Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Dosering van zuurmakers en evolutie van zuurtegraad in drinkwater

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Dosering van zuurmakers en evolutie van zuurtegraad in drinkwater

    :::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
    ______________________________
    Technische info voor gouldkwekers
    http://natuurgould.blogspot.be/
    http://natuurgould.be/

  • #2
    Ph

    Citaat: 1. Doe zelf eens een proefje.


    Ph 7 is neutraal, boven de 7 is base en onder de 7 is zuur.
    Bij een zuur kun je dus pas bij 7 naar beneden beginnen te tellen en niet bij 8.
    In jouw voorbeeld is na de eerste stap het water 10x minder basisch, dus neutraal. Correct me if I'm wrong.

    Greetzzz

    Opmerking


    • #3
      Hallo Lester,

      interessante stukken over het aanzuren van het water.
      even een vraag: waar is dat "brute" appelazijn te koop?
      bij ons op het werk gebruiken we ook appelazijn om leidingen e.d. te desinfecteren, maar dat zal wel chemisch zijn en dat lijkt mij niet echt geschikt voor mijn vogels.

      Groeten John

      Opmerking


      • #4
        Waar te koop

        Zelf gebruik ik bij de vogels (en in huis ook) biologische appelciderazijn. Deze is in flesjes van 250 ml te koop bij AH. Gewone appelciderazijn is verkrijgbaar bij C1000 ook in 250 ml.

        Groet,

        Rob.

        Opmerking


        • #5
          zuur-basenevenwicht

          Hallo iedereen,

          Even iets over het zuur-basenevenwicht.
          Mijnkennis over dit onderwerp is miniem maar zou toch wat meer duidelijkheid wilen hebben.
          Bij vertering van voedsel blijven er resten achter ofwel zuur ofwel basisch.Ons bloed is alkalisch en het lichaam zal er naar streven om alles in de richting van alkalisch te sturen. Ons bloed heeft een ph waarde van 7,4 een daling naar 7,2 is dodelijk. Vooral een overschot aan zuren vormt een probleem. Ideaal is een licht overschot aan basen.
          Ben ik tot hiertoe nog juist?

          Een vraag naar Lester welke suikers zijn de goede suikers? Welke eiwitten zijn de goede eiwitten.
          Naar mijn weten werken suikers en vooral dierlijke eiwitten extreem verzurend, is het mogelijk dat dit in voorgaand artikel verkeerd geformuleerd werd ( ivm dierlijk eiwit)

          Mijn vraag is nu hoe kunnen we ervoor zorgen dat het zuur-basenevenwicht nooit onder druk komt te staan?
          Naar ik begrepen heb zorgen mineralen enz voor een ontzurende werking en in grote lijnen groenten en fruit.
          Maar hoe kunnen we dit in de praktijk berekenen en welke voedingsstoffen moeten we daarvoor verstrekken?
          Ik weet dat er voor bepaalde produkten een schaal bestaat en dat elk produkt een waarde krijgt -x en =y.
          Ik geef bijvoorbeeld een nektar die naar mijn bescheiden mening alleen maar produkten bevat die een verzurende werking geven ( verschillende suikers, haver, van stuifmeelpollen weet ik het niet), het zuur-basenevenwicht zou wel de oorzaak kunnen zijn van de zoveel voorkomende schimmelvorming bij nektareters.
          Maar hoe lossen wij dit op?
          Misschien door fruit en groenten bij te geven totdat we het goede evenwicht behaald hebben? Bij alle zaadeters zal het waarschijnlijk iets gemakkelijker gaan.
          Mijn vraag is wat is het goede evenwicht, hoe wordt het bepaald, hoe pakken we dat aan in de praktijk?

          Vriendelijke groet

          Opmerking


          • #6
            Aanzuren drinkwater

            Ik ben diegen geweest die in 1995 een artikel heeft geschreven over aanzuren van drinkwater met de daarbij verwijzing naar water uit de Amazone.
            Ik heb dit geschreven omdat het meeste kraanwater een Ph heeft welke licht basis is, van 8,5 Ph. Als je echter kraanwater tapt wat wel een zuurgraad heeft van onder de 7 Ph dan is aan zuren NIET nodig. Het belangrijkste is de periode wanneer je jongen heb, omdat het kropmelk melkzuur bac. bevat en die melkzuur bac. worden nl vernietigd als er dus drinkwater wordt opgenomen met een Ph welke basis is. Dit is de belangrijkste reden om dan het water aan te zuren. Natuurlijk heeft het geven van aangezuurd water geen nadelige gevolgen, zolang dit niet veel meer dan onder de 6 Ph komt. Anders wordt het al vlug te zuur en veel zuur lossen nl ook vetten op in het lichaam.

            Opmerking


            • #7
              In elke goede aquariumzaak kun je teststrookjes kopen om de zuurgraad (PH-waarde) te meten. Wel nuttig om eerst even te testen dus.
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Hallo,
                goed idee Ton zal ik eens halen,want anders zitten we misschien wel helemaal met de verkeerde dosis te werken geef nu 3x per week 1 dopje op 1 liter water en misschien moet dat wel meer of minder zijn.
                m.vr.gr. Harry
                m.vr.gr. Harry

                Opmerking


                • #9
                  met het nieuwe jaar is ook dus verstand gekomen

                  hehehe
                  we zijn er hoor,
                  en dit bedoelde ik dus mischien allemaal wel met mijn geschrevene
                  van overdoseren etc etc etc:
                  quote louis:
                  Als je echter kraanwater tapt wat wel een zuurgraad heeft van onder de 7 Ph dan is aan zuren NIET nodig. Het belangrijkste is de periode wanneer je jongen heb, omdat het kropmelk melkzuur bac. bevat en die melkzuur bac. worden nl vernietigd als er dus drinkwater wordt opgenomen met een Ph welke basis is.

                  en hoe weet je dit? door bv net als ton zegt:
                  en quote:In elke goede aquariumzaak kun je teststrookjes kopen om de zuurgraad (PH-waarde) te meten. Wel nuttig om eerst even te testen dus.

                  maar er wel bij zeggend dat die strookje niet altijd nauwkeurig zijn,kan je beter een setje kopen waarmee je water test op ph,nitraten etc etc. (word gebruikt om bvvijverwater of aquariums mee te testen op waardes vanuit het water).

                  en dus ook na het toevoegen van zuurmakers nog eventjes na te testen,maarja wie test er allemaal zijn water voor en na het aanzuren,(bijna) niemand.
                  en als je dan dus ervanuit gaat oke het is 7 ph moet ik dus zoveel bij gooien om mijn gewilde ph waarde te halen, fout dus want het water veschilt altijd en overal in ph waardes en ook geldt dit voor de seizoenen.
                  maw aanzuren helemaal oke maar doe het dan wel goed want overdoseren is snel gebeurt(ligt nu eenmaal in de mens om guitig te zijn en onnauwkeurig met doseringen omgaat).

                  en daaruit vloeit dan voort:
                  en quote gebbinkjes:
                  goed idee Ton zal ik eens halen,want anders zitten we misschien wel helemaal met de verkeerde dosis te werken geef nu 3x per week 1 dopje op 1 liter water en misschien moet dat wel meer of minder zijn.

                  we zijn er ,einde van mijn betoog met het voorzichtig zijn met aanzuren van water.
                  maw doe het goed of doe het niet.

                  enne kijk ook eventjes naar het etiket van jouw type zuurmaker,daar zitten ook verschillen in qua %-en.
                  en wat bedoel ik daar nu weer mee: koop iig altijd hetzelfde merk zuurmiddel ivm "dezelfde"dosering als men niet altijd test,want u zult begrijpen mischien verschillend in %(en) verschillend in doseren.........

                  enne enne als we dan toch aan het testen zijn,test eens aangezuurd water op het moment van verstrekken en na bv een uur (of 2) wat zul je dan zien..................VERASSING.......
                  mvg

                  Opmerking


                  • #10
                    Ph test

                    Die papiertjes waar Ton het over heeft zijn Lakmoespapiertjes. Deze zijn niet zo nauwkeurig als bvb een druppelset van Thetra. Daarnaast zijn lakmoespapiertje gevoelig voor vocht, dus dit niet kopen maar een druppelset. Kost ergens rond de 6 a 7 eur. en is lang houdbaar. Gebruiksaanwijzing met een kleurenschaal wordt erbij geleverd, en inderdaad te koop in elke goede aquariumzaak. Ik praat wel over ruim 30 jaar geleden, maar volgens mij zijn de lakmoespapiertjes nog steeds niet veranderd, daarom toch mijn advies druppels.

                    Opmerking


                    • #11
                      Hallo winterkoning,
                      ben blij dat er met het nieuwejaar verstand is bij gekomen want normaal wanneer men ouder wordt loopt het terug. geintje.
                      natuurlijk heb je gelijk met die opmerking maar hier is de ph waarde aan de hoge kant dus kon wat aanzuren niet verkeerd zijn maar ben het met je eens dat dat niet de juiste weg is dus wordt er deze week een setje gehaald en zal mijn bevindingen dan hier plaatsen inclusief 2 uurtjes later nog eens testen dit omdat ik water met knoflookteentjes aan de vogels geef en dit staat 1 dag in een emmer om zo het look in het water te laten trekken en het water krijgt dan de zelfde temp als het vogelverblijf dit doe ik ook met badwater geef ik nooit direckt uit de kraan.dus tot lezens.
                      m.vr.gr. Harry
                      m.vr.gr. Harry

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door winterkoning
                        enne enne als we dan toch aan het testen zijn,test eens aangezuurd water op het moment van verstrekken en na bv een uur (of 2) wat zul je dan zien..................VERASSING.......
                        mvg
                        dat zou wel heel erg zijn
                        Ik hoop dat dat er niet van komt "......VERASSING......." . Zou wel een verRassing zijn als het water ver-ast

                        Opmerking


                        • #13
                          Wat mij vooral interesseert is wanneer het moet gegeven worden ( daar kwam al een duidelijk antwoord op van Louis polane ivm de melkzuurbact.)? Zijn er nog momenten tijdens het jaar waar het zeker aanbevolen is om de zuurtegraad naar beneden te halen? En wanneer is het niet aanbevolen?
                          louis Polane, ik ben zeer benieuwd naar wat meer uitleg ivm verwijzing naar het water in het amazonegebied.
                          Wat mij vooral interesseert is wanneer veranderen de samenstellingen van het water en hoe.
                          Kan mij iemand meer uitleg geven over het zuur-basenevenwicht na vertering en het in evenwicht houden?
                          Ik had gehoopt dat lester zich ivm deze materie iets ging verduidelijken.

                          hartelijk dank

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Hallo Charly,
                              ik doe op een emmer water 2 a3 teentjes knoflook dit is tegen bloedluis ,laat de emmer 1 dag staan zodat het water naar knoflook smaakt en dit lusten de bloedluizen niet zodoende heb ik al jaren geen last meer van bloedluizen bij de vogels.

                              m.vr. gr Harry
                              m.vr.gr. Harry

                              Opmerking

                              Working...
                              X