Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Iemand een idee?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Iemand een idee?

    Op 30 juni kocht ik bij een kweker een kanarie. Nakweek van datzelfde jaar. Neen tijdje was me opgevallen dat hij nog al hevig aan zijn poten pikte. Na hier en daar geinformeerd te hebben werd rekening gehouden met de mogelijkheid van mijten. Ook werden ander stokken geplaatst. Pootjes werden ingesmeerd met epithol en wondzalf van bogena (beaphar). Tijdens het behandelen werd een zwart kruipend beestje ontdekt en kanarie werd beneveld met vermikill zoals aangegeven op de bijsluiter. Kort erna vertrokken we op vakantie en het "pootpikken" verdween bij mijn ouders volledig.
    Ook wou hij totaal niet in zijn badje, sinds een dikke maand wel.
    Eind augustus begon hij kleine pluimpjes te verliezen en doet dit op heden nog. Heb soms de indruk dat hij ze zelf plukt. Is nochtans heel dicht bevedert. Bijkomend hierbij is dat hij nog steeds niet fluit, kan playbacken als de beste. Staat dan heel hoog op de poten en , maar komt amper iets van klank uit. Als er dan iets van klank uitkomt. Gewoon pieten doet hij ook niet. Zanggeluiden van kanaries krijgt hij regelmatig te horen. Reageert hier op door heel hevig over en het weer te springen of fladderen.
    Kanariemix van versela laga, eivoer, knabbelstaaf, sepia, vers drinkwater, grit als bodembedekking zijn altijd aanwezig. Van vitobel ruihelp en zang werden reeds aangeboden. 's avonds op zelfde tijd afdekken met een doek behoort niet tot de mogelijkheden omdat beide onregelmatige uren werken. Hij heeft een kooi van 60b X 30d X 32h ter zijner beschikking.
    Nu heb ik in Nederland (in Belgie niet verkrijgbaar) Anti-luchtpijpmijt van bogena besteld. Zou volgende week arriveren.

    Wat kan ik nog doen om deze vogel er toe te brengen dat hij stopt met ruiven en eindelijk begint te fluiten?

  • #2
    Ja wat Ton zeg lijkt mij ook het beste hoor.

    Trouwens weet je zeker dat het een man is en geen pop.
    groetjes petra.

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door petra
      Ja wat Ton zeg lijkt mij ook het beste hoor.

      Trouwens weet je zeker dat het een man is en geen pop.
      groetjes petra.
      Nog ne keer gekeken en is toch een manneke volgens mij zelle. Anusstreek vol met pluimen en een klein uitstulpingske. Bij pop die ik ooit effe gehad heb was de dichtheid aan pluimen daar veel minder. Ook stond zij zo hoog niet op haar poten.

      Oh ja, heeft altijd een badje ter zijner beschikking waar ik twee keer per week badzout in doe.

      Opmerking


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Ton Koek
        Soms helpt het ook al als je de kooi op een andere, lichte plek zet (niet in de felle zon).
        Staat op de klaarst mogelijke plek hier, die bovendien kattenproof is.

        Opmerking


        • #5
          Kan het zijn dat een jonge vogel toch een volledige rui doormaakt? Verliest nu ook pennen.

          Staat trouwens op een verhoogd eiland, test met kaarsje gedaan, vlam blijft mooi recht.

          Opmerking


          • #6
            ook een jonge vogel maakt de rui helemaal mee meschien is de vogel nog te jong om te fluiten
            mvg roy (vogelfreak)
            kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

            Opmerking


            • #7
              Vogeltje zou ergens in mei geboren zijn.

              Opmerking


              • #8
                nog een idee

                Hallo ANDS

                Een jonge kanarie zingt al ls hij ongeveer 6 weken oud is. Het is dan n og een beetje "frazelen" maar het begin is er.
                Normaal ruidt de kanarie het eerste jaar geen vleugel en staartpennen.
                Een dan nog iets, Het bepalen van het geslacht door hem / haar op te blazen is in deze tijd, november / december vrijwel niet mogelijk. Zelfs een zeer ervaren liefhebber heeft daar nog grote moeite mee. Hij kijkt vaker naar houding en oogstand.

                mvg Harie.

                Opmerking

                Working...
                X