PDA

Bekijk Volledige Versie : Putters Kweken In Kweekkooien!

cihan
29-11-2007, 14:52
Hoi hoi,

ik heb een koppel elzen/bloem putters zitten en wil er graag mee kweken.

Heeft iemand ervaring met het kweken van putters in kweekkooien? en wat moeten de minimale afmetingen zijn? enz... enz...

hoop voldoende reactie's te krijgen zodat ik voldoende info heb om te kweken.

alvast bedankt..

Marx
29-11-2007, 14:57
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Begin nu als leek aan putters en wil ze zelf kweken in een voliere/kweekbox.
Wat ik in ieder geval begrepen heb is dat het belangrijk is dat je kweekvogels zelf in broedkooien geboren zijn. Een putter die in een ruime voliere geboren is schijnt moeilijker over te gaan tot broeden in een kooi.
Wat ik ook begrepen heb is dat de nesten tegen de voorkant gehangen moeten worden en niet achter een schotje. Een putter broed graag in het licht en met overzicht op zijn omgeving.

Verder moet de kooi dacht ik ongeveer 120 cm lang zijn en moet je de man scheiden van de pop en pas weer toelaten als de jongen uitvliegen. Hij moet al die tijd alles goed kunnen zien. Anders kan hij de pop gaan jagen. Haal je de man helemaal weg dan wordt de pop weer broedrijp en dan worden de jongen niet doorgevoerd eenmaal uit het nest.

Maargoed, ik denk dat de ervaren mensen je meer kunnen vertellen. Ik heb dit allemaal van kwekers die ik om raad heb gevraagd omdat ik net sinds een week zelf 3 putters heb aangeschaft ;)

naruch
29-11-2007, 15:45
ik kweek putters in kweekvolieres(lengte 1,80 mx hoog 1,80x 90 cm breed) maar ook putters in broedkooien (lengte 1m bij 40 cm bij 40cm) in deze kooien kan het net.

de kooi kan het beste in tweeŽn gedeeld worden door middel van een draadschuif zodat als de man apart gezet wordt ze elkaar nog kunnen zien.

je kunt de nesten aan de buitenkant hangen of aan de binnen kan, plaats de nesten in het volle licht (putters houden van lzonnige plekken (licht)).