Mededeling

Collapse
No announcement yet.

het licht.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • het licht.

    Graag wil ik van jullie hier jullie mening over horen.

    heb momenteel een slaapkamer van 3 bij 3 meter in gebruik voor de goulds.

    nu heb ik alleen een vraagje over het licht.

    moet ik gewoon tl-licht doen en is dat goed
    of zeggen jullie true light licht is beter.
    ik weet dat er mensen zijn die het gewoon met tl-licht doen en daar ook goede resultaten mee boeken.

    dus weet niet goed wat ik hier moet hangen aan licht.

    groetjes petra.

  • #2
    - Het is onwaarschijnlijk dat kippen bij 100 Hz nog flikkeringen zien, dus zorg er voor dat de frequentie van de lampen minimaal 100 Hz is.
    Bovenstaande citaten komen van een interressant artikel over leghennen. Doe er je voordeel mee.
    Zie http://www.lightfresh.nl/Rapport%20D...0leghennen.pdf

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      Hallo Petra:

      Over licht zijn enorm veel fabeltjes in omloop, merendeels gebaseerd op gegevens omtrent reptielen.

      Als u het Engels machtig bent, kijk dan eens op de Birds and Lighting website:


      Tussen de >> >> enkele vrij vertaalde citaten.
      >>
      Bij de huidige stand der techniek bestaat er geen enkele lamp die langer dan ongeveer 500 uur UV produceert.
      De geproduceerde hoeveelheid UV is minimaal en wordt slechts over een korte afstand uitgezonden (reptielen vertonen vaak brandwonden omdat ze tegen de lamp aankruipen).
      Hoe groter de oppervlakte van de lamp, hoe meer UV er wordt geproduceerd. Een buis van 120 cm lengte produceert meer UV (ook verhoudingsgewijs) dan een lamp van 40 cm. Compact lampen zijn dus zeker niet aanbevolen.
      Qua prijs/kwaliteit is het dus vrij zinloos om veel te betalen voor een bepaalde merknaam.
      >>

      Ik gebruik al jaren Philips TL-D 90 de luxe 965, er bestaat een identieke lamp van Osram.

      Ik gebruik bovendien twee hoogfrequent armaturen (28.000 Hz tegenover de 50 Hz normaal) omdat mijn vogels altijd bij kunstlicht zitten. Dat geeft een zeer stabiel licht. Als ik een tijdje in de vogelkamer ben geweest zie ik een gewone TL flikkeren.

      Er is een minimum waarde nodig van 500-1000 Lux (Lux = Lumen per vierkante meter).

      Groeten,
      Wessel van der Veen

      Opmerking


      • #4
        Hallo Petra,

        hierbij nog een link over vogels en verlichting.
        misschien heb je er nog wat aan.

        This website is for sale! glosterfancierbaghus.nl is your first and best source for all of the information you’re looking for. From general topics to more of what you would expect to find here, glosterfancierbaghus.nl has it all. We hope you find what you are searching for!


        Groeten John

        Opmerking


        • #5
          Hallo John,

          Bedankt voor de link over het licht.
          is best mooi om te lezen, en leerzaam.
          groetjes petra.

          Opmerking


          • #6
            ik gebruik gewoon tl lamp en dat werkt goed en is een stuk goed koper

            Opmerking


            • #7
              licht

              Beste Petra, voor wat betreft de verlichting is het nog niet zo slecht om de adviezen van forumleden te volgen. De diverse onderzoeksrapporten zijn best interessant en laten goede uitslagen zien, die best hout snijden. Het is alleen jammer dat de onderzoeken deels of geheel door de fabrikant van die lampen zijn bekostigd. Mijn idee na lezing van die rapporten is dat een tl- buis 965 wel waarde heeft. UV- lampen verliezen inderdaad vrij snel hun vermogen. Minder vond ik dat in een rapport stond dat de kennis over deze materie bij de amateurs " anekdotisch " was. Groet. Adrie Jonkers.

              Opmerking


              • #8
                Hallo Petra:

                In de hoop dat u het Engels machtig bent: ik heb nog een link voor u: www.lrc.rpi.edu/programs/NLPIP/index.asp

                Opmerking


                • #9
                  'daglicht is het beste'

                  Hoi Petra,

                  het beste is de zogenaamde daglicht versie van verschillende merken.
                  Ik gebruik ze van Pure delight.
                  daarnaast is bekend dat hoogfrequent licht goed is voor gevogelte.
                  De zogenaamde dunne T5 buis.
                  prijstechnisch is dit wel duurder maar je bespaart ruim 50% aan energiekosten EN het is dus beter voor de vogels.



                  Oorspronkelijk geplaatst door petra
                  Graag wil ik van jullie hier jullie mening over horen.

                  heb momenteel een slaapkamer van 3 bij 3 meter in gebruik voor de goulds.

                  nu heb ik alleen een vraagje over het licht.

                  moet ik gewoon tl-licht doen en is dat goed
                  of zeggen jullie true light licht is beter.
                  ik weet dat er mensen zijn die het gewoon met tl-licht doen en daar ook goede resultaten mee boeken.

                  dus weet niet goed wat ik hier moet hangen aan licht.

                  groetjes petra.

                  Opmerking


                  • #10
                    Petra, is het raam van de slaapkamer zo klein ? Ik heb ze ook op een slaapkamer, zonder kunstlicht, het raam is niet supergroot maar er hangen geen gordijnen o.i.d voor. Zelf vind ik daglicht het beste en ze kunnen ook nog eens naar buiten kijken.
                    Groet Angela

                    Opmerking

                    Working...
                    X