Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vraagjes beginner

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Vraagjes beginner

    Nu het verblijf klaar is heb ik gisteren de vogeltjes gekocht.
    5 koppels zebravinken (diverse kleuren) en een trio Chinese dwergkwartels.
    De vogels wennen blijkbaar snel, ze huppen van tak naar tak en blijven in en uit vliegen.
    Nu enkele vraagjes:

    Hoe kan ik het beste voeren, ik heb twee siloflesjes op de voertafel gezet, een met voer en een met water.
    Kreeg meteen de tip van een andere kweker in de winkel dat ik iedere dag onderin de silo moest blazen om zodoende alle lege zaden te verwijderen.
    Verder heb ik 3 bakjes (beetje eivoer, bakje grit en bakje maagkiezel) erbij gezet.
    Is dit alles goed?
    Moet ik de kwartels ook voeren of redden die zich met het geknoeide zaad?
    Er ligt 5 cm. beukensnippers op de grond dus moeilijk zoeken.

    De vogels mogen geen tocht, toch slapen er enkele in de smalle doorgang van binnenverblijf naar buiten, ik neem aan dat het daar behoorlijk trekt.

    Hoe zit het met de kweek, als ik in het voorjaar ga kweken, die jongen moet ik die afvangen en van ieder paartje eentje laten zitten of mogen er meer blijven met het risico op inteelt, of is dit niet zo erg?

    Kortom enkele vraagen van een beginner.

  • #2
    Beste Beginner zijn dit geen vragen wie je je zelf moet stellen voordat je vogels aanschaft en niet wanneer je ze al in je bezit heb !.
    je koopt vogels kom nu met vragen op dit vogelform, dit had je toch ook vorige week al kunnen doen, of verder zoeken op internet, boek aanschaffen en vragen bij verkoper of andere liefhebber.
    Nee hoor de kooi is klaar en dan MOETEN er vogels in ,hoe ze verzorgt moeten worden, we zien wel, brrrrrrrrr

    Opmerking


    • #3
      Jan...
      Wat een felle reactie!
      Ik ben al ruim 2 maanden op internet aan het speuren en heb een boekje aangeschaft.
      Echter is de info vaak zeer beperkt (de text in het boekje kom ik ook vaak op internet tegen) en soms is info op internet zelfs tegenstrijdig.

      Mijn vraag of ik op de juiste manier voer lijkt me normaal, je kan het voer op diverse manieren aanbieden, ik vraag gewoon naar tips en ervaringen.

      Dat vogels geen tocht mogen was me al duidelijk, in mijn verblijf van 4x3 meter tocht het dan ook niet, alleen kan ik me voorstellen dat als de vogels in de dauerluft openingen (de opening van binnenverblijf naar ren) gaan slapen dat ze dan wel op de tocht zitten.
      Er is binnen genoeg slaapgelegenheid, alleen kwam ik er dus de eerste dag al achter dat ze in de dauerluft gaan zitten.
      Dat kon ik dus vorige week nog niet weten.

      De vraag over kweek en inteelt die ik stel is toch ruim van tevoren gesteld lijkt me, we moeten nog winter krijgen dus ben ik hiermee toch wel een paar maandjes op tijd.

      Ik hoop dat je deze keer wel vriendelijk blijft en op een normale manier normale vragen wilt beantwoorden.

      Opmerking


      • #4
        voeren

        Nou, je doet het al aardig goed hoor.
        Maar ik zou je toch aanraden om vooral de eerste periode wat zaad in open bakjes neer te zetten. En af en toe wat trosgierst op hangen.
        De kwartels moeten ook gewoon bij het voer, water, grit e.d. kunnen. En zeker met die beukensnippers. Dus zet wat bakjes voor ze neer. Komt wel goed. En die slapers in de doorgang, die gaan vanzelf wel naar binnen als ze daar te koud zitten denk ik. Succes.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Nou wat henk3 al zei je doet het erg goed hoor,voor een beginner valt het niet altijd mee.
          maar inderdaad zet voor die kwartels wat aan eten en drinken op de grond.
          je heb nu ook nog niet veel afval aan eten voor die dieren.

          en in die opening gaan zitten geef niets hoor zebravinken zijn erg sterk wat dat betreft.
          heb ze zelf ook gehad gingen in de oeping zitten en hadden er zelfs jongen in gekregen.
          op dat moment zaten er ook nog 68 kanaries in die huppelde allemaal vrolijk door het gat er in en er uit, nou geven ze niets om hoor.
          de jongen zijn gewoon groot gekomen.

          en wat die jongen betreft hou gewoon van elk koppel 1 jongen en ga die weer inzetten op de andere waar je ook 1 jong van hou zo krijg je geen inteelt.
          ik hoop dat ik het goed heb uitgelegd over die jonge vogeltjes,
          doe ze ook kleurringen om. de ene bijvoorbeeld rood de andere blauw en hou zo een goed kweekboek bij dan krijg je geen inteelt.

          nou ik hoop dat je er veel plezier mee krijg.
          en kan best snappen als je een ren heb dat er dan ook vogels in moeten.
          nou met zebravinken kun je niet gauw een bult vallen hoor.
          zijn oersterk. heb ze zelf ook altijd gehad en nog nu in de broedkooi
          omdat ik ze dus niet bij de goulds wil hebben.

          groetjes petra.

          Opmerking


          • #6
            ik heb twee siloflesjes op de voertafel gezet, een met voer en een met water.
            Kreeg meteen de tip van een andere kweker in de winkel dat ik iedere dag onderin de silo moest blazen om zodoende alle lege zaden te verwijderen.
            Verder heb ik 3 bakjes (beetje eivoer, bakje grit en bakje maagkiezel) erbij gezet.
            Is dit alles goed?
            Dit is uitstekend. Nog een aanvullende tip: je kunt de waterfles ook op de grond zetten, de kwartels moeten ook drinken en de zebravinkjes vinden het snel genoeg.
            Naast dit al prima menu kun je kleine beetjes fruit aanbieden, bv 3 keerper week een stukje appel.
            Voor de kwartels kun je een bakje meelwormen kopen waar je ze er elke dag een stuk of 10 geeft (voor de drie samen).

            Gewoon alles blijven vragen hoor, Jan was even niet zo in z'n hum denk ik, misschien regent het op Curacao....
            Groet Ton,
            www.allevogels.nl

            Opmerking


            • #7
              je moet ook zorgen dat je in de buiten voliere ook water in ieder geval en ook een bakje met voer voor als er vogels zijn die niet naar binnen willen

              veel suc6 met de kweek
              mvg roy (vogelfreak)
              kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

              Opmerking


              • #8
                je moet ook zorgen dat je in de buiten voliere ook water in ieder geval en ook een bakje met voer voor als er vogels zijn die niet naar binnen willen
                Dat zou ik nou juist niet doen, want dan krijgen ze nooit door dat binnen het voer staat. Je kan beter de vogels in de schemering in de gaten houden en de nieuwe vogels even vangen en door het gat naar binnen zetten.
                Hierdoor weet je zeker dat ze binnen zitten en dat ze weten waar het invlieggat zit.
                Meestal hoef je dit maar 1 of 2 keer te doen.
                Groeten,

                Arjan

                Opmerking


                • #9
                  Nog een paar vraagjes; ik had een paar tralie kooitjes opgehangen om in te slapen, nu zijn ze volop takjes en veren binnen aan het slepen, de kastjes maar weghalen voordat ze eitjes gaan leggen en broeden?
                  Verder wil ik graag weten of ik de zebravinken niet beter op de grond kan voeren ipv op een voedertafel.
                  Dan kan ik alles op de grond zetten zodat vinken en kwartels uit dezelfde bakjes kunnen eten en drinken.
                  Uw reacties graag.

                  Opmerking


                  • #10
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Wat muizen betreft, ik moet de kwartels toch op de grond voeren dus dat zou niet veel verschil maken.
                      Ik zag vandaag dat de vinken baden in de drinkbak van de kwartels vandaar...
                      Maar ik kan net zo goed nog twee voersilotjes kopen en de kwartels ook daarmee voeren en water geven.
                      Ik heb de kastjes maar verwijdert, ga geen problemen uitlokken (legnood) bovendien kan het weer momenteel ieder moment omslaan.
                      Kan ik in het voorjaar wanneer er goed weer in het vooruitzicht is wel meteen kastjes ophangen?

                      Opmerking


                      • #12
                        Kan ik in het voorjaar wanneer er goed weer in het vooruitzicht is wel meteen kastjes ophangen?
                        Absoluut. Een paar weken zacht weer, bv zoals we afgelopen april hadden, is al voldoende om de broeddrift aan te wakkeren.
                        Groet Ton,
                        www.allevogels.nl

                        Opmerking


                        • #13
                          okej geen voor buiten maar wel water
                          mvg roy (vogelfreak)
                          kijk ook eens op mijn site www.roy-vogels.nl

                          Opmerking

                          Working...
                          X