Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Inzetten van voedsterpoppen bij kanaries.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Inzetten van voedsterpoppen bij kanaries.

    Van een heel goed hok heb ik een aantal vogels gekocht waarmee ik in hoofdzaak ga kweken en een stam opbouwen. Hiertoe ga ik een aantal voedsterkoppels inschakelen. Normaal verleg ik wel eieren, maar dan steeds als ze maximaal 4 dagen liggen. Nu wil ik graag weten hoelang een ei mag liggen zonder dat dit ten koste van de bevruchting gaat. Wie heeft hier ervaring mee ?
    Ik heb ooit kleine jongen verlegd onder een pop die slechts zes dagen broedde en dit ging goed . Normaal probeer ik dit te doen als de voedsterpop jongen van dezelfde leeftijd heeft. Wat zijn mogelijkheden ?

  • #2
    eieren verleggen.

    hallo Harie.

    Ik raap de eitjes normaal iedere dag,volgens mijn ervaring blijven de kiemkracht van het ei ongeveer 7 dagen goed. Wel iedere dag draaien.
    Ik heb enige ervaring op dit gebied daar ik eens een eitje was vergeten in de eier doos. mijn administratie vermelde de datum was 7 dagen oud. maar wel iedere dag gekeerd ik heb hem direct ondergeschoven onder de pop.
    Het eitje kipte probleemloos en het een is prachtig exemplaar geworden.
    Wat betreft het onder schuiven van jongen van de zelfde leeftijd geeft helemaal geen probleem.
    Heel jonge vogels 2a 3 dagen oud, dan moet je het dons op kopje even knippen het groeid niet weer aan zo kun je dan het onder geschoven jong/en herkennen en dus goed ringen als ze 8 dacht dagen oud zijn.

    Groeten Jacob w.

    Opmerking


    • #3
      eieren verleggen

      Hoi Jacob,
      Bedankt voor je reactie. Voor wat betreft het verleggen van jongen bedoel ik eigenlijk het volgende. Stel een pop broedt 8 dagen en ik heb kleine jongen liggen kan ik die eronder leggen. Of, een pop broedt 6 of meer dagen en ik heb bevruchte eieren die over 1 of2 dagen moeten uitkomen. Kan ik die daaronder leggen?
      mvg Harrie

      Opmerking


      • #4
        Hoezo?

        Misschien lees of begrijp ik je niet helemaal goed, dat voorop gesteld.

        Maar is het nu je bedoeling om met die prima kanaries van dat goede hok, alleen eieren te trekken en die vervolgens onder te leggen bij poppen die minder van kleurkwaliteit zijn?

        Als ik het dus goed gelezen heb, dan denk ik dat je de goede poppen helemaal leeg gaat trekken wat eieren leggen betreft. Misschien dat dan op de laatste dag ook die goede pop op het nest "blijft" zitten.

        Het is aan jezelf denk ik maar zou je niet beter gewoon de ouders zelf de jongen groot laten brengen?
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Als dat goede poppen zijn moet je ze gewoon zelf de jongen laten groot
          brengen. Je zal die poppen ook weer nodig hebben voor stamopbouw.
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            waarom moet er weer zo negatief op iemand zijn vraag worden ingegaan?

            zelfs al zou diegene dat doen dan kun je het nog eerst vriendelijk vragen of diegene dat van plan zou zijn en hem adviseren dat een vogel minimaal de 4 tot 6 weken is het volgens mij? rust nodig heeft.

            en dat van de eieren overleggen zodat een pop niet de 14 dagen maar opeens 8 dagen bijv. broedt lijkt me niet een bevordelijke iets hoe de pop reageert weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat de pop in het positiefste geval de jongen groot brengt en het volgende nest maximaal 10 dagen blijft zitten maar daar heb ik geen verstand van is mijn mening. dus ik zou het niet aanraden.

            zo help je iemand alleen maar negatief zitten doen krijg er gewoon een depri gevoel bij terwijl je het zo positief kan brengen en toch hetzelfde zeggen.

            mvg Ben
            Groeten, Ben

            Opmerking


            • #7
              Nou Ben

              Wat nou negatief, er is helemaal niks negatiefs aan hier hoor!

              Zowel in mijn berichtje niet als in die van Antoni niet. Je moet goed interpreteren. (zie ook mijn eerste regel). Als je een vogel niet de tijd uit laat broeden dan verstoor je het natuurlijke ritme van die vogel. Met als resultaat een vervroegd volgend legsel.

              Zie ook mijn vraagstelling in de 2e regel.

              Dus Ben je kan het allemaal negatief opvatten maar dat is aan jou. Niet van deze kant zo bedoeld dus. En nogmaals (zie ook mijn laatste regel) Ieder het zijne. Maar overdenk toch wat je aan het doen bent.

              Negatief, niks negatief!!!! Niks persoonlijks!!! Met de beste bedoelingen!!!
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                eieren verleggen

                Allemaal bedankt voor jullie reactie.
                Ten eerste wil ik zeggen dat ik in het kweken van kanaries geen beginneling ben. Ik kweek sinds ongeveer 10 jaar met veel succes kanaries. Wat wil ik nu eigenlijk. Misschien had ik bij het stellen van mijn vraag iets duidelijker moeten zijn. Henk3. Het is NIET mijn bedoeling om die goede poppen alleen eieren te laten leggen. Bij het stellen van de vraag ben ik inderdaad uitgegaan van de mogelijkheid eieren te verleggen in gevallen waar de begintijd van het leggen niet gelijk loopt met het voedsterkoppel. Ik zal de goede pop altijd laten uitbroeden tot ze van het nest gaat. Hetzelfde dus als met onbevruchte eieren gebeurt. In dat geval gaat het met de tweede ronde ook altijd goed. Ik laat de pop dus de volledige cyclus uitbroeden en van verstoren van het natuurlijke ritme is dus geen sprake.

                Antoni Hopman. Natuurlijk heb ik de poppen nodig voor stamopbouw.

                Ben86 Hoe ik tijdens het broedseizoen een vogel 4 tot 6 weken rust moet gunnen is mij niet duidelijk.
                Verder betekent eieren verleggen niet automatisch dat de broedcyclus onderbroken wordt hierboven heb ik al uitgelegd dat deze cyclus dus minimaal 12 dagen duurt of langer tot de pop van het nest loopt en dus wordt afgemaakt.

                Zoals nu misschien duidelijk is wilde ik met het stellen van de vragen de ervaringen van andere, ervaren, liefhebbers horen zodat ik daar in voorkomende gevallen mijn voordeel mee kon doen. Alleen Jacob Werkman heeft dit kennelijk begrepen. Ik ben een LIEFHEBBER en melk mijn vogels niet uit maar maak wel graag gebruik van andere ervaren liefhebbers.

                mvg Harrie

                Opmerking


                • #9
                  Ik ben een LIEFHEBBER en melk mijn vogels niet uit maar maak wel graag gebruik van andere ervaren liefhebbers.
                  Blij toe. Succes. (ik schreef ook: als ik het goed begrijp!)
                  Duidelijkheid is belangrijk en dat is er nu dus.
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    ja juist Henk wat je zegt dat is wat ik bedoel ik wil niet stoken of een ander zwart maken maar commentaar geven kan iedereen tips geven waar iemand wat mee kan is veel beter zoals je dus ook in het 2e berichtje doet.

                    haha en ieder het zijne?

                    iemand die een ander helemaal de grond in trapt kan als laatste regel ook zeggen maar je moet het zelf weten het is jouw keus. niet dat jij dat nu doet!! maar wat je zegt is dus niet waar. lijkt mij of vat ik het nu weer verkeerd op?

                    nou Harrie ik ben netzoals Henk ook blij te horen dat je een liefhebber bent want vogels laten eieren leggen en dan beginnen met het overleggen ook als een vogel 6 dagen broed en kan ik dan eieren overleggen die nog maar 1 dag hoeven? dat is niet zoals je tegen mij zegt minimaal 12 dagen. en klinkt mij ook op het eerste gezicht als uitmelken in de oren. dus nogmaals ben blij dat dit niet het geval is en wens je veel succes verder.

                    maar ieder het zijne (grapje)
                    haha gr Ben
                    Groeten, Ben

                    Opmerking


                    • #11
                      Prima Harrie!
                      Ondanks alle voordelen van de computer,loopt de communicatie niet altijd
                      goed. Je kan niet zien of je met een beginner,een gevorderde of vergevorderde fokker te maken hebt.Daarbij komt natuurlijk,dat zo'n beetje iedereen zijn mening geeft wel of niet gestoeld op ervaring. Stamopbouw is een heel serieuze zaak en daarbij moet een heel strenge selectie plaatsvinden.
                      Zo niet,dan is alle werk voor niets geweest.
                      Ik kan me nog wel herinneren,dat ik in het begin maar een handje vogels over had,waarmee ik verder wilde gaan. Een paar jaar verder kon ik eender welke
                      kanarie pakken voor een TT. Mooie,sterke vogels en altijd volle nesten.Ja dat is werkelijk prachtig en een groot genoegen voor elke fokker.
                      In een gesprek van man tot man,gezellig bij een kopje koffie of biertje kan
                      je daar fijn over praten.
                      Helaas is dat (oudewertse) gedoe niet meer zo vanzelfsprekend.
                      Ik wens je in ieder geval veel succes toe.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        Hoi Bennie

                        iemand die een ander helemaal de grond in trapt kan als laatste regel ook zeggen maar je moet het zelf weten het is jouw keus. niet dat jij dat nu doet!! maar wat je zegt is dus niet waar. lijkt mij of vat ik het nu weer verkeerd op?
                        Je mag zelf weten of je het voor waar of niet waar aanneemt. Geen probleem. Als je maar in ogenschouw neemt dat ik hier berichtjes plaats met de beste bedoelingen.
                        Vriendelijke groeten,
                        Henk3.

                        Mijn website:

                        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          haha oke henkie

                          nee geintje ik zal u niet in de maling nemen. dat zou niet respect vol zijn. haha oke fijn dat te horen. ik probeer ook alleen maar mensen te helpen en als ik het niet op de juiste manier doe moet je me maar met de beste bedoelingen op het matje roepen

                          mvg Ben
                          Groeten, Ben

                          Opmerking


                          • #14
                            Harrie 2

                            Hallo Harie,
                            Na alle reakties gelezen te hebben, hoop ik dat je een goeie kweek mag hebben, mijn vogels zingen dit ogenblik de kelen schor en ik heb al poppen gezien met rommel in hun snavel, maar wat ik eigenlijk nog wil zeggen, en wat ik ook wel doe, met succes als je heel goed koppel heb
                            en de standaard benaderd en goede afstamming, dan zet ik een pop (bont) e.d bij een mannetje, tegelijk met het goede koppel. Je hebt dan kans dat
                            de poppen tegelijk hun nesten klaar hebben en eieren begginen te leggen.
                            Ik gooi de eireren van het slechte popje weg en leg dan de eieren van het goede koppel hieronder gaat prima, na een dag of 4 begint het goede koppel weer te nestelen en raap ik iedere dag de eitje en als ze 4 eitjes heeft leg ik ze weer terug
                            dan mogen ze hun eigen nestje groot brengen. bij het rapen van de eitjes leg ik natuurlijk een kunst eitje terug. Het gaat prima op deze manier nog nooit geen problemen gehad.( maar je moet wel de ruimte hebben.)

                            P S Mijn ervaring is eieren leggen vraagt niet zoveel van een vogel, maar het broeden en het groot brengen wel.
                            en dat bonte vogels sterker zijn dan de zuivere maar dat is mijn ervaring.
                            Groetjes Jacob.

                            Opmerking


                            • #15
                              Harrie 2

                              Hallo harie,
                              Na alle reakties gelezen te hebben, hoop ik dat je een goeie kweek mag hebben, mijn vogels zingen dit ogenblik de kelen schor en ik heb al poppen gezien met rommel in hun snavel, maar wat ik eigenlijk nog wil zeggen, en wat ik ook wel doe, met succes als je heel goed koppel heb
                              en de standaard benaderd en goede afstamming, dan zet ik een pop (bont) e.d bij een mannetje, tegelijk met het goede koppel. Je hebt dan kans dat
                              de poppen tegelijk hun nesten klaar hebben en eieren begginen te leggen.
                              Ik gooi de eireren van het slechte popje weg en leg dan de eieren van het goede koppel hieronder gaat prima, na een dag of 4 begint het goede koppel weer te nestelen en raap ik iedere dag de eitje en als ze 4 eieren heeft leg ik ze weer terug
                              dan mogen ze hun eigen nestje groot brengen. bij het rapen van de eitjes leg ik natuurlijk een kunst eitje terug. Het gaat prima op deze manier nog nooit geen problemen gehad.

                              P S Mijn ervaring is eieren leggen vraagt niet zoveel van een vogel, maar het broeden en het groot brengen wel.
                              en dat bonte vogels sterker zijn dan de zuivere maar dat is mijn ervaring.
                              Groetjes Jacob.

                              Opmerking

                              Working...
                              X