Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Pronkveertjes?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Pronkveertjes?

    Hallo,

    Sommige vogelsoorten(?) hebben op hun achterhoofd enkele langere "sprieten" een soort pronkveertjes.
    Wie weet welke functie die "veertjes" hebben, hoe ze heten en welke vogelsoorten beschikken over dit soort sprieten.
    Ik weet dat, bijvoorbeeld edelzangers, ze hebben, maar verder....
    Wie weet hier meer over te vertellen?

    Groeten, Serinus.
    The proof of the pudding is in the eating

  • #2
    beetje info

    VEREN


    Structuur en functies

    Een pen wordt gesteund door de holle spoel en de schacht. Deze laatste draagt baarden, waaraan baardjes bevestigd zijn, die onderling verbonden zijn door haakjes. Aan de basis van elk baardje staat een fijn, transparant vliesje. Elke pen vormt een dun plaatje, dat geen lucht doorlaat. (Probeer maar eens een kaars uit te blazen doorheen een gespreide vleugel.)

    De dekveren staan dakpansgewijs ingeplant. Het water glijdt van het verenkleed af: zij zijn ondoordringbaar.
    De donsveren staan onder de dekveren; het zijn structuren zonder haakjes die veel lucht vasthouden. Zij helpen bij het behouden van de constante lichaamstemperatuur (40 "C).

    Veren zijn hoornige structuren gevormd in de opperhuid; alleen aan hun basis kunnen ze groeien.

    Kleur

    Vogels hebben pronkveren in functie van hun geslachtsdimorfisme. De kleur kan ook te maken hebben met camouflage (seizoendimorfisme) of afschrikking (waarschuwingskleuren).
    Als baarden en baardjes gevuld zijn met lucht, dan is de veer wit gekleurd.

    1 Pigmentkleuren
    - Als de melanoblasten in de opperhuid migreren naar het huidoppervlak, worden ze chromatoforen, die korrels melanine produceren. Dat melanine kleurt de keratine in baarden en baardjes zwart en grijs.
    - De carotenoïden uit het voedsel blijven opgelost in de lipiden en worden naar de huid getransporteerd.
    De pigmenten lossen op in de keratine van de veren en geven de kleuren geel, oranje, violet en blauw. De carotenoïden worden ook lipochromen genoemd.
    - De porfyrines zijn zeer gevoelig voor daglicht (na twee dagen is een veer ontkleurd). Het touracine, een van de belangrijkste porfyrines, geeft een rode fluorescentie in U.V.-licht. Touracine lost op in alkalische oplosmiddelen, bv. in ammonia.
    Door vermenging van touracine met carotinoïden ontstaat het hele gamma van tinten.

    2 Structuurkleuren
    Afhankelijk van de lichtinval zorgen de optische kleuren (vooral de blauwtinten) voor metaalglanzende tot matte kleureffecten.


    1 Baardjes van een papegaaiduif (Treron vemans): melanine aan de basis, gele lipochromen aan de punt.
    2 Baardjes van de koolmees (Parus major): gele lipothrornen aan de basis, melanine aan de punt.
    3 Structuur van een reflecterende baard zonder melanine; (4) met melanine.
    De haartjes aan de baarduiteinden geven bepaalde pronkveren een veloursachtig uitzicht.
    5 Structuur van een baard die een lakverf-effect oplevert, als het licht op de brede kant invalt.
    6 Coupe van een blauw reflecterende baard van een pipra (Pipra coronata carbonata): melanine (zwart) + poreuze cellen (grijs).
    7 Baard van geelgroen kopveertje van een tangara (Tangara chilensis): diffuus geel (witte punt) + poreuze cellen (grijs) + melanine (zwart).
    8 Granaatpitta (Pitta granatina), baard van rugveertje met donkerviolette weerschijn: rode carotenoïden (witte punt) + melanine aan de basis (zwart) + centraal gelegen, poreuze cellen (grijs).

    © Tekeningen naar F. Franck, uit Grassé P. P., Traité
    de Zoologie, 'Oiseaux' (rome XV), Masson. Paris


    Frans Desfossés (Edegem)

    Bron: http://www.vob-ond.be/BIO1%202003.html#5
    Klik op veren.

    =================
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      The proof of the pudding is in the eating

      Opmerking


      • #4
        Wel duidelijk

        Het was me wel duidelijk maar ik kon daar niet direkt wat over vinden en kwam wel dit tegen. Wil je het er tussen uit hebben, laat maar weten.
        Vriendelijke groeten,
        Henk3.

        Mijn website:

        Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

        Opmerking


        • #5
          Mooie foto van neksprieten van de vink

          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            Ik had er ook al naar gezocht en kon ook niets vinden, maar deze vink laat het wel heel mooi zien Henk. Ik weet dat astrilde soorten deze veertjes ook kunnen hebben maar heb er niet echt een verklaring voor, maar ik weet wel dat de keurmeesters er gek op zijn. Het schijnt aan te geven dat de vogel een uitmuntende conditie laat zien, dergelijke vogels eindigen bijna altijd in de 90+ en komen in aanmerking voor de kampioen.

            Greetzzz

            Opmerking


            • #7
              Hallo,

              Henk;
              Wil je het er tussen uit hebben, laat maar weten.
              The proof of the pudding is in the eating

              Opmerking


              • #8
                Deze heeft het ook

                Vriendelijke groeten,
                Henk3.

                Mijn website:

                Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                Opmerking


                • #9
                  Ik heb geen idee wat de (eventuele) functie is, maar mij vielen van de week de veertjes op bij de sanblasgaaien.
                  Zou dat hetzelfde zijn?

                  Groet Ton,
                  www.allevogels.nl

                  Opmerking


                  • #10
                    The proof of the pudding is in the eating

                    Opmerking


                    • #11
                      Hoi Serinus
                      Zoals Al Aangegeven,zijn Keurmeesters Hier Gek Op ,hoewel Ik Het Ook Ooit Heb Mee Gemaakt Die Hiervoor Wou Gaan Straffen.
                      Ze Laten Het Inderdaad Enkel Zien Als Er Topconditie Aanwezig Is, Niet Altijd,bij Mijn Weten Is Dit Nog Nooit Echt Wetenschappelijk Onderzocht,maar Mijn Gedachten Gaan Uit Naar Bepaalde Hormonen En Gezien De Natuur De Mannelijke Helft Bijna Altijd Mooier /feller Van Kleur Laat Zijn ,dit Om De Vrouwtjes Te Imponeren,zal Dit Er Zeker Ook Mee Te Maken Hebben.
                      Vrouwtjes Zoeken Altijd ,dat Mannetje Zelf Uit Waar Ze Van Denken Dat Deze De Beste Is Om De Soort In Goede Stand Te Houden En Door Deze Extra Pronkveren Laat Deze Vogel Zien Dat Hij Op En Top Fit Is En Dit Erg Graag Over Wilt Brengen.
                      Dit Is Gewoon Mijn Persoonlijke Verklaring Niets Wetenschappelijk Onderbouwd,maar Gebaseerd Op Observeren Van Vogels En Andere Dieren,ook De Mens Kan Hier Over Mee Praten,alleen Zijn Het Hier Meestal De Vrouwtjes Die Haar Pronkveren Wil Laten Zien ,door 2 Uur Eerst Voor De Spiegel Te Zitten !!!
                      Sorry voor de rare schrijfwijze ,ik had het per ongeluk in blokletters gedaan ,maar het wordt automatisch verkleind ,alleen begint nu elk woord met een hoofletter !!

                      Gr Jan

                      Opmerking


                      • #12
                        Ehhh, breezertaal jan? Dan ga je met de tijd mee, Yo




                        Oorspronkelijk geplaatst door Serinus
                        Daarom wil ik eens vragen wie deze veertjes ooit gezien heeft, wie gaat me hier op weg helpen?
                        Deze veertjes zelf mogen aanschouwen bij granaatastrilde's(Uraeginthus granata), purpergranaatastrilde's(Uraeginthus canthinogaster), melba-astrilde's(Pytilia Melba), wienerastrilde's(Pytilia afra) en elfenastrilde's(Estrilda erythronotus)

                        Greetzzz

                        Opmerking


                        • #13
                          Hallo,

                          Bedankt voor degene die hierboven even hebben gereageerd!

                          Jan
                          maar Mijn Gedachten Gaan Uit Naar Bepaalde Hormonen
                          Daar zou wat in kunnen zitten!
                          En Gezien De Natuur De Mannelijke Helft Bijna Altijd Mooier /feller Van Kleur Laat Zijn ,dit Om De Vrouwtjes Te Imponeren,zal Dit Er Zeker Ook Mee Te Maken Hebben.
                          Misschien ben je hier mee op weg geholpen J.
                          Deze veertjes zelf mogen aanschouwen bij granaatastrilde's(Uraeginthus granata), purpergranaatastrilde's(Uraeginthus canthinogaster), melba-astrilde's(Pytilia Melba), wienerastrilde's(Pytilia afra) en elfenastrilde's(Estrilda erythronotus)
                          The proof of the pudding is in the eating

                          Opmerking


                          • #14
                            Ja, normaal let je er niet op maar dan kijk ik op de site die Henk3 aanlevert in het topic "beierse goudvink" en ja warempel zowel de man als de pop van de pastel goudvink en van de bruine goudvink en ook de gele en de witte goudvink laten deze veertjes zien.

                            Greetzzz

                            Opmerking


                            • #15
                              Mogen poppen dan niet pronken ???
                              En ook poppen hebben hormonen neem ik aan,als je wel eens de filmpje s zie van de paradijsvogels en andere Aziatische vogels /soort genoten dan zie je hier helemaal lange sprieten met name wel het mannetje, dan zijn gewoon artiesten zoals ze die gebruiken.

                              Gr Jan

                              Opmerking

                              Working...
                              X