Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kanarieverblijf te vochtig.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kanarieverblijf te vochtig.

    Mijn kanaries zitten sinds vorig jaar in een stenen schuurtje (3x2mtr),
    alle wanden zijn met gipsplaten en isolatie afgewerkt,plafond is van hout alleen de vloer is van beton en niet afgewerkt.
    Het vochtgehalte is altijd tussen de 90 en 100 in,mijn inziens veel te hoog.
    Er staan 2 vochtvreters in (bakjes met korrels) maar het helpt erg weinig,wie kan mij een goede tip geven.

    Hierbij wil ik tevens de mensen bedanken voor de goede tips over de te vette vogels,daar het onderwerp plotseling stopte.

    vriendelijke groet Ger Hopman .

  • #2
    Kanarieverblijf te vochtig

    Ja idd. Ger ventileren is heel belangrijk.Temeer,daar e.e.a. geisoleerd is.
    Controleer ook voor de zekerheid of je vochtmeter goed is afgesteld.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      Hallo Hopman
      Wat ook een oorzaak kan zijn is dat je vloer te laag ligt tov het grondoppervlak. Ik heb toen ik mijn laaste kooi gebouwd heb, eerst de vundering gestort hierop 2 lagen stenen en hier tussen mijn vloer gestort. zo lag ik een stuk boven de grond en heb nooit geen last gekregen van te veel vocht, als je altijd een vochtige kooi heb is dit vaak ook een muffe stank, waar zebravinken het wel goed in kunnen doen,maar kanaries stukker minder.
      Bovendien is het voor je eigen gezondheid ook niet bevordelijk, die lucht.
      dus ook goed ventileren, daarnaast zou je kunnen beginnen om vooral in regentijd ,houtsnippers te gebruiken als bodem bedekking, die absorderen veel meer vocht als zand of andere bodem bedekking en is relatief ook nog goedkoop, wel goed in de gaten houden dat metname in de hoeken het niet op 1 gaat koeken, want dan maak je ideale plekken voor ongedierte zoals bloedluis. dus om de paar dagen los harken

      Opmerking


      • #4
        Hallo Lieven:

        Het is duidelijk een ventilatieprobleem.
        Zelfs bij een regelmatig geijkte hygrometer is een luchtverplaatsing nodig van minimum 2 m/seconde.
        Ik heb het dan wel over een haar hygrometer, ik heb geen ervaring met de elektronische uitvoering maar neem aan dat daar hetzelfde geldt.

        Groeten,
        Wessel van der Veen.

        Opmerking


        • #5
          vochtig schuurtje

          Alvast bedankt voor de reacties,er zit een raam(0,70x0,70 mtr)in het schuurtje,dat altijd open staat maar hoe krijg ik de toevoer van frisse lucht in het verblijf als overdag de deur dicht moet als ik ga werken,en e.v. katten te mijden.
          De vloer zit inderdaad laag bij de grond,daar is volgens mij niets aan te doen?
          Ik heb een goede haar hygrometer op andere plekken loopt hij weer terug b.v in huis naar 50 a 60 .
          In de voliere kan ik inderdaad snippers in doen,maar het loopgedeelte dat groter is blijft een probleem . graag hoor ik nog wat tips ,alvast bedankt.
          Ger Hopman.

          Opmerking


          • #6
            ventilatie

            Kan je misschien een gat ergens maken en er dan een rooster op monteren?
            Er zijn van die roosters in de handel met een schuifje, zodat je de luchttoevoer kunt regelen. Zorg er wel voor dat er geen verkeerde trek ontstaat.

            Om een idee op te doen: http://images.google.nl/images?q=ven...1&sa=N&ndsp=21
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              vochtige schuur

              Bedankt Henk3, dit is wel de beste oplossing,ik ga gelijk aan de slag.
              Hallo de Nijs ,nog even over die houtsnippers dat is wel een goed idee,maar om de hoeveel tijd moet dit ververst worden,ik hoor het wel.
              ger hopman

              Opmerking


              • #8
                vochtige schuur

                Hallo vogelvrienden.

                het probleem ken ik uit vroegere jaren, het is inderdaad een probleem als je een vochtig hok hebt.
                Nu in mijn nieuwe Voliere, heb ik een dubbele deur gemonteerd, voorzien van een slot.En deze deur is voorzien van 2 derde zwaar vogel gaas.(balkondeur)
                Dan kun je de dichte deur open laten staan.
                Zo kun je eenvoudig goed ventileren, en rustig naar je werk gaan.

                Opmerking


                • #9
                  Andere Benadering

                  Hallo Ger!
                  Destijds heb ik niet de betonnen vloer van de schuur als bodem gebruikt,
                  maar een multiplexbodem op hardhouten poten geplaatst.
                  Verder tegenover het rooster boven de toegangsdeur een gat in de muur
                  gemaakt met daarop een rooster,dat je naar believen open en dicht kan
                  doen.
                  Onder de bodem had ik dan ruimte voor zakken zand enz.
                  Vr.groeten van
                  Antoni





                  homepage:
                  http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                  Opmerking


                  • #10
                    vochtige schuur

                    Bedankt Antoni en Jacob Werkman voor dit aanvullende advies,ik heb nu voldoende tips om een en ander uit te proberen.

                    Vriendelijke groet Ger Hopman

                    Opmerking


                    • #11
                      hopman
                      houtsnippers of zaagsel moet je vervangen wanneer het vuil wordt en gaat ruiken,ik weet niet hoeveel vogels er in jou hok gaan enn hoe groot dit is, als het er een 25 zijn en je heb een groot verblijf kan het er wel een maand in blijven, wel dagelijks de ontlasting wegpakken onder de stokken, heb je er meer dan 100 in en de ruimte is klein moet je elke week verversen.
                      Gr Jan

                      Opmerking

                      Working...
                      X