Mededeling

Collapse
No announcement yet.

hoe isabel rode kanaries kweken?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • hoe isabel rode kanaries kweken?

    Kan er iemand zeggen hoe je best rode kanaries tegen elkaar kunt zetten
    met name isabel rode kanaries??
    naar wat moet je zowal kijken om mooie vogels te kweken?
    een intensieve isabel rode pop bij ne zwart witte man ztten wat zou dat geven?

  • #2


    In bovenstaand artikel kan je nakijken wat de paringsuitkomsten zijn van zwart x isabel.

    Isabel in rood kweek je het best door goede vogels in de gewenste kleur aan te kopen. Isabelrood x isabelrood bijvoorkeur. Of je intensief x schimmel paart of andersom (schimmel x intensief) doet er niet toe. Na verloop van tijd zou je dan eens een bruinrode pop door je isabelkweek kunnen mengen om de melanine weer eens te versterken.

    Groet,

    Rob.

    Opmerking


    • #3
      Rob K
      Isabel is de combinatie tussen de geslachtsgebonden factoren bruin en agaat welke dmv een crossing -over ontstaat.
      ik heb deze zelf bij de groenlingen gekweekt en dan via de agaat man split bruin (isabel), verder gekweekt , ik werd soms bestraft (terecht ) dat de pennen te donker werden, door ze via bruin te kweken was dit gelijk verholpen. Maar bestreping werd minder, je krijgt hier de vloeiende vogels uit.
      Maar mijn vraag is nu aan alle isabel (bruin -agaat ) kwekers ivm de nieuwe standaard waar meer bestreping geeist wordt met name in flank en rugdek, zou het nu niet verstandiger zijn om er eens een agaat ipv bruin erin te kweken, om het pigment op te halen !!!???
      Zijn er die dit al gedaan hebben en wat is er het resultaat van ?.
      Dus agaat man split bruin (isabel) x isabel (bruin -agaat) pop.
      Ben hier erg benieuwd naar. Wel er van uit gaand dat de agaat ook al prima bestreping bezit.
      Gr Jan

      Opmerking


      • #4
        Rood-Isabel

        Ik heb vroeger wel Isabellen gefokt met af en toe gebruik van ZEER LICHT
        agaat. Gewone Agaten zijn niet echt bruikbaar.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Isabel

          Ook RobK weet al langer dan veertien dagen dat de isabelkanarie een samenvoeging is van de agaat- en bruinfactor. Reeds in 1974 las ik m'n eerste kanarieboekjes (jaja, ook kanarieboeren lezen wel eens wat vakliteratuur).

          De melanine van een isabel kan je zoals Jan al schreef in zijn stukje inderdaad het best verbeteren door een bruine in te kweken. Dat de bestreping van de groenling van Jan teveel ging vloeien hoeft bij de kanarie geen probleem te worden. Bij de kanaries hebben we (zeker nu we ook beschikken over de Zuiderse vogels) voldoende bruine vogels die niet of nog nauwelijks vloeien in het rugdek. Juist voor de intensieve isabellen (en schimmelmannen) zeer goed te gebruiken. Wel bruine vogels gebruiken met onderbroken bestreping, dat is in de isabelreeks namelijk de eis. Inkweken van agaten (zeker de moderne die vrijwel zwarte melanine hebben) geeft een verharding van melaninetint en bestreping. Grijsachtige bestreping en melanine in vleugel- en staartpennen is in de isabel gewoon foutief (bruin of lichtbruin is gevraagd in de standaard). Eerlijk gezegd heb ik de indruk dat de meeste isabelliefhebbers altijd de isabel trachtten te verbeteren met agaat. Als je in de catalogus kijkt zie je zelden inzenders van isabel die ook bruin op de show brengen. Wel agaat. Gelukkig weten we uit allerlei wijze lessen nu dat de isabel een opgebleekte bruine is. Bruin gebruiken dus.

          Groet,

          Rob.

          Opmerking


          • #6
            Isabel

            RobK, zonder meer expert, heeft e.e.a. weer eens duidelijk en leesbaar
            neergezet. Vogelfokker van deze tijd.
            Bruin met onderbroken bestreping ,dus ook geen zeer licht agaat,maar ja dat laatste was vroeger.
            Zo wordt eenieder met interesse voor Isabel weer op het goede spoor gezet.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Rob
              ik heb op de site gekeken en hier maak je de fout die ikzelf ook jaren heb gedaan door te stellen dat een agaat man split voor isabel is, dit moet zijn agaat split bruin,we weten dat een isabel in feite een bruin -agaat is en een vogel kan nooit split zijn voor een factor die hij zelf al is
              Als een agaat man split bruin is komen hier uiteraard wel bruin -agaat uit (isabel)
              als je me niet geloof vraag het maar eens na bij MUTAVI
              Gr Jan

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9
                  ik wil iedereen bedanken voor de uitleg

                  Opmerking

                  Working...
                  X