Mededeling

Collapse
No announcement yet.

(Rubriek Voeding) NUTTIGHEID VAN OPTIMAAL ZUUR-BASE EVENWICHT IN HET BLOED

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • (Rubriek Voeding) NUTTIGHEID VAN OPTIMAAL ZUUR-BASE EVENWICHT IN HET BLOED

    ::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
    ______________________________
    Technische info voor gouldkwekers
    http://natuurgould.blogspot.be/
    http://natuurgould.be/

  • #2
    Mooi stukkie!

    Heb je er problemen mee als ik dat ga gebruiken in ons clubblad?
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Lester Lievens
      En ik twijfel er niet aan : na lezing gaan een paar oude rotten nu gemoedelijk knikken "natuurlijk, rauwe ui gebruiken wij al een half leven als middel om verenpikken te voorkomen"
      Hallo Lester!
      Ikzelf denk niet,dat rauwe ui bewust alleen als middel tegen verenpikken aan de kanaries werd en wordt gegeven.Ook vroeger wisten de kanariefokkers,dat rauwe ui erg gezond is. Daarbij zijn insecten kennelijk niet zo dol op de lucht van ui en wreven/wrijven sommigen zelfs de fronten van hun broedhokken in met rauwe ui.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        Ui tegen rui.
        Dit helpt goed bij TT vogels wanneer ze terug thuis komen.
        Ik geef het al jaren preventief ,als ze terug komen door een ui in stukken te snijden en deze dan in een emmer water te doen,zodat het ui vocht in het water komt dit krijgen ze dan 3 dagen achter elkaar.
        Probleem bij vele is dat ze dit wel eens gehoord hebben en dit dan gaan geven wanneer ze de 1ste veertjes zien rond dwarrelen, dan ben je te laat en helpt het niet,eerdere tegenover gestelde , ze gaan stilvallen in de rui.
        je moet dan gewoon 6 weken wachten !!!
        Oorzaak is bijna altijd ,andere lichturen. TT vogels moeten thuis al gewend gemaakt worden aan TT uren, rond 8.00 uur wakker worden en rond 22.00 slapen. Ook thuis de vogels nooit op dezelfde plaats in TT kooi wegzetten ,maar elke dag verplaatsen,dan wat donkerder en dan weer volop licht. Je weet nooit waar je vogel op de stelling komt dat bepaalt het kooinummer. vogels die thuis altijd volop licht hebben en op de TT onderin komen te staan ,gaan veel slapen ,andersom op TT bovenin onder lamp vogel wordt onrustig als hij dit niet gewend is !

        Gr Jan

        Opmerking


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Lester Lievens
          Wel Antoni, als ik mijn vader mag geloven dan waren er hier in onze regio vroeger ook al enkele knappe koppen die rauwe ajuin toepasten, en wel heel specifiek ter voorkoming van veerpikken enerzijds,
          en anderzijds, tijdens het TT-seizoen ter voorkoming van zogenaamde "stokrui".
          Of ajuin bij dat laatste als preventief middel ook effectief werkzaam is, dat weet ik uiteraard niet zeker, maar ik vermoed wel dat het kan helpen in die zin.
          Ja Lester!
          Uitzonderingen bevestigen de regel. Het belangrijkste was het hier bij de kanariefokkers om de muggen buiten te houden. Ik heb het dan wel over de jaren 60.Internet bestond niet en je kon niet even snel wat nakijken.
          Veel was op ervaring gestoeld. Ui is gezond,dat was bekend en in de praktijk was gebleken,dat het de muggen en vliegen buitenhield.
          Verder werd er veel gebruik gemaakt van 3-delige broedkooien,zodat
          veren plukken in deze kooien in geheel niet voorkwam.
          Wie zelf deze 3-delige kooien wil maken,kan mij evt.een e-mail sturen.
          Ik heb hiervan geen foto,maar kan wel een goede beschrijving geven hoe ik ze destijds maakte. mail-adres: ohopmann@tiscali.nl
          Vr.groeten van
          Antoni





          homepage:
          http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

          Opmerking


          • #6
            In antwoord op uw stelling

            Kanaries (ik dacht oprecht dat we het daar over hadden in dit gedeelte van het VogelCaf&#233 zullen in deze cyclus van hun jaarritme echt niet gebaat zijn bij een daglengte van 08.00 uur tot 22.00 uur (14 uur). Kanaries die meer dan 12 uur licht hebben per dag worden kweekrijp (voor poppen nog wel iets minder dan 12 uur. Om de vogels hun jaarritme te volbrengen breng ik het aantal daguren zodanig terug dat einde oktober maximaal 10 uur licht per dag is (van 08.00 uur tot 17.00 uur - rustperiode-). Vanaf einde december worden de dagen weer langer om ze uiteindelijk einde februari weer in kweekstemming te hebben. Ook de showvogels draaien in dit zelfde ritme mee. Ook zonder ui of uiwater nooit vogels in de rui sinds ik dit systeem heb doorgevoerd. De speelmannen blijven mooi in rust en daardoor in prima showconditie.

            Om op de aardappel terug te komen; dit jaar heb ik wel wat rauwe -geschilde- aardappel gegeven bij de vogels. In eerste instantie leek het inderdaad of het hielp tegen verenpikken, daarna was het toch weer raak. Zeker bij de pastelvogels die daar ook eigenlijk om bekend staan. Bijkomend probleem vond ik ook dat het stuk aardappel zwart werd. Zwarte of groene stukjes op een aardappel schijnt nogal riskant te zijn? Wellicht zou het dan beter zijn om wat gekookte aardappel door het eivoer te mengen?

            Groet,

            Rob.

            Opmerking


            • #7
              Voeding en kanaries

              Lester,

              Mijn zin over dat ik dacht dat het over kanaries ging behelsde eigenlijk niet het verhaal over de aardappel maar wel de zinsnede van Jan over de daglengte (08.00 uur tot 22.00 uur).
              Ik heb er dan ook bepaald geen moeite mee dat het stuk van vader lief hier staat......

              Groet,

              Rob.

              Opmerking


              • #8
                Rob
                Ik gaf dit voorbeeld aan, gezien het over uien ook ging en de werking ervan, met daarbij vaak de oorzaak.
                Wat ik vergeten ben is dat er veel kwekers zijn die al in de vroege ochtend bij hun vogels zijn voor het werk en hier het licht rond 5 uur an spring en dan s'avonds vaak rond 7 uur uit, ook kanariekwekers, weet ik uit ervaring.
                Vinden ze het gek dat hun vogels in een soort jetlack terecht komen als ze op een TT zitten, want bij vele TT's is deze open tot 22.00 uur,op de dag van keuring gaat licht om 7.oo uur aan, maar de rest van de week vaak met daglicht,of om 8.00 uur.
                En het heeft ook te maken hoeveel TT's speel je, Ik woonde in West Brabant en vanaf eind september kon/ken je elke week kiezen welke Nat TT je mee wil doen, soms 2 in 1 week,dan krijg je de onderlinge, streek/regio en begin december weer elke week keus.
                Ik heb er jaren bij gehad dat ik aan 15 TT's mee deed, niet altijd met dezelfde vogels,maar even om aan te geven en vandaar ook het gebruik van uiwater bij thuiskomst.
                wanneer je veel met poppen moet spelen tav standaard, waren er bij mijn kennissen vaak problemen in de 1ste ronde, mijn advies was altijd gelijk met kweek beginnen na laatste TT, vaak ook het beste bij mannen, door mede lichturen en tempratuur zijn deze al een eind op stap hiervoor, zet je ze eerst in rust ook prima,maar geef dan wel genoeg rust, niet een paar weken.
                dit is puur op ervaring bij mijn collega kanarie kwekers waar ik samen TT's mee speelde.

                Gr Jan

                Opmerking

                Working...
                X