PDA

Bekijk Volledige Versie : kanaries in de wintermaanden scheiden??

vander
14-10-2007, 13:56
Zou er mij iemand kunnen zeggen wat het beste is?
mijn kanaries zitten nu allemaal samen in een buitenvoliere.
zou ik ze in kweekkooien moeten zetten man en pop apart? en dan als het kweekseizoen begint ze samenzetten of mogen ze samen buiten blijven?
Graag reactie aub?
kijk ook eens op mijn site http://users.skynet.be/vandermeirsch/

Antoni Hopmann
14-10-2007, 17:07
De poppen kunnen in de voliere blijven.Wel zorgen voor beschutting tegen regen en wind. Koud overwinteren is prima voor poppen. Geen extra verlichting
geven. Wel goed voeren en regelmatig schoon drinkwater.
De mannen het best in aparte kooien. Weg van de poppen.Mogen naar binnen,
maar liefst onverwarmd.
Succes!

Jan-k
14-10-2007, 21:16
Voor het gemak mag /kun je je vogels bij elkaar laten tijdens de wintermaanden.
Echter in de natuur gaan vogels zwermen daarbij zie je veel dat individuen uit elkaar gaan dus stelletjes gaan niet met elkaar samenblijven, ze gaan op in de grote groep of zelfs komt het voor dat mannetjes en popjes elkaar opzoeken sekse bij sekse!
Wat wij nu zouden moeten immiteren is dit fenomeen voor ons kanariekwekers is het echter niet altijd mogenlijk dit te immiteren het je twee afdelingen dan is het makkelijk, maar als dat niet zo is moet je schipperen.
Je moet echter om een goed resultaat te halen met koppelen de seksen scheiden maar dat hoeft niet zo lang. 1 maand is meestal wel genoeg het geeft de pop even rust en zij kan aansterken voor de taak die voor haar ligt de broedresultaten zullen zeker beter zijn als je het wel doet, maar het broedrijp worden kan ook zonder dit.
BROEDRIJP worden gebeurd overigens zoals alles bij vogels/ de natuur door het langer licht worden en niet zoals zovelen denken aan de teperatuur. als je broedkooien gebruikt kun je dus je vogels scheiden. iedereen zet de poppen apart in de broedkooi alleen klopt dit niet helemaal met de natuur.
In de natuur lokt een mannetje een popje door te zingen en te baltsen naar zich toe en in gevangenschap doen wij mensen dit andersom! Maar door de jaren heen heeft dit niet of nauwelijks problemen gegeven, alleen wanneer een popje het mannetje wat "jij" wilt dat haar betreed weigerd is de pop bij de man zetten misschien het laatste redmiddel. zo zie je het heeft soms meer om het lijf dan zomaar een paar vogeljes houden, conclusie!! scheiden hoeft niet in de winter maar voor dat je gaat koppelen is het wel beter het te doen. Misschien wel? Om Wat je lang niet gezien hebt daar verlang je het meest naar.

vander
16-10-2007, 19:27
bedankt voor de tips!