Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hollandse grasparkietjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Hollandse grasparkietjes

    vanaf het moment dat de kleine grasparkiet niet meer gevraagd werd op de tt is er bijna niemand meer geweest die serieus met deze vogeltjes gekweekt heeft.
    ze zijn in volieres gegaan met meerderen koppels en hebben naar eigen zin zich voortgeplant en jongen zijn nooit geringt, en er is mogelijk veel inteelt.



    Kan iemand mij tips geven hoe ik orde in de gaos kan brengen. want willen we mooie parkietjes in de toekomst naar de tt brengen zal er toch iets van een lijn in moeten komen.

    vraag 1:
    moet ik alle vogels die ik heb gekocht nu gaan opsplitsen en er een zelfde aantal bij kopen van een andere kweker. heb nu 15 popen en 15 mannen van een kweker die zijn hok opruimde.

    vraag 2:
    hoe kan ik deze vogels voor mij herkenbaar maken om in een administratiete verwerken.

    vraag 3:
    Wie heeft er een lijst vanverschillende kleurslagen die er zijn zodat de herkenning met kleurslag opgeschreven kan worden. (kleurslagen herkennen en alle benamingen)

    vraag 4:
    Hoe kan ik split vogels herkennen of hoe kan ik dat uitsluiten dat een vogel split is.
    Voorbeeld: deensbondte pop met een lichtgroen man, en er komen hemelsblauwe jongen uit diegeen bond laten zien. bij wie zit dan het hemelsblauw?

    vraag 5:
    of is dit alles niet nodig en laat alles maar aanrommelen en zie maar wat er van komt?
    (weet niet of ik dat zo wel wil)


    Ik hoop dat er kweekers zijn die tips hebben die met de zelfde problemen zitten en dat er in dit forum mensen zijn die ons op weg kunnen helpen

    Voor onze dochter maakt het op dit moment niet uit zij wil alleen maar jongen vogeltjes krijgen zodat ze weer aan de tt mee kan doen, maar ik wil het graag serieus aanpakken.

    laat wat van jullie horen, ik hoop dat dit veel informatie oplevert, mochten mijn vragen niet duidelijk zijn of wil je me iets toestuuren mijnemail adres is: Wilfredcoljee@hotmail.com

    ps:
    mogelijk dat er keurmeesters zijn die hier iets over kunnen zeggen
    groeten
    wilfred

  • #2
    kijk hier ook eens



    Alles over parkieten vind u hier, verzorging, huisvesting, fokken en nog veel meer
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      de kleine grasparkiet

      bedankt henk voor je reactie.
      de discussie over de kleine grasparkiet heb ik op de voet gevolgd.
      waarnaar ik op zoek ben is informatie hoe ik dit het beste kan aanpakken wandt er is geen vogel meer geringt.
      helaas lees zojuist dat de heer polane geen reacties meer geef op dit form, dit wist ik niet maar ik had hem al wel een tijdje gemist.
      heb geprobeerd hem een mailtje te stuuren maar hij heeft hier aangegeven geen persoonlijke mails tewillen ontvangen wat ik erg jammer vind denk dat de jeugd veel van hem zou kunnen leren. mijn personlijke mening.
      je link naar de kleurslagen ben ik erg blij mee.

      ik ga maar een begin maken met het opschijven wat ik zie, ik hoop dat er nog veel reacties volgen
      groeten wilfred

      Opmerking


      • #4
        Dat zal niet gemakkelijk gaan om met die kleuren aan de slag te gaan, je zit dan waarschijnlijk veel met splitten en zeker ook kans-splitten. Voor de keurmeester is dit trouwens al een hele opgave om de juiste kleuren eruit te halen.
        Zo had ik hier ook een klein grasparkietje voor de lol eigenlijk in gestuurd. De keurmeester heeft hem goed bekeken en kwam tot de volgende conclusie:

        Dom.Bont Geelmasker Kobalt - Witvleugel??

        Het commentaar was deze kleurcombinatie komt als showvogel zeer moeilijk tot zijn recht.

        Dus misschien makkelijker om met gewoon groen of blauw verder te gaan is mijn idee.

        Opmerking


        • #5
          Hallo Wilfred,

          Hierbij mijn antwoorden zoals ik het zie:

          1 Ik zou inderdaad gaan opsplitsen, maar je hoeft natuurlijk niet 30 vogels bij te kopen, je zou mischien ook wel kunnen ruilen met een andere kweker?

          2 misschien met kleur/knijpringen?

          3 Is al geregeld door Henk als ik het goed begrijp.

          4 Splitten herkennen is vrijwel onmogelijk v.w.b. de meeste kleurslagen.
          Split recessief (Deens) bont herken je vaak (maar niet altijd) aan een
          klein wit (bij blauw) of geel (bij groen) veertje achter op de kop.
          Als je echt controle over de kleuren wilt hebben zou ik inderdaad zoals
          bozzee voorstelt beginnen met een paar basiskleuren maar wat is er mis
          met verschillende kleuren in een nest?

          5 Ik zou dus wel opsplitsen en een kweekboek gaan bijhouden, maar niet
          moeilijk doen over een ander kleurtje. Alleen niet gevraagde combinaties
          moet je eigenlijk wel uitsluiten, zoals witvleugel en bont of spangle en bont
          enz.

          Groet,

          Herman

          Opmerking


          • #6
            een heel karwei

            bedankt mannen voor julie informatie
            ben de hele middag bezig geweest met het omschrijven van 15 vogeltjes ik hoop dat het een beetje klopt maar een eerste aanzet heb ik gemaakt en de vogels geringt met kleurringen.

            ik heb alle vogels uitgezocht mannen en popen uit elkaar gehaalt begin februari wil ik gaan starten met de kweek.

            mischien nog wel leuk om hier te melden dat mijn dochter van 7 met wie ik samen de parkietjes ga kweken er de hele middag heeft bij gezeten en mij vertelt wat zij vond dat het was want pappa is kleurenblind.

            ze is lekker met haar vogeltjes bezig geweest. en daar gaat het om!

            nog even treug komen op een andwoord het is ook niet erg als er verschillende kleuren in een nest liggen maar ik wil in de toekomst wel af van die toverbal verrassingen.

            maar het belangrijkste is dat we er samen lol in hebben

            wie verder informatie heeft ik hoor het graag
            groeten wilfred

            Opmerking

            Working...
            X