Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Ziek of rui?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Ziek of rui?

    Hallo allemaal,

    Mijn popje zit sinds een weekje alleen maar in haar nekje/keel te krabben of te bijten met haar snavel verder nergens.

    Nu zit ze waarschijnlijk wel in de rui maar ze wilt eigenlijk nog steeds een nestje (is met veertje's en takje's in de weer). Maar de mogelijkheid is niet meer aanwezig voor ze.

    Nu heb ik haar apart gezet wel samen met mijn man omdat ze niet uitelkaar te krijgen zijn. Het is echt een stelletje.

    Ik heb ze samen in een aparte kooi gezet met alle normale benodigdheden zodat ze samen even tot rust kunnen komen en de rui zich kan doorzetten.
    Mijn man ziet er namelijk ook niet mooi uit overal slagpennen die er half uitsteken.
    Hij zingt wel goed en ze zien er verder gezond uit, druk, levendig, en eten goed.

    Mijn vragen zijn:
    Kan dat krabben nu kwaad er komen al wat kale plekje's?
    Is het goed dat ik ze nu apart gezet hebt?
    Is het verstandig om ze samen te houden zitten? Ze zijn echt onafscheidelijk van elkaar. Had ze al eens apart gezet van elkaar maar dat was niet uit te houden ze braken bijna de boel af om maar bijelkaar te komen.
    Moet ik verder nog iets doen?

    Graag jullie reactie's hierover.

    Jeroen

  • #2
    Jeroen,

    Je kunt beter de vogels in de grote voliere laten wanneer ze voor de rest gezond zijn, dan zal de rui sneller verlopen.
    Die kale plekjes zou mijt kunnen zijn.
    Laat de vogels dagelijks baden in water met badzout en de kale plekjes zullen waarschijnlijk weer gouw bevederd zijn.

    Gr.
    Alex

    Opmerking


    • #3
      Hoi Alex,

      Dat is nu het probleem mijn jong (een mannetje) zit er ook nog steeds en dat vind mijn eigen man niet fijn het is elke keer ruzie.
      Ik weet het ik heb te weining popje's en nu teveel mannen (2 popje's en 2 mannen). Het het jong moet weg maar hij zit ook nog in de rui.

      Ik heb al iemand voor het jong maar ik wil hem weg doen als hij helemaal uit de rui is.

      Dus vandaar dat ik ze even allebij apart hebt gezet zodat het wat rustiger is voor ze. En ze krijgen nu inderdaad elke dag een badje met wat badzout erin.
      Ik kan het nu ook meer controleren nu ze apart zitten (kan ze beter observeren).

      Maar ben blij met je antwoord alle antwoorden zijn welkom. Je probeert toch het beste voor de vogels te hebben.

      Jeroen

      Opmerking


      • #4
        Ik zou dan het jong apart zetten. Een gezonde jonge vogel ruit ook binnen wel verder uit.
        Een man een pop in een kleine kooi is niet echt bevordelijk voor de rust voor vooral de pop.
        Verder gezond voeren en vaak schoon badwater geven, dan moet het goed komen.
        Succes.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          Hoi nou als ik het goed lees heb je probleem zou je zeggen, maar niets is minder waar!
          Je zal een keuze moeten maken tussen bij elkaar laten of uit elkaar halen van het stelletje

          Bedenk dat in de natuur " lang geleden voor onze gedomesticeerde kanarie" broeddrift afgeremd werdt/wordt door het afnemen van het aantal uren licht wat gelijk staat aan tijd om voedsel te vergaren. naarmate het minder lang licht is gaat de vogel in de rui om zijn verenpakje te vernieuwen voor dat er kouder weer komt.
          wat wel eens kan helpen is het wegnemen van de buitenste staartveren, tja niet leuk je zal ze eruit moeten trekken het lijkt moeilijk maar is dat niet, ze laten vrij gemakkelijk los. ik heb het niet gedaan maar er van gehoord ik houd het liever bij moeder natuur! "seizoenen"
          ik denk dat je het daar in zult moeten zoeken! zitten je vogels binnen of buiten? dek ze binnen af steeds vroeger zodat je de natuur nabootst.
          buiten moet het van zelf gaan succes met je vogels ik heb er ong 60 en krijg ze alllemaal door de rui. geef extra wat vitaminerijk voedsel dat wil ook wel helpen ook een stukje vogelmuur is het allerbeste vind ik.

          groetjes jan-k

          Opmerking


          • #6
            Bedankt voor je heldere uitleg,

            Mijn vogel's zitten buiten. Dus de natuur regelt het allemaal.
            Alleen in de schuur waar het nachthok en nu dus de aparte kooi heb ik lampen op tijdschakelaar. De tijdschakelaar ben ik al een paar weken aan het aanpassen naar de natuur dus dat komt allemaal wel goed.

            Ik merk dat het stelletje al behoorlijk rustiger is geworden. Ik zat er inderdaad aan te denken om toch mijn man weer terug te plaatsen in de voliere en het popje wilde ik toch nog even apart houden zodat ik ze in de gaten kan houden en ze helemaal tot rust kan komen, en beter natuurlijk.

            Ik hou jullie op de hoogt. Tips altijd nog welkom.

            Jeroen en de vogel's

            Opmerking

            Working...
            X