Mededeling

Collapse
No announcement yet.

dikke leverziekte (atoxoplasmose)??? heb dringend hulp nodig..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • dikke leverziekte (atoxoplasmose)??? heb dringend hulp nodig..

    Ik ben afgelopen weekend naar de vogelarts geweest, al mijn vogels hebben een lichte vorm van atoxoplasmose en een de goudnektangara heeft buikwaterzucht of acites, het zelfde waaraan een man zilveroornachtegaal is gestorven, een aantal maanden geleden ... . Ze vertelde mij dat ik dus 24 dagen tot 2 maand elke dag esb3 moet geven om de bacterie (atoxoplasma) te "onderdrukken": ze dringt door tot in de witte bloedcellen en leid daar haar eigen leventje, kan dus ongemerkt gaan delen.., met alle gevolgen van dien

  • #2
    Ik vraag mij af waaraan ik begin, waar ben ik dan mee bezig, een vogel zijn levensduur verlengen... door hem op antibiotica te zetten, ik vind dit gewoon niet meer plezierig vogels houden.
    Waarom ben je dan in eerste instantie naar de vogelarts gegaan? Juist voor de gezondheid van jouw vogels.
    Je kunt de wet van de natuur toepassen, de sterkste overwint en wordt immuun voor de ziekte en de rest verdwijnt in de kliko of je volgt de vogelarts en haar voorgeschreven receptuur.
    Met de keus van jouw vogels en het uitblijven van importen zal je keus nu toch makkelijker richting advies vogelarts gaan, maar dit bepaal je vooralsnog zelf.
    Overdekken van jouw voliere zal het risico voor jouw vogels voor invloeden van buitenaf aanmerkelijk verlagen.
    Suc6

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      Op www.cultuurvogels.nl (http://www.cultuurvogels.nl/index.ph...=atoxoplasmose
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Atoxoplasmose

        Mij lijkt het duidelijk. De dierenarts heeft vastgesteld dat de vogels ziek zijn en een bijbehorend medicijn met kuur voorgeschreven. De medicijnen niet verstrekken en de vogels dood laten gaan is toch wel "wat raar". Te dwaas voor woorden eigenlijk.

        Het dak dicht maken, zorgen voor een droge bodem en eventueel wat overtallige vogels op de transferlijst plaatsen (na genezing).

        Tijdens de kuur; zorg voor groepjes vogels in een droge en gezonde omgeving. Niet alles bij elkaar laten zitten dus, een enkele vogel die er erg slecht aan toe is zou dan het hele stel steeds blijven "aansteken".
        Na genezing volgend jaar; jonge vogels na het spenen direct bij de oudervogels weg halen en pas oude met jonge vogels samen plaatsen na de jeugdrui.


        Groet,

        Rob. (en sterkte met je vogels!)

        Opmerking


        • #5
          De medicijnen niet verstrekken en de vogels dood laten gaan is toch wel "wat raar". Te dwaas voor woorden eigenlijk.
          Toch zijn er die dat doen, maar dat is de keuze die je maakt.
          Het is een natuurwet, ben je vatbaar voor ziekten dan val je uit. Een soort 'survival of the fittest', maar men vergeet vaak dat in een beschermd milieu (voliere of kooi) te veel individuen bij elkaar komen in een betrekkelijk kleine ruimte en de mogelijkheid elkaar te besmetten vergroot.
          En in het geval van een open voliere komt daar ook nog de besmetting van buitenaf bij.

          Greetzzz

          Opmerking


          • #6

            Opmerking


            • #7
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                leverziekte

                Het beste natuurlijke levermiddel is nog steeds Mariadistel. Geeft het zaad en als dit te groot is voor je vogelsoorten dan even malen in de koffiemolen en door het eivoer heen doen. Of van het geplette zaad of gemalenzaad thee trekken en dit steeds enkele dagen per week geven.
                Helpt uitstekend tegen leverkwalen. Zoek anders op google naar Mariadistel of anders Mariadistelzaad. Je zult heel veel informatie hier over krijgen.

                Opmerking


                • #9
                  Mariadistel kan wel helpen maar wat doe je de insecteneters dan? groeten eddie

                  Opmerking


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                    Mariadistel kan wel helpen maar wat doe je de insecteneters dan? groeten eddie
                    "Of van het geplette zaad of gemalenzaad thee trekken en dit steeds enkele dagen per week geven."

                    Daarnaast kun je het ook mengen met het universeelvoer en of je voedseldieren er mee voeren.
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      tjoep en opeens was hij er weer,welkom terug louis.


                      ik denk ook dat jandb iets te "overdreven " de boel wilt aan pakken,maarja als je eenmaal met een ziekte te maken heb gehad wil je dat natuurlijk proberen te voorkomen.
                      een waterstaal nemen ,heeft weinig nut .
                      toen er bij mij nog koi's in de vijver in een tot mijn beschikking hebbende grote volieré (ruim 400 m3 )zwommen deed ik wekelijks een staal nemen en dat fluctueerde gewoon verschrikkelijk.(koi's heb ik opgeruimd inmiddels,hield geen beplanting over).
                      ook zonder vissen fluctueren de gehaltes per dag,wat zeg ik dat verschil al in de ochtend,middag en avond.(is namelijk licht en temperatuur afhankelijk).
                      ook ik had daar een volledige bietfilter(een die onder hoge druk met zand het water zuivert) en nog een gewoon rvs kamer filter met uv lamp er bij (etc etc)en nog eens een stuk moeras gedeelte met natuurlijke beplanting die er ook nog diverse dingen uitfilterde,ik denk dat je door dit water geen atoxplasmose (of andere ziektes ) kan krijgen ,wat WEL kan is dat als er een besmette vogel hierin poep en het blijft liggen dit het water kan besmetten,maw zolang de poep er niet uit word gehaald of gefilterd word deze wel kwaad kan in water.(maar dat geldt dus ook als hij (besmette vogel)uit een drinkflesje of pot drinkt of bevuild)
                      enigste wat je wel kan doen is als je het water uit een bron/wel haalt hiervoor kan controleren op schadelijke stoffen zoals oa metalen (aangezien metalen/ijzers opgeslagen worden in de lever en zo kan je leveraandoeningen krijgen bij vogels).
                      wil je water ontdoen van bacterieen kan je zout gebruiken (wel je beplanting eruit trekken)of gewoon water regelmatig verversen ook dan heb je hier niet zoveel problemen mee.
                      enigste wat een vijverloopje betreft: probeer er geen takken oid er boven te laten hangen zodat de vogels er niet in kunnen poepen.(scheel al de helft van de bacterieën).
                      als je je eigen kan bedwingen om weinig vogeltjes te nemen dan hou je de besmettingsdruk door overbevolking aardig onder controle,en als je ook nog ervoor zorgt dat voer en water droog staat en ook niet bevuilt kan worden door uitwerpeselen van de vogels ,nou dan ben je toch wel een heel eind hoor als je ook het nog hebt overkapt (het dak van de voliere).
                      wat materiaal voor de bodem betreft,tja dat komen zoveel verschillende soorten voor in aanmerking,het is maar net wat je zelf wilt en het gemakkelijkst vind.
                      ik zou tijdens het kuren onder de zitstokken eventjes kranten of karton leggen (nachthok)zodat je dit gemakkelijk weg kan halen en dus altijd een schone bodem hebt,na de kuur en alles is gezond zou ik weekelijks een beetje schoon maken.
                      over beuken en cacaodoppen lopen de meningen uiteen,enigste wat ik ervan denkt is als je caccoa doppen of beukensnippers te lang laat liggen er hierop vele bacterien en schimmels kunnen gaan zitten die niet allemaal ongevaarlijk zouden kunnen zijn voor je vogeltjes,als zij daar in zitten te vroeten met hun snaveltje.Er word beweerd dat de vogels hieraan long en krop problemen van zouden kunnen krijgen.(ik weet het niet ik heb daar nog nooit een wetenschappelijk onderbouwd relaas van gelezen of dit zelf meegemaakt.).
                      ikzelf heb gewoon kleigrond en zwarte grond in de voliere's ,zijn volledig beplant,alles is overdekt maar verder hebben de elementen der natuur gewoon vrij spel(ik heb dus ook geen nachthokken),en als ik nu zo naar buitenkijkt is het een prachtig gezicht zo in de volieré ,de vogeltjes hebben het wel koud maarja daar worden ze hard van zullen we maar zeggen.(ook de vogelsoortjes waarvan men denkt dat ze niet buiten kunnen in de winter).
                      om de zoveel tijd spit ik de bodem eens een keertje om en dat meer om de vogels te verwennen (allerlij verschillende organismen of zaden in diverse ontkiemende fases)dan om "ziektes"tegen te gaan.
                      mvg en ik hoop dat alles goed komt bij jouw.

                      Opmerking


                      • #12
                        als het gaat over het overdekken van de voliere en toch water aan de struiken/planten geven:

                        bij mijn voliere loopt over de lengte een goot. Die loopt aan het eind naar beneden en met een dunner koppelingsstuk door de gaas de voliere in en wordt langs de zijkant en achterlangs doorgeleid. Om de 2 cm zijn gaten geboord van een paar milimeter. Als de pijp in de voliere komt zitten de gaten hoger en daarna aflopend zodat bij regen niet alles vooraan kletsnat wordt en toch tot achterin besproeid wordt.
                        De buis rust op in de grond geslagen stokken/paaltjes.

                        Opmerking


                        • #13
                          Blubke kruidenthee soorten

                          Sommige kennissen van mij gebruiken de kruidenthee soorten van de firma Blubke uit Belgie. DE thee soorten brengen de vogels werkelijk in sublime condities. Met een schitterende bevedering, en een blakende gezondheid.
                          Helaas zijn deze produkten nog niet verkrijgbaar in ned. wij nemen ze ook telkens mee als we naar een vogelbeurs in Belgie gaan, waar een kennis voor deze thee soorten zorgt.

                          Kijk eens op hun site. Blubke kruidenthee.

                          Opmerking

                          Working...
                          X