PDA

Bekijk Volledige Versie : Bevedering bij kleurkanaries.

jacob.werkman@home.nl
03-11-2007, 15:08
Hallo Vogelvrienden en vriendinnen.

Graag zou ik eens wat meer duidelijke tips hebben over het paren van kleur kanaries i v m de Vedering.
En dan met name gele kleur kanaries. Daar ik al jaren kleurkanaries kweek krijg ik nog steeds de opmerking op het keurbriefje denk om de bevedering .
Nu hoor ik zoveel tips en opmerkingen , je moet om de veertjes denken ronde/ spitse borstveertjes, of E.D Zelf paar ik altijd en Geel intensiefe x geelschimmel. Met Hoog geel bezit. Maar ik heb ook hele lichte gele mannen en poppen waar zou ik die dan tegen moeten zettten?. Om een lang verhaal kort te houden deze vraag.
Wat is de beste methode om een goede bevedering te krijgen?
En hoe kweek nu goede Geel Schimmels.?

Groeten Jacob.

Antoni Hopmann
03-11-2007, 21:18
Hallo Jacob!
Het vraagprogramma geldt voor geel intensief en geelschimmel.
De lichtgele vogels waar je het over hebt noemde men vroeger strogeel.
De beste paring lijkt mij geel intensief x geel lichtschimmel(dus geen strogeel)
Hieruit zullen zowel intensief gele en als gele schimmelvogels uitkomen.
Voor de rest is het dan selecteren naar de standaardeisen.
Ik neem aan,dat je deze laatste in je bezit hebt.
Selecteren is niet eenvoudig maar je moet hetzelf doen evt.met hulp.
Neem de standaardeisen te hand en bekijk je vogels.Doe datzelfde op
tt's en bestudeer de prijsvogels. Op deze manier zal je er ongetwijfeld wel
uitkomen.

jacob.werkman@home.nl
04-11-2007, 00:31
Beste Antoni:
Alvast bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad de standaard eisen.
Nu is mijn vraag wat is de beste paring als je geelschimmel hoog geel bezit men zal dan bedoelen half intensief zet tegen geel intensief krijg je dan ook een goeie bevedering? Heb je ook nog iets waar ik speciaal op zou kunnen leten tijdens het koppelen?

Groetjes Jacob.

jan de nijs
04-11-2007, 02:39
Om goed bevederde vogels te krijgen ,maakt in feite niet of dit nu kanaries tropen of kromsnavels zijn ,moet je naar de onderdons kijken.
Wanneer je veren zou uittrekken of door bevedering opzij te blazen zal je zien dat de ene vogel qua onderdons meer/dikker witte of zwarte naar gelang kleur onderdons bezit dan de andere vogel. Vogels met dikke onderdons in parkieten wereld wordt dit buff bevedering genoemd zullen uiterlijk voller van model gelijken dan vogels met dunne onderdons bevedering wat yellow bevedering genoemd wordt.
vogels met vaak platte koppen hebben dunne onderdons bevedering, hierdoor valt de bevedering plat op de kop, bij dikke onderdons klit dit meer in elkaar en hierdoor wordt de kopvorm ronder. vooral bij postuurrassen zien we dat hier op bevedering is geselecteerd. Met name de border is in het verleden vaak ingekweekt bij geel intensief om het model voller te krijgen,met name de 1ste generatie liet dan ook vaak nog een borderkop zien, wat door de ene keurmeester terecht wel bestraft werd ,maar door de andere juist opgewaardeerd,(helaas) door dit soort vogels verder in je stam je kweken, werd het bordertype minder,maar de bevederings dikte bleef wel in bepaalde mate aanwezig.
Intensieve vogels hebben veel minder veertjes op hun lichaam met name onderdons dan schimmel vogels. het zijn er veel meer ,maar zeg maar dat een intensieve er 1000 heeft en een schimmel 1500, hierdoor lijken schimmelvogels altijd wat forser van model.
Nu heb je ook nog korte en lange bevedering, dit komt zowel bij intensieve als schimmel vogels voor, hier moet je een mix in zoeken , bij erg lange bevedering zullen de vogels minder strak gaan zitten.
Dat intensieve vogels lange bevedering hebben is niet zo erg, maar zet hier wel dan een schimmel tegen met korte dikke bevedering.
Het probleem wat gesteld wordt dunne bevedering is vaak achter de ogen en op de vleugelbocht, ga hier geen schimmel man tegen zetten uit een lijn waar intensieve dit ook hebben.
Wat Antoni stelt ga op TT's naar kampioen kijken !!!!!
Uit kampioenen kweek je vaak geen kampioenen, je kunt wel kampioen kopen ,maar zelf kweken is een heel ander verhaal, vergelijk je eigen vogels met vogels die hogere punten halen op verschillende TT's als dit kan en probeer zelf te bepalen wat je tekort komingen zijn
Van huis uit ben ik zelf een tropen/parkieten liefhebber,maar in het verleden ook wel kanaries gekweekt,maar mijn vogelvrienden waren allemaal kanarie kwekers en we gingen samen altijd naar tentoonstellingen, gezien ik een auto had en hun niet. Hierdoor ga je automatisch ook hun vogels bekijken op TT's en zo is mijn intresse gekomen. Ik heb bij mijn afdeling bij deze vogelvrienden vele jaren hun stam samen gesteld . toe eenheid nog eenheid moest zijn, ook vele jaren hun kweekkoppels samen gesteld en met alle bescheidenheid toch wel met succes gezien de vele kampioenen die zij behaald hebben.
hier werd speciaal gelet dat intensieve vogels geen schimmel waas toonde in de nek, bij poppen iets minder erg, bij schimmel vogels moesten de mannen een vrij grote intensieve borst hebben en zowel mannen als poppen mochten geen schimmel tonen op de stuit, maar dit is gebaseerd op de kweek van intensieve gele kanaries niet op schimmels.
hoewel je nu gelukkig weer wat schimmel gele gaat zien op TT's ,is bij altijd de vraag blijven bestaan waarom kan een rood (vetstof/lipochroom ) kweker wel goede intensieve en schimmel vogels kweken uit 1 lijn en een geel kweker niet,althans niet qua puntenwaardering. Ga je de schimmel rood goed bekijken en met name de mannen dan zie je ook hier dat vogels met hoge punten qua schimmelverdeling niet goed zijn, te intensief op de borst en kop is bij 80% het geval. OK ze laten wel een goede verdeing zien in de nek en geen witte krans,maar een schimmel verdeing moet toch gelijk matig zijn over het gehel lichaam , niet allen de nek en waarom dan in de geel serie ,vaak 3 punten minder ???
als ik dit voorlegde aan collega kanariekeurmeesters keken ze eerst je aan of ze zeggen wilden, wat moet jij tropen/parkieten keurmeester, maar die gene die mijn achtergrond beter kende, begon dan vaak ,maar ja , bla bla bla, een duidelijk antwoordt nooit.
mijn inziens zijn of de geel schimmels jaren gediscrimineerd of 80% van de roodschimmels (zalm) is over gewaardeerd, wel duidelijk met 2 maten gemeten en niet exact volgens standaard gekeurd.
Bij intensieve komen mijn inziens de mannen gemakkelijker aan de eissen van de standaard en bij de schimmels de poppen,maar als de grondkleur de 1ste vereiste is dan zijn mannen altijd in het voordeel,maar het vraagprogramma vraagt toch schimmels !!
Ik hoop de vraagsteller hiermee op de goede weg te hebben gezet,maar zie ook belangstellend de reacties te gemoet van andere, welke zeker zullen komen. ( Rob K, Antoni, Teunis !!!)
Gr Jan de Nijs,Curacao

RobK
04-11-2007, 02:58
Hoe kweek je geel? Tsja, wie het weet mag het zeggen. Alhoewel ik het niet weet zou ik een poging kunnen wagen om wat licht in de duisternis te werpen.

Hooggeel, lichtgeel, strogeel zijn leuke termen, maar allen uit het Stenen Tijdperk. Tegenwoordig doen we het nog maar met één term; diep (maar zuiver) geel.
Alle vogels die te slap geel zijn, alle vogels die hun vleugel- en staartpennen niet voldoende kunnen doorkleuren kunnen vertrekken.
Alle vogels die (ondanks een uitgebalanceerd voedingsregime) te onzuiver van kleur zijn (warm-oanje of hoe je het noemen wilt) in de loper en weg er mee.
Alle vogels die overdag niet met een aalgladde bevedering in de rondte vliegen, idem dito. Op de transferlijst dus.

Kweken; intensief x schimmel of andersom. Ieder jaar de vogels selecteren op een korte bevedering en goed intensief rugdek (voor de intensieve vogels). Bij de schimmelvogels ook de diepst gele aanhouden.

Heb je na de strenge selectie te weinig goede vogels overgehouden zou je eens kunnen kijken of er andere kwekers zijn die nog wat goede vogels overhebben. Een gerichte aankoop van een diepgele en strak in het pak zittende showman kan soms veel opleveren. Liever een kooi leeg dan maar een koppel van die gefriseerde gele kleurkanaries die net zoveel zaad eten en waarvan de kooi net zo vaak moet worden schoon gemaakt als van goede vogels.
Veel op shows naar de vogels van "jouw kleur" gaan kijken. Praten met de inzenders en afspraak maken om eens langs te mogen komen. Kijken, lezen, vragen en je verstand gebruiken levert vaak veel op. En nee, (goede) gele kanaries kweken is niet gemakkelijk.

Groet,

Rob.

jan de nijs
04-11-2007, 03:02
Rob
Wat betreft de vleugel/staartpennen, is de COM of zeker de zuid Europese landen al hier niet mee bezig om diep gele of rode vogel te kweken met witten pennen. ik weet niet of de Nederlandse bonden deze trent ook weer gaan volgen ???
Gr Jan

Alex Bos
04-11-2007, 10:47
Ik heb eens gehoord dat:
De zuidelijke landen kweken roodintensief en roodmozaiek uit dezelfde paring, hierdoor hebben de roodintensief lichte pennen.
Dit omdat dezevogles in het nest geen kleursof krijgen.
De zuidelijke landen willen daarom graag dat witte pennen gevraagd worden voor de COM, anders kunnen zij met de roodintensief geen prijs winnen op deze shows,omdat hun vogels geen doorgekleurde vleugel en staartpennen hebben.
Dit zelfde geld voor geelmozaiek en geel.

Groeten
Alex Bos

RobK
04-11-2007, 11:10
Jan,

Een jaar of drie geleden hebben een aantal Zuiderse landen een voorstel ingediend om vleugel- en staartpennen bij de kleurkanaries zonder lipochroomkleur te vragen. Gelukkig krijgen de lobbyisten pur-sang niet altijd hun zinnetje en is dat verhaal in de prullenbak terecht gekomen. Men schermde toen met het verhaal dat zij (lees de Italianen) wettelijk geen kleurstoffen aan jonge vogels mogen geven. Een jaar of twee geleden was ik op een grote show in Reggio en daar zie je inderdaad veel vogels zitten met bleke pennen. Een heel lelijk gezicht. Niet lelijk in de categorie van brede/lange bestreping maar gewoon lelijk. :D
Ondanks dat men het wettelijk niet zou mogen zitten er ook vogels met wel doorgekleurde pennen. Misschien later getrokken (wat ik persoonlijk haat) of toch kleurstof in het nest gegeven.

Groet,

Rob.

Ben86
04-11-2007, 11:51
of zelfs kleurstof gegeven nog voordat de vogels het nest hadden gemaakt;)

Antoni Hopmann
04-11-2007, 18:28
Kampioenen moet je zelf fokken!
Door regelmatig met de standaardeisen naar prijsvogels te kijken
leer je hoe je vogels er moeten uitzien om een kans te maken. Praktijk is de
beste leermeester.
Eerst zal je de algemene eisen die aan vorm en houding e.d.worden gesteld moeten kennen. Daarna de verschillen en tussenvormen van
intensief en schimmel. Dan de zuivere diepgele kleur.En niet te vergeten
de zo goed mogelijk doorgekleurde vleugel- en staartpennen.
Als je dat onder de knie hebt kan je gaan selecteren.Hopelijk houd je dan nog een paar goede vogels voor de fok over. Anders zal je idd.(maar dan wel met kennis) een paar goede fokvogels moeten aankopen.
Veel succes toegewenst.

jan de nijs
04-11-2007, 18:31
Rob
In het boek van Alois van Mingeroet,waar ik ook samen met Piet een hoop foto's voor heeft aangeleverd staat er een rood intensief met witte pennen in, smaken verschillen ,maar ik vind dit niet lelijk !!
Ik ben wel gelukkig dat dit niet ook gelijk is over genomen trouwens.
Wanneer dit wettelijk zou zijn ? Lijkt mij vreemd in een land waar voor comsumptie nog tienduizenden vogels worden gevangen, zou je 2 type's kunnen vragen,lijkt mij !!
Zo kan je op eenvoudige wijze nieuwe ontwikkelingen behartigen zonder dat je de klassieke kleur verloren laat gaan.

gr Jan

RobK
04-11-2007, 23:25
Jan,

Jij vindt ongekleurde pennen niet lelijk. Daar heb ik vanzelf geen bezwaar tegen, smaken verschillen zo constateerde je zelf al. Twee types vragen lijkt me nogal oppurtuun, eerlijk gezegd begrijp ik niet goed wat jouw bedoeling is van het aanzwengelen van deze discussie. Laten we eerst maar proberen om de vogels te brengen die conform de standaard zijn en dus met doorgekleurde pennen. Daar zullen we als kanarieliefhebbers de eerste jaren voldoende mee te stellen hebben. Mocht dat ten leste niet gaan lukken kunnen we misschien overschakelen naar zebravinkies met lichte pennen.

Groet,

Rob.

Ton Koek
05-11-2007, 00:55
Mocht dat ten leste niet gaan lukken kunnen we misschien overschakelen naar zebravinkies met lichte pennen.
Niet zo denigrerend over mijn nieuwe vogels maat. :p
Gezoomde zebravinken bestaan al lang, "wij" hebben meer kleurslagen dan jullie kanarieboeren. :D

jan de nijs
05-11-2007, 00:57
Rob
dit komt door jou !!
Gezien jij over deur gekleurde pennen begon, was mijn vraag hoe het zit met die zuid Europese witvleugels en hier gaf je duidelijk antwoordt op, ik heb ze nog niet in het echt gezien,maar die uit het boek vond ik zoals ik al zei ,best mooi om zo te zien.
en wat zebravinken betreft met witte vleugels ,je moet toch eens verder lopen op een TT als alleen de kanaries die zijn er al 50 jaar!!
Bont die zijn grijs met bijna altijd witte slagpennen, geeft ook een mooi kontrast.
dit is niet persoonlijk op jou hoor Rob,maar hier uit blijkt dat vogelliefhebbers heel vaak niet verder kijken of lezen dan hun eigen hobby, dit geldt niet alleen voor kanarie kwekers,maar ook voor de tropen en parkieten kwekers,waar de vraagsteller mee begon ,hoe dikkere bevedering te krijgen, hier zou elke vogelliefhebber wat van kunnen opsteken van de artikels over de ideale bevedering van de grasparkiet van Harry van Doorne van een jaar of 15 terug,hoewel deze artikels over grasparkieten gaan kan je dit zo ook vertalen naar andere vogels,maar als tropen,grote parkieten en kanarioe kweker ,slaat men dit vaak helaas gewoon over.
Persoonlijk heb ik zeer veel geleerd door ervaringen van kanarie kwekers,wat ik al stelde bij het selecteren op stuitkleur voor intensieve vogels te kweken heb ik zelf zo ook toe gepast op Japense meeuwen.
Van iedereen valt wat te leren,maar je moet er wel open voor staan en dit door beredeneren naar je eigen vogels..

Gr Jan

RobK
05-11-2007, 02:41
Heren, heren....

Eerst even voor Ton, zoals hij zelf zegt "m'n maat"....
In het tt-katern 2007-2009 voor de zebravink 152 kleurnummers om in te schrijven (exclusief de Timor zebravink). Voor de kleurkanarie 528 kleurnummers om in te schrijven (inclusief de bonte kanariepiet).

In Haarlem spreekt men dan wel ABN, het tellen is nog wat moeilijk blijkbaar. :D :D

Nog even voor Jan, we hadden het over de doorkleuring van de vleugel- en staartpennen. In dat kader gaat het over de lipochroomkleur. Niet over het gebrek aan melanine. Ook bij de kanaries kennen we dat verhaal al een week of drie.

Groet,

Rob.

Enneeee....oja, na de kleurkanaries loop ik altijd door.

Ton Koek
05-11-2007, 02:46
Grrr... wat moet ik nu weer verzinnen? :)

Dat stukje over intensief en schimmel door de donsveertjes te bekijken vond ik erg leerzaam overigens, want we dwalen wat af. :)

jan de nijs
05-11-2007, 04:03
Rob
wat bedoel je met dan loop ik door ,naar de andere vogels of de zaal uit !!!

Jan

Antoni Hopmann
07-11-2007, 18:45
Hallo Jan!
Het gaat hier natuurlijk wel over kleurkanaries.
Als dat je hobby is dan fok je gewoon naar de standaard. En daarin
worden nou eenmaal doorgekleurde vleugel-en staartpennen gevraagd.
Als je daaraan niet kan voldoen,dan zijn er natuurlijk legio mogelijkheden met
andere vogels o.a. witte kanaries,rijstvogels enz.
Maar ook de klasse bont is dan nog een optie.
Zo zie je,er is keuze genoeg.

jan de nijs
07-11-2007, 22:57
Antoni
je moet toch eens proberen alles goed te lezen, wat Rob bedoel is gewoon een geintje en moet ook kunnen, zebravinken hebben van nature geen caroteen in de bevedering alleen in de hoorndelen dus kunnen deze nooit zoals bij kanaries wit blijven/of gekweekt bij lipochroom vogels !
Kijk als je de London Fancy bekijkt dan zie je net andersom qua bontvorming tov van de bonte zebravink.
Gr Jan

Antoni Hopmann
08-11-2007, 15:35
Jan,
Als je goed gelezen had,had je gezien,dat ik niet refereer aan een bericht
van Rob.

termeer
15-04-2008, 20:15
Hallo Vogelvrienden en vriendinnen.

Graag zou ik eens wat meer duidelijke tips hebben over het paren van kleur kanaries i v m de Vedering.
En dan met name gele kleur kanaries. Daar ik al jaren kleurkanaries kweek krijg ik nog steeds de opmerking op het keurbriefje denk om de bevedering .
Nu hoor ik zoveel tips en opmerkingen , je moet om de veertjes denken ronde/ spitse borstveertjes, of E.D Zelf paar ik altijd en Geel intensiefe x geelschimmel. Met Hoog geel bezit. Maar ik heb ook hele lichte gele mannen en poppen waar zou ik die dan tegen moeten zettten?. Om een lang verhaal kort te houden deze vraag.
Wat is de beste methode om een goede bevedering te krijgen?
En hoe kweek nu goede Geel Schimmels.?

Groeten Jacob.

Het antwoord weet je zelf waar schijlijk ook wel kwweek een een zolicht mogelijke schimmel aan een hoog gele en kweek de jonge weer inje andere nesten endoe dit elkjaar met een paar schimmel en hoog gele zo hou je een goede beveerdering , maar het zulle zelfs het tweede jaa rniet aale maal wedstrijdvogels zijn maar wel goede fok vogel
Goede geel schimmels een niet zoerg hoog gele man kruisen aan een schimmel pop