PDA

Bekijk Volledige Versie : wie lost het raadsel op?

Ben86
07-12-2007, 17:59
bij verschillende vogel(kanarie) kwekers en liefhebbers zijn de rode kanarie's opeens gestorven. het gekke is dat men ook gele kanarie's heeft maar die mankeren niks. het is al zowieso 3 kwekers overkomen dat de rode zomaar allemaal het loodje leggen dus kan niet ouderdom zijn.

iemand een idee?

mvg Ben

aussie
07-12-2007, 18:16
Hallo Ben,

Zou het mss te maken kunnen hebben met de toevoeging van rood stimulatie middelen ??
Weet van de barmsijsjes dat als ze teveel zouden krijgen de lever kapot kan gaan. Jonge barmsijsjes krijgen ook nooit roodtoevoeging.
En oudere alleen als ze in de rui zijn of vlak daarvoor.
Mss dat kanarie-kwekers langer en meer rood gebruiken?? Zou wel kunnen verklaren waarom de gele blijven leven.

Groetjes AUssie.

Birdfarm
07-12-2007, 18:18
De lever overbelast? Wie zal het zeggen.:hmmmm
Even autopsie laten doen dan weet je het, anders blijft het gissen.

Greetzzz

Ben86
07-12-2007, 19:37
ja inderdaad ik dacht ook eigenlijk als enige optie zou het iets te maken kunnen hebben met het roodvoer ofzoiets want verder zou er toch niks kunnen zijn?
en de lever aantasting lijkt me niet waarschijnlijk omdat dat in deze 3 gevallen dan zou moeten zijn? dat is heel raar natuurlijk. zoiets bouw je op en komt niet in zo'n korte tijd voor bij al je rode kanarie's lijkt mij tenminste toch?

en natuurlijk blijft het gissen het is aan de kweker zelf om die keuze te maken maja wel raar bij verschillende kwekers gaan ze dood en hier leeft alles nog.

mvg Ben

Birdfarm
07-12-2007, 21:00
en de lever aantasting lijkt me niet waarschijnlijk
De lever reinigt bloed van gifstoffen, canthaxantine is zo'n gifstof, deze stoffen worden opgeslagen in de lever waardoor de lever extreem vergroot (afhankelijk van de hoeveelheid gifstoffen) hierdoor kan de lever zijn werk niet meer optimaal doen. Vogels kunnen hieraan bezwijken, hoezo een leveraantasting lijkt mij niet waarschijnlijk?

Greetzzz

Marx
08-12-2007, 01:17
Lijkt mij vrij onlogisch dat al jaren rood gekleurde vogels ineens massaal omvallen door de effecten van kleurstoffen. Die mensen kleuren hun vogels al jaren. Ik heb overigens 1 rode kanarie gehad die mijn enige sterfgeval was dat jaar. Dat was overigens vorig jaar.

Ik denk eerder dat die mensen eens om de tafel moeten en zich moeten afvragen waarmee ze gekleurd hebben. Ik verdenk een vervuiling in een gemeenschappelijk gebruikte kleursstof ;)

elhidia
08-12-2007, 01:56
Jammer dat je zo reageert op een gewone vraag. Als je iets tegen iemand hebt laat dat diegene dan weten op een andere manier en gebruik er niet dit forum voor.
Sorrie maar dit moest ik even kwijt.
Groetjes Elhidia.

Aangezien ik het originele bericht waarnaar werd gerefereerd heb verwijderd was er naar mijn idee ook geen plaats meer voor diezelfde tekst in dit bericht.

RobK,
Moderator Kanarieforum.

Henk3
08-12-2007, 09:24
Zo'n bericht plaatsen zonder in ieder geval goede uitleg erbij, kan echt niet door de beugel en is waarschijnlijk ook zwaar in strijd met de regels van dit forum! En kan ook nog eens gezien worden als een rechtstreekse persoonlijke bedreiging.

Aangezien ik het originele bericht waarnaar werd gerefereerd heb verwijderd was er naar mijn idee ook geen plaats meer voor diezelfde tekst in dit bericht.

RobK,
Moderator Kanarieforum.

tropic
08-12-2007, 09:51
We hebben de laatste tijd de mond vol gehad over onbeleefde uitspraken, foutieve begrippen, slecht neergeschreven, respect,verkeerd begrepen, zo niet bedoeld.... maar hier is de bedoeling volgens mij duidelijken en niet verkeerd te begrijpen.
Persoonlijk vind ik dat de moderator hier moet ingrijpen. Dit is nu is een schoolvoorbeeld van hoe het niet moet, en wat niet kan.
Op de vingers tikken zo iemand met zulke reaktie.

vogelfreak
08-12-2007, 17:00
snap niet dat je dat zo op het forum kunt brengen hij is gewoon jaloers dat hij geen mooie vogels heeft en dat zijne dood gaan door ratten en muisen

echt zielig van je maar ja

somige hebbe gewoon geen verstand voor dat ze het typen

Ben86
08-12-2007, 20:33
maja ik was er Teunis. jammer dat je je niet even heb voorgesteld had graag een echt biertje met je gedronken misschien had ik zelfs nog wat van je kunnen leren.

het feit van de leveraantasting gaat zoals sommige al hebben gezegt niet opeens van de ene op de andere dag. dus daarom lijkt het mij niet waarschijnlijk.

mvg Ben

Birdfarm
08-12-2007, 23:29
het feit van de leveraantasting gaat zoals sommige al hebben gezegt niet opeens van de ene op de andere dag.

Wat jij wil.
Hoelang denk je dat die mensen hun rode kanarie's kleurvoer geven?

Greetzzz

Ben86
09-12-2007, 02:01
haha dat hoef je mij niet te vertellen ik ben zelf ook een rode kanarie fanaat. maar dan vallen niet al je rode kanarie's van de een op de andere dag allemaal op hun rug. dat is gewoon niet zo. beetje raar dat jullie dat zeggen en denken. maja wat jij wil! want als je zelf nadenkt weet je dat dat nooit het geval kan zijn.

mvg Ben

Henk3
09-12-2007, 08:47
Eigenlijk wil ik mij hier niet in mengen want ik snap de discussie niet compleet geloof ik. Teveel onduidelijkheden naar mijn smaak.

Maar even dit: Als een paard teveel binnen krijgt van een bepaalde plantensoort, valt ie op een gegeven moment gewoon om. Dood.
Het dier slaat de gifstoffen op tot het moment "teveel" daar is.

Wat ik hiermee wil aangeven: Dit zou bij kanaries die (teveel) (verkeerde)kleurstoffen krijgen misschien ook het geval kunnen zijn? En als die kanaries dan allemaal die gelijke hoeveelheden krijgen, ja dan zouden ze dus maar zo ongeveer gelijk het loodje kunnen leggen misschien. Overdenking dus. :wave:

Ben86
09-12-2007, 10:50
zolang het geen klonen van elkaar zijn reageert elk dier er nog altijd anders op.
en ik heb niet gezegt dat het om dieren gaat die even oud zijn. dat is juist het punt het gaat om dieren van verschillende leeftijden enz.

dus ik kan nog wel 10 keer zeggen dat het niet kan dat de vogels allemaal tegelijk daardoor het loodje leggen maar als men het hier even heel goed leest en serieus nadenkt wat het echt kan zijn.

normaal gesproken worden de rode kanarie's ook gewoon oud en gaan ze dood echt niet allemaal doordat ze op het laatst helemaal vergiftigt zijn hoor.

heb hier volgens mij nog maar 2 bruikbare antwoorden antwoorden gehad verder alleen maar beschuldigingen enz. is niet echt onderbouwend. want hier kan ik niks mee.
en Henk neem het niet te persoonlijk op;)

gr Ben

Birdfarm
09-12-2007, 11:06
Ben een beetje naïef, je onderschat de nadelen van rode kleurstoffen.
Om je vogels mooi rood te krijgen ben je verplicht de gehele rui kleurstof te voeren dit is minimaal 3 maand (meestal 4), dus een langere periode, je werkt tegen een bepaalde grens aan die net 'toelaatbaar' is. Ga je daarnaast ook nog een kuur geven van een of ander antibiotica dan heb je kans dat dat de lever dit niet aan kan en dan sterven jouw vogels aan een bloedvergiftiging.
In jouw vraagstelling geef je heel weinig informatie over de betrokken kwekers dus ik weet niet wat de betreffende kwekers hebben gedaan, maar feit is dat het alleen de roodfactorige vogels zijn die het loodje leggen. Dus de vogels die al 'zwaar' belast zijn.
Het is zoals Henk3 zegt alles waar teveel van word gegeven kan niet goed gaan. Een omstreden voorbeeldje, het is nu bijna kerst, is 'ganzenleverpastei'. Deze ganzen worden dwangmatig gevoerd met grote hoeveelheden mais waardoor de lever enorm vergroot tot aan een 'toelaatbare' grens want de vogels moeten nog wel in leven blijven tot het moment rijp is voor de slacht.
Is mais slecht, nee echt niet, maar de grote hoeveelheden maken het voor de vogel dat het op een randje leeft waardoor er maar iets hoeft te gebeuren dat het verschil maakt tussen leven en dood.
Lees nu mijn allereerste berichtje in dit topic en handel daarnaar alleen dan heb je een duidelijke uitslag.

Greetzzz

Ben86
09-12-2007, 11:24
tegen die grens zitten we nooit want dan worden de vogels paars. dus vind het jammer dat je het zo brengt ben benieuwd of jezelf ook rode kanarie's kweekt of dat je alleen maar informatie geeft maar er niet zoveel verstand van heb. tenminste zo breng je het.

je zegt je:

Om je vogels mooi rood te krijgen ben je verplicht de gehele rui kleurstof te voeren dit is minimaal 3 maand (meestal 4), dus een langere periode je werkt tegen een bepaalde grens aan die net toelaatbaar is. Ga je daarnaast ook nog een kuur geven van een of ander antibiotica dan heb je kans dat dat de lever dit niet aan kan en dan sterven jouw vogels aan een bloedvergiftiging.

als je tegen die grens aan zit kunnen de vogels nooit zo goed in conditie zijn. de rode kanarie's die sterven door een extra kuur erbij zijn gewoon zwakker geweest dat komt bij elk soort voor, en de rui is nu wel een keer afgelopen. dus wat je zegt klopt niet helemaal. je kan het natuurlijk anders bedoelen hoor het wel.

je zegt:

Lees nu mijn allereerste berichtje in dit topic en handel daarnaar alleen dan heb je een duidelijke uitslag.

ja dat denk ik ook maar is aan de kwekers zelf natuurlijk. hoelang kun je trouwens na de dood een vogel nog gebruiken voor autopsie?

mvg Ben

Birdfarm
09-12-2007, 11:58
Ben ik heb zelf nog nooit 1 rode kanarie gekweekt, maar probeer me zo breed mogelijk te oriënteren. Ik weet iets van de anatomie van een vogel en probeer daarnaar te handelen en verwoord dit op mijn eigen simpele wijze, neem mijn advies voor wat het je waard is.

Wij zijn allen op zoek naar grenzen, tot aan die grens kan je je conditioneel super voelen, oppermachtig zelfs, maar ga je 1 stapje te ver dan kan je heel diep vallen.

Wat betreft het bewaren voor een autopsie, in de koelkast enkele dagen en in de diepvries enkele weken tot maanden, afhankelijk naar wat er gezocht moet worden.

Ondanks dat ik een leek ben wat betreft roodfactorige kanarie's bevreemd het mij dat jij 'de kenner' zo weinig bekend bent met de uitwerking van carotene kleurstoffen en wat het kan doen in een vogellichaam.
No offence, just a thougt

Greetzzz

RobK
09-12-2007, 13:20
Na een paar dagen "in den vreemde" te hebben vertoefd heb ik dit topic na thuiskomst doorgelezen. Zoals enkelen zullen begrijpen (en hopelijk op prijs stellen) heb ik wat wijzigingen doorgevoerd. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat we met z'n allen na een nachtje slapen nog steeds blij waren met de geproduceerde teksten (wie de schoen past trekke hem subiet aan). Het zou dan ook zeer op prijs gesteld worden om even tot tien te tellen alvorens we na het typen van een tekst op de "opslaan" knop te drukken.

Groet,

RobK,
Moderator Kanarieforum.

Henk3
09-12-2007, 14:32
Ik had niet anders verwacht. :)

Henk3
09-12-2007, 14:37
Ben86
zolang het geen klonen van elkaar zijn reageert elk dier er nog altijd anders op.
en ik heb niet gezegt dat het om dieren gaat die even oud zijn. dat is juist het punt het gaat om dieren van verschillende leeftijden enz.

In principe heb je daar een punt met die klonen. Maar wat als de vogels misschien kleurstof krijgen die verontreinigd is. Dan maakt het naar mijns inziens helemaal niet zo veel uit of het vogels zijn van verschillende leeftijden. En punt is ook dat het alleen de rooien zijn die het niet kunnen nafluiten. Ik neem toch aan dat de gelen of wat nog meer voor kleurslagen, niet anders gevoerd worden dan de rooien.

Ben, ik neem het niet persoonlijk. Ik zou het alleen in normaal converseren willen houden, dan blijft het het leukst denk ik.

Ben86
09-12-2007, 15:32
oke gelukkig maar Henk,

ja dat is ook waar wij uiteindelijk nadat ik hier de topic starte tot conclusie trokken dat er waarschijnlijk iets in het kleurvoer heeft gezeten dat dit als resultaat heeft.

nou ja allemaal bedankt voor jullie reactie met de ene reactie kan ik iets meer dan een andere en sommige reactie's zijn volgens mij naar de verkeerde persoon gestuurd volgens mij Best Teunis ik weet wie u bedoeld maar ik ben die persoon in ieder geval niet die u voor ogen heeft.

mvg Ben

teunis
10-12-2007, 01:28
De woorden die ik in dit topic hebt gebruik neem ik terug.Ik was niet in mijn doen die woensdagavond.Het geroesemoes door de zaal bij de opening van de TT.Hij doet wat met zijn vogels werd er gezegd.Ik ben vergeten om de knop beantwoorden niet in te drukken.Mijn excuus ervoor.voor verdere vragen wat er die avond is gebeurd geef ik geen antwoord.

GRT TEUNIS

L. Walraevens
10-12-2007, 02:29
Naar ik vernam van "roodkwekers" is dat een bepaalde firma zijn canthaxantine niet meer verdeeld in België en Nederland.
Daardoor gingen roodkwekers op zoek naar een andere leverancier/ander opkleurproduct of dit een oorzaak kan zijn? Misschien wel, daar meerdere kwekers er last van hebben. Ik weet wel, hoe meer grammen men van dat spul kocht, des te goedkoper het product was. Kan het zijn dat deze 3 kwekers samen het "nieuwe" product inkochten?
Het is maar een hersenspinsel van me, indien ik fout ben, don't shoot me.

Henk3
10-12-2007, 09:29
Nou L. Walravens, laat die hersens maar spinselen, whe don't shoot you!

Teunis, we schieten allemaal wel eens door maar probeer toch de volgende keer ff 2x na te denken. Excuses, voor zover het mij aangaat als bezoeker van dit café, aanvaard. Lets go on. :)

Ben86
10-12-2007, 19:06
zow L. Walraevens nu komt er een wel heel interressant en onverwacht bericht hier. zou je iets meer willen vertellen over dit onderwerp? misschien is het niet iets voor op dit forum maar zou dan graag een mail van je ontvangen.

en Beste Teunis dit was volgens mij een aanval op mij ik aanvaard je excuses ik weet wel wie er past in jouw omschrijving maar die beste man ben ik niet. en wat er die avond is gebeurd weet ik niet want ik was er die avond niet bij.

trouwens ik probeer ook wat met mijn vogels te doen hoor haha zo goed mogelijk te verzorgen en vooral heel veel geniete!!!!

veel succes verder nog iedereen met zijn vogels!!!!!

mvg Ben

L. Walraevens
10-12-2007, 19:28
@ Ben86: ik zoek het op, ik las ergens de productnaam en de "nieuwe" fabricant, alleen weet ik niet meer waar. Maar als ik het terugvind, post ik het as soon as possible.

Henk3
11-12-2007, 09:26
Ik heb alle topics meegelezen, ook datgene wat verwijderd is dus.
Ik denk dat je nu toch 2 verschillende avonden door elkaar aan het halen bent. Nou ja doe wat je goed toe lijkt maar voor ons als bezoekers van dit café wordt het er op deze manier niet echt duidellijker op. Zet dan ook het hele verloop van de gebeurtenissen hier neer. Dit is dikke mist waar niemand hier wat mee kan.

termeer
15-04-2008, 20:02
bij verschillende vogel(kanarie) kwekers en liefhebbers zijn de rode kanarie's opeens gestorven. het gekke is dat men ook gele kanarie's heeft maar die mankeren niks. het is al zowieso 3 kwekers overkomen dat de rode zomaar allemaal het loodje leggen dus kan niet ouderdom zijn.

iemand een idee?

mvg Ben
laat ze eens stoppen met rood voer want daardoor word de lever aangetast en ze geven dat door aan de jongen en na 3;a 5 jaar beginnen zich de door jou genoemde problemen zich voor te doen dus heel voor zichtig met rood voer bij je fok vogels Roel

vogelvriend
17-04-2008, 12:33
Origineel gepost door Ben86

iemand een idee?

heb hetzelfs al gehoord van verschillende kwekers, dat een hele populatie bronzen ( zwart -rood) het loodje legde, maar de rood intensieven was niks mis, dan lijkt het weer niet op de kleurstof uit tekomen, maar heeft het toch een andere rede

gr ray

Ben86
17-04-2008, 18:33
oke bedankt Ray,

ja het is heel raar hier gaat het verder wel goed na omstandigheden zoals verhuizen enz.

maar dat heeft dan weer gevolgen voor alle vogels.

gelukkig is het dus niet het roodvoer dan zouden alle kanarie's plat hebben moeten liggen.

blijft het een vraag hoe komt het dan wel?

mvg Ben