PDA

Bekijk Volledige Versie : Putters Kweken In Kweekkooien!

cihan
29-11-2007, 14:52
Hoi hoi,

ik heb een koppel elzen/bloem putters zitten en wil er graag mee kweken.

Heeft iemand ervaring met het kweken van putters in kweekkooien? en wat moeten de minimale afmetingen zijn? enz... enz...

hoop voldoende reactie's te krijgen zodat ik voldoende info heb om te kweken.

alvast bedankt..

Marx
29-11-2007, 14:57
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Begin nu als leek aan putters en wil ze zelf kweken in een voliere/kweekbox.
Wat ik in ieder geval begrepen heb is dat het belangrijk is dat je kweekvogels zelf in broedkooien geboren zijn. Een putter die in een ruime voliere geboren is schijnt moeilijker over te gaan tot broeden in een kooi.
Wat ik ook begrepen heb is dat de nesten tegen de voorkant gehangen moeten worden en niet achter een schotje. Een putter broed graag in het licht en met overzicht op zijn omgeving.

Verder moet de kooi dacht ik ongeveer 120 cm lang zijn en moet je de man scheiden van de pop en pas weer toelaten als de jongen uitvliegen. Hij moet al die tijd alles goed kunnen zien. Anders kan hij de pop gaan jagen. Haal je de man helemaal weg dan wordt de pop weer broedrijp en dan worden de jongen niet doorgevoerd eenmaal uit het nest.

Maargoed, ik denk dat de ervaren mensen je meer kunnen vertellen. Ik heb dit allemaal van kwekers die ik om raad heb gevraagd omdat ik net sinds een week zelf 3 putters heb aangeschaft ;)

naruch
29-11-2007, 15:45
ik kweek putters in kweekvolieres(lengte 1,80 mx hoog 1,80x 90 cm breed) maar ook putters in broedkooien (lengte 1m bij 40 cm bij 40cm) in deze kooien kan het net.

de kooi kan het beste in tweeŽn gedeeld worden door middel van een draadschuif zodat als de man apart gezet wordt ze elkaar nog kunnen zien.

je kunt de nesten aan de buitenkant hangen of aan de binnen kan, plaats de nesten in het volle licht (putters houden van lzonnige plekken (licht)).

ik heb nu vogels die in broedkooien zijn geboren, toen ik met de broedkooien begon, kwamen de vogels uit de kweekvolieres, maar heb hier niet veel hinder van ondervonden tijdens de kweek, als je je vogels goed verzorgt, willen ze eigenlijk wel overal broeden (is mijn mening)

van een koppel dat zich onderling goed voert, krijg je zo goed als altijd jongen van.

en met enz. enz. kan ik/wij niets mee . hier zal je toch gerichte vragen moeten stellen.

cihan
29-11-2007, 19:30
sorry, je hebt gelijk. en bedankt voor julie reactie.

maar met enz.. enz.. bedoel ik alle punten waar ik moet letten met kweek van putters. zoals:

-nestmateriaal
-afmeting
-of het belangrijk is dat de vogels uit een kooi komen
-wat te gebruiken als eivoer
-en trucjes om beter te kweken.

Henk3
29-11-2007, 22:00
http://home.hetnet.nl/~bec-info/putterkweek.htm
http://nl.muestrarios.org/b/putterkweek-2006.html

Neco
22-06-2009, 11:58
Hoi hoi,

ik heb een koppel elzen/bloem putters zitten en wil er graag mee kweken.

Heeft iemand ervaring met het kweken van putters in kweekkooien? en wat moeten de minimale afmetingen zijn? enz... enz...

hoop voldoende reactie's te krijgen zodat ik voldoende info heb om te kweken.

alvast bedankt..

Dag,

Ik heb elzen putter gekweekt in de kweekkooi van 40x40x60.
Dus het kan wel...

Grt,

Neco

Ton
22-06-2009, 17:49
wel erg klein, voor zo een beweeglijke vogel. maar dat zal alleen lukken als de oudervogels ook uit een kleine kooi komen, denk ik. en een beetje mazzel is ook niet weg. :)

Neco
15-01-2010, 14:36
wel erg klein, voor zo een beweeglijke vogel. maar dat zal alleen lukken als de oudervogels ook uit een kleine kooi komen, denk ik. en een beetje mazzel is ook niet weg. :)

De oudervogels kwamen niet uit een kleine kooi.

Marx
15-01-2010, 14:42
De oudervogels kwamen niet uit een kleine kooi.

Nou mooi, jij mazzel.:p Uitzonderingen bevestigen de regel. Ik heb er ook mee proberen te kweken en mijn vogels waren dus veel te wild om in dergelijk kleine kooitjes te stoppen. Moet zeggen dat ik dat ook niet helemaal ok vind voor een puttertje. Te klein en veel teveel geprop. Zeker als er jongen bij zitten.

monique73
15-01-2010, 14:44
Dag,
Ik heb elzen putter gekweekt in de kweekkooi van 40x40x60.
Dus het kan wel...
Grt,Neco

Heel misschien kan het ook wel, maar het gaat erom "wil" je zulke
beweeglijke vogels wel in zo'n klein kooitje laten kweken:rolleyes:

Vele zitten bij mij in de voilere 2 koppels zitter en in kweekkooien van
1 mtr x 40 cm x 40cm

Nestmateriaal hebben ze het liefst zo wit (licht) mogelijk

Het mooist zou zijn als je een uitvlieg kooi had, ik doe ze hier altijd als
ze zelfstandig zijn in de voilere.

mozkan
15-01-2010, 16:02
Ik kweek putters in broedkooie van 1 meter lang 50cm hoog 50cm diep.
Mvg,
Maikel