Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Verwarming

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Verwarming

    Stelling:

    Hoe denken jullie vogel kwekers/liefhebbers over het binnenhok verwarmen tijdens de wintermaanden?Wat zou dan volgens jullie de Min temperatuur
    moeten zijn en wat de Maxium temp.? Het is mij al jaren opgevallen dat wanneer mijn kanaries uit de buiten voliere komen, gelijk een stuk opknappen als ze worden opgekooid in een min verwarmde ruimte? Ze worden gelijk een stuk levendiger en zitten gelijk strak in het pak.

    Groeten Jacob.

  • #2
    in principe is het een manier van hoe vul je je hobby in. wil je stook kosten betalen of niet? heb je de vogels in een schuur of in een buiten voliere. ik denk dus dat je het wat breder moet zien dan alleen hoe denk je over de temperatuur.

    mijn vader heeft de kanarie's in al jaren in een binnen hok,
    - wat dus makkelijk te verwarmen is,
    - hij kweekt rond februari,
    - en zijn tentoonstelling vogels moeten als ze terug komen van een verwarmde tt. ook weer verwarmt worden.

    dus een paar redenen om te verwarmen.

    als min. temperatuur is het heel erg verschillend bij kwekers omdat ze winterhard zijn en dus ook als het vriest wel overleven. (zwakke vogels niet maar dat is dan weer een natuurlijke selectie) wat dus weer een voordeel is van het niet verwarmen.

    als min. temperatuur wordt vaak 15 graden aangehouden. (tenminste bij ons wel) een ander zegt het mag niet vriezen omdat het water dan bevriesd.

    als min. temp. denk ik dat ik mijn binnenhok zowieso dooi zou houden en ong.

    en als max niet meer dan 5 graden verschil met buiten (zolang het niet vriest dus.)

    maar ben benieuwd naar wat andere mensen zeggen.

    mvg Ben

    P.S.
    bol zitten heeft temaken met dat de warmte dan tussen de veren blijft hangen wat niet nodig is als het al warm genoeg is. dat dit er leuker uitziet heeft dus weinig temaken met de conditie van de vogel.
    Groeten, Ben

    Opmerking


    • #3
      min. en max

      als min. temperatuur wordt vaak 15 graden aangehouden. (tenminste bij ons wel) een ander zegt het mag niet vriezen omdat het water dan bevriesd.

      als max. temp. denk ik dat ik mijn binnenhok zowieso dooi zou houden en ong. niet meer dan 5 graden verschil met buiten (zolang het niet vriest dus.)
      Ik denk zomaar dat hier de max. en de min. omgedraaid moeten worden.
      Vriendelijke groeten,
      Henk3.

      Mijn website:

      Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

      Opmerking


      • #4
        ho Henk je moet mijn mening niet verwarren met wat mijn vader hier met zijn vogels normaal gesproken (nu niet i.v.m. verhuizing van de zomer en nog steeds missen van vogelhok)

        nog even op een rijtje ik zou zelf voor min. 1 graden gaan en als max. 5 graden verschil met buiten

        mijn vader hield m.u.v. dit jaar altijd rond de min. 15 graden aan.

        mvg Ben
        Groeten, Ben

        Opmerking


        • #5
          Ha die Ben,

          Oorspronkelijk geplaatst door Ben86
          ho Henk je moet mijn mening niet verwarren met wat mijn vader hier met zijn vogels normaal gesproken (nu niet i.v.m. verhuizing van de zomer en nog steeds missen van vogelhok)

          nog even op een rijtje ik zou zelf voor min. 1 graden gaan en als max. 5 graden verschil met buiten

          mijn vader hield m.u.v. dit jaar altijd rond de min. 15 graden aan.

          mvg Ben
          Ben je snapt mijn punt niet denk ik. Jij schrijft min. 15 graden. Ik neem aan dat je daarmee minimaal 15 graden bedoeld. (ik denk dat dat dus maximaal 15 graden moet zijn in je betoog.

          En naar mijn inzien zou je moeten schrijven dat je het hok minimaal vorstvrij wil houden. Dat was mijn ondersteekje. ( ik zou het dus net andersom benoemen dan dat jij het doet in je eerste stukje hierover.)

          nog even op een rijtje ik zou zelf voor min. 1 graden gaan en als max. 5 graden verschil met buiten
          Zo benoem je het dus wel goed.
          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            Verwarming Ja/nee

            Hallo Jacob!
            Ja over verwarmen in de winter is al zo veel geschreven.
            Je houdt altijd voor en tegenstanders.
            Als je een goed binnenhok hebt zou ik niet verwarmen. Je kan een vorstbegrenzer aanschaffen.Die slaat meestal aan als de temp. beneden
            5 gr.C. daalt.
            Het grote voordeel hiervan is,dat je geen zorgen hebt ,dat het drinkwater bevriest en dat de overgang van de kanaries naar een onverwarmde kamer niet te groot is.
            In geen geval verlichten,omdat de vogels dan te vroeg broedrijp worden.
            Kanaries ,die niet bijgewarmd worden en geen kunstlicht krijgen heb je geheel in de hand.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Henk je bent weer geweldig bezig!!

              sorry Henk ik snapte je punt wel maar zag het pas toen ik al op je had gereageerd . en had het al aangepast voordat je het uitlegde. haha. en zoals jij het zegt is het inderdaad wel duidelijker maja. dat is nooit mijn sterkste punt haha.

              mvg Ben
              Groeten, Ben

              Opmerking


              • #8
                en Antoni hoe bedoel je :

                In geen geval verlichten,omdat de vogels dan te vroeg broedrijp worden.
                Kanaries ,die niet bijgewarmd worden en geen kunstlicht krijgen heb je geheel in de hand.


                heb je vogels die je naar eigen inzicht licht verstrekt niet in de hand?

                mvg Ben
                Groeten, Ben

                Opmerking


                • #9
                  Hallo Ben!
                  Het is niet meer of minder dan ik geschreven heb.
                  Als je de kanaries in een voliere/buitenvlucht met binnenhok hebt zitten,
                  dan is het vrij simpel.
                  Zitten ze in een kamer, op zolder o.d. dan is er misschien een raam,zodat je ze met het daglicht kan laten.
                  Dit is nog steeds de rustperiode voor de kanaries,waarbij ze ook nog geen eivoer, maar wel een kleine portie groenvoer,appel e.d.krijgen.
                  Is dat alles niet het geval en zitten ze in een totaal donkere ruimte dan zal je idd.naar eigen inzicht moeten handelen met b.v. wat zwak kunstlicht ,rekening
                  houdend met een korte dag. Je hoeft niet alles aan de natuur op te hangen,
                  maar ook de vogels buiten houden er toch een rustperiode op na.
                  Dit alles voor een voorspoedig broedseizoen.
                  Zoals ik al eerder heb geschreven is het -tig jaar geleden een soort mode geweest om zo omstreeks nieuwjaar op te scheppen over een eerste eitje/
                  jong. Van deze onzin is men toch weer teruggekomen want met vogels geboren in het voorjaar kan men gerust aan tt's eind van het jaar en de Bonds Show meedoen.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    licht en temperatuur

                    Iedereen doet dit op zijn eigen wijze.Wij hebben een poosje geleden de klok weer aan gezet van het kunstlicht van vier uur s,middags tot zeven uur s,avonds.Toen het om half acht schemer werd.Het is nu om acht uur s,morgens licht dus hadden wij elf uur licht in ons hok.De ramen werden voorzien van zwart landbouw plastic en helemaal overgegaan op kunstlicht.Tien uur s,morgens tot half acht s,avonds want anders kan ik mijn vogels niet verzorgen inverband met het werk.Het hok is goed geisoleerd er word nu geen verwarming gebruikt.Zoals Antoni al aangaf een vogel geboren in juni mei april kan op een show in nov dec jan de hoogste prijs pakken.

                    grt teunis

                    Opmerking


                    • #11
                      ja het kan wel. maar ik zie geen reden als je ze toch binnen heb om pas tot dan te wachten als je ook in februari je eerste ei kan leggen. zoals december is wel vroeg zat maar wat zou de reden zijn om tot mei juni te wachten?

                      en antoni je geeft ze geen eivoer in de winter? hoe dan omtegaan bij rode kanarie's?

                      mvg Ben
                      Groeten, Ben

                      Opmerking


                      • #12
                        Hallo Ben!
                        Ik heb geprobeerd je e.e.a. uit te leggen,maar kennelijk niet duidelijk genoeg.
                        Je moet natuurlijk wel goed lezen. Ik heb het gehad over rusttijd voor de vogels.Dat moet je respecteren.
                        Als liefhebber/fokker is het natuurlijk niet de bedoeling om maar zo vroeg mogelijk te beginnen teneinde zo veel mogelijk jongen op stok te krijgen.
                        Je zal zelf toch tot het besef moeten komen,dat je met levende wezens bezig bent,waarvoor je verantwoordelijk bent. De diertjes zijn volkomen afhankelijk van je en over hun welzijn dien je toch te waken.
                        Ze zijn net door een zware periode(de rui) en je moet ze een ruime rustperiode gunnen.
                        Vr.groeten van
                        Antoni





                        homepage:
                        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                        Opmerking


                        • #13
                          ik vind het jammer van je beste Antoni dat je aan mijn zorg voor en over de vogels twijfelt. ik probeer alleen maar dingen te leren zodat ik nog beter kan gaan zorgen voor vogels.

                          maja een rui periode duurt tot begin september? (mocht je het niet met me eens zijn zeg het dan geld trouwens altijd.) mijns inziens heb je daarna de tt. bij ons is dat uiterlijk half december tenminste dat er vogels meespelen en dus na de tijd vanaf die tijd kunnen ze weer even tot rust komen en dan rond half februari dus minimaal 2 maanden later is mijn mening dat ze wel aan de bak kunnen. dus ondertussen best wel weer fit moeten zijn van de vorige rui. wat onderhand 5 maanden geleden is.
                          dit doen we niet met de bedoeling om zoveel mogelijk jongen te kweken.
                          toen ik begon waren we bij een kweker die zei ik heb in de winter meer tijd voor de vogels dan de rest van het jaar dus hij broede in de winter. dat hebben we eigenlijk overgenomen zonder er ook maar over te denken om het later te doen omdat we geen reden hadden om zolang te wachten.

                          jammer dat je zo negatief op deze situatie ingaat Antoni ik had en heb nog steeds eigenlijk door je hulp op mijn vragen en menig antwoord op dit forum best wel respect voor je.

                          mvg Ben
                          Groeten, Ben

                          Opmerking


                          • #14
                            Verwarming Ja/nee

                            Beste Ben!
                            Het ging mij er alleen maar om je duidelijk te maken hoe belangrijk de rustperiode voor de kanaries is.
                            Wat anderen doen is niet ter zake.Het gaat erom hoe je zelf met je vogels
                            omgaat. Ik heb je verteld van ei/jong met Nieuwjaar. Ook nu zal je dat hier en daar nog tegenkomen..
                            Ik laat echter de jongen zo lang mogelijk genieten van de voliere met
                            1ste klas zaadmengeling,onkruid,eivoer,groenten en fruit. Dagelijks badwater.
                            Alleen dat is al plezierig om naar te kijken.
                            Dan eind september/begin oktober is alles uit de rui (het kopje valt het laatst in de rui en zolang je daar nog stoppels ziet is de vogel niet uitgeruid)en worden de vogels (dikwijls de mannen) uitgevangen en opgekooid voor evt.wedstijden. De poppen,die voor de teelt bestemd zijn,laat je voorlopig nog lekker in de voliere/vlucht. Zij moeten een rustperiode hebben
                            en zo worden voorbereid op het volgende broedseizoen.
                            Vr.groeten van
                            Antoni





                            homepage:
                            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                            Opmerking


                            • #15
                              maar als antwoord op mijn vraag is het verkeerd/minder goed om half februari te broeden kan ik dus als conclusie trekken dat dat niet uitmaakt? zolang ik maar dus in mijn achterhoofd houd de door u opgesomde dingen.

                              mvg Ben
                              Groeten, Ben

                              Opmerking

                              Working...
                              X