Mededeling

Collapse
No announcement yet.

namaak miereneitjes

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • namaak miereneitjes

    hoi een tijd geleden stond hier iets over namaak miereneitjes ze maakten dat met melk laten koken en dan azijn erbij door een handoek gieten en klaar was het nu weet ik niet meer juist hoe het moest en dus zoek ik dat artikel weer maar vind het niet meer weet iemand nog hoe het moet alvast bedankt

  • #2
    Namaak miereneitjes

    Ik heb het even voor je opgezocht de Goudvink, succes ermee!


    Akosua
    Beste mensen,

    Het is geen geheim, had echter geen tijd om uitgebreid te beschrijven hoe ik het doe. Met domme opmerkingen is echter niemand gebaat.

    Het oorspronkelijke recept komt uit de Vogelwelt en is het recept wat Ton beschrijft. Dit recept heb ik als eerste geprobeert echter stierven de jongen na 1 week na het uitvliegen.
    Toen ben ik gaan experimenteren met als uiteindelijk resultaat.

    2 ltr magere yoghurt, 2 ltr volle yoghurt met elkaar mengen en zachtjes aan de kook brengen. Laten doorkoken totdat de schuim grotendeels is verdwenen( helemaal verdwijnen gebeurt niet) Dit mengsel na het koken afgieten door een paseerdoek of kaasdoek (theedoek gaat niet slaat dicht) met koud water spoelen en dan uitknijpen totdat je een vrij droge massa hebt.
    Deze massa maakt ik rul met een vork.
    Toevoegen: 10 maatschepjes nectarpoeder(quiko) 1 maatschepje carmix, 2 maatschepjes biergist. (maatschepje is 5 gram) Dit alles goed met elkaar vermengen en je miereneitjes zijn klaar. Het mengsel kan je invriezen en naar wens de hoeveelheid eruit nemen om te voeren.
    Het wordt bij mij door alle vogels graag gegeten
    __________________
    vr gr Wil
    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

    Opmerking


    • #3
      hoi geweldig dat je die moeite voor mij deed maar het rul maken doet men dat gewoon met water ofwat alvast bedankt geweldig dat dit cafe bestaat

      Opmerking


      • #4

        Opmerking


        • #5
          Heb je het dan wel goed genoeg uitgewrongen?

          Misschien direct na het fijnmaken bepoederen met bijv insectenpoeder zodat het minder plakt?

          Opmerking


          • #6
            Zwartkopje, ik dacht wel dat het genoeg uitgewrongen was. Kwam geen vloeistof meer door het doek, dus.
            Het blijft een massa, die niet te scheiden is. Als je zo door een pureermachine duwt, krijg je lange slingers, die dan weer aan mekaar kleven.
            Moet het idd. is proberen met onmiddellijk bestrooien met poeder. Dit heb ik nog niet gedaan en is misschien wel een oplossing.
            Bedankt voor het meedenken.

            Opmerking


            • #7
              We praten hier dus over caseine.Ik maak dit zoals al elders verteld gewoon van volle melk aan de kook brengen en scheut azijn erdoor zogauw de klonten door de melk drijven en de melk zelf waterig wordt gooi ik de hele pan door een zeef en laat het uitlekken.Tussendoor een paar keer omscheppen uitdrukken met een lepel en even laten staan.Ik spoel het niet af met water.Dan gooi ik het in een schaal met een beetje paneermeel en prak het net zo fijn als ik hebben wil.Heb pas gehoord dat geitenmelk beter is.Ik gebruik dit met nog andere bestanddelen om een voer te maken voor mijn insecteneters maar de putters en sijzen eten het ook.Ken ook mensen die dit als basis gebruiken voor hun goudvinkeneivoer. groeten eddie

              Opmerking


              • #8
                miereneieren

                tot nu toe snap ik het redelijk ,maar als ik nu rauwe melk gebruik is het vetgehalte een stuk hoger kan dat een negative invloed hebben.
                Ik voor mij denk dat er in rauwe melk veel meer bouwstoffen zitten dan wat er in een melkpak zit
                maar soms leef ik een beetje teveel in de vorige eeuw

                Opmerking


                • #9
                  vandaar dat er in het oorspronkelijke recept gesproken wordt over yoghurt, en niet over melk.
                  De bereiding met melk en azijn is totaat iets anders.

                  Opmerking


                  • #10
                    opfokvoer

                    je moet toch beter zoeken.
                    mijn recept heb ik van een europese vogelkweker.
                    en niet met yoghurt.
                    je neemt een halve of hele liter melk en brengt het aan de kook en als het bijna kookt doe je er wat azijn of natuurazijn bij niet teveel ,totdat je ziet dat het gaat klonteren.
                    zoveel azijn als nodig,dan doe je het in een zeef en laat je het uitlekken,en daarna doe je er bijv honing door of suiker en eventueel vitamine druppels om de zure smaak van azijn wat te verbloemen.
                    af laten koelen en in de koelkast of diepvries,als het droof is worden het allemaal kleine bolletjes.
                    ik maal het door het eivoer en zelfs mijn kleine duiven eten er graag van.
                    groeten wim

                    Opmerking


                    • #11
                      nog even een aanvulling

                      als je volle of melk van de koe hebt word het nog beter,je kan ook karnemelk gebruiken.
                      oja het moest droog zijn in het vorige stukje
                      groeten wim

                      Opmerking


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door girlits
                        We praten hier dus over caseine.Ik maak dit zoals al elders verteld gewoon van volle melk aan de kook brengen en scheut azijn erdoor zogauw de klonten door de melk drijven en de melk zelf waterig wordt gooi ik de hele pan door een zeef en laat het uitlekken.Tussendoor een paar keer omscheppen uitdrukken met een lepel en even laten staan.Ik spoel het niet af met water.Dan gooi ik het in een schaal met een beetje paneermeel en prak het net zo fijn als ik hebben wil.Heb pas gehoord dat geitenmelk beter is.Ik gebruik dit met nog andere bestanddelen om een voer te maken voor mijn insecteneters maar de putters en sijzen eten het ook.Ken ook mensen die dit als basis gebruiken voor hun goudvinkeneivoer. groeten eddie
                        ik gebruik wel een nylonkous(opletten dat je je handen niet verbrand) even rond draaien en de boel is droog, ik doe er wat orlux wildzang eivoer doorheen en wat gistocal even prakken en je hebt rul eivoer met witte bolletjes erin, de goudvinken en putters nemen het goed op.

                        de volgende keer zal ik aan winterkoning zijn verzoek voldoen en wat foto's maken van de bereiding, dit zal wel pas over 2 á 3 dagen zijn, want dan is het pas op( ik bewaar het in wel de koelkast)
                        www.fretteren.eu

                        Opmerking


                        • #13
                          de vraag blijft voor mij nog steeds open.
                          wat als ik rauwe koemelk of geitenmelk gebruik(dan bedoel ik rechtsteeks uit de koe/geit)
                          naar mijn gedachte zit hier toch meer in als wat er uit een pak komt toch?
                          En met bepaalde toevoegingen kan ik het alleen maar eens zijn,afhankelijk van de vogelsoort natuurlijk.

                          Nu een volgende gedachte biest(is melk die door het dier aangemaakt wordt in de eerste dagen na de geboorte van het kalf)

                          G

                          Opmerking


                          • #14
                            Van de biestemelk weet ik niks maar volgens mij wordt de melk alleen gepasteuriseerd en afgeroomd dat zou dus betekenen dat je meer casseine van rauwe melk krijgt weet alleen niet hoelang het dan moet koken om eventuele ziektekiemen te doden. groeten eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              Namaak miereneitjes

                              Nou beste mensen ik heb het zondag meteen zelf uit geprobeert had hier ook nog niet van gehoord maar ik sta verbaasd van het resultaat eerst bleef er nog iets van het eivoer over in het bakje nu is alles op echt alles op.Ik heb het gemaakt van volle melk met natuur azijn melk aan de kook gebracht en azijn erin gedaan en meteen gaat het klonteren dan afgieten en klaar is het.

                              heb het nu reeds diverse keren gemaakt en het is ook elke keer weer goed gelukt.

                              bedankt voor de tip.

                              Opmerking

                              Working...
                              X