Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kneusje

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kneusje

    Sinds 3 maanden hebben wij in onze buitenvoliere met 16 zebravinken en 1 napoleonnetje, 2 kanaries zitten, een mannetje en een ?? (kneusje) Dit kneusje is nu zo'n maand of 5, het geslacht is onduidelijk want er komt geen geluid uit het snavelletje ook al gaat dat soms open om een soort van geluid te maken. Vergeleken bij het mannetje doet deze weinig. Zit veel op een richeltje. Heeft regelmatig troep aan het poepgaatje omdat ze als "het"poept erin blijft zitten. We hebben het idee dat het een beetje een kneusje is. Zit niet veel leven in.

    Weet iemand wat we hiermee moeten doen? Gewoon laten gaan of apart zetten binnen een kooitje maar dat is misschien weer zielig want dan zit hij alleen.

    Heeft iemand een idee???

    Rob

  • #2
    Hallo Rob1953

    Welkom op het vogelforum,

    Wat die ene kneus betreft, voor de kweek heb je er niks aan en om te zien is het ook niks als ik het zo lees. Dus als het dan toch niks is, gewoon opruimen.
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      Stumperdje

      Hallo Rob1953,

      Als ene Rob van 1955 en al een week of wat liefhebber van kanaries heb ik persoonlijk wat moeite met de term "kneusje" als het om levende beestjes gaat. Dieren die aan onze zorg zijn overgeleverd mogen volgens mij op iets meer respect rekenen. Maar goed, dit even terzijde.

      Een vogeltje die niet 100% in orde is hoort volgens mij niet in een gezelschapsruimte. Uitvangen dat beestje dus en er achter proberen te komen wat er aan de hand is. Wat warmer zetten, gemakkelijk verteerbaar voedsel, geen groenvoer en af en toe wat extra's. Soms komt een vogeltje verrassend snel tot hogere daden als hij even de tijd heeft gekregen wat bij te eten. Mocht het na een weekje niet veel beter gaan dan zou je eens kunnen proberen om via de dierenarts er achter te komen wat er scheelt. Mocht dat om welke (goede) reden geen optie zijn dan zou het wellicht van diervriendelijkheid getuigen om het diertje uit zijn/haar lijden te verlossen.

      Alles opgeschreven met de beste bedoelingen!

      Groet,

      Rob.

      Opmerking


      • #4
        Steeds wat ontlasting aan de buik duidt meestal op een kwaal of ziekte, dat hoort niet.
        Wat het best voor de vogel is, kan eigenlijk alleen een goede vogelarts bepalen, maar er zijn wel wat trucjes.

        Ik zou de vogel even binnen zetten, lekker warm. Warmte doet al vast goed. verder alleen schoon drinkwater en goed kanariezaad, even geen extraatjes. Mogelijk zijn alleen de darmen wat van slag.

        Als de vogel niet met een week of twee opknapt kun je kiezen. Of naar een goede vogelarts of.....
        Een zieke vogel bij je andere houden betekent risico, zeker zolang je niet weet wat de kwaal is.
        Succes.
        Groet Ton,
        www.allevogels.nl

        Opmerking


        • #5
          zieke vogel

          Vriendelijke groeten,
          Henk3.

          Mijn website:

          Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

          Opmerking


          • #6
            Kanarie zit inmiddels apart binnen en heeft antibiotica. We zullen eens kijken of dat helpt. Bleek ook iets van luis of zo te hebben (geen bloedluis) hebben we ook behandeld. Ook alle buitenvogels zijn behandeld en de hele voliere is schoongemaakt en ingespoten. Een zebravink vertoond dezelfde symptonen als de kanarie dus die zitten nu samen binnen aan de medicijnen. Hopelijk kunnen we ze oplappen en kunnen ze t.z.t. weer naar buiten in de voliere. Wel een toer om de medicijnen erin te krijgen want ze doen niet vanzelf die snavel open.

            Opmerking


            • #7
              Dat is vreemd. je hebt eerst geen idee wat er aan de hand is en nu geef je ineens antibiotica.
              Waarvoor of waartegen geef je dat dan? Ben je dokter?
              Groet Ton,
              www.allevogels.nl

              Opmerking


              • #8
                Kwestie van advies inwinnen bij de dierenwinkels en aan de hand daarvan medicijnen gegeven. Zou een beetje idioot zijn om in het wilde weg medicijnen te geven als je niet weet wat er aan de hand is. Aan de hand van mijn verhaal hadden zij aardig een idee van wat het kon zijn.

                Opmerking


                • #9
                  tja eens bij een dierenarts binnenlopen zou ik zeggen.
                  maar als het hier maar om 1 vogel gaat (opruimen dan)

                  maar bij meerdere dan is het dus nog besmettelijk ook.

                  frank4

                  Opmerking


                  • #10
                    Hallo Ron1953:

                    Ik ken geen enkele dierenspeciaalzaak, waarvan de eigenaar of het personeel diergeneeskunde heeft gestudeerd.
                    U had het dus evengoed bij de lokale warme bakker of bij de groenteboer kunnen vragen.
                    U geeft dus nog steeds in het wilde weg antibiotica.

                    Sorry: maar een zieke vogel = naar de vogeldierenarts.

                    Groeten,
                    Wessel van der Veen.

                    Opmerking


                    • #11

                      Opmerking


                      • #12
                        en zowieso een beetje goede vogelkweker/liefhebber weet vaak meer dan een plaatselijke dierenarts en een vogeldierenarts is niet vaak dicht in de buurt.

                        ik wil ook wel graag horen hoe het de vogels nu vergaat.

                        mvg Ben
                        Groeten, Ben

                        Opmerking


                        • #13
                          Hier advies vragen, krijgen en dan het tegenovergestelde doen, tja wat moet je daar dan van vinden?
                          Groet Ton,
                          www.allevogels.nl

                          Opmerking


                          • #14

                            Opmerking


                            • #15
                              Onbegrepen opmerking....

                              Beste meneer Wessel,

                              Ik kan er helemaal niks aan doen dat u de betreffende opmerking niet begrijpt!

                              Zoals ik al in een eerder bericht in dit topic (en vele andere) heb geschreven is het van evident belang om bij ziekte van dieren een dierenarts te consulteren. Wanneer de starter van het topic de volgende dag duidelijk maakt dat hij de situatie al vele malen meer serieus heeft aangepakt dan daags ervoor gaan we wel de goede kant op.

                              Uw suggestie dat ik de hobby van mij, u en die van de topicstarter niet serieus neem werp ik ver van me.

                              Waar u in dit topic heeft gelezen dat bezoekers een diergeneeskundig advies hebben gegeven is mij een raadsel. En over het feit dat leken geen zinnig advies kunnen geven hebben we geen discussie. Liefhebbers met een jarenlange (sommige wel meer dan 50 jaar!) ervaring met betreffende vogels zou ik persoonlijk geen leek noemen. Meer een ervaringsdeskundige (die nog steeds geen diagnose kunnen stellen via een internetkabeltje, ook daar hebben we geen discussie over).


                              Groet,

                              Rob.

                              Opmerking

                              Working...
                              X