Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ziek of niet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • ziek of niet?

    Hallo beste mensen,

    Puk mijn vogeltje, is een sijsje dat ik nu vijf weken heb.
    Toen ik haar net had bleek ze in de rui te zijn. Hoewel die inmiddels voorbij lijkt te zijn ken ik haar niet anders dan dat ze regelmatig rust. Naar mijn mening komt dat met name omdat ze nou eenmaal geen zenuwachtige vogel is. Ze is juist heel vertrouwelijk en niet snel bang. Toch zijn de momenten van levendigheid ook ruimschoots aanwezig.

    Laatste dagen zit ze veel dik. Terwijl ze goed eet en drinkt en lekker rondvliegt lijkt ze dat alles alleen maar in een bol verenkleed te kunnen doen.
    Hoewel het er schattig uitziet maak ik me toch zorgen.
    Kan iemand mij vertellen wat een vogeltje, dat niet lusteloos is maar wel dik zit zou kunnen mankeren?

    Groetjes,
    Ietje

    P.S. Mijn vogels zitten binnenshuis.

  • #2
    kijk eens naar zijn buik .kan je een rode kleur zien of zijn zijn darmen mischien dik?eet ze veel is ze mager?pas als je iets weet kan je ook wat doen mischien kuren of? laat het weten er zijn vele kwekers met meer verstand van zieke vogels als ik.dan krijg je goede raad

    Opmerking


    • #3
      Ziek of niet

      Oorspronkelijk geplaatst door goudhaantje
      kijk eens naar zijn buik .kan je een rode kleur zien of zijn zijn darmen mischien dik?eet ze veel is ze mager?pas als je iets weet kan je ook wat doen mischien kuren of? laat het weten er zijn vele kwekers met meer verstand van zieke vogels als ik.dan krijg je goede raad
      Dit zijn inderdaad een aantal goede punten om op te letten. Maar vergeet ook niet te kijken of een lever te zien is of dat de vogel inderdaad te mager is want een vogel die veel eet is meestal niet gezond. Ze zijn dan vaak erg mager en komen dan eigenlijk niet uitgegeten. Wat je kunt proberen zonder gevaar is een kuur tegen coccidiose. Dit kun je doen met bv Baycox of Esb3 30%. Baycox heeft het voordeel dat je het maar 1 dag hoeft te geven (2 ml per liter) en dan 1 week later weer 1 dag. Het nadeel is dat het puur en alleen tegen coccidiose werkt. Esb3 is een geneesmiddel dat tegen veel meer ziektes werk, maar je moet het dan wel ook langer geven. Je begint dan 5 dagen achter elkaar 1 gram per liter 1 dag gewoon water en dan weer 5 dagen 1 gram per liter.
      Groet Goudvink

      Opmerking


      • #4
        ziek sijsje

        Je gaf zelf zeer waarschijnlijk de reden van het dikziten al aan , toen je vertelde dat het sijsje nog in de rui was toen je hem kocht .
        Hij blijft door de verplaatsing in de ruitijd wel langer de
        rui ik zou mij maar niet teveel zorgen maken gewoon bij je anderen vogels in een zo groot mogelijke vlucht zetten dan komt het van zelf wel goed zul je zien , maar het kan wel een paar maanden duren voor hi weer normaal glad in zijn verepak zit hoor!

        Verder veel succes met je hobby

        Opmerking


        • #5
          Beste Termeer,

          Inmiddels zal dit sijsje inmiddels overleden zijn of in elk geval in het bejaardentekooi zitten. Volgens mij heeft het weinig zin om dergelijke topics nog na een jaar te heropenen. Maar dat is mijn bescheiden mening.

          Vr. groet,

          Wim

          Opmerking

          Working...
          X