Mededeling

Collapse
No announcement yet.

vereving barmsijzen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • vereving barmsijzen

    Ik heb dit jaar uit een koppel barmsijzen twee agaat jongen gekweekt. Ik dacht in eerste instantie dat het twee poppen waren maar ik had ze vandaag in handen en zag een rode zweem over de borst wat er op wijst dat het mannen zijn. Ze hebben geen roodvoer gehad behalve een paar keer perzikkruid waardoor ze ook een mooie rode pet hebben gekregen.
    De vader is wildkleur split agaat kans split bruin en de pop is een isabel.

    Kan het zijn dat het twee mannen zijn agaat split isabel.

  • #2
    Hallo Wolverina
    De naam isabel wordt niet meer gebruikt bij EC vogels ,dit is bruin -agaat geworden, omdat dit een crossing -over is tussen 2 geslachtsgebonden factoren qua vererving. Bij de kanaries is dit exact hetzelfde alleen willen ze hier nog niet aan naamsverandering toe..
    Bij de alle vogelsoorten welke onder de KMV TP vallen gaan we combinaties , benoemen wat er inzit en hier geen aparte naam voor geven of verzinnen, ook als is deze bij anderevogelssoorten al eerder toe gepast.
    Zo willen we het voor vele zo moeilijke begrip erfelijkheid wat begrijpelijker maken. Het streepje tussen bruin -agaat wil zeggen dat het hier een combinatie betreft van 2 geslachtes gebonden factoren ,waarbij altijd een crossing - over voor nodig is en tussen crossing -over staat ook een streepje en dit maakt het wat gemakkelijker om te onthouden voor de kwekers.
    Bij combinaties van Dominante of recessief factoren worden de namen los van elkaar geschreven, zoook van combinaties van een geslachtsgebonden met een recessief of Dominant factor.
    de doelstelling is ook wat bij parkietactige al gedaan wordt is om bij combinatie vogels waar verschillende factoren qua vererving in zitten eerst altijd de dominant factor te zetten dan de geslachtsgebonden en als laatste de recessief factor, zo worden de kweekuitkomsten ook begrijpelijker.
    Nou terug naar jou vraag
    wildkleur/agaat x bruin -agaat
    door de isabel al bruin agaat te noemen verklaar in feite al dat je hieruit agaatmannen kweekt welke split bruin zijn
    en als een agaat man split voor bruin is komen hieruit ,ook als je deze tegen een wildkleur, agaat of bruin of pastel pop zou zetten ,bruin -agaat (isabel) poppen uit.
    zet je deze tegen een bruin -agaat pop dan kweek je buiten bruin -agaat poppen ook bruin -agaat mannen
    Dus alles even op een rij
    deze jongen agaat mannen split bruin ga je gebruiken voor de kweek

    Agaat/bruin x wildkleur
    uitkomst:wildkleur dit zijn altijd mannen, welke split zijn voor agaat en kanssplit bruin,poppen zijn agaat of bruin -agaat

    Agaat/bruin x agaat geeft 100% agaat jongen waarvan de mannen kanssplit bruin kunnen zijn, poppen kunnen agaat zijn (de meeste) of bruin -agaat

    agaat/ bruin X bruin geeft 50% wildkleur mannen split agaat en bruin en 50% bruine mannen split agaat,poppen zijn bruin, agaat of bruin -agaat

    agaat/bruin x pastel geeft 100% wildkleur mannen welke alle split zijn voor zowel agaat als pastel en kanssplit voor bruin, poppen weer agaat ,bruin -agaat, uit deze laatste koppeling kan je uit deze jonge wildkleur mannen welke split zijn voor agaat/pastel en kanssplit bruin ,bruin -agaat -pastellen poppen kweken met een beetje geluk.
    ik hoop hiermee voor jou en waarschijnlijk ook voor andere het een en ander duidelijk te hebben gemaakt.
    succes Jan

    Opmerking


    • #3
      Met deze verklaring ben ik het niet eens. Volgens mij zullen deze mannen wel split voor bruin-agaat (isabel)zijn.
      Daar het bruin-agaat bij de pop op de X-chromosoom zit welke deze levert zij bij het vormen van mannelijk nageslacht. Het andere X-chromosoom komt van de man daar zit het agaat op. Twee X-chromosomen de een met agaat de ander met bruin-agaat samen vormen zij de twee X-chromosomen van de man. Agaat is dominant over agaat-bruin dus de zichtbare kleur is agaat. Mannen zijn echter split voor agaat-bruin. Hoop dat ik het begrijpelijk heb neer gezet.

      Greetings Lucky

      Opmerking


      • #4
        Beste Lucky
        Ook ik had hier grote problemen mee en ze hebben het mij misschien wel 20 keer uit moeten leggen ,waarom het zo is !!!
        En toegeven is ook een eigenschap, het is inderdaad zo
        Maar als je het goed lees, een agaat welke split is voor bruin - agaat.
        Een agaat kan NOOIT split zijn voor wat hij al is !!! Hier zit de kloe
        Ik zei ook altijd een agaat man is split isabel,maar als een agaat al split voor de combinatie is valt zijn eigen factor af en blijft bruin over ,in de praktijk geven dit wel bruin-agaat poppen.of ook mannen indien paring tegen bruin -agaat pop.
        Omdat de man al agaat is en split bruin is het automatisch een agaat man waar bruin -agaten uit komen,anders zou deze man een wildkleur zijn welke split voor agaat en bruin is.
        hopelijk nu ook voor jou duidelijker????

        Gr Jan

        Opmerking


        • #5
          Beste Jan, Als dit zou kloppen vind er bij vrijwel elke 2e jonge barmsijs in deze kleurslag crossingover of terug plaats en dat lijkt mij toch wel erg sterk. Ik kweek al sinds ongeveer 20 jaar barmsijzen heb vrijwel elke soort en div. kleuren(mutaties) gekweekt en mijn berekeningen zijn nog altijd uitgekomen.
          Uit een agaat-bruin of een agaat/agaat-bruine heb ik nog nooit een bruine jonge gekweekt. Alleen indien hij tegen over een bruine pop gepaart werd dan wel. Maar dat is logisch.
          Volgens jouw bewering zou een agaat dus split kunnen zijn voor bruin?
          Hij is mijns inziens split voor de combinatiekleur agaat-bruin
          Deze combinatiekleur is een kleur opzich en valt niet steeds weer uit elkaar bij elke paring. Het uit elkaar gaan van deze kleur is net zo waarschijnlijk als het optreden van crossingover.
          Maar dat zal dan wel bij mijn vogels toeval zijn?
          Bij gemiddelt 80 barmsijzen per jaar over de laatste 15 jaar zijn dat 1200.
          Waarvan ongeveer bij 300 jonge vogels dan deze agaat-bruine factor een rol speelde. Toeval?
          Dit jaar twee combinatie's agaat-bruin x wildkleur. 11 jonge vogels weer geen bruine pop ook geen agaat? Alleen 4 wildkleur mannen (Split) en 7 agaat-bruine poppen net als alle jaren voorheen.
          Oh ja, toegeven is een goede eigenschap iemand overtuigen een ander.
          Als men het met mekaar niet eens is hoef men niet toe te geven als men niet overtuigd is van andermans mening als men ze maar respecteerd.


          Greetings Lucky

          PS ik persoonlijk vond de oude benaming (isabel)hoewel niet verervingsmatig correct een betere benaming. Ivb met verwisseling en schrijfwijze. Maar dat is puur persoonlijk.

          Opmerking


          • #6
            Beste Lucky
            Ik zag al waar het fout ging, bij uitkomsten had ik inderdaad de fout gezet van bruine poppen , bij de eerdere uitkomsten stond het al wel goed !! en dat geeft verwarring,slip op het toetsenbord, mijn excuses hiervoor,ik had het beter na moeten lezen
            Je bent precies hetzelfde als ik,ook ik was van mening dat de agaat dan split zou zijn voor agaat-bruin ( eigenlijk nog steeds en infeite is dit ook zo ),maar ze schrijven het als agaat/bruin, dit gezien het voor hen en het klopt ook wel een agaat welke split is voor bruin dan automatisch split is voor de combinatie.
            Dat jij isabel een betere benaming vind kan/mag , was wel zeer ingeburgerd, dat zeker,ook gezien de kanarie wereld.
            Maar toch vind ik de naam bruin -agaat beter , mede gezien het feit dat hele volksstammen zelfs keurmeesters van kanaries wie er van overtuigd waren dat de isabel een primaire mutatie zou zijn en je vol ongeloof aan zitten te kijken als je zegt dat het een combinatie is en hier heeft de naamgeving ook schuld aan. Wanneer je iets pastel -agaat noemt weet iedereen dat dit een combinatie is, hadden ze dit vroeger als voorbeeld robijn genoemd, dan hadden we nu hier de zelfde problemen gehad.
            Succes verder met de barmsijzen

            Gr Jan

            Opmerking


            • #7
              heren,

              bedankt voor het antwoord, er is mij nu het een en ander duidelijk.
              Mijn volgende probleem is nu of de twee agaten nu mannen of poppen zijn. De rest van de jongen (de wildkleuren) had ik namelijk al roodvoer gegeven.

              Nogmaals bedankt en als ik weer een probleem heb lezen jullie het wel.

              Opmerking


              • #8
                Hallo wolverine, pluk de twee agaaten enkele veertjes op de borst en voer ze enkele dagen iets kleurstof. Over twee a drie weken heb je dan zekerheid.

                Greetings Lucky


                PS Dank je Jan. Maar ga net nu minderen met de barmsijzen ga alleen maar noordse en groenlandse houden cq kweken. Ben bezig met de overstap naar insekteneters men wil eens iets anders.

                Opmerking

                Working...
                X