PDA

Bekijk Volledige Versie : kunnen vogels ........ruiken ??

aussie
26-10-2007, 17:36
Hallo forum-leden,

Aan een familie-lid moest ik uitleggen waarom kanarie's en goulds niet goed samengaan(soms). Het kan een geluid zijn wat een van beide veroorzaakt, of de zang die niet samengaat.
Toen zei ik dat het misschien wel aan de geur of stof lag die vogels verspreiden.
Daar begon de discussie: kunnen vogels eigenlijk RUIKEN ?:rolleyes:
Hoe het te testen is en of iemand het weet ........ben benieuwd. Zelf denk ik dat een vogel wel kan ruiken en de neusgaten er niet alleen zijn om te ademen.
WIE O WIE weet hier het juiste antwoord op ?? Of Denkt het juiste antwoord te weten ??

Ben benieuwd naar jullie reacties.

Groetjes AUssie

Birdfarm
26-10-2007, 21:53
Vogels kunnen ook ruiken en sommige zelfs heel goed, ook daarom hebben vogels neusgaten.
Een voorbeeld van een vogel die heel goed kan ruiken is de gier, zij ruiken een kadaver op kilometers afstand.
De kiwi en bijvoorbeeld de houtsnip enz kunnen met hun snavel ondergronds wormen ruiken.

Greetzzz

Zwartkopje
27-10-2007, 17:56
de gier
Bosgieren - (zuid) amerika. Niet die van afrika

Bij goulds en kanaries zou ik er geen rekening mee houden.
Heb trouwens nooit eerder gehoord dat die niet bij elkaar zouden kunnen.

barney
27-10-2007, 18:40
Ik weet uit een lezing van een keurmeester over ei en krachtvoer,dat het toevoegen van een reukstof geen invloed heeft op het opnemen hiervan.
Ik heb zelf bij diverse vogelsoorten vele merken eivoer gegeven.
Waarvan de een naar sinaasappel ruikt de ander naar kruiden maar de vogels Beide soorten werden zonder merkbaar verschil opgenomen.
Naar mijn idee is het reukvermogen van de meeste vogels beperkt.

Birdfarm
27-10-2007, 20:00
Lees ook dit eens door; http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=1762

Greetzzz

Henk3
27-10-2007, 20:16
Er doet een verhaal de ronde dat gouldamadines een bepaalde stof afscheiden waar kanaries niet zo goed tegen schijnen te kunnen. De schrijver van het betreffende stuk had veel dode jonge kanaries en weet dat aan zijn gouldamadines. Na het wegdoen van zijn goulds werd het beter met zijn kanaries. Eťn en ander is niet wetenschappelijk onderbouwd en bestaat uit eigen conclusies en veronderstellingen. Zelf heb ik er nooit last van ondervonden. Als je goed ventileerd, is denk ik al een groot probleem de wereld uit.:confused:

barney
28-10-2007, 12:54
Lees ook dit eens door; http://www.vogelbescherming.nl/content.aspx?cid=1762

Greetzzz

Hieruit blijkt dat een goed reukvermogen afhankelijk is van de vogelsoort en de mate waarin een goed reukvermogen van belang is.

Dus we hebben het toch over kleinere vogelsoorten of heb ik dat mis?
Groeten,
Barney.

Birdfarm
29-10-2007, 01:33
Daar begon de discussie: kunnen vogels eigenlijk RUIKEN ?
Barney lees vooral de laatste zin van betreffende artikel, we weten nog lang niet alles over de reukzin van vogels.
Ik denk dat reuk niet alleen nodig is voor het zoeken van voedsel maar wat denk jij van reukzin als waarschuwing voor bijv. bos- en grasbranden (beide gebeuren in gebieden waar ook kleine vogels als prachtvinken, astrilde's en amadine's voorkomen). Waarbij de ene soort vlucht om het vege lijf te redden terwijl de andere soort juist daarheen trekt om zijn favoriete voedsel op een eenvoudige manier te scoren.
No offence, just a thought.

Greetzzz

rupicola
29-10-2007, 23:39
Enige tijd geleden heb ik mij behoorlijk verdiept in de wijze waarop Papegaaiachtigen van nature aan hun voedsel komen.
Van Papegaaiachtigen is bekend dat zij met name sterk visueel zijn ingesteld, maar over hun reukvermogen blijkt zeer weinig bekend.
In geval zij hun reukvermogen daadwerkelijk in mindere mate benutten, zal het vinden van wetenschappelijke bewijzen daardoor uiteraard evenredig worden bemoeilijkt.

Tijdens mijn onderzoek heb ik wel degelijk gezocht naar gegevens omtrent het vinden van voedsel op reukvermogen.
Helaas heb ik niet meer kunnen vinden dan een melding van Helmut Sick, waarin hij aangeeft dat er aanwijzingen zijn dat Amazonepapegaaien hun voedsel op hun reukvermogen zouden kunnen vinden. Helaas geeft Sick geen nadere details van zijn bevindingen.

Nader wetenschappelijk onderzoek op dit gebied is in zekere zin wenselijk.

Verder is het wel zo dat bijvoorbeeld Amazonepapegaaien, evenals Forpus en Rosella's een typische voor de soort kenmerkende geur dragen.
Aangezien er in de natuur weinig zaken geschieden zonder een bepaalde reden, zou men hieruit kunnen opmaken dat geuren wel degelijk een rol spelen.

Kwekers/houders van Forpus zal het niet zijn ontgaan dat deze vogels een vrij sterke geur afgeven en dat deze geur met name in de broedblokjes aanwezig is. Inmiddels is bekend dat deze geur een territoriumfunctie heeft, daar een ander koppeltje niet zondermeer gebruik zal maken van een dergelijk 'geurig' nestkastje.
Pas na grondige reiniging van het blokje zal het door een ander stelletje geaccepteerd worden.
Een en ander is in het verleden vaak de oorzaak gebleken van koppeltjes die ogenschijnlijk niet wilden broeden.

Ik zou niet durven uitsluiten dat dit eveneens voor Amazones en Rosellasoorten geldt.

toevoeging:
voor geinteresseerden verwijs ik naar mijn artikel Natuurlijke voedselbronnen voor Papegaaien (Onze vogels aug/sep06)

ele
19-10-2011, 01:51
Deze informatie is alleen door studenten te verkrijgen en gaat over het kunnen ruiken en herkennen van stormvogels ( o.a. nest en partner).
http://www.metapress.com/content/7655671873318607/?p=0d7e02a235c149c4ac4ed7a1c3cf5bb0&pi=4

https://www.metapress.com/content/b22271k221506531/resource-secured/?target=fulltext.pdf

Vrij toegankelijke:
http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/vogels-ruiken-de-weg/article-1194715749109.htm

http://vroegevogels.vara.nl/nieuws-item.131.0.html?&tx_ttnews%5Btt_news%5D=358616&cHash=ae9c4ea9e44516126cd861167ed59091

mvg.

naruch
19-10-2011, 07:16
alle onderzoeken zijn toch waardeloos :confused:

nu brengen jullie zelf onderzoeken aan :confused:

:D :rolleyes:

ele
19-10-2011, 12:28
"Jullie" mag je Eelke of jij van maken en van "alle" sommige. :D

Ton Koek
19-10-2011, 14:00
Ik schrok al.... :p

Josly
19-10-2011, 17:04
Hallo Eelke,

Bekijk de informatie met/via volgende zoekterm, desnoods vertaalt in het Engels.

" Gebruiksreglement ICT middelen en voorzieningen van de Universiteiten "

Tegenwoordig worden Hogescholen erkent als Universiteiten en mogen/kunnen daar ook gebruik van maken.

ele
19-10-2011, 17:25
Dank voor uw attente opmerking.

Als voorbeeld heb ik deze gevonden en hoop dat deze een redelijk beeld weergeeft:
Citaat uit http://www.uu.nl/SiteCollectionDocuments/ICT/Gebruiksreglement_ICT_versie_1_juni_2010.pdf :

"Verboden is elke vorm van gebruik van de ICT-middelen en -voorzieningen die inbreuk maakt op wet- en regelgeving of op de bepalingen van dit gebruiksreglement, die beheer, onderhoud, beveiliging, integriteit, kwaliteit en continuÔteit van de door de UU aan haar gebruikers aangeboden dienstverlening in gevaar brengt, die de bedrijfsprocessen van de UU verstoort, of die de UU, gebruikers en/of derden financiŽle of imagoschade toebrengt."
Mag ik uit deze informatie concluderen dat de vraag om uitleg, van een onderzoek welke als "geheime" informatie wordt gezien en alleen voor studenten aan dit soort instellingen toegankelijk is, te veel is gevraagd?
Ik als belastingbetaler en dus mede-sponsor van dit soort instellingen mag niet weten wat er met mijn centjes wordt gedaan.
Zelfs al zou een commerciŽle instelling (bedrijf) een onderzoek mede gefinancierd hebben is de kans nog groot dat ik er ook al aan heb meebetaald.

Vandaag nog op de radio gehoord dat de overheid het als zeer wenselijk ziet dat mensen kennis kunnen opdoen
Dan zouden ze dit soort praktijken toch, als eerste, wel eens mogen aanpakken.

mvg Eelke

Ton Koek
19-10-2011, 17:56
Ik denk dat dat inderdaad bedoeld wordt, getuige deze tekst:
Gebruiker:
Iedereen die als werknemer van de UU, student aan de UU of op andere basis rechtmatig toegang heeft verkregen tot de ICT-middelen en -voorzieningen;

wessellouw
20-10-2011, 10:29
Hallo:

In "Avian Biology" Volume IX door Farner en King, Academic Press Limited, ISBN 0-12-249409-1 staat onder "The central nervous system of birds: a study of functional morphology" een klein stukje (1 pagina) over 'Olfactory system".

Nog beknopter dan 1 pagina de volgende vertaling.

Centrale nerveuze componenten met betrekking tot het reukvermogen schijnen slecht ontwikkeld te zijn bij de meeste vogels.
Een functionerend systeem werd beschreven voor verschillende soorten gieren. Bovendien hebben experimentele onderzoekingen bij postduiven aangetoond dat het reukvermogen belangrijk "zou kunnen zijn" voor de oriŽntatie (mijn aanhalingstekens).
Zoals bij zoogdieren worden deze cellen continu vernieuwd.

Wessel van der Veen.

corneel
20-10-2011, 19:45
In het anwb boek over vogels staat er dat gieren, houtsnippen en nog een aantal andere soorten voedsel zoeken op geur. Maar dat het geurorgaan bij de andere vogels zeer slecht ontwikkeld is. De meeste vogels proeven ook amper iets van hun voedsel. Een pimpelmees heeft slechts 24 smaakpapillen, in vergelijking met de mensen die er meer dan 10.000 hebben is dit niet veel.

Maar hoe komt het dan dat sommige vogels binnen ťťn soort een andere voorkeur hebben naar voedsel? Is dat dan puur op zicht?