer ...

bakfiets
09-08-2011, 13:07
In mijn buitenhok, heb ik een mengeling. Een stukje met houtsnippers, een gedeelte zand (waar de tegels liggen ) en de planten staan natuurlijk gewoon in de grond, maar dat is vaak vermengd met het zand door al het gewoel.

In het binnenhok gebruik ik houtsnippers. Makkelijker schoonmaken dan met zand en voorkomt stofwolken in mijn schuur. In de kleine kweekhokken heb ik een stuk krant en daarop wederom het hout.

kobaltkanarie
18-08-2011, 17:38
Dat systeem heeft alleen nut als je ook de roosters zeer regelmatig schoonmaakt. Vogels poepen nooit precies door de roosters heen maar ook er op.
Ik houdt het maar op fijne houtvezel in de broedkooi en wat zand (met een anijsluchtje) in de overige kooien.

gr
Hans

Ja dat klopt de roosters moet jen natuurlijk ook schoon houden, echter het is niet de mooiste oplossing, maar het voer valt er door, en ze kunnen niet er van eten als het tussen de mest ligt.