Mededeling

Collapse
No announcement yet.

aangevreten vogel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • aangevreten vogel

    Keek net in de ren in de schuur lag er op de bodem een grasparkiet half aangevreten, nou heb ik last gehad van muizen heb die aangepakt
    en de voliere dichtgemaakt
    mijn zijn het muizen geweest en pakken ze ook levende vogels?
    er lopen ook kwartels op de bodem daar gebeurt niks mee
    komt het voor dat de andere parkieten zoiets doen?

    groetjes pascal
    groeten uit apeldoorn

  • #2
    Hallo Pascal,

    Ja dat doen parkieten zeker. Als een parkiet om wat voor reden dan ook is gestorven dan komt het regelmatig voor dat de andere parkieten ze aanvreten.
    Ook kan het voorkomen dat ze in een vechtpartij een vogel volledig afmaken en aanvreten.
    Een minder leuke kant van toch wel hele leuke vogels
    Over het algemeen echter is een grasparkiet absoluut geen agressieve vogel.

    Groet,

    Herman

    Opmerking


    • #3
      aangevreten

      ok dan weer wat geleerd herman
      nog een vraagje : als een pop te jong en ze legt wel eiereen maar zit niet goed op de eieren hoe komt dit? gaat dit over? zal ik de eiren maar verleggen?

      groeten poascal
      groeten uit apeldoorn

      Opmerking


      • #4
        Zit niet goed op de eieren?

        War bedoel je met "zit niet goed op de eieren"?

        Opmerking


        • #5
          broedn

          ik bedoel dat ze wel in broedstand ligt zegmaar
          maar de eieren liggen er gewoon naast dus niet onder de pop.
          is dit omdat ze te jong is? of nog niet optimaal in conditie?
          ook is de pop erg veel van het nest af ik heb de eitjes inmiddels wel verlegd
          maar 1 eitje laten liggen zou het helpen als ik er in een later stadium een jong inleg? Of is dit een stoornis die nooit overgaat?
          groeten uit apeldoorn

          Opmerking


          • #6
            Hallo Pascal,

            Ik vraag me af of er wel echt iets mis is met het broeden van de pop.
            Het kan ook zo zijn dat de pop opzij gaat omdat ze schrikt als jij het nestblok opent. Dit kun je controleren door te voelen of de eieren warm of koud zijn.
            Als ik in de broedblokken kijk schuiven sommige poppen ook naar het uiterste hoekje van het nestblok terwijl andere poppen rotsvast blijven liggen.
            Het feit dat ze vaak van het nest is is natuurlijk niet goed maar een korte periode kan eigenlijk geen kwaad.

            Ik kan dus eigenlijk niet beoordelen of het goed is dat je de eieren hebt overgelegd. Dit soort beslissingen moet je ook vaak op je gevoel nemen.
            De ene keer neem je een risico en de andere keer niet.

            Groet,

            Herman

            Opmerking


            • #7
              breoden

              Hoi herman ,

              heb net snel ff iemand gebeld en hij vertelde mij dat ik het niet goed
              had gedaan hij vertelde dat sommige poppen pas op de eieren gaan
              bij 4 eitjes en de eitjes zijn ook steeds koud!!
              dus kan ze nu natuurlijk ook niet terugleggen
              maar jah van je fouten moet je leren niet waar
              maar gaat het bij jouw ook zo slecht? ik hoor het overal

              groeten pascal
              groeten uit apeldoorn

              Opmerking


              • #8
                Hallo Pascal,

                Het gaat bij mij absoluut niet slecht maar wel slechter als de afgelopen twee jaar.
                Ik heb inmiddels 22 jongen op stok + 23 jongen in het blok en een aantal bevruchte eieren. Dat lijkt heel goed maar ik kweek met 24 kooien en had in theorie dus al een kleine 100 jongen kunnen hebben. Ik heb de laatste tijd heel veel onbevruchte eieren weggegooid.
                Ik heb hiervoor geen oorzaak tot nu toe. Je zou dit natuurlijk in de voeding kunnen zoeken maar ik voer al een aantal jaren hetzelfde en de afgelopen jaren heb ik echt heel goed gekweekt met vrijwel allemaal bevruchte eieren.
                Ik klaag echter absoluut niet want een kleine 50 jongen op dit moment is natuurlijk al heel mooi.

                Groet,

                Herman

                Opmerking


                • #9
                  hoi herman,

                  ik ben pas begonnen met 6 koppels uit de hele eerste ronde 1jong
                  nog een spreidpoot ook.
                  ander koppel 5onbevrucht 1bevrucht afgestorven in ei ander koppel
                  geheel onbevrucht en nog twee koppels die nog aan het leggen zijn
                  van een koppel had ik goede hoop zie ze vanuit de keuken elke dag paren maar toch de eerste drie eieren onbevrucht??
                  maar gewoon volhouden he hoop dat de tweede ronde beter gaat
                  groeten uit apeldoorn

                  Opmerking


                  • #10
                    Dat is inderdaad niet best. Voor wat betreft wel paringen zien en toch onbevruchte eieren: Ik haal altijd wel de bevedering rondom de cloaca voorzichtig weg met een schaartje zodat de bevruchting optimaal kan plaatsvinden. Vooral bij vogels met een buff bevedering wil dit nog wel eens schelen.
                    Ik hoop voor je dat je resultaten de volgende ronde beter zijn

                    Groet,

                    Herman

                    Opmerking

                    Working...
                    X