PDA

Bekijk Volledige Versie : prijzen vogels

rene
12-11-2007, 21:03
sorry ik zal wel weer een open deur in schoppen maar ik heb 5 jaar geen vogels gehad door ruimte gebrek. (mijn ouders hadden een tuin en me vader was ook vogel gek dus was de liefde snel geboren )
maar dan ga je samen wonen en later trouwen ik woon in amsterdam dus altijd een boven woning en had ik eindelijk een kamer over kwam er een kindje
dus weer geen vogels nu heb ik sinds kort weer een beneden woning dus weer
een voilere ik schrik me eigen kapot van de prijzen iedereen praat over we hebben jonge leden nodig om de sport levend te houden.
we vergrijzen gek he.
ik heb me voilere gevuld met b keus vogels wat bonte kanarie,s en zebra vinken duifjes etc op een tt hoef ik met deze beestjes (waar ik zelf super van geniet en me gezinnetje ook mamma zet zelfs met deze kouw de deur open om te genieten)
mischien is het een optie dat goede kwekers mensen zoals ons helpt om de sport levendig te houden bv geef een aspirant lid een koppel kado waar ze wat aan hebben is makkelijk te finacieren we betalen met zijn allen 1 euro meer inschrijfgeld op een tt per vogel en jullie leveren en begeleiden de nieuwe mensen (maak een contractje we komen 4 x per jaar langs jullie hebben de vogels in bruikleen niet goed verzorgen nemen we de vogels weer mee kunnen ze weer andere mensen helpen)
ik heb me voilere gevuld koste me 500 euro voor b keus denk je nu zelf dat we nieuwe mensen aantrekken (sorry is mijn mening maar dat zijn alleen mensen die besmet zijn met het vogel virus zoals ik)
ik kan er naast zitten en totaal een verkeerde mening hebben maar het is wel mijn mening (en kom niet met het verhaal er zijn kwekers die je wil helpen ik had er van de week een die ging mijn helpen ik dol gelukkig (closters)
vroeg aan mijn 25 euro per stuk ik wilde 3 koppels tel uit je kosten .
helaas ik werk voor een baas en heb een gezin dus helaas.
het is maar een droom van me, en ik kwam erop omdat me buur jongetje met zo,n zelfde tuin aan mijn vroeg buurman wat klinkt het gezellig ik heb aan me vader gevraagd of ik het ook mocht pa heb voilere gebouwd en zoon lief 12 jaar heb van mijn een koppel kanaries en 3 koppels zebra vinken gehad komt elke dag langs om te vertellen hoe het gaat>(had het niet mooier geweest als ik de jongen een koppel tt vogels had kunnen geven en mee naar de tt had kunnen nemen en dan had ik er ook geweest op de tt.
het is maar een idee.
groetjes rene

gebbinkjes
12-11-2007, 21:43
hallo Rene,

misschien ligt dat in het westen wat anders dan op het platte land maar als bij ons iemand met vogels begint en wordt lid van de plaatselijke vereniging dan wordt hij/zij meestal geholpen aan wat vogels voor een vriendenprijsje en bij mij hebben ze ook al wel eens een koppel voor niks gehad .Dat we vergrijzen klopt dus moeten we gek zijn met nieuwe leden en die, voor zover mogelijk, voorthelpen ,kijk willen ze gelijk met de duurdere soorten beginnen dan wordt het wat anders(papagaaiachtigen)maar komt iemand om tropen dan krijgen ze bij mij 2 koppels voor de prijs van 1 .Het is natuurlijk logisch dat aan het begin van een nieuw kweekseizoen weinig is weg te geven want iedere kweker heeft dan alles al gekoppeld.

m.vr.gr. Harry

Ben86
12-11-2007, 22:20
wat voor vogels wil je eigenlijk? iedereen klaagt over de prijzen maja zolang er mensen zijn die het ervoor wil geven zullen de prijzen echt niet zakken.

zijn er bij jou op de vereniging niet mensen die je kunnen matsen?

ik werd hier bij onze vereniging ook gematst toen ik wilde beginnen was toen 12 jaar oud. werd door de oude garde op weg geholpe en ging het jaar daarop met de bekers na huis en punten van 91 en een paar vogels van 90. bij onze vereniging gebeurd dit tenminste wel beetje een gewoonte en snap dus ook nooit dat dat bij andere verenigingen niet gebeurt.

mvg Ben

rene
12-11-2007, 23:02
het gaat mijn om mensen die niets meer weten van vogels en niet aangesloten zijn bij een vereniging gewoon de domme liefhebber die leuk weer een voiler begint en toch stiekum verder wil omdat de buurman het ook doet
jullie hebben ze waarschijnlijk allemaal.
ik ben bij toeval weer lid van een vereniniging ,
omdat ik op die bewuste zaterdag toevalig die b keus kanaries kocht en meteen een bordje zag vogel show volg pijl a
had ik dat bordje niet gezien had ik nu nog steeds geen lid geweest
zo is het in het leven je heb een kruiwagen nodig.
heb je die niet word het zeuren

wat voor vogels wil je eigenlijk? iedereen klaagt over de prijzen maja zolang er mensen zijn die het ervoor wil geven zullen de prijzen echt niet zakken.

zijn er bij jou op de vereniging niet mensen die je kunnen matsen?

ik werd hier bij onze vereniging ook gematst toen ik wilde beginnen was toen 12 jaar oud. werd door de oude garde op weg geholpe en ging het jaar daarop met de bekers na huis en punten van 91 en een paar vogels van 90. bij onze vereniging gebeurd dit tenminste wel beetje een gewoonte en snap dus ook nooit dat dat bij andere verenigingen niet gebeurt.

mvg Ben

RobK
12-11-2007, 23:27
René,

Alhoewel ik het onderwerp niet echt (alleen) op kanaries vind slaan wil ik er wel wat op zeggen.

Op de eerste plaats is alle waar naar z'n geld. Betere vogels (gemeten naar de tt-standaard) zullen meer kosten dan wat per ongeluk gekweekte bonte vogeltjes. Met dat gegeven zullen we moeten leren leven. Dat verenigingsleden onder elkaar wel eens wat lagere bedragen (of géén bedrag) rekenen komt ook voor. Over het algemeen rekenen kwekers elkaar lagere bedragen dan dat je eenzelfde (en vaak kwalitatief mindere) vogel in de dierenwinkel kan aanschaffen. Indicatie; een roodbont kanariepietje in een dierenwinkel voor € 28,=. Op VogelMarktPlaats worden zelden hogere bedragen dan € 25,= voor een kanarie gevraagd. Ik kan me voorstellen dat je volgend jaar graag met leuke vogels wilt kweken én tentoonstellen. Meestal bouw je zo'n hobby op in een paar jaar. Wat vogeltjes aanschaffen, lid worden van een club, kweken, tentoonstellen, selecteren en de overtallige vogels verkopen. Van die paar centen pleeg je een gerichte aankoop om je stam te verbeteren. Zo is het iedereen vergaan. Helaas niet alles in één jaar dus.

Een kruiwagen kan gemakkelijk zijn, uiteindelijk moet je wel zelf het hele jaar je vogeltjes verzorgen. Boekjes lezen, shows bezoeken
http://www.nbvv.nl/downloads/tt2007.pdf
en op de vereniging praten met de mensen die al langer vogels hebben.

Groet,

Rob.

Ben86
12-11-2007, 23:47
ja inderdaad je vogel hok komt echt wel vol hoor maak je maar niet druk.

ik weet niet hoe het bij jou zit allemaal maar ik vertel mijn ervaring. ik had de eerste jaren niet de kijk van wat is een goede vogel. dit heb ik geleerd want ik had ook vogels van 86 punten ik werd door mede vogelliefhebbers gevraagd laat je vogels eens zien. ik zag weinig verschil maar die andere wel samen keurbriefje bekijke enz. via de kring tentoonstelling aan adressen gekomen etc. ga ma door.

als je een paar vogels heb kun je ze beter bekijken en leer je ze kennen. je begint steeds meer verschillen te ontdekken. door de tijd heen kom je mede kwekers tegen van hetzelfde soort ga daar eens kijken bouw het langzaam op. de mindere vogels leer je eruit te halen en zo bouw je langzaam maar zeker een goede stam op.
zoals ik al zei bij een ander is het misschien anders maar zo heb ik het meegemaakt.
eerste jaar had ik 1 span al gauw had ik er 2.
2e jaar jongen gehouden 4 span
3e jaar 6 span vogels.
4e jaar veel jongen verkocht en 2 echte goede spannen gekocht bij top kweker. waar mijn vader nu nog steeds alweer gauw 7 jaar later nog steeds dezelfde vorm vogels heeft en trots op is.

mvg Ben

P.S. je kruiwagen moet je toch ook zelf aanduwen? laat je nieuwsgierigheid zijn gang gaan en dan kom je vanzelf enthousiaste mede vogelkwekers tegen die je wel willen helpen met het aanduwen van je kruitje

girlits
12-11-2007, 23:54
Als ik zo jou verhaal lees dat je voor €500,00 tweede keus/b vogels hebt gekocht vraag ik mij af waar.Als ik bij ons op de vereniging vraag om vogels na de eerste ttselectie krijg ik echt geen slechte vogels, en voor opkopersprijzen.Haal ik voor 500,00 aan vogels denk ik dat ik er zeker 60/70 heb.Als ik ttkwaliteit wil denk ik dat ik toch zeker wel 15 mooie koppels kan kopen.Je had eerst lid moeten worden en daarna op de vergaderingen moeten vragen denk ik dat je veel goedkoper uit was.Wat bonte kanarie,s betrefd deze kunnen ook<onder bepaalde voorwaarden> meedoen met de tentoonstelling .Wat hoge prijzen betrefd is het net wat de gek er voor geeft een beetje rondkijken en vragen kan veel schelen ga ook niet weg met de bedoeling om te kopen maar kijk eerst rond er zijn mensen genoeg die voor minder verkopen dan marktplaatsprijzen. groeten eddie

Antoni Hopmann
12-11-2007, 23:57
Hallo Rene!
Zelf ben ik destijds begonnen met kanaries 1 man en 2 poppen van goede kwaliteit met de bedoeling daaruit goede tt vogels te fokken.Uiteraard had ik er van alles over gelezen ,heb eens een vogelshow bezocht en bij een paar goede kanariefokkers wezen kijken. Zo begin je nou eenmaal een liefhebberij.
Je moet op de eerste plaats wel duidelijk weten wat je wilt.Voor € 500,-- kan je best een paar topvogels kopen lijkt me zo.
Ik krijg echter het idee,dat je bedoeling is in recordtijd de voliere met aankopen te vullen. Ja dan wordt het moeilijk om voor het genoemde bedrag je voliere met alleen maar topvogels te vullen.Vergeet niet,dat de fokkers zelf veel geld in hun hobby hebben geinvesteerd en dat je moeilijk van hun kan verwachten,dat ze topvogels gaan weggeven.
Het heeft nu weinig zin om te zeggen,dat je er m.i.beter aan had gedaan
gewoon een paar goede vogels aan te schaffen.

rene
13-11-2007, 18:45
sorry mannen ik begrijp het wel ik had inderdaad beter kunnen wachten maar ik kocht 15 kanarie,s in een keer.
en ik ben er ook van overtuigd dat ik op den duur ook die tt kanarie kan kopen
en die komen er ook zeker daar ben ik niet bang voor.
maar waar het mijn om gaat is de jeugd stimuleren om ook vogels te nemen,
hier kwam mijn oproep vandaan want wees nu eerlijk iemand met een kranten wijk kan geen vogels kopen van 50 euro een koppel.
en als zo,n persoon wel naar de tt gaat en krijgt maar bv 86 punten is dat een zware teleurstelling en stopt waarschijnlijk met zijn hobby.
terwijl als hij een vogel van zeg maar rond de 90 punten krijgt en de ondersteuning van een ervaren kweker zal hij zeker door blijven gaan.
maar zoals mijn verhaal al begon het is mijn mening.
ik wilde alleen die van jullie weten
allen hartelijk bedankt
ps de vergelijking dat een kanarie in de winkel 28 euro kost en bij ons minder vind ik krom de winkel heeft veel kosten pand ,personeel,
en moet ze ook kopen.(als er eentje overlijd moet hij er al weer twee verkopen)
deze kosten hebben wij niet en als wij op een gegeven moment een goede stam hebben hoeven wij ook niet meer te kopen.
en ik ben reuze trots en geniet met volle teugen van mijn vogeltjes heb net weer een uur in me voilere gezeten en ben weer helemaal tot rust gekomen na een dag werken
groetjes rene

Ben86
13-11-2007, 19:06
ik snap je wel rene.

- maar een jeugdlid moet perse minimaal 90 punten halen anders is het niet meer leuk.
- een jeugdlid moet perse goedkope vogels.
- ze worden heel vaak (lang niet altijd) door een van de ouders verzorgt.

een jeugdlid moet je ondersteunen dat is veel belangrijker. je moet het ze niet voorkauwen en ze dan met de beker, vol trots laten lopen zonder er iets voor te hebben gedaan. want als het dan een jaar minder gaat en ze niet minimaal 90 punten hebben gehaald lopen ze nog weg. een jeugdlid moet weten dat het allemaal niet vanzelf gaat. hierdoor krijgen ze een beetje respect voor de oudere kwekers die op hun beurt met veel liefde een jeugdlid best wil matsen.

mijn mening is je kan beginnende medevogelliefhebbers en jeugdliefhebbers helpen maar het moet allemaal bij ieder in het eigen hok gebeuren. willen ze dat niet dan moeten ze maar op visite bij een medekweker en gezellig komen kijken en erover praten maar verder niet.

mvg Ben

Ben86
13-11-2007, 19:11
even in jouw situatie gezegt rene.

verkoop niet alles na een keer kweken maar ga eens kijken hoeveel kwaliteit je zelf in je voliere heb is heel leerzaam en haal je misschien nog verrassende kwaliteiten uit je hok. ik heb bij sommige mensen (maar wel met veel geluk) op jouw manier vogel zien aanschaffen en hele mooie gezonde vogels zien kweken die toch een goede basis kunnen zijn voor het verder kwalitatief omhoog brengen voor een goede stam. maja daar komt beetje geluk bij en is ook een hele strenge selectie voor nodig.

mvg Ben veel succes er verder mee

rene
13-11-2007, 19:38
hoi ben bedankt voor je reactie ik kan me ook best vinden in jou standpunt
ik heb het ook moeten leren.
maar waar ik het niet mee eens ben is dat meestal bij een tt een jeugd lid
kampioen word die zijn vader ook hoog scoort met zijn vogels,
(ik begrijp het wel ik gun mijn zoontje hij is nu nog te jong maar als hij intresse
heeft ook mijn beste vogels)
dat bedoelde ik met de kruiwagen,
het gaat bij mijn er om zoals mijn buurjongen die inpricipe leek is aan een leuke start te helpen.
en ik heb in mijn toppic ook voorgesteld maak het inschrijf geld bv 5 euro per inzending duurder voor de tt (voor al zijn vogels)
en reserveer dit voor jonge en of oude nieuw komers die je een leuke start kan geven.
ps
ik heb nu bij mekaar (ook met pappa zijn hulp) 30 jaar vogels gehad
en geloof mijn er zit in mijn voilere geen een kanarie en of zebra vink die tussen de 88-90 punten behaald.
ik heb de nieuwe standaard er bij gepakt en heb zondag de hele dag nageken
er zit niet een tussen die op de tt kan komen.
op een koppel spitstaart amadina,s na die hebben 88 punten gehaald.
(maar die heb ik ook op de tt gekocht)

Ben86
13-11-2007, 20:13
ow nou ja dat is dan iets minder geluk hebben. sorry voor de misschien opgewekte positieve gedachte die nu een teleurstelling kan zijn.

ik ben het met je eens dat is jammer maja ik ben van mening dat zulke jeugdleden een goed voorbeeld zijn van hoe het niet hoord als je een beetje zelf respect heb zou je dit ook als ouder zijnde gewoon niet moeten doen. de enige die je voor de gek houd ben jezelf want de andere kwekers weten ook echt wel hoe het zit. ik vraag me zelfs af hoe je hieruit plezier kan beleven terwijl je zoveel moois mist van de hobby.

het is zoals je in het begin al zegt jammer dat je die vogels heb gekocht en toen pas bij een vereniging bent terecht gekomen maar dit zie je eigenlijk in 95% van alle startende vogelliefhebbers die verder willen. je doet er niks aan je leert alleen maar met vallen en opstaan. zolang iemand niet bij ons aanklopt kunnen wij ze ook niet verder helpen. dit zorgt wel vaak voor teleurstelling als men dan erachter komt dat de vogels lang niet aan de eisen voldoen. maar als vereniging zijnde is daar volgens mij niet veel aan doen.

mvg Ben

rene
13-11-2007, 20:42
alweer bedankt voor je reactie ben,
het is zeker geen teleurstelling voor mijn ik wist wat ik gekocht had.
ik heb wat blauwen (kanaries) gekocht met duidelijk een grijze waas en erg klein (dus helaas)
ik heb groenen met een te dunne streep.
ik heb roodwangen zebrabinken (met recht binken) zitten die niet eens in de buurt komen denk een kruising met split.
maar wat kunnen de vogeltjes eraan doen omdat ze niet aan onze tt eisen voldoen.
ik ben verkeerregelaar in amsterdam dus elke dag sta ik onder druk en stress,
ik word elke dag uitgescholden (wat een vak he)
maar als ik een uurtje na me werk in me voilere sta ben ik de stress kwijt
dus je kan het zien als mijn rustpuntje,
mijn b keusjes doen niet onder voor mijn als jou super kampioen die op de tt 92 punten haald.(niet hatelijk bedoeld)
tuurlijk zal ik het super vinden om ook mee te doen op de tt en goede resultaten haal.
ik hou me ook aanbevolen als jij me kan helpen aan leuke vogels
groetjes rene

Ben86
13-11-2007, 20:50
nou ik heb in het voorjaar mijn hobby opnieuw uit de kast gehaald met een paar span nieuwe vogels voor mij die ik ook opnieuw ga leren kennen en ik zie wel hoe het allemaal loopt. dus die top vogel heb ik niet.

ik denk niet dat ik je kan helpen en sowieso je hebt mijn hulp niet nodig je gaat de tentoonstellingen af nu en van die top vogels komen er ook wel een paar te koop. het is dat ik nu te druk ben maar anders zou dit een van de mooiste tijden in het jaar zijn.

je komt er wel grijze en blauwe kanarie's zijn er genoeg.

veel succes,
Ben

Antoni Hopmann
14-11-2007, 22:15
Rene,
Als ik zie wat kinderen (nog in de kinderwagen) voor speelgoed hebben als
computerspelletjes e.d.,dan zie ik niet dat je ze veel genoegen doet met gratis vogels. Als het niet duur is,is het gewoon niets waard.Ouders moeten de kinderen constant achter de broek zitten opdat ze de dieren verzorgen anders moeten ze het zelf doen.
Pas als ze er zelf voor moeten betalen zijn ze MISSCHIEN gemotiveerd.
Je kan kinderen nou eenmaal niet dwingen tot een hobby. Die keus moeten
ze zelf maken en dan ook de verantwoording nemen.

eitje
17-11-2007, 20:46
hoi rene

bij ons op de vereniging kan ik vaak ook goedkoper aan vogels komen
en dat geld eveneens bij de plaatselijke handelaar hier ik kan daar vaak ook voor informatie terecht het is zelfs wel eens zo dat ik gebeld wordt met vragen ik ben vaak buiten school/werk met mijn vogels bezig om ze te controleren op ziektes enz enz enz ik heb ook een hoop stuen van me ouders dat als het me even niet lukt ze bijspringen ik heb me broertjes ondertussen ook met het vogel virus aan getsoken en de eerste vogels voor hun zullen er eerdaags komen mijn ouders staan daar zeer positief tegen over dus ik denk niet dat dat we meteen de naar de prijzen moeten kijken maar hoe de ouders er tegen over staan vaak als ik die vraag stel krijg ik het zelfde antwoord dat stelletje rotzooi makers of dat doen ze maar als ze op zich zelf zitten zo worden andere natuurlijk niet gestimuleerd maar dat er mensen tussen zitten die het andere gunnen dat oontken ik ook niet ik ben zelf ook een juegdlid en krijg een hoop stuen en hulp van mijn mede kwekers maar het is dan bij ons wel zo als er dan iemand ziek is of op vakantie gaat dat men elkaar helpt
dat zelfde is gebeurd met het bouwen van mij voliere heb nu 10 kanaries zitten
waarvan 6 tt kwaliteit heb er zelf ook wel wat voor moeten doen
het is natuurlijk ook niet zo dat ze de jeugd alles naar toe moeten schuiven ik vind dat ze daar ook wel wat voor terug mogen doen
mvg eitje

Animal
09-12-2007, 16:18
Ik heb mijn vogels voor mijn plezier.
Aantal punten interesseert mij helemaal niet.
Heb vroeger grote gezelschap's voliere's gehad met echt vanalles er in ,en er werd ook gekweekt.
Ben pas weer opnieuw begonnen met een ruime binnenvoliere.
Al mijn vogels zijn voor mij topper's.

Henk3
09-12-2007, 18:02
En zo hoort het ook te zijn.

Marx
09-12-2007, 18:22
Ik denk dat als je geen japanse nachtegalen wil of major putters het allemaal wel heel erg meevalt. Een koppel goede kanaries kost vaak maar 20-40 euro. Ik heb ooit een kampioenskoppel Timbrado's gekocht voor 50 euro. Het jaar daarna had ik er 12 jongen uit in 3 rondes en dus heel even geduld en daarna ruilen is ook een hok vol voor je het weet. Ik ben dit jaar met putters begonnen. Soms vindt je al een koppel bloemputters voor 75 euro en als het je lukt het jaar erna wat te kweken heb je zo 10 vogels na je eerste jaar. Dan is het een kwestie van ruilen en verder kweken waarna je hok overvol raakt als je je best doet :D

L. Walraevens
10-12-2007, 02:58
In zekere zin begrijp ik René, voor de importstop gooiden ze (om maar één soort tropen te noemen) de blauwfazantjes achter je kont aan. Je betaalde toen 15 €/koppel, nu kosten deze 220 €/koppel en meer.
Het voordeel: er worden nu meer tropen gekweekt in plaats van "gehouden".
Natuurlijk is het sneu voor een vogelliefhebber die er een gezelschapsvolière op na houdt en een koppel blauwfazantjes wenst. De brave man wil zoveel mogelijk vogeltjes en zoveel mogelijk kleurtjes, wel die kan aardig in zijn buidel schieten.
Een koppel zeldzamere tropen (moerasastrilde, parelastrilde, dufresne astrilde, etc) kosten nu om en nabij 500 à 600 €/koppel. Ooit kocht je die voor 50 à 60 €/koppel.
Ook zijn er betaalbare tropen en andere vogels, laat ons nu stellen een koppeltje zebravinkjes, indien je deze bij een kweker haalt na zijn eerste selectie loop je met 100-150 zebras buiten voor je 500 €. Wil je op TT-niveau gaan kweken, dan heb je 10-12 koppels voor hetzelfde bedrag.
Maar TT-waardig of niet, laat ons genieten van onze gevederde vrienden.

Antoni Hopmann
10-12-2007, 18:15
In zekere zin begrijp ik René, voor de importstop gooiden ze (om maar één soort tropen te noemen) de blauwfazantjes achter je kont aan.

Misschien moeten we toch maar blij zijn,dat de vogels niet meer achter je kont aan worden gegooid.
Voor goede gezonde vogels behoort gewoon een redelijke prijs te worden
betaald en niet anders.
Wie er anders over denkt moet in alle ernst maar eens bij zich zelf te rade gaan. We hebben het toch niet over wegwerp speelgoed.

rene
10-12-2007, 19:30
ben ik helemaal met je eens antoni,
het is geen wegwerp artikel ,maar een stijging van meer als 1000%
vind ik wel heel erg overdreven.
en volgens mijn doen we daar zelf aan mee ik koop ze voor dat geld
en jullie verkopen ze voor dat geld.(het is jullie gegund zo is het niet)
maar nieuwe jeugd leden zullen we er zo niet bij krijgen.
en volgens mijn is dat hard nodig.
ik sprak zaterdag een kweker uit dieren (gelderland)
die man was 50 en was het jongste lid van de vereniging.
dat bedoelde ik met mijn topic willen we nieuw jong bloed in onze vogel wereld
zal er wat moeten gebeuren,en daar helpen deze prijzen van de vogels niet echt toe.
en het was maar een voorstel zomaar een hersen spinsel van mijn.
ps buurjongen is nu aan het sparen voor een mooi koppel die wel tt waardig zijn.
groetjes

Animal
11-12-2007, 00:41
Of er jonge leden komen heeft weinig met die hoge prijzen van bepaalde vogels te maken.
Een beginner begint meestal met zebravinken en japanse meeuwtjes ,grasparkieten of kanarie's,en dat spul is nog steeds zeer betaalbaar.Er zullen ook veel liefhebbers zijn die helemaal geen behoefte hebben om lid te worden van een vereniging.
De vogels die nu zo duur zijn zaten vroeger meestal in gezelschap's volliere's ,en de meeste liefhebbers hebben er waarschijnlijk nooit serieus mee geprobeerd te kweken . Het had voor velen ook geen nut ,want ze brachten ook nog eens bijna niks op en de kweek ging te moeilijk.(dit laatste is niet mijn mening ,hoor)

Hans de Vries
11-12-2007, 11:07
Wij zijn hobbykwekers en van een hobby moet je maximaal kunnen genieten.
Dat hangt natuurlijk wel af van een aantal factoren.
Wat vind ik mooi en wat kan ik betalen. Als je een bepaalde vogelsoort erg mooi vindt maar je hebt geen geld, dan houd het snel op. Heb je wel geld maar vind je de vogels niet mooi, dan is het ook snel met die vogels gedaan want voor je het weet is de lol eraf en verkoop je ze weer. Ik heb het geluk dat ik onder andere zebravinken erg mooi vind en ze zijn nog betaalbaar ook.
Sinds veel soorten niet meer verkrijgbaar zijn speelt bij veel kwekers van de 'eenvoudge soorten' de gedachte dat de prijzen van deze vogeltjes nu wel eens met sprongen omhoog zullen gaan..... Nou, vergeet het maar. Natuurlijk, kwaliteitsvogels kun je wel bij de kwekers kwijt maar zebravinken zijn productieve vogeltjes en op een gegeven moment moet je toch je hokken leegmaken. Dus...handelaar. Ik doe dat liever niet maar soms moet je wel. En als je dan 1 à 1½ euro per stuk krijgt, is dat wel zuur. Je vraagt je op een gegeven moment af of dit wel de bedoeling van vogelkweken is.....
Ik heb besloten minder vogels te gaan kweken en vooral, andere soorten.
Een behoorlijk deel van mijn zebra's,- en meeuwenbestand maakt plaats voor vogels die wat moeilijker te fokken zijn en vaak wat kleinere nesten voortbrengen.
Dus minder vogels, minder werk en meer plezier. En omdat je op jaarbasis nogal wat aan voer bespaart kan dit eventueel in andere soorten vogels geïnvesteerd worden.

termeer
11-12-2007, 19:00
nu heb ik toeh echt altijd gedacht dat elke hobby geld kost en dat een beroep er is om geld te verdienen!
maar de laatse jaren krijg ik steeds meer het gevoel dat er minder hobby kwekers zijn; en vele om wat bij te verdienen vogels kweken, dus dan is het geen hobby meer!
want als sommige een kampioens prijs winnen krijgen ze dollar tekens in hun ogen en vliegd de prijs omhoog van redelijk na uitzonderlijk hoog.
mensen hou onze mooie sport toch vrij van dergelijke praktijken, het is de dood voor onze hobby.

termeer

rene
11-12-2007, 19:10
hallo,
dat vind ik nu ook en als ik me jongen verkoop en er dan een zak zaad
aan over hou.
ben ik dik tevreden.
ik geniet elke dag van mijn trouwe vriendjes.
en ik denk niet dat mijn voorstel het probleem zal oplossen.
maar ik denk zelf wel dat het wel een zetje in de rug van de beginnende
kweker is.
groetjes
ps
ik ben het ook met jou eens ton een nest vogeltjes is van elk soort
een heerlijk gezicht.
maar waar ik het nog het meeste van kan genieten is jongen chinese dwergkwartels.
zo klein en dan al zo zelfstandig.

Bullfinch
12-12-2007, 10:24
'k Vraag me echt af of er kwekers zijn die (veel) geld verdienen met de kweek. Duurdere soorten zijn duur omdat ze zeldzaam en moeilijk te kweken zijn. Iedereen legt bij de aanschaf van zulke vogels die hoge prijs neer en heeft misschien een paar jongen die goed verkocht kunnen worden. Zelf houdt de desbetreffende kweker 1 of 2 vogels als reserve; dus houdt hij er weinig of niets aan over (aanschaf eigen koppel en voer). Verder is er altijd een risico van het overlijden van een oudervogel.
VB. Zelf vorig jaar 3 koppels goudvinken aangeschaft: 360 euro (Volgens mijn vrouw ben ik gek;Koop toch gewoon zebravinken, joh!). Dit jaar 10 jongen: voor 550 euro verkocht. Eén van mijn poppen heeft de inspanningen niet overleefd en 1 koppel voldeed niet > is naar een liefhebber in de buitenvoliere gegaan. Na aftrek van aankoop- en voederkosten (nieuwe pop, ander koppel, dure insecten etc): geld tekort!
Interesseert me ook niet, ik heb verschrikkelijk van de kweek genoten! Ik vind het dan wel onredelijk dat mensen zeggen: 'Wat verkoop jij je goudvinken verschrikkelijk duur zeg!' Dan moeten mensen idd. maar japanse meeuwen o.i.d. gaan kweken (dit bedoel ik niet vervelend; zijn leuke vogels!).
Op het moment dat goudvinken steeds makkelijker te kweken zijn, gaat de prijs vanzelf naar beneden (gebeurt nu al!).
Conclusie: terecht dat sommige soorten, duurder zijn (omdat ze zeldzaam en moeilijk te kweken zijn).

Marx
12-12-2007, 11:21
Ik ben gestopt met zebravinken en kanaries omdat ik die niet kwijt raak. Ik raak ze wel kwijt als ik ze de handel ingooi maar dat wil ik niet ;)
Alles wat hier vandaan komt gaat alleen weg als het in een goede voliere komt dus dan wordt het moeilijk met de standaard doorsnee vogels. Ze gaan dan gratis weg. Het restje blijft dus hier en dat zijn 2 Timbrado-mannen, 2 Harzerrollers en 5 zebravinken.
Vanaf komend jaar ga ik verder met putters natuurbroed. Ik zal ze verkopen voor 100 euro het onverwant koppel en de agaten en witkelen duurder.

Komen ze in ieder geval goed terecht want vogels van 100 euro gaan niet op de vensterbank bij oma. Ik ben het dus wel eens met de wat hogere prijzen aangezien ik denk dat er dan wat beter met de vogels omgegaan wordt. Toen Japanse nachtegalen nog 30 gulden waren zat 90% in een kanariekooi te kwijnen. Dat doet gemiddeld Nederland niet meer met vogels van 150-200 euro gelukkig! Blauwfazantjes waren vroeger helemaal triest toen ze niks waard waren. Die gingen in tweetallen in de meest kleine kooitjes tussen de Kaapse violen op de verwarming :(

Hans de Vries
12-12-2007, 11:28
.....Dat is vreemd, je zegt hobbykweker, maar kennelijk vind je het geld zo belangrijk dat je nu andere vogels gaat houden...

Misschien heb me me wat verkeerd uitgedrukt. Ik heb in de 40 jaar dat ik vogels kweek ook meer vogels weggegeven dan verkocht.... dus zo belangrijk is dat geld niet. Starters klopten nooit tevergeeft bij me aan en nu nog niet.
Maar het is gewoon lullig als je met de goedkopere soorten bij de handel komt en je krijgt de opmerking: zebravinken, meeuwen? Nou, ik kan ze eigenlijk niet hebben maar zet ze daar maar neer........
En de nadruk van mijn besluit om andere soorten te gaan kweken ligt niet op geldelijk gewin maar op meer plezier beleven aan je hobby. Aan een koppel Citroenparkieten heb ik evenveel plezier dan aan tig koppels zebravinken, hoe mooi ik de zebra's ook vind. Maar van dat ene koppeltje parkieten heb je veel minder werk dan van die zebravinken. En ik wil niet meer met de nodige kistjes vogels de boer op...

Bullfinch
12-12-2007, 11:42
maar er zijn er zeker die er geld aan verdienen,al dan niet op geoorloofde manier.
bv 250 putters kweken in een broedseizoen allemaal natuurbroed uiteraard ,en die stetter kanaries die er zitten,tja die zitten er voor de lol.
en wil men de gevraagde prijs niet betalen? ook prima dan gaan ze toch naar het buitenland,krijgen ze soms er nog meer voor.
(voorbeeldje maar is toepasbaar op diverse soortjes).

Beste Winterkoning,

'k Ben bang dat je gelijk hebt; de vraag is of we dit nog kwekers mogen noemen. Zelf heb ik het nog niet meegemaakt en zal ik er ook nooit vogels kopen. Vaak zie je bij putterkwekers wel 1 koppel kanaries zitten voor noodgevallen maar daar heb ik geen problemen mee.
Eigenlijk zou er een soort databank (zwarte lijst) aangelegd moeten worden van 'foute kweker'. Maar goed daar zitten veel (ook juridische) 'jamaars' aan.

vg. Wim

Henk3
12-12-2007, 14:00
Goed hoor. Maar een beginner kan best wat goedkoper beginnen en wat kweken en weer wat duurder kopen, weer wat kweken, weer wat duurder kopen. Enz. Lijkt mij niet het probleem. Het hoeft niet gelijk een ferrari te zijn toch? Die krijg ik ook niet van de dealer gratis mee. (kan ik ook niet zelf betalen.) Dus blijf ik in mijn oudje rijden tot er (heel) misschien dat scheepje met geld langs komt varen, en dan moet ie ook nog aankomen. Zal wel niet.
Ach wat geeft het, goedkope vogeltjes zijn ook leuk. :yes:

Serinus
12-12-2007, 14:14
Hallo,

Tsja, ik vind het allemaal &#243;&#243;k wat kort door de bocht.
Ik kweek al j&#225;ren met Mozambiquesijzen en Edelzangers, &#243;&#243;k toen de prijzen nog "geen drol voorstelden".
ik verkocht m'n vogels dan ook voor de gewone handelsprijzen aan liefhebbers.
Eigenkweek koppeltje onverwante Edelzangers voor 17,50 euro.....
Kreeg ik nog vaak te horen dat ze dat popje niet hoefden want daar had je niks aan.....

Nu ik nog steeds de handelsprijs vraag voor m'n Eigenkweek koppeltje onverwante Edelzangers, vinden mensen het veel geld voor zo'n vogeltje.
Daarom worden deze vogels nu (gelukkig) door liefhebbers gekocht!

Ik denk ook dat de edelzangers en mozambiquesijzen van tegenwoordig met meer zorg worden behandeld dan vroeger.
"Zijn ze winterhard?" dat vragen tegenwoordig niet veel mensen meer, omdat ze wel twee keer nadenken om hun (dure) vogels in een onbeschermde buitenvlucht te "gooien".

Dit moest me &#233;ven van het hart......:p

Groeten, Serinus.

Bullfinch
12-12-2007, 16:47
Beste winterkoning,

Bedankt voor de reactie. 't Is een heel verhaal.

* Ik gaf zelf al aan dat er veel 'jamaars' aan een zwarte lijst kleven; is in de praktijk niet werkbaar.
* Foute kweker vind ik idd. iemand van wie ik vogels krijg, die niet zijn wat ze zouden moeten zijn: opzettelijk! (dan gaat het me om gezondheid en eigenschappen).
* Het woord 'kweker' heeft tegenwoordig een wat bredere betekenis. Als 50% van de Nederlanders dezelfde fout maakt, is het weer goed. :D
Vandaar dat alle boeken praten over kanariekweek etc. Volgens Van Dale is kweken: het bevorderen, laten groeien van gewassen, dieren etc.

Vr. gr.

Wim

rene
12-12-2007, 17:21
mannen,mannen ,en eventueel vrouwen.
ik heb in mijn voorstel het ook nooit over duurdere soorten gehad.
(is ook onmogenlijk voor een beginnende kweker want dat moet je overlaten aan specialisten die al een tijdje bezig zijn)
ik praat over zebravinken kanarie,s etc makkelijk te kweken vogels.
en ik bedoelde er mee dat mensen een vogeltje krijgen die tt waardig is.
(en het hoeft echt geen 91 punten vogel te wezen)
en de ondersteuning van een ervaren kweker.
en niet een vogeltje aanschaffen die met veel geluk geboren is in een kooi.
en of gezelsschap voilere.
en winterkoning in mijn ogen ben je geen handelaar omdat je jou vogels nooit
zou aanbieden in een advertentie op bv marktplaats.
en een kweker die 100 putters kweekt met kanarie,s is in mijn ogen een handelaar.
en serenius ik begrijp jou ook wel het is de vraag en aanbod.
waar veel vraag is en weinig aanbod gaat de prijs omhoog.
maar zo extreem het begint bijna op een elite sport te lijken.
volgens mijn is dat niet de bedoeling.
maar gelukkig is dat weer mijn mening en die mag iedereen in twijvel trekken.
groetjes

Bullfinch
12-12-2007, 17:42
Beste Rene,

Volgens mij hoef je voor een goed koppel kanaries, grasparkieten e.d. niet duurder te betalen dan 40 euro. Dan heb ik het over vogels van een goede kweker die misschien zelf geen 92 punten halen maar wel uit een goed lijn komen.
Zelf heb ik tot 1 jaar geleden altijd kanaries voor deze prijs gehaald bij goede kwekers; wel altijd via de vereniging. (Bij de handelaar moet je mazzel hebben). Mensen bij een vereniging willen je graag helpen.
Wat ik zelf nooit begrijp is dat mensen honderden of duizenden euro's neerleggen voor grasparkieten of kanaries omdat ze van een bepaalde kweker (bijv. Mannes) zijn. Koop dan de categorie eronder voor een normale prijs. Als je de standaardeisen goed kent, kun je na enkele jaren een goede lijn hebben met vogels die 91 punten scoren.

Serinus
12-12-2007, 19:05
Hallo,

Rene;
en een kweker die 100 putters kweekt met kanarie,s is in mijn ogen een handelaar dat kun jij dan wel denken, maar dat is zo iemand dus niet!
Dit is een vogel fokker als ik Winterkoning goed begrepen heb.
Hij FOKT vogels, die hij verkoopt, klaar.
Aan de koper de keuze of hij vogels wil kopen die op deze manier zijn grootgebracht.
Als hij/zij dat niet wil moet hij/zij daar geen vogels kopen.
Dan kán het nog zijn dat de verkopende partij willens en wetens de zaak besodemieterd, maar dat heb je áltijd gehad,.... overál.....

Ga maar eens kijken bij de Aviculturisten in binnen en buitenland.
Iedereen "doet zijn ding" op z'n eigen manier.
Wat voor de één onacceptabel is, is voor de ánder de normaalste zaak van de wereld.

Ieder zijn ding.

Groeten, Serinus.

Animal
12-12-2007, 23:47
Of je het nu fokker of handelaar noemt maakt niks uit.
Er wordt door zo iemand alleen maar gekweekt om er geld aan te verdienen.
Ik vind het in iedergeval geen echte vogelliefhebber of hobbyist meer.

Marx
13-12-2007, 01:23
100 putters, wat is dat nou helemaal voor een kweker van bijvoorbeeld mutanten? Stelt minder voor dan het lijkt hoor. Een goed koppel geeft wel 12 jongen per jaar.
Waarom is het kweken met 8 koppels rijstvogels een normaal iets in broedkooien en wat vluchten maar met putters is dat dan broodfok?:confused:
Je kan met 8 koppels best wel 100 putters kweken en ik vind 8 koppels nog weinig. Her en der zitten 10 vluchten aan elkaar en dan nog een ruimte met broedkooien vol blauwe kanaries of andere vogels. Als je daarin Major-mutanten voor de TT kweekt heb je er makkelijk 100+ en kan je een hoop mensen blij maken met mooie vogels.

Prima toch? En dan verdien je daar een centje aan? Ook prima toch? Die vogels komen uit betere omstandigheden dan de 4 putters uit 3 rondes die de gezelschapsvoliere overleefd hebben van een zgn hobbyist die zich dan wel liefhebber zou mogen noemen ;)

Ik ga komend jaar met 2 of 3 koppels putters kweken. 2 koppels zullen mutanten geven waar de richtprijs nu ongeveer 275 euro het koppel is. Als ik die jongen onverwant maak en per koppel verkoop verdien ik met wat geluk wel 1000 euro aan de jongen van de 2 koppels die ik heb. Dan verkoop ik de wildkleuren voor 100 euro het koppel en de splitten voor 150 het koppel. Alles onverwant.

Dat gaat me waarschijnlijk nog niet lukken aangezien ik nog geen ervaring met putters heb. Lukt het me wel dan zijn de vogels nog steeds met liefde verzorgd, gekweekt en gehouden. Ik geniet elke dag van hun ouders en ik bepaal de prijzen niet. ik doe het ook niet voor het geld maar als dat wel komt dan koop ik daar mooi materiaal mee voor een nieuw hok voor mijn vliegduiven. Ik kweek ook met Oosterse rollers vliegtype en die kosten slechts 5 euro. Mijn Timbrado's en Harzers geef ik gratis weg. Dat ga ik echter met de putters niet doen als het kweken lukt ooit.

Henk3
13-12-2007, 08:40
Daar zullen sommigen het dus nooit over eens worden. Mooi zo laten.
Ik heb altijd geleerd: Voor niets gaat de zon op. (Nog wel) Er komt vast ook nog een tijd dat we daar ook nog een urenkaart voor moeten kopen, met zonnecel natuurlijk want dan kan er meteen geregistreerd worden hoeveel uur je opgemaakt hebt.
Ieder pakt het op zijn of haar manier aan. Zolang het niet de spuigaten uitloopt heb ik er geen problemen mee. De grote kwekers sukkelen meestal niet maar wat aan en hebben vaak echt wel kennis van zaken. Anders zouden ze zo groot ook helemaal niet geworden zijn. Zouden die grote kwekers er niet zijn, dan kon het nog wel eens zo zijn dat de vogels nog schaarser worden en daarmee nog veel meer in prijs de pan uit rijzen. Alles heeft zijn voor en zijn nadeel. Geen punt. :shy:

Bullfinch
13-12-2007, 11:49
Als iemand uit 8 koppels putters 100 jongen weet te kweken zonder de eieren onder kanaries te leggen en door kanaries te laten groot brengen heb ik daar geen problemen mee. Onder de kanaries grootgebrachte jongen zijn vaak toch wat 'verknipt'.
12 jongen van een koppel is trouwen svrijwel onhaalbaar. Misschien dat 1 koppel dit presteert. Met gemiddeld 6 jongen van een koppel mag je al in je handen knijpen. Er zijn altijd koppels die niets doen.

Maar goed, iedereen mag doen en denken wat hij wil.

Henk3
13-12-2007, 17:35
Winterkoning, ik vindt eerlijk duurt het langst en dat kan ook met gewoon normale prijzen. Kwaliteit mag ook betaald worden. Afdankertjes kan je overal wel mee krijgen.
Er zijn verschillende definities mogelijk dus voor een grote kweker. Mijn definitie die ik voor ogen had is: Gewoon een kweker die veel vogels kweekt en met hart en ziel verzorgd. Een echte liefhebber dus. Kweken alleen voor geld, nee geen aardigheid aan. Maar het kan zijn dat er wel mensen zijn die daar alleen voor gaan. Ik laat ze wel gaan.
Als je niet van de vogels geniet, wat moet je er dan mee.

L. Walraevens
14-12-2007, 01:42
Ik volgde dit topic met (een zeer groot) genoegen (soms met argusogen), alleen stel ik me een paar vragen als tropenkweker (in het Vlaams: exotenkweker). Sorry, ik ben nu eenmaal Belg, ik kan er zelfs niks aan veranderen . Ik heb zin om even de advocaat van de duivel te spelen.

Een veronderstelling: je komt als kweker in het bezit van 2 onverwante kweekkoppels "zeldzame" tropen. Ze doen het beiden goed en hebben bevruchte eitjes, wat ga je doen? Ga je voor pleegouders of laat je hen ze natuurbroed proberen? Ikzelf opteer voor pleegouders (in het belang van het voortbestaan de de soort), het zijn tenslotte "zeldzame" tropen. Waarom opteer ik voor pleegouders? Niet omdat ik eurotekens in de bevruchte eitjes zie, maar om de zeldzame troop in stand te houden. Met andere woorden, hoe meer jongen ik heb, hoe meer ik kan gaan ruilen met bezitters van dezelfde "zeldzame" troop die NOG één mannetje of één popje hebben. (Ik zei niks over verkopen, ik had het over ruilen!). Nu hoor ik de tegenstanders al afkomen: als ie zo zeldzaam is, hoe kan het dan dat andere kwekers er nog een man of pop van hebben? Muggeziften is des mensch...

Nog een andere mogelijkheid, het jaar daarop (na het eerste jaar pleegouderbroed) en met de eigengekweekte pleegouderjongen is (don't shoot me) inteelt. Iedereen kent het: stamvader x dochter en stammoeder x zoon. Jaja, in de prachtvinkenwereld hoort hét niet; bij kanaries, Japanse meeuwen, zebravinken, etc...daar mag het wel, maar bij tropen...NEE !! Waarom niet? Verzint er me iemand een onweerlegbaar antwoord op?
Is het niet beter om inteelt toe te passen, dan een vogelsoort verloren te laten gaan? Inteelt, gekoppeld aan selectie, opent deuren die bij vele kwekers gesloten blijven. Door binnen je inteeltvogels de grootste, meest vitale over te houden selecteer je net dié vogels waar inteelt zich het minst heeft doorgezet, deze zijn dus meer heterozygoot t.o.v. de genen van de eigen opgebouwde stam (= bij inteelt gekoppeld aan een positieve selectie komen de negatieve eigenschappen er even snel uit dan de positieve, alleen kan je de negatieve er dan ook sneller uit selecteren).

Door gerichte inteelt kan men op vrij korte termijn een geno- en fenotype vastleggen. Door het zogenaamde 'verdringingskruisen' selecteert men naar wat men wil of naar bv. standaardeisen. Weten wat je doet + kwekersgevoel is de sleutel naar succes bij inteelt, inteelt gekoppeld aan selectie! De allelenvariatiebreedte is immers zo immens, speel er dus mee!

Onoordeelkundigheid en gebruik van minderwaardige vogels en dan intelen leidt regelrecht naar je ondergang...en snel. Die vervloekte inteelt toch, want tuurlijk is het niet jouw fout!

Men kan niet méér uit een stel halen dan wat beide ouders genetisch bij zich hebben! Door de enorme variatiebreedte die door elke generatie wordt doorgegeven, kan het perfekt zo zijn dat zusjes uit hetzelfde nest, zelfde ronde, genetisch verder van elkaar afstaan dan bv een zusje en haar nichtje of neefje.

Sterker nog, die zusjes kunnen (extreem gesteld) zelfs niet genetisch met elkaar verwant zijn!!! Mochten ma en pa aan hun jongen hetzelfde doorgeven, zijn alle jongen van elk nest identiek aan elkaar, toch? Niet dus, dat zien we allemaal! En hier heb je je variatiebreedte (heterozygoot) waar je gebruik van kan maken.

Vitaliteit in je stam kan je behouden door heterozygote vogels aan te houden die toch sterk ingeteeld zijn. Je lijn zit dood als je volledig homozygote vogels hebt. En dat, dat ligt helemaal aan jezelf als kweker :eek:.

Neem bv coloria papegaaiamadines: al die er nu rondvliegen zijn afkomstig van één (1) import in de jaren '80. Allen afkomstig van een 20-tal (twintig) stuks die het toen overleefd hebben. We weten allen dat er nog nooit zoveel coloria’s worden gekweekt als nu! En ik luister altijd met veel aandacht als kwekers ervan, me dan vertellen dat ze bij die en die colorias zijn gaan bijhalen, want vers bloed hé :rolleyes:.

Een leeggekweekte stam is dus gewoon een gevalletje van eigen schuld, dikke bult. Absoluut waar! Want je hanteerde verkeerde normen en waarden toen je selecteerde!

Ik verwacht (alweer) een resem tegenkantingen.

L. Walraevens
14-12-2007, 02:02
@ Ton: wat doe JIJ met je niet-ingeteelde vogels die niet groot en mooi genoeg zijn? Jij kweekt(e) ze en ik kweek(te) ze, mijn vraag aan jou: wat doe JIJ ermee?

L. Walraevens
14-12-2007, 18:42
Wat ik bedoelde met mijn vraag: je kweekt met lijnenteelt (ander woord voor inteelt) ook zwakke vogels, vogels die de soort ernstig verzwakken als ze verder "gebruikt" zouden worden.
Volgens mij zou je die uit de circulatie moeten halen, doden dus. Speciaal als je ten doel hebt een soort te behouden voor de avicultuur zou het onverantwoord zijn die te laten leven.

@Ton: lijnenteelt is inderdaad een verkapte vorm van inteelt. Bij lijnenteelt duurt het wat langer dan directe inteelt (bv broer x zus) voor hetzelfde resultaat. Zoals ik al schreef: bij inteelt komen de positieve en negatieve eigenschappen direct naar boven. De negatieve selecteer je uit en met de positieve ga je verder kweken.

@Winterkoning: ik ga het kort houden en niet op elke vraag -door jou gesteld- antwoorden. Wanneer neemt geldgewin de bovenhand boven het instandhouden van een bepaalde vogelsoort? Ik ben van mening, als men zich een vogelliefhebber noemt, de soort boven het geld staat.
Moeten we proberen bepaalde soorten te redden? Ikzelf ben daar wel een grote voorstander van, anderen hebben andere meningen? Ieder zijn waarheid zeker?
Ik zie een beginner nog niet met CITES-vogels aan de slag gaan, deze zijn toch meer voor de ervaren kwekers. Men kan op alles vragen gaan verzinnen en in twijfel trekken, we kunnen discussiëren tot we een ons wegen. Hebben we dan een sluitend antwoord op alle vragen? Nee!!

Ooit zei mijn opa: een gek kan meer vragen stellen dan een normaal denkend mens kan beantwoorden.

wilfred coljee
14-12-2007, 20:56
Hallo rene

ook ik vindt dat we met zijn alle wel eens een beetje op de prijzen kunnen letten maar vindt je ze te duur laat ze dan zitten.

ik heb zelf 2 dochters die nu lid zijn geworden van de vogel vereniging ons genoegen te zwijndrecht. wij waren lid in papendrecht maar de club wordt opgeheven.

ons genoegen stelde ons in de gelegenheid om mee te doen met de door hun gekweekte vogeltjes, voor mijn kinderen was het belangrijker om mee te doen dan hoe hoog scorren de voggeltjes.
mijn kinderen beleven veel plezier aan de vogels maar vinden het belangrijker dat er jonge vogels geboren worden want dan kunnen ze volgent jaar weer mee doen.met de tt .

ik vindt het belangrijker wat wij voor de jeugd organiseren om hun te betrekken binnen de hobby, de verenigings avonden zijn niet geschik voor kinderen want het wordt al gauw te laat.
laten we daar is over nadenken. jeugd krijgen is 1 maar jeugd behouden is iets anders. nou is het ook zo dat het makkelijker is om iets voor 5 of 10 jeugd leden te doen dan voor 1 of 2. wandt er zijn al gauw kosten aan verbonden.

ook leeftijden zijn soms een probleem als het leeftijds verschil te groot is heb je ook problemen. leeftijd van mijn kinderen zijn 10, 7 jaar alle twee licht verstandelijk beperkt.

heb je tips
laat het hier horen wandt dan kan ik ook op de vereniging voor de belangen van mijn kinderen op komen.

maar 1 ding weet ik zeker dat je als ouder niet moet denken een ander regelt het wel je zult zelf mee moeten denken en organiseren.

groeten
wilfred coljee