PDA

Bekijk Volledige Versie : misvormde eitjes

pascal
08-12-2007, 13:47
Hallo Vogelaars,

Een van mijn grasparkieten legt eitjes waarvan aan de bovenkant een verdikking zit (een puntje) in deze eitjes zitten luchtbelletjes?
Weet iemand wat dit is?

Groetjes pascal

vogelfreak
08-12-2007, 17:02
ik weet niet wat het is maar beter is het om die wel weg te gooien en niet uit te laten komen

is dit met alle eitjes zo of gewoon 1a2 eitjes

wilfred coljee
08-12-2007, 19:02
hallo pascal

zou het een kalk gebrek kunnen zijn?
groeten
wilfred coljee

pascal
08-12-2007, 22:28
Hoi Vogelfreak inderdaad zijn het maar een of twee eitjes maar laat ze wel liggen dat is wel belangrijk voor de steun voor de jongen die wel uitkomen
hier voorkom je bv spreidpoten mee.

Hoi Wilfried kalkgebrek zal het zijn de vogels hebben natuurlijk sepia
en tevens voeg ik ook extra kalk toe aan het water. (het gehele zeizoen)

Ik denk toch dat het te maken heeft met het vochtige weer, in mijn schuur is het erg vochtig ook ventilaeer ik veel?!

groetjes pascal

Birdfarm
08-12-2007, 23:23
Pas op met kalk toevoegen aan het water;
A, het bezinkt in het water, dus je weet nooit hoeveel de vogel binnen krijgt.
B, het water word meer basisch en dat terwijl sommige kwekers juist proberen het water minder basisch, dus zuurder, te krijgen.
Gewoon naast maagkiezel, grit geven en desnoods wat kalk door het eivoer, let wel op de ingrediënten(toevoegingen) van het eivoer want de meeste fabrieksproducten zijn volledig qua mineralen.

Greetzzz

rob 2
09-12-2007, 12:13
Pascal ik denk dat de manier van kalk toevoegen niet de juiste is,door het in het water te doen geef je ze niet de mogelijkheid om hun eigen hoeveelheid op te nemen.Door het appart te geven(vogelmineralen)in een bakje kunnen de vogels naar behoefte kalk tot zich nemen de vogels weten zelf beter de hoeveelheid in te schatten.Dit zal per vogel ook weleens verschillend zijn vrg Rob.

vogelfreak
09-12-2007, 22:16
heey pascal

stel nou dat 1 van die misvormde eitjes wel bevrucht is dan kun je hem beter wel weg gooien en dan nep eitjes onder leggen

Henk3
10-12-2007, 00:14
Wie zegt dat er geen goede jonkies uit die eitjes zullen komen? Die misvorming kan ook gewoon een ophopinkje van kalk zijn. En misschien geen effect op het interne kuiken hebben. Gewoon proberen. Dan zie je het vanzelf.

Plaats eens een foto hier van zo'n ei als het kan Pascal.
{Ik heb trouwens een dochter met de naam Pascall.}:)

vogelfreak
10-12-2007, 12:57
ja het kan mischien ook wel een goede uitkomen

pascal
27-12-2007, 20:56
hallo allemaal,

bedankt voor de racties zal alle tips in overweging nemen en ben al al aan het minderen met toevoegingen aan het zachtvoer zie niet echt verbeteringen
alhoewel ik wel denk dat het het een kwestie van wennen is dus ik ga het geven aan mijn jonge vogels en dan maar kijken

Eigenlijk is mijn grootste vijand VOCHT de vohtigheid in mijn schuur blijft te hoog veel te hoog en nest na nest gaan de eiren kapot ik wordt er niet goed van en het verpest heel het plezier als iets waar je zoveel energie in steekt
voor niks is ik probeer nu te verwarmen maar krijg het niet onder controle
waar wel jongen liggen zijn de nestkasten echt zeikesnat zijn er ook andere
die dit probleem kennen? en hoe gaan jullie er mee om?

groetjes pascal

gebbinkjes
27-12-2007, 22:07
Hallo Pascal,
als het echt zo vochtig is waarom haal je dan niet een paar vochtvreters voor een paar cent heb je er wat en je zult zien wat die vocht wegnemen en probeer de temp op een graad of 8 a 10 te krijgen .
je kunt dit met een electrische radiator die gevuld is met olie,koop er een stekker thermostaat bij zet de radiator op de hoogste stand ,het element slaat af op de ingestelde temperatuur van de thermostaat van de stekker,want als je de standen schakelaar op het element gebruikt dan wil hij de temp van de olie op die temperatuur houden van de ingegeven stand,en dit kost veel energie als je zo'n stekker thermostaat hebt scheelt dat meer dan de helft van de kosten.

m.vr.gr. Harry

pascal
27-12-2007, 22:38
Hoi gebbinkjes

ik heb nu een electrisch verwarmingetje die kan ik ook niet snachts laten branden kan dat met wat jij voorstelt wel en kost ook minder?
en ik had gehoord dat vochtvreters ook duur zijn en je dat je ze maar kort kuntgebruiken?

groetjes pascal

gebbinkjes
28-12-2007, 11:46
Hallo Pascal,
vochtvreters kun je bij een bouwmarktkopen je hoeft na die tijd alleen de vulling als die op is te verwisselen dus qua kosten valt dat wel mee,
Ik weet niet hoe groot je nachthok is en/of het is geisoleerd maar zelf had ik in mijn oude vogelverblijf van 5 x2 x2.20 een electrische radiator ,olie gevuld ,die kon je instellen op 1200 of 2000 watt het nadeel is/was dat hij dan de olie op een bepaalde temperatuur hield ,had de stekker er in de zomer niet uitgehaald en hij bleef toch de olie verwarmen,als je nu een graden stopkontakt koopt dan schakelt hij op de jou ingestelde temp aan of uit,dit kan ook met een elektrisch kacheltje zoals jij hebt .succes

m.vr.gr. Harry

rene
28-12-2007, 20:04
hallo,
je kan eventueel ook zout neer zetten dat trekt ook vocht aan.
kost minder en werkt net zo goed.
van een olie cv ben ik persoonlijk geen voorstander van.
maar dat was me eigen ondervinding.
ik kreeg een leuke rekening van mijn electra leverancier.
mijn tip zorg dat het vocht dicht word de meeste kieren kun je dichten met sillicone kit,zijn ze wat groter kun je pur schuim gebruiken.
kost bij mekaar minder dan je eind rekening van je energiebedrijf.
als je de gaten heb gedicht steek je een aansteker aan in je hok.
blijft je vlam recht omhoog gaan dan is hij dicht.
wijkt je vlam naar links of rechts dan heb je nog last van kieren scheuren.
iedergeval succes

Wim van der Waal
30-12-2007, 17:57
Hallo Pascal,
als je nu een graden stopkontakt koopt dan schakelt hij op de jou ingestelde temp aan of uit,dit kan ook met een elektrisch kacheltje zoals jij hebt .succes

m.vr.gr. Harry
Hoi Gebbinkjes

Koop je deze ook gewoon in de bouwmarkt of moet je hier toch voor in de één of andere speciaalzaak zijn?

@ Pascal,

Weet je zeker dat je ventilatie goed is in je vogelverblijf? Dit is een heel belangrijk punt.
Hoe heb je dit zitten?

Gr. Wim

pascal
30-12-2007, 19:44
Hoi Wim eigenlijk is de enigste ventilatie die ik heb dat ik de deur
open kan zetten of een klein raampje, maar de vochtmeters geven nog steeds de dezelfde hoge waarden aan 85+ en als ik de deur open heb ben ik bang voor tocht ik heb eraan zitten denken een een pijp in het dak te maken te maken

groeten Pascal

gebbinkjes
31-12-2008, 14:01
Hallo Wim,
mijn ventilatie zit, met een rooster van 220cm ,in het thermophen raam die kan ik door middel van een klep naar behoefte meer of minder loszetten, en heb op die manier een perfecte verversing van de lucht(zuurstof)voor de vogels ,heb nu sinds een paar jaar een nieuw hok en verwarm deze met een kleine voorzetkachel(gas)daar boven op heb ik een aluminium waterbak gemaakt voor verdamping van het water en heb nu een vochtigheidsgraad gemiddeld tusen de 65 en 75% ,als he buiten erg vochtig is doe ik hier uiteraard geen water in anders wordt de vochtigheid te hoog.De stekkerdoos met een graden thermostaat heb ik bij een electrohandel gekocht.
m.vr.gr. Harry

Wim van der Waal
01-01-2008, 17:35
Hoi Wim eigenlijk is de enigste ventilatie die ik heb dat ik de deur
open kan zetten of een klein raampje, maar de vochtmeters geven nog steeds de dezelfde hoge waarden aan 85+ en als ik de deur open heb ben ik bang voor tocht ik heb eraan zitten denken een een pijp in het dak te maken te maken

groeten Pascal

Hoi Pascal,

Dit is wat weinig ben ik bang.
Het mooiste is als je aan de ene kant onderin je hok een rooster kan maken en aan de andere kant bovenin een rooster. Op deze manier krijg je een goede luchtcirculatie in je hok.
Wellicht dat je hier ook een betere luchtvochtigheid mee krijgt.
Succes ermee.
Ik heb zelf eigenlijk het probleem de andere kant op. Als het buiten een beetje gaat vriezen gaat het in mijn hok te laag worden (ronde de 40% soms nog lager:mad: ) Ik ben dan op allerlei manieren bezig om het wat vochtiger te krijgen.

Gr. Wim

pascal
03-01-2008, 18:18
Hoi Wim,

Een vochtig laken ophangen werkt wel goed als het te droog is doe altijd in de lente, zomer.
o,ja wim hoe groot moet zon rooster dan zijn? Mijn schuur is niet groot.

groetjes Pascal

Wim van der Waal
03-01-2008, 21:04
Hoi Wim,

Een vochtig laken ophangen werkt wel goed als het te droog is doe altijd in de lente, zomer.
o,ja wim hoe groot moet zon rooster dan zijn? Mijn schuur is niet groot.

groetjes Pascal
Hoi Pascal,

Ik bedoel die luchtroosters die je in ieder bouwmarkt (gamma, karwei, praxis etc) voor een paar Euro's kan kopen. Ik denk dat ze ongeveer 120 x 120mm zijn. Je hebt metalen die staan altijd open en je hebt er ook van kunststof die je open en dicht kan schuiven/draaien.
Ik heb er een fotootje bij gedaan:D
Succes.