PDA

Bekijk Volledige Versie : Gemeenschapsvoliere

Gilles
18-11-2007, 21:10
Beste,

Reeds geruime tijd ben ik kweker van de "populaire soorten" Europese vogels, zoals Goudvinken, Putters, Groenling, Sijzen, Barmsijzen en Vinken. Ik kweekte deze in de eerder klassieke boxen.

Recent ben ik echter verhuisd en ik beschik nu over een ruime tuin waarin ik een gezelschapsvoliere van een kleine 100m˛ heb neergezet. Deze is nog niet helemaal afgewerkt maar in het binnenhok heb ik momenteel reeds een koppel Kneus, een koppel Veldleeuwerik, een Witte Kwikstaart pop en een Zwarte Roodstaart pop. Daarnaast breng ik uit mijn voliere van vroeger nog een koppel kleine goudvink, twee koppels putters en een koppel botvinken mee.

Ik ben in de eerste plaats op zoek naar kwekers die ook in een ruime onoverdekte, beplante, voliere te werk gaan waarin de diverse vogels elkaar moeten verdragen. Daarnaast ben ik op zoek naar een man Witte Kwikstaart en een man Zwarte Roodstaart. Mocht iemand mij in contact kunnen brengen met iemand die deze ter beschikking heeft, u zou mij er een groot plezier mee doen. Ikzelf woon in België, dus liever in het Zuiden van Nederland als het kan uiteraard.

Alle reacties omtrent de gemeenschapsvoliere zijn welgekomen.

Groeten

flyingdebs
19-11-2007, 18:16
100m2 wauw!!! voor mij nog steeds een droom !!
groetjes flyingdeb-0-

rene
19-11-2007, 18:31
ik droom mee.
pfffff wat een ruimte.
succes

Gilles
19-11-2007, 21:55
:wave :wave Ja, ik kijk er ook wel naar uit om die voliere eens volledig beplant te zien en daar nog een stromend beekje bij, het kan bijna niet verkeerd lopen...

Ondertussen zijn kritische reacties ook welgekomen. Ik bedoel dan, welke vogels zouden jullie niet samen houden, wat zijn de valstrikken van dergelijke manier van kweken...

goudhaantje
19-11-2007, 22:26
veel slechte reakties over roodborsttapuiten.ze zijn mooi maar echte moordenaars.rood en blauwborsten gaan ook niet goed samen omdat ze hetzelfde opervlak bestijken nl de bodem.meerdere mezen gaan ook niet samen ondanks de enorme ruimte die je hebt natuurlijk zijn de meeste belevingen persoonlijk en hebben andere weer andere belevingen met hun vogels .maar een gewaarschuuwd mens telt voor 2.voor de rest heb ik geen negatieve ervaringen en jij heb zoveel ruimte meer als ik:eek: dat als vogels in elkaar vaarwater zitten ze elkaar uit de weg kunnen gaan.twee voederplaatsen geeft vaak ook meer rust.sukses met je hobby of word het nu je werk?

girlits
20-11-2007, 10:02
Je moet alleen oppassen met dierlijke voeding.Als insecteneters jongen hebben moet je daar volop mee voeren putters en goudvinken nemen dan teveel daarvan op en dat gaf bij mij weer problemen.De enige zaadeters die ik zonder probleem bij de insecteneters kon houden zijn de kneu en de europese kanarie omdat die niet echt insecten eten.Ik zou als ik zoveel ruimte in mijn voliere had in ieder geval meer afdelingen maken,een<2> voor de putters/goudvinken en ook een omdat bij de meeste insecteneters de jonge vogels zo gauw ze zelf eten bij de ouders vandaan moeten omdat ze anders doodgebeten worden. groeten eddie

goudhaantje
21-11-2007, 00:14
ik heb putters sijsen en goudvinken rondvliegen tussen mijn insekten eters.van allen heb ik jongen!wat denk je dat ze eten in een kooi zo groot als die van u,aleen zaden?zo naief ben je toch niet.mijn vogels zijn zelfs nu nog bezig om insekten te zoeken en het is mooi meegenomen als de zaadeters wat insekten meepikken.dit maakt de kweek een stuk makkelijker,hoef ik ze niet meer te laten wennen.geloof me met die ruimte moet bijna alles lukken

Gilles
21-11-2007, 21:32
Merci voor de raadgevingen.

Ik ben een deel van mijn vogels gaan halen bij iemand die zelf ook in een gemeenschapsvoliere kweekt die zelfs bijna 160 m˛ groot is.... Hij heeft ook een beetje miserie met de roodborsttapuit. Die houd ik dus zeker in de gaten want dat zijn nu al twee personen die onafhankelijk van elkaar dezelfde vogel als boosdoener aanduiden....

Met de Geelgors heeft hij ook wel een beetje moeilijkheden maar hij maakt deze iets minder beweeglijk door een aantal pennen te knippen zodat hij bv de botvinkman wel kan achtervolgen maar nooit kan overmeesteren...

Het probleem met de zaadeters die teveel insekten eten is mij gekend al heb ik persoonlijk het gevoel dat mijn putters in het broedseizoen nu ook het zaad niet echt aanraken dus veel verschil zie ik niet, ze eten nu ook uitsluitend eivoer en insekten.

Het uitvangen van de jongen is idd aangewezen. Ik heb hiervoor een systeem uitgedokterd, of beter het idee gestolen bij dezelfde persoon, waarbij ik een aantal binnenkooien heb die ik door een schuifsysteem kan verkleinen tot kooien van 60 cm maar net zo goed kan vergroten tot kleine volieres van bijna 4m lang. Op die manier kan ik de jongen tot de rui apart houden. Na de rui zou ik ze dan opnieuw buiten laten.