Mededeling

Collapse
No announcement yet.

harlekijn kwartels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • harlekijn kwartels

    ik heb wel chinese dwergkwartels gehad maar heb geen ervaring met andere kwartels. en wil wel een keer wat anders. nu twijfel ik tussen 2 soorten wat raden jullie me aan? of maakt het opzich niet zoveel uit?

    ik ben benieuwd wat het verschil is tussen chinese en harlekijn kwartels.

    en ook het verschil of juist geen. in omgang met andere vogels (met name afrikaanse en australische tropen).

    mvg Ben
    Groeten, Ben

  • #2
    Hallo Ben,

    Je zou hier ff een blikje kunnen werpen:
    I found a great domain name for sale on Dan.com. Check it out!
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      ja bedankt beste stamgast.

      ik had de meeste kwartel site's al wel bekeken. was eigenlijk meer benieuwd naar ervaringen van misschien u wel?

      mvg Ben
      Groeten, Ben

      Opmerking


      • #4
        Groeten,

        Arjan

        Opmerking


        • #5
          oke haha grappig deze opmerking heb ik nog nooit gehoord maar verklaart wel waarom er zoweinig te koop staan in vergelijking met zijn chinese neef.

          ik heb/ er komt moet ik zeggen een begroeide voliere dus wat dat betreft . maar verder van voeren enz. gaat allemaal het zelfde dus als bij de chinese?

          mvg Ben
          Groeten, Ben

          Opmerking


          • #6
            Tja

            Even googlen
            Vriendelijke groeten,
            Henk3.

            Mijn website:

            Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

            Opmerking


            • #7
              Voor de rest kan je ze inderdaad dezelfde voeding geven als de chinese.
              Zie trouwens net dat ze 8 tot 10 eieren leggen en dan 15 a 16 dagen broeden
              Je zou ook even op deze site kunnen kijken http://www.nhdb.nl/~dfkp/
              En download daar dan even het boek kwartels als hobby.
              Groeten,

              Arjan

              Opmerking


              • #8
                oke heel erg bedankt!! weer wat geleerd

                ja is leuk stukje tekst maja zoals ik al zei meeste internet site's zijn wel leuk verschillende had ik al gevonden maar vaak zijn het standaard teksten waar ik niet zoveel mee kan dus is het fijn om hier mijn vragen te kunnen stellen aan mensen die wel ervaring ermee hebben.

                mvg Ben
                Groeten, Ben

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    Ha, leuk promotie verhaaltje voor de Harlekijnkwartel!

                    en terecht, want het zijn erg leuke kwartels!

                    Verder deel ik de mening en ervaring van 'ut huismusje' dat de Harlekijnkwartel net even wat dichter bij de natuur staat dan de Chinese dwergkwartel.


                    Voor wat betreft voeding wil ik graag in het algemeen nog eens opmerken dat het beslist NIET volstaat om kwarteltjes te voeden met wat er toevallig wordt gemorst door andere vogels! Op de een of andere manier is dit een zeer hardnekkig fenomeen, waar we maar niet vanaf komen!

                    In de regel nemen kwartels een uitgebreid scala aan diverse zaden op, en kun je ook ei- en universeelvoer verstrekken.
                    Af en toe wat levend voer zoals bijvoorbeeld Buffalow wormen of meelwormen wordt graag gegeten.
                    Meelwormen wel met mate verstrekken.
                    Groenvoer zoals bijvoorbeeld vogelmuur is een prima aanvulling op het menu, evenals een stukje appel of sinaasappel.
                    Overigens kan men met fruit prima fruitvliegjes aan lokken in het zomerseizoen, altijd goed voor een feestje!
                    Bovenstaande voedingscomponenten zijn slechts voorbeelden, welke zeker uitgebreid kunnen worden met vele andere producten.
                    Uitproberen is het devies, variatie in voeding is geen schande!
                    Uiteraard mogen grit en schoon water nimmer ontbreken!


                    Verder lees en hoor ik zeer regelmatig (eigenlijk veel te vaak) allerlei verhalen over problemen met kwartels.
                    Dat is uiteraard met name voor de vogels in kwestie erg betreurenswaardig. Toch lijkt een en ander deels te wijten aan de soms toch wel wat ondergewaardeerde status van deze vogels en deels ook aan het ontbreken van wat basis kennis.


                    Om te beginnen zijn bijvoorbeeld Chinese dwergkwartels als een van de weinige kwartelsoorten monogaam.
                    Dit wil dus zeggen 1 haantje samen met 1 hennetje!
                    Andere 'settings' kunnen best wel eens goed gaan, maar vaak hebben onderlinge ruzies te maken met de aanwezigheid van meerdere hennetjes. Stress, veerpikken en matige of slechte broedresultaten zijn dan vaak de (voorspelbare) gevolgen.
                    Meerdere volwassen kwartelhaantjes in een ruimte is beslist vragen om problemen. De soort maakt hierbij niet echt uit.

                    Voor de leefruimte kan men het beste uitgaan van minimaalDit hoort standaard bij de huisvesting van kwartels!
                    In een kale ruimte voelen kwartels zich in de regel niet echt op hun gemak en bovendien nodigt zo'n situatie niet echt uit om aan het broedproces te beginnen. Daarnaast kan verveling sneller optreden en kunnen de vogels elkaar in voorkomend geval niet gemakkelijk ontwijken. In dergelijke situaties kan men probleemgedrag in de directe lijn der verwachting plaatsen!
                    Wanneer kwartels zich terug kunnen trekken in wat beplanting gedragen ze zich in de regel veel rustiger en is de kans op nafok aanzienlijk groter.


                    Zoals elders op dit forum ook al is vermeld door Jan de Nijs, is het normaal dat het haantje mede zorg draagt voor de kuikens.
                    Doet hij dit niet c.q. valt hij de kuikens aan, dan is deze vogel onherroepelijk ongeschikt voor verdere inzet bij de nafok.


                    Een combinatie van meerder soorten kwartels in een ruimte is vrijwel nooit een bijdrage aan succes.
                    Bij eventuele aanwezigheid van meerdere koppels kwartels is het aan te bevelen dat
                    de haantjes geen visueel contact met elkaar kunnen hebben.


                    Tot slot wens ik eigenlijk iedere vogelliefhebber eens kwartels met kuikentjes toe,
                    want het is echt een van de leukste facetten van onze hobby om dit van dichtbij mee te maken!
                    Amigo de los Psittacidos

                    Look deep into nature and you will understand everything better

                    Opmerking


                    • #11
                      hoi,

                      even terug naar het voer van de Harlekijnkwartels.
                      Ik vertelde dat ze hetzelfde voer kregen als mijn kanaries, exoten en Europese cultuurvogels, geen gemorst of voer wat over is!
                      Ze hadden hun eigen bakje om uit te eten.

                      IK denk dat kanarievoer, exotenvoer en Wildzangvoer toch een diversiteit van verschillende zaden is. eivoer, groen, wilde zaden, vuurdoornbessen en noem maar op kregen ze ook. Iedere keer wat de pot schaft zullen we maar eens zeggen.

                      Greotejs Huismusje

                      Opmerking


                      • #12
                        @ ut huismusje:

                        Mijn opmerking over voeding voor kwarteltjes was in het algemeen bedoeld en vooral om de hardnekkige denkwijze te bestrijden dat kwartels genoeg zouden hebben aan de etensresten van overige vogels.

                        In die zin had dit dus geen betrekking op de voeding zoals in je bericht van 12 oktober 2007.

                        In mijn bericht heb ik inmiddels een toevoeging 'in het algemeen' gemaakt.

                        m.v.g.
                        Amigo de los Psittacidos

                        Look deep into nature and you will understand everything better

                        Opmerking


                        • #13
                          tipje: over kwartel voeding

                          Op enig moment had ik wat al te enthousiast diepgevroren visvoer voor mijn aquarium ingekocht.

                          Met name de witte muggelarven waren een beetje over-vertegenwoordigd,
                          hetgeen mij op het idee bracht om ze maar weer eens aan mijn jonge kwarteltjes te voeren.

                          De muggelarven zitten verpakt in wat ik altijd noem 'afknip kuipjes'.
                          Zo'n kuipje kun je op eigen 'kracht' laten ontdooien, dan wel even in warm water.

                          De larven kun je vervolgens in een laag schaaltje o.i.d. gieten en aan de kwartels voorzetten.

                          Momenteel heb ik een nestje van 8 kwarteltjes, inmiddels net een week of drie zelfstandig.

                          Vanaf het moment dat ik ze er voor het eerst heb voorgezet zijn ze er werkelijk stapelgek op.

                          (Ik krijg nauwelijks de kans om het bakje neer te zetten)

                          Een prima aanvullend opfokvoer zullen we maar zeggen.


                          P.S. fijngesneden vogelmuur is ook een prima trigger voor opgewonden
                          rondrennende jonge kwarteltjes en ook deze aanvulling is in een oogwenk verdwenen.
                          Amigo de los Psittacidos

                          Look deep into nature and you will understand everything better

                          Opmerking

                          Working...
                          X