PDA

Bekijk Volledige Versie : kalkpootjes?

Rob1953
16-10-2007, 19:38
Wij hebben een kanarie binnenzitten omdat hij bolzit, we proberen hem wat op te lappen maar nu zien zijn pootjes er wat vreemd uit. Het lijkt net of er vuil op aangekoekt zit maar nu las ik ergens hier op het vogelcafe iets over kalkpootjes. Zou dat het kunnen zijn en wat is daartegen te doen?:help

RobK
16-10-2007, 21:55
Over oplappen heb ik wel eens horen spreken. Dat was nog in de tijd dat ik als monteur werkzaam was. Meestal ging het al om een ouder voertuig die met wat provisorische reparaties weer de weg op zou moeten (jaja, zo ging dat in de tijd dat er nog geen sprake was van APK).

Kanariepietjes kan je proberen beter te maken, we hebben het al eens besproken dacht ik. Vieze pootjes kan je eens onder een lauw straaltje water wassen. Daarna met een keukenpapiertje afdrogen. De pootjes kan je daarna insmeren (beetje masseren zodat er wat schubjes week worden en afvallen) met wat vaseline die vrij verkrijgbaar is in de drogisterij. Terug zetten in een schone kooi (bodem en stokken) om niet meteen het vuil aan die ingesmeerde pootjes te laten kleven.

Groet,

Rob.

petra
17-10-2007, 13:14
Tegen kalkpootjes helpt ook ivermectine.
gewoon een paar druppeltjes eroverheen laten lopen zijn ze zo weer mooi.
groetjes petra.:)

petra
17-10-2007, 18:12
aiai lieve Petra
Ivermectine behoort tot de groep van de macrocyclische lactonen, is dus maw een chemisch gif wat vrij lang in het vogellichaam blijft nawerken. En de hele tijd dus ook de leverfunctie en andere organen, kortom heel de stofwissling onder druk zet.

Ik weet wel dat vandaag de dag vrijwel iedereen "gewoontjes" doet over het gebruik van ivermectine/anti-luchtpijpmijt producten, maar toch lijkt het me beter voor kalkpootjes gewoon de raad en handelswijze van kanarieRob op te volgen.

En als je dan nog donkergroene olijfolie hiervoor gebruikt, dan doe je je vogels twee keer plezier.

PS vond het fijn je te ontmoeten, doen we volgend jaar nog es over, goed?

Hoi Lester,

Dat wist ik niet hoor van die donkergroene olijfolie.
weer wat geleerd.

ja volgend jaar ben ik weer van de party hoor bij de goulds.

groetjes petra.:)