Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Voeding

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Voeding

    Hallo.
    Kan iemand mij uitleggen wat het voordeel is om kanaries twee keer per dag te voeren. Voer zelf een maal per dag en wel s'morgens maar dan wel zo dat elke dag het voer zo goed als op is. Misschien kan iemand mij hierover een zinvol antwoord geven.
    Bij voorbaat dank.

  • #2
    2x per dag voeren?

    Hallo Boris!
    Eenmaal voeren van zaad evt.nog wat eivoer buiten de broedtijd is voldoende.
    's Middags kan je dan nog een kleine hoeveelheid gewassen en gedroogd
    groenvoer of een klein stukje appel geven.
    In de broedtijd als er jongen zijn 2 a 3 x per dag eivoer.
    Als je overdag werkt kan je b.v.'s morgens voor je naar het werk gaat
    wat eivoer verstrekken en dan na werktijd nog eens.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3
      hier bij mij zijn ze met 1 keer per dag eivoer ook groot geworden hoor. maar ik had rode kanarie's dus na verloop van tijd overgestapt naar 2 maal per dag dat is beter voor de vogels maar vooral omdat we het kleurstof door het eivoer geven. dus 2 vliegen in 1 klap.

      wat zaad betreft kan ik me als enige reden bedenken dat ze 2 maal voeren per dag dit doen dat ze minder zaad morsen en eerder de minder lekkere zaden verplicht gaan eten.

      mvg Ben
      Groeten, Ben

      Opmerking


      • #4
        2x per dag voeren?

        Als er jongen zijn dient m.i. 2x eivoer geven toch de voorkeur.
        Het eivoer,dat b.v. 's morgens wordt gegeven,kan in de middag verzuren c.q. uitdrogen.
        Dan gaat een goedvoerende pop over op het zaad,dat haar voorkeur
        heeft. Dat is niet altijd het geval.Bovendien zitten in het eivoer de bouwstoffen,die een jonge vogel nodig heeft.
        Als er door omstandigheden maar 1x per dag gevoerd kan worden dan
        kan ik z.g. nat eivoer aanbevelen. Dit eivoer ook wel honing-patee genoemd
        verzuurt niet en wordt naar mijn ervaring goed gevoerd.
        Vr.groeten van
        Antoni





        homepage:
        http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

        Opmerking


        • #5
          Jullie hebben het over het geven van eivoer aan de jonge vogels. Dat zal nu (nog) wel niet spelen. Om even terug te komen op de vraag van Boris.
          Als je twee keer per dag voert, loop je dan niet de kans dat ze 's avonds nog even het lekkere voer er uit halen en de rest laten liggen?
          De volgende morgen kun je dan als je pech hebt nog een restant weggooien en de bak weer opnieuw vullen.
          Persoonlijk zie ik hier geen voordeel in, maar daar staat tegenover dat ik door mijn werk maar een keer per dag voer.

          Groeten John

          Opmerking


          • #6
            2x per dag voeren?

            Beste John!
            Als je door werkomstandigheden 1x per dag eivoer kan geven.
            Het zij zo! Je zal niet de enige zijn.Als je vogels dan aan honingpatee gewend zijn,dan voeren ze dat ook. Het is prima eivoer ,verzuurt niet en je hoeft het dus niet aan te maken.Wel kan je er wat broccoli of geraspte peen doorheen roeren.I.v.m.werk heb ik dat ook gedaan en eenmaal gewend zijn ze er dol op.
            Wel oppassen,dat je niet te veel geeft,anders eten ze idd.alleen het lekkers.
            Maar te weinig is niet goed.Dus iets ruim voeren.

            Als je de gelegenheid hebt om 2x te voeren heb je wat meer controle.
            In de broedtijd heb je b.v. 14 a 15 uur licht. Zeg even voor het gemak
            van 's morgens 6 tot 's avonds 9 uur. Je kan die uren natuurlijk geleidelijk
            naar je werkomstandigheden aanpassen.Kan ook 5 tot 8 enz.
            Als je dan kans ziet om 's morgens vroeg te voeren kom je b.v. 's avonds
            thuis om 6 uur.Dan is er nog een paar uur licht. Dan geef je zo veel
            eivoer,dat ze er een paar uur van kunnen eten.

            Eenieder kan zo zijn liefhebberij goed beleven. Het blijft natuurlijk altijd een beetje passen en meten.
            Zo heb ik ook wel eens mijn hokken op de gekste tijden schoongemaakt.
            's Morgens heel vroeg als de kanaries net wakker waren of 's avond laat als
            ze al bijna op stok wilden.
            Als je dan de zaak weer op orde hebt ziet het er goed uit en geeft toch
            de voldoening die daarvan uitgaat.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking

            Working...
            X