Mededeling

Collapse
No announcement yet.

beierse goudvink

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • beierse goudvink

    Zag op marktplaats een advertentie voor een beierse goudvink gezocht.
    Wat is dit in godsnaam?
    Is dit het zelfde als bij de gewone vink,die ze slagvink,boekvink,meivink en weet ik wat nog meer vink noemen?
    Ik ken nepal,maskergoudvink,noordse en europese en nog wat andere maar van deze heb ik nog nooit gehoord.
    Mvg,
    Kingfisher
    Mvg,
    Kingfisher.

  • #2
    diverse goudvinksoorten

    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Je kunt hem vergelijken met de cultuurbarmsijs zoals ze die in belgie kennen een kruising tussen een kleine barmsijs en een grote.Dit hebben ze in het verleden ook met de goudvinken gedaan deze tussensoort wordt beierse goudvink genoemd dus eigenlijk te klein voor een grote en te groot voor een kleine. groeten eddie

      Opmerking


      • #4
        Dit komt ook omdat ivm de taalproblemen in Belgie ze deze geen Vlaamse of Waalse goudvink konden noemen, maar er zit in de Beirse nog meer als het goed is of fout hoe je het bekijkt.
        er zit nl ook de kamschaka ik hoop dat ik het goed schrijf (geen zin om het op te zoeken!) en ik dacht zelfs ook de blauwe goudvink in. dus in feite is dit de domestica de door selectie ontstaande vorm.

        Gr Jan

        Opmerking


        • #5
          Dat doet de schrijver alois van mingeroet van de link welke onze onovertreffelijke Henk3 heeft aangedragen niet voorkomen en geeft dus aan dat het een ondersoort is van de nominaatvorm, en deze geeft daarbij duidelijk de verschillen in kleur maar eerder ook in formaat.

          Zo is de borstkleur van de kleine goudvink (P.p. europae) veel lichter dan de borstkleur van de Spaanse goudvink (P.p. iberia). Hetzelfde kan gesteld worden van de borstkleur bij de grotere rassen waar de Beierse goudvink (P.p. germanica) een lichtere borstkleur bezit dan de grote goudvink (P.p. major).
          Greetzzz

          Opmerking


          • #6
            Hetzelfde als de bloemputter komt uit overlappingsgebieden waar grote en kleine putters zitten en dit noemen ze geen ondersoort van een nominaatvorm maar gewoon een tussensoort<bastaard> groeten eddie

            Opmerking


            • #7
              beierse goudvink

              Bedankt voor jullie reacties,weer wat geleerd.
              Mvg,
              Kingfisher
              Mvg,
              Kingfisher.

              Opmerking

              Working...
              X