Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Toekomst hobby

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Toekomst hobby

    Lees volgend artikel eens

    Webs.com has been shut down on the 31st of August 2023. Find out what that means for your site and how to move it to another provider.


    Ik vind dit persoonlijk wel een interessant item om eens wat dieper op in te gaan. Ik voel mij niet geroepen om mij uit te spreken omtrent de besproken opvangcentra, wat mij echter wel opvalt, en dat is niet de eerste keer, is dat onze hobby door veel mensen nog altijd in één adem genoemd wordt met vogelvangst en big business...
    Ikzelf zit er nu een 15-tal jaar in, en ik denk niet dat er al één jaar geweest is dat ik geld over hield en ik heb zo'n vermoeden dat ik niet de enige ben die jaarlijks geld moet in zijn hobby steken ipv eraan te verdienen.

    Als anderen ons op die manier bekijken is dat echter wel een signaal dat we niet mogen weglachen. Ten eerste zullen er nog altijd wel een aantal malafide mensen bezig zijn in deze hobby, ten tweede hebben wij zelden een goede communicatie over het houden van vogels in beschermd milieu. Je kan dan zeggen, who cares maar het is natuurlijk wel zo dat wanneer deze algemene mening op die manier blijft leven dit ook wel zijn invloed zal hebben op onze beleidsmensen, zowel in Nederland als in België. En dan zou't wel eens kunnen dat we binnenkort gewoon geen hobby meer hebben...

    Over die communicatie, is het jullie nog nooit opgevallen dat wanneer er ergens honden worden verwaarloosd, er steeds in de pers wordt bericht, dat die individuele mens zijn hond verwaarloost. Steeds heb je het gevoel dat 90 procent van de hondenhouders zijn hond wel goed behandelt. Wanneer er ergens vogels worden in beslag genomen dan heb ik steeds het gevoel dat de achterliggende gedachte van de betreffende journalist is dat vogelhouders allemaal maffia zijn. Ondanks het feit dat procentueel gezien er evenveel bonafide vogelkwekers zijn als hondenkwekers. Dat duidt dus op een zwak communicatiebeleid.

    Hier lijkt mij een belangrijke rol weggelegd voor onze bestuurders van de diverse speciaalclubs. Maar we moeten uiteraard ook bij onszelf durven beginnen. Hebben we een kritische buurman, nodig hem dan eens uit, vertel hem over de voeding, de verzorging...één en ander zal snel duidelijk worden.

    Hierbij zou ook onze manier van kweken kunnen helpen-al is dit heel persoonlijk. De boxen met een betonnen bodem, twee stokken en een volledige overdekking, helpen uiteraard niet bij het positieve imago van onze hobby. Vogels waarnemen kan ook pas in een meer natuurlijk milieu waarbij het maximum wordt gedaan om de vogels onder te brengen in hun natuurlijke omgeving. Dit maakt het ook mogelijk schitterende biotopen te creëren waarvan de meest kritische persoon eigenlijk zou moeten toegeven dat onze vogels het nog zo slecht niet hebben.

    Dit laatste is mijn persoonlijke mening, ik hoop echt dat we dit eens verder kunnen bediscussiëren want dat er donkere wolken hangen over onze hobby, staat vast.

  • #2
    stukje gelezen

    Triest verslag, zo kan het dus gaan. Het staaft wel mijn gedachtengangen over die opvangcentra. Ook daar zullen vast misstanden ronddwalen.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Denk je iets van die donkere wolken op te lossen, door hier zulke "sensatie" berichten te plaatsen??

      Opmerking


      • #4
        Lastig. Ik heb op het moment ook niet zo'n hele goede ervaringen voor wat betreft putters en merels. Ik heb nu 3 keer vogels aangekocht waarvan 2 x dus met verkeerde ringen en zelfs een doorgezaagde ring die weer netjes dichtgeknepen was. Mijn fout, ik had beter moeten kijken maar ben dan weer zo'n type dat te goed van vertrouwen is.
        Ik heb verder meer ongeringde putters aangeboden gekregen dan geringde.
        Voor de 3 geringde putters die ik nu heb zijn er 4 verkeerd geringde de revue gepasseerd en vorige week zijn mij weer 2 ongeringde vogels over de mail aangeboden.

        Dus wat netjes werken aangaat hier ook geen goede ervaringen helaas. Mijn merel zou netjes geringd zijn maar eenmaal bij mijn pop in de voliere bleek hij extreem wild en schuw. Toen ik zijn nagels ging knippen zag ik dus de kier in zijn ring Hij is naar een opvang waar ik wel vertrouwen in heb en hij wordt komende lente vrijgelaten als het weer beter wordt. Uiteraard heb ik zelf alleen correct geringde vogels en ring ik ook mijn jongen correct. Ik hoef niet eens een wild gevangen vogel, al zou het mogen

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Gilles
          Ik vind dit persoonlijk wel een interessant item om eens wat dieper op in te gaan. Ik voel mij niet geroepen om mij uit te spreken omtrent de besproken opvangcentra,
          Wat een leuke hobby hebben wij toch!

          Opmerking


          • #6
            ik ben het helemaal met je eens!
            en als ik vogels ga kopen dan ga ik naar een kweker en bekijk hoe hij kweekt en vraag hoe hij voert en als er nu veel bloemputter worden aangeboden dan weet je ook dat het vaak overgeringde vogels zijn en als je een vogel koopt bekijk je hem toch wel eerst ( b.v. levervlek) en dus ook de ring

            Opmerking


            • #7
              DUS als ik mijn 26 gekweekte kleine putters op internet zet ben ik gelijk iemand die putters overringt, kom nou ,er zijn ook eerlijke mensen die goed voor hun vogels zorgen en er dan ook jongen van krijgen.

              iedereen die een vogel komt kopen, mag bij mij de vogel controleren en de ringen bekijken, en als hij/zij info wilt hebben over voer, verzorging enz.
              geef ik dat met plezier,meestal begin ik er zelf over, maar sommige hebben geen tijd en dan is het vogeltje kopen en weg, vaker heb ik dan mijn bedenkingen of ik de vogel wel had moeten verkopen.

              dit geld zowel voor de kleine putter,majorputter en goudvink.
              dit jaar een goede kweek gehad, en met een klein beetje geluk heb ik voor het eerst in 28 jaar een beetje geld "verdiend", maar voor dat geld word weer in de hobby gestoken ,als je bedenkt dat een puttermengesel van blattner hier 60 euro's kost voor 15 kg, dan weet je wat het ongeveer kost om ze te voeren, vooral als je een goede kweek hebt.

              als liefhebber onderling al naar elkaar beginnen te wijzen, dan hebben die mallafide "kwekers" vrijspel.

              als ik ergens een putter wil kopen en de ring is niet goed laat ik hem fijn zitten, maar maak daar wel melding van bij of politie of a.i.d of bij de bond.
              als iedereen dit doet, wordt het de vogelvanger/handelaar een stuk moeilijker gemaakt en worden ze minder vlug aangeboden.
              want als er geen vraag naar is, worden er van zelf minder gevangen.(want ze kunnen ze niet kwijt)


              ps/ er was iemand bij mij geweest om putters te kopen en zag hoeveel ik er had, zei deze gelijk, nou voor gevangen putters zitten ze er wel rustig bij, nou ik kan je vertellen dat deze persoon zonder vogels is vertrokken, en nooit meer hoeft te komen. ik laat mij door niemand vals beschuldigen, nog niet door de koningin.
              en dit zijn nou net de mensen zonder verstand die wildvang kopen.
              www.fretteren.eu

              Opmerking


              • #8
                dit was niet persoonlijk bedoeld maar het ging mij er om hou even in de gaten wat van soort vogels er tijdens de trek veel worden waargenomen in ons land dan kan een ieder deze link wel leggen en ik weet zeker wel wat een sijzenmengeling kost en een hobby mag wel geld kosten en het is leuk als een keer wat over houd

                Opmerking


                • #9
                  door dat er vogels in beslag genomen worden door a.i.d of andere instatie gaan ze meestal naar mensen die er niet veel van af weten en geven ze gewoon wat net zoals in de krant ze zijn niet goed verzorgt en de helft ging dood maar dan ook nog niet de waarheid durven te zeggen dat is zeer zekker ombeschoft ik vang zelf ook geen vogels al heb ik vaak jonge mussjes maar die gaan als ze voor zicht zelf zorgen zekker weten weg

                  vorige week zatten er 2 musjes bij ons in huis helemaal dizie van tegen de ramen vliegen heb ze een dagje vast gehouden en toen weer bij de rest van de groep musjjes gedaan (los)

                  maar als je kijkt naar 1 verkeerde kweker die er een sooitje van gemaakt heeft en de vogels allemaal dood ziek heeft en er niks mee doet en dat er dan de aid langs komt en ze inbeslag neemt zeggen mensen vaak ook van

                  nou die vogels-liefhebbers die kunnen er ook niks van moeten ze ook harder aan pakken maar zo worden de goeie ook af getroeft terwijl die het wel goed doen
                  mvg roy (vogelfreak)
                  kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    Voor alle duidelijkheid, tropic, ik wilde met dit artikel helemaal geen sensatie. Als je mijn bericht goed had gelezen, had je gezien dat ik alleen even wou aankaarten dat vogels houden per definitie negatief in de pers komt en dat deze negatieve reclame misschien sneller dan we allemaal denken wel eens mee het einde van onze hobby zou kunnen betekenen.

                    Opmerking


                    • #11
                      weet je dat zeiden ze 20 jaar geleden ook al over de sportvisserij

                      Opmerking


                      • #12
                        Beste Gilles, akkoord met je mening, maar...
                        Wie zegt dat het in dit geval niet negatief was?? Ik weet het niet, maar als het zo is, kan de pers toch moeilijk positief schrijven, of wel?
                        Als je ziet over welk aantal vogels het gaat, heb ik mijn twijfels. Ik zelf heb jaren verschillende vogelsoorten, maar er heeft nog niemand negatief over bericht in de pers. Ik weet wel dat ik in orde ben met de wetgeving.
                        Je kan draaien en keren zoals je wil, maar als er niets fout is , neemt men zomaar niets in beslag.
                        Jou redenering is m.i hetzelfde als die van de voetbalbond. We speelden zeker niet slecht, maar het lag aan de scheidsrechter. En wat de pers en dan nog over berichte was helemaal fout.
                        Wel dit is volgens mij precies hetzelfde.
                        Als je dan zo een artikels nog in de aandacht brengt is dit m.i op zoek gaan naar sensatie. Ik kan er echt niet anders over bedenken.
                        Wat breng je er mee bij om dit te plaatsen, sorry, maar dat ontgaat me. En dat alleen wilde ik duidelijk maken.

                        Opmerking


                        • #13
                          Volgens mij is de strekking van dit artikel niet om de vogelhouders/kwekers in een negatief daglicht te stellen. Het gaat hier om vogelopvangcentra waar de vogels naar toe gebracht worden nadat ze door de politie (lees in ons geval AID) bij vogelhouders/kwekers onterecht zijn weggehaald. De kwekers/vogelhouders valt hier niets te verwijten maar wel de politie/opvangcentra.

                          Opmerking


                          • #14
                            wie spreekt hier van onterecht?????
                            de eigenaar zelf.

                            Opmerking


                            • #15
                              hallo,
                              zoals ik het stuk lees valt het best wel mee,
                              de eigenaren Zijn vrij gesproken.( wel naar jaren procederen.)
                              dus lees onschuldig.
                              alleen bleek dat er een hoop vogels overleden waren en of verdwenen.
                              en dat is natuurlijk raar.
                              of ook weer niet want ik weet van een vogel opvang hier in de buurt,
                              dat die voor het meren deel op vrijwillgers draaid.
                              (geloof dat er 1 betaalde kracht loopt)
                              en een foutje is snel gemaakt zeker met deze speciale soorten.
                              die hadden wij waarschijnlijk ook gemaakt.
                              groetjes

                              Opmerking

                              Working...
                              X