Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Putters, kuren, verzorging en meer.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Putters, kuren, verzorging en meer.....

    Ik ben pas begonnen met putters. Heb inmiddels 3 vogels waarover ik een aantal vragen heb.
    Ze zitten op dit moment samen in een kweekbox van 2 bij 2 bij 1 meter. Beplant met coniferen en ligusterstruiken. Ze zijn monter, vrolijk en doen het prima. Ik heb geen nachthok maar de kooi is rondom dicht op de voorkant na en ook nog eens geplaatst onder een afdak. De bodem is beukensnippers op tegels en de kooi is volledig droog.

    De kweker gaf ze 2 keer per jaar esb3, voor de rui en voor het broedseizoen. Dat ben ik dus ook van plan.

    Verder lees ik hier net dat ik ze ook in het weekend brandnetelthee kan geven. Dat lijkt me ook een prima idee?

    Na lang zoeken heb ik eindelijk deze 3 vogels kunnen kopen MET goede ringen. Ik ben eerder al opgelicht (met een merel) en heb de vogel naar een opvang kunnen brengen. Ringen niet goed. Dat zag ik toen ik de nagels wilde knippen Te goedgelovig geweest en het maakt mij wel duidelijk hoeveel er eigenlijk geknoeid wordt met cultuurvogels.

    Ik ga proberen met 3 poppen en 1 man in een kweekbox te kweken. Ik ben op de hoogte van de nadelen mbt de tweede ronde.

    Nu lees ik veel verschillende opvattingen rondom de voeding. Ik geef een wildzangmengsel aangevuld met een beetje insectenpate, universeel en eivoer. Zo nu en dan een paar pinky's of een paar stukjes meelworm.

    Groenvoer ben ik helemaal nog niet uit. Wil ik wel geven maar ik lees nergens iets over het groenvoer dat je in de winter kan geven. Ik heb een enorme lijst wilde planten maar niks daarvan is nu nog te vinden natuurlijk.

    Het betreft hier overigens bloemputters.

    De laatste vraag heb ik over mutaties. Major is genoeg te vinden, bloemputters vind ik niet in een afwijkende kleur.

    Sorry voor al deze vragen maar mijn plan is om het gewoon eens helemaal goed aan te pakken.

    groet marc

  • #2
    Ipv ligusterstruiken bedoelde ik laurierstruiken

    Opmerking


    • #3
      foutjes herstellen

      Je kan ook foutjes in je bericht gewoon hetstellen door op aanpassen te klikken.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        Zelf wil ik dit jaar ook putters kweken met 1 man en 3 poppen. Er zijn voldoende kwekers bekend die dit doen met heel behoorlijke resultaten. Zelf heb ik behalve wildkleur ook agaat putters (kleine). Andere mutaties zijn me inderdaad nog niet bekend.
        Zelf geef ik nooit groenvoer; vind ik niet bevorderlijk voor de ontlasting. In het seizoen wel wat onkruiden: teunisbloem, weegbree, bijvoet, paardebloem etc.
        Ik kuur ook 2x per seizoen. Putters zijn toch wel erg gevoelig voor coccidiose.

        Vr. gr.

        Wim

        ps. De eerste keer had ik ook ringen waarmee geknoeid was (doorgezaagd). Zag ik ook pas thuis maar ik heb ze netjes teruggebracht. Mijn ervaring is dat je dit risico vooral hebt bij bepaalde handelaren op internet (marktplaats). Bij kwekers thuis heb ik nooit problemen gehad (opzoeken via adreslijsten bij tt. )

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Bullfinch
          Zelf wil ik dit jaar ook putters kweken met 1 man en 3 poppen. Er zijn voldoende kwekers bekend die dit doen met heel behoorlijke resultaten. Zelf heb ik behalve wildkleur ook agaat putters (kleine). Andere mutaties zijn me inderdaad nog niet bekend.
          Zelf geef ik nooit groenvoer; vind ik niet bevorderlijk voor de ontlasting. In het seizoen wel wat onkruiden: teunisbloem, weegbree, bijvoet, paardebloem etc.
          Ik kuur ook 2x per seizoen. Putters zijn toch wel erg gevoelig voor coccidiose.

          Vr. gr.

          Wim

          ps. De eerste keer had ik ook ringen waarmee geknoeid was (doorgezaagd). Zag ik ook pas thuis maar ik heb ze netjes teruggebracht. Mijn ervaring is dat je dit risico vooral hebt bij bepaalde handelaren op internet (marktplaats). Bij kwekers thuis heb ik nooit problemen gehad (opzoeken via adreslijsten bij tt. )

          Hoi Wim, wat leuk dat je dezelfde plannen hebt wat de kleine putters betreft. Ik ben dan ook erg benieuwd hoe dat bij jou zal gaan. Hoe ga jij het bv aanpakken met het 2 legsel? Ik heb gehoord dat de jongen van ronde 1 de eieren gaan bevuilen en omdat het er waarschijnlijk vrij veel zijn zag ik dat aangeraden werd de eitjes van ronde twee onder kanaries te leggen en pas na 10-12 dagen terug te leggen.

          Ook kan de man er niet uitgehaald worden als de poppen niet precies in dezelfde cyslus gaan broeden. Mocht de man problemen geven dan kan hij er dus niet uit. Mijn idee is daarom om minimaal 9 nesten aan te bieden en veel afleiding in de hoop dat dat gaat helpen. Hij zal bij de ene pop jongen moeten voeren terwijl hij een andere nog moet bevruchten bij wijze van spreken.

          Heb jij toevallig een idee wat een agaatpop kost? Is dat gewoon major minus 30 euro ongeveer? Ik zal doorzoeken tot ik er in ieder geval 1 heb

          Mijn putters komen ook nu van internet maar wel van een kweker in de buurt met duidelijke uitleg over de ringen en de verwantschap van mijn kweekdieren. Ik vertrouw erop dat dit nu goed zit en de ringen zien er goed uit verder, de pootjes ook. Verder hebben zij een kleine mutatie die bij broer en zus te zien is. Een witte streep onder het oog. Zou mij teveel toeval zijn bij wildvang

          Groet Marc

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7

              Mocht je er ooit een tegenkomen of weten te zitten moet je het me even laten weten als je wil. Witkeel vind ik ook goed want die kan ik gebruiken in mijn stammetje. Ik ben eigenlijk nog op zoek naar een mutatie-man nl.

              Had al wat op marktplaats gevraagd maar ik krijg alleen ongeringde vogels aangeboden Misschien een valstrik van de AID?

              Opmerking


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                marx ,
                mischien eventjes naar de aankomende bec show gaan(of sec of apeldoorn of zutphen of wereld kampioenschap)?
                zullen er genoeg zitten en in diverse kleurvormen en formaten.
                kan je ook in contact komen met kwekers en evt vragen stellen of aan vogels geraken.
                Beiden in de buurt. Bedankt voor de tip en dat ga ik zeker doen. Mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar witkelen dus die zal ik daar vast en zeker moeten kunnen vinden denk ik

                Opmerking


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                  anders eventjes peter fransen aanklampen (oud voorzitter bec) die had (of heeft nog mischien wel ? )met de witkelen alsook diverse andere mutaties volop gekweekt.(maargoed hij is echt niet de enige hoor daar).
                  gewoon veel vragen daar en dan komt het vanzelf wel in orde (hier vragen heeft niet veel nut).
                  gr
                  Thanx, ga ik zeker doen

                  Opmerking

                  Working...
                  X