Mededeling

Collapse
No announcement yet.

rosella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • rosella

    Mvg,
    Kingfisher.

  • #2
    Hallo Kingfischer
    Dit is geen kruising maar een mutant van de prachtrossela,werd eerst de rode genoemd,maar is de opaline.
    Helaas zijn de gewone (met groene omzoming) en de pracht (met gele omzoming) vaak door elkaar gefokt, hier zie je daar een schoon voorbeeld van.
    vandaar ook de vlekkerigheid op de mantel ,moet in feite rood met zwarte omzoming zijn.
    Gr Jan

    Opmerking


    • #3
      rosella

      Bedankt voor de reacties,maar Jan niet om te zeuren of zo maar ik heb de oudervogels gezien en de ene was echt een rode rosella en de ander een prachtrosella.
      Onze vogels nagespit en in januari nummer 1989 staat zowel een foto van de rode als de prachtrosella en deze beide vogels heb ik bij de kweker gezien.
      of begrijp ik je verkeerd en is die Rode rosella ook een mutatie?
      Hij staat hier apart beschreven.
      mvg,
      Bob
      Mvg,
      Kingfisher.

      Opmerking


      • #4
        Kingfischer
        Je praat nu over 1989 !! Gelukkig is onze kennis nu veel groter,zoals ik al zei,werd deze en door sommige nu nog onterecht rode rosella genoemd, alszijnde aparte soort,ga alle boeken maar na over rosella's in de vrije natuur hier staat geen rode bij hoor !!!
        Hetzelfde is bij de bourke parkiet waar ze ook de opaline factor dus mutant nu nog vaak roze bourke noemen. als jij bij de kweker een rode en een pracht zag zitten en dit is er een jong uit,zal het een pop zijn gezien de SL vererving,of de vader moest al een split opaline zijn dan kan het ook een man zijn.
        Maar ga maar na op keurbriefjes dan zie je dat de rode als opaline gekeurd wordt ondanks dat sommige ze nog wel inschrijven als rode,zo ook bij bv blauwe catharinaparkieten die bestaan ook nog steeds niet toch staan ze al wel in het vraagprogramma helaas,worden zo ingeschreven,maar gekeurd als turquiose al dan niet met een D factor erbij.
        Gr Jan

        Opmerking


        • #5
          rosella

          Dank je wel Jan,
          zo leer ik ook weer wat,ben geen parkietenman maar dat had je al gemerkt .
          Kun je trouwens zien of het een man of pop is?
          Volgens mij een pop.
          Mvg,
          Kingfisher
          Mvg,
          Kingfisher.

          Opmerking


          • #6
            Aan kopmodel en kleur te zien een pop,vogel heeft helaas geen ring om ,om te zien hoe oud deze nu is .
            gr Jan

            Opmerking


            • #7
              roseela

              Hallo Jan,ze is nu 5 jaar maar op de foto was ze nog niet op kleur.
              Ik zal wel een recentere foto opzoeken.
              Maar ik zat ook aan een pop te denken,temeer daar ze wel eens op stok zachte geluidjes zit te maken en met de staart omhoog helemaal in trance en raak je ze dan aan gaat de staart nog meer omhoog en ineens is het dan over en begint ze op je te schelden (zo noem ik het maar, ikweet dat het geen mens is).
              Mvg,
              Kingfisher
              Mvg,
              Kingfisher.

              Opmerking

              Working...
              X