Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voorouders

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voorouders

    Sorry voor de titel van het onderwerp, maar ik kon even niet iets bedenken bij mijn vraag. Wat ik mij afvroeg is het volgende: stel je hebt jongen in een nest die niet echt voldoen aan tentoonstellingseisen of hoe jullie het benoemen, maar de voorouders zijn bijvoorbeeld wel helemaal goed.
    Kan het dan zijn dat deze vogels niet geschikt zijn voor show, maar wel goede show jongen voortbrengen? En dan onverwant zijn aan elkaar natuurlijk.

    Ik weet dat dit bij cavia's dus wel gebeurd, ik heb ook daar zelf nooit mee gefokt, maar ik ken veel personen in deze wereld.
    Verder weet ik echt niet veel van vererverving af, maar vind het wel erg interessant om alles na te lezen.

    Groet, Gonda

  • #2
    Hallo Gonda,

    De jongen uit deze ouders zijn belast met de erfelijke eigenschappen van beide. Ze dragen dus ook goede kwaliteiten met zich mee.
    Ik weet natuurlijk niet hoezeer ze geen showkwaliteiten hebben, dit mogen natuurlijk geen grote (erfelijke)fouten zijn, zorg dan dat hetgeen de jongen missen goed terug komt bij de man/pop die je erbij gaat zetten voor de kweek.
    Helemaal uitsluiten van kweek hoeft dus niet volgens mij omdat ze van een goed paar afkomen, het zal wat langer duren eer het gewenste resultaat te zien is bij de jongen.

    Succes Aussie.

    Opmerking


    • #3
      voorouders

      Bedankt voor uw antwoord. Ik vroeg me dat af, ik weet niet of deze ouders van mijn parkieten echt showdieren waren, de kweker is wel heel enthousiast met zijn vak bezig. Hij had ook bijna nooit geen dieren te koop, ik heb hem gevonden via een grote parkietenvereniging en hem aangeschreven. Eigenlijk niet om te kweken, gewoon als huisdieren. Maar ja, je krijgt dan een koppel omdat deze twee dan wel wegmochten en dan begint het toch te borrelen. Ik heb onlangs aan hem gevraagd of ze verwant waren, en dat zijn ze niet dus nu kan ik het voor het eerst eens proberen.
      Ik ben lid geworden van een landelijke vereniging die toen hier in de buurt een vogelbeurs hielden en ik bezoek tentoonstellingen gewoon voor informatie en binnenkort wil ik van een streekvereniging lid worden.
      Heb ringetjes besteld en dan zien we volgende maand verder, dan gaat het blok aan de kooi. Mocht dit lukken met kleintjes, dan wil ik er een of twee zelf houden. En dan hoor ik vast wel van iemand hoe het is met de bouw en alle andere dingen en waar je dan op moet letten met eventuele nieuwkomer zoals u beschreef. Is het niets, dan blijven ze gewoon en dan wordt er niet mee gekweekt.

      Groet, Gonda

      Opmerking


      • #4
        Hallo Gonda,

        Nou als ik het zo lees heb je denk ik een mooi koppel. Ze komen bij een betrouwbare kweker vandaan die zelf streng selecteerd. en ze zijn nog onverwant ook !Waarschijnlijk is menig parkietenkweker jaloers op dat koppeltje van jou !
        Gewoon proberen en dan hier de foto's opzetten kunnen wij het weer beoordelen. (niet dat ik er verstand van heb hoor!).

        Groetjes Aussie. (gewoon je en jij hoor ! anders voel ik me zo oud..... )

        Opmerking


        • #5
          Ja, is goed, ik weet het, ik voel me dan ook altijd zo oud........

          Nou....... ik moet eerlijk bekennen dat het mannetje niet mooi is hoor. Maar dat maakt voor mij eigenlijk niet uit, hij is verder kerngezond. Ben er begin juni mee naar de dierenarts geweest omdat ze op een ander forum hem zowat naar de parkietenhemel praten en dachten dat hij snavel en veerrot zou hebben. Dit is niet het geval, deze dierenarts heeft altijd samen gewerkt met een bekende vogelarts en die hadden heel veel onderzoek naar snavel en veerrot gedaan, zei gelijk, het lijkt er niet eens op. Hij dacht dat het een vitaminetekort was. Bloedonderzoek vond hij ook niet nodig nog, omdat hij verder er goed gezond uitzag en ook niet mager of wat dan was. Gelukkig is hij nu wel veel mooier in de veren, maar ik heb de hoop op gegeven dat hij strak in het pak komt te zitten. Hij heeft op zijn rug, tussen de vleugels zeg maar, heel erg veel dons zitten dat niet weg wil. De dierenarts zei dat dit nestdons was. Hij heeft zeggen en schrijven ook twee weken een staart gehad, dit is daarna nooit meer terug gekomen. Hij eet en drinkt goed, krijgt Xtra vital parkietenzaad gemengd met een ander parkietenzaad en verder hebben ze vitaminepoeder gehad en later vitaminedruppels in het water. Nu ben ik met appelcider azijn begonnen vandaag. Drie dagen op en dan over zeven dagen nog een keer.
          De pop is echt schitterend om te zien, die is lichtgroen, strak in de veren en ze zitten vanaf het begin al samen.
          Ik kan me ook echt niet voorstellen dat een kweker die veel prijzen heeft gewonnen zieke parkieten zou verkopen, dat het mannetje naar mij mocht, daar heb ik ook alle begrip voor, ik wil hem absoluut niet kwijt, en de pop zal de goede bouw denk ik niet hebben gehad, maar die was destijds net 8 weken dus ik weet niet of hij het dan al kan zien.
          Dit gaat mijn eerste nestje worden, en als het lukt, worden het leuke huisdieren.

          Je moet ergens beginnen, als ik er helemaal weg van ben en ik wil verder, ga ik opzoek naar een goed kweekkoppel. Intussen zuig ik alle informatie op.

          Opmerking


          • #6
            Even Henk3 z'n taak overnemen, maar lees ook eens dit stukje en dan speciaal over polyoma;

            misschien geeft dat wat meer duidelijkheid. Niet om je bang te maken maar een gewaarschuwd mens telt voor 2. Bloedonderzoek geeft duidelijkheid.

            Greetzzz

            Opmerking


            • #7
              taak?

              Even Henk3 z'n taak overnemen
              Nou, dan kan ik het eindelijk eens wat rustiger aan gaan doen, tot over enkele weken!!!
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Het is inderdaad niet echt een leuk bericht, maar wel heel nuttig! Als ik de lichte vorm van polyoma nalees, heeft hij niet echt die symptomen, hij eet goed, drinkt goed, zijn krop leegt goed. Hij is nu 11 maand, hij heeft ook gewoon slagpennen en kan goed vliegen. Toen ik hem kocht stond hij samen met de pop in een tt kooitje in de keuken, hij zag er toen verfrommeld uit, was 12 weken oud en midden in de jeugdrui. Hij had toen ook geen staart, maar de kweker pakte hem eruit en liet mij zien dat de staart er aan kwam, je zag de pennen al zitten en die is ook gekomen na een paar weken.

                Ik ga nu toch hem laten testen binnenkort, want ik ben nu toch wel heel benieuwd. Zelf dacht ik nadat ik bij de dierenarts was geweest, dat het is gekomen dat ik hem in de rui had gekocht en dat door de stress van verhuizen hij er nooit goed doorgekomen was. Maar ik wil geen ongezonde jongen voortbrengen, als ik dit kan voorkomen dan doe ik dat. Dus ik laat hem testen.

                Ik las in het stukje wel dat er bijna geen enkele grasparkiet vrij is van dit virus, dan moet hij toch meer van dit soort gevallen hebben? Hij was afgelopen maand nog kampioen met een vogel op de tt.

                Nu maar hopen dat het dan toch nog meevalt.

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Ranifo
                  hij zag er toen verfrommeld uit, was 12 weken oud en midden in de jeugdrui.
                  Bij goulds is het zo dat als ze verhuizen/verplaatst worden in de rui(jeugdrui) dan blijven ze ahw in de rui hangen. Tot aan de volgende rui zullen ze dus nooit mooi in de veren zitten.Mss is dat ook zo bij de parkieten en zou dit de oplossing kunnen zijn: Wachten tot de volgende rui en daarna heb je een super mooie parkietenman !!

                  Ik weet alleen niet zeker of dit voor alle vogels opgaat. Maar mss dat hier parkieten-experts zijn die hier antwoord op hebben.

                  Groetjes AUssie

                  Opmerking


                  • #10
                    Dat zou wel heel erg mooi zijn. Het probleem zit bij hem echt tussen de schouderbladen, hij heeft daar twee donsplokken zitten die niet weg willen. Ik heb er al aan geprobeerd te trekken, maar hij begon mij boos aan te kijken en heel hard te kwetteren, en de pop zit er helaas ook niet aan om het weg te trekken. Zelf doet ie ook niets. Ik heb zijn veertjes die hij verliest altijd goed nagekeken, die zien er verder mooi uit, geen afwijkende puntjes, e.d. Heb ze vergeleken met de parkieten van mijn vriendin en ze zijn gewoon het zelfde.
                    Ik heb ook bij de kweker op de site gekeken en bij andere kwekers, en ook daarvan zijn de veren iets langer dan normaal, ik weet niet hoe ik het moet omschrijven.

                    Maar ik heb besloten om niet het blok eraan te gaan hangen voor ik het absoluut zeker weet. Dat lijkt me het beste. Helaas zag ik op de site van de dierenkliniek waar ik altijd heen ga, dat de arts die samengewerkt heeft met een vogelarts er niet meer is. Dat is balen, want dan is het gelijk een eind verder voor een vogelarts. Maar ik wil dan echt zekerheid en wil daar dan wel naar toe.
                    Ben zelf wel blij dat hij totaal geen ziektebeeld verder vertoont wat er beschreven wordt, ik hoop dat ik nog lang van hem kan genieten.


                    Groet, Gonda

                    Opmerking


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Ranifo
                      Het probleem zit bij hem echt tussen de schouderbladen
                      Ik keek meer naar wat je eerder schreef over de staartveren.

                      Hij heeft zeggen en schrijven ook twee weken een staart gehad, dit is daarna nooit meer terug gekomen
                      Greetzzz

                      Opmerking

                      Working...
                      X