Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Iets over ringen voor vruchten en insekteneters.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Iets over ringen voor vruchten en insekteneters.

    Vriendelijke groeten,
    Henk3.

    Mijn website:

    Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

  • #2
    Mooi ringindicatie overzicht van flink wat soorten!

    Kan altijd van pas komen, je weet immers maar nooit!


    Opvallend in deze lijst, maar vooral ook het overzicht wettelijk voorgeschreven ringmaten voor beschermde inheemse vogels, is dat er nogal wat verschillen bestaan ten opzichte van de voorgeschreven ringmaten voor wetenschappelijk onderzoek aan Europese vogels.

    Komt toch allemaal van het zelfde ministerie zou je denken! (?)

    enkele voorbeelden:

    Staartmees 2.0 <> zeer bedenkelijke ringmaat 3.4!
    Winterkoning 2.0 <> 2.4
    Pimpelmees 2.3 <> 2.5
    Baardman 2.3 <> 2.7
    Putter 2.3 <> 2.5 of 2.7
    Pestvogel 3.3 i.p.v. 3.8


    m.v.g.
    Amigo de los Psittacidos

    Look deep into nature and you will understand everything better

    Opmerking


    • #3
      als men veldwerk doet (net zoals jij) dan worden er vogels gevangen en geringd,met a een knijpring en de vogels zijn de altijd qua pootdikte geslonken/op hun normale dikte.en als dit niet is nou dan knijpen we toch een maatje groter eromheen of lukt niet,tjoep laat maar vliegen (niemand die erachter komt).
      en ik weet hoe het werkt want ik heb voor sovon dit ook wel eens gedaan(meegeholpen op uitnodiging van kennis).

      Gelukkige heb ik ruim ervaring met het aanbrengen van vaste voetringen aan vele jonge vogels in avicultuur en het aanleggen van knijpringen aan duizenden wilde Europese vogels.
      Het probleem met de wat dikkere pootjes en het om die reden 'bijbehorende' probleem van het op zeer jonge leeftijd moeten ringen van jonge vogels in avicultuur is een bekend feit. Voor mij overigens ook DE reden om van veel soorten wilde zangvogels geen nestjongen te ringen!

      Het aanleggen van dan maar een maatje groter of het laten vliegen als het niet lukt (??) is overigens beslist niet de manier waarop deugdelijk ringwerk plaats behoort te vinden!


      wij als kwekers zijnde hebben een ringmaat door onze strot geduwd gekregen die soms terecht soms geheel onterecht is en dat kan uitschieten van een te kleine maat en naar een te grote maat.
      Hier ben ik het eigenlijk wel mee eens.
      Terzake doende vakkennis laat, althans van overheidswege, niet zelden meer dan te wensen over. (b.v. vogeltrek-vogelgriep)

      Uitgaande van het feit dat de voorgeschreven ringmaten van het zelfde ministerie komen verbaas ik mij echt over de (willekeurige?) verschillen, groter, kleiner en het geringe aantal overeenkomsten.

      Uit deze ogenschijnlijke willekeur concludeer ik dan ook dat men geen rekening heeft gehouden met genoemde problematiek rond het ringen van nestjongen in avicultuur.


      en wat die lijst betreft : in elke lijst zit wel een foutje ,dat is gewoon zo en dat van die staartmees is er zo een.

      een andere is dat bv de witte kwikstaart 2,8 mm geringd dient te worden nou dat kan ook wel wat kleiner.
      In bovenstaande lijst staat bij de staartmees wel 2.0 de NBvV lijst geeft 3.4mm. Moet inderdaad wel een foutje zijn!

      de witte kwik wordt in het veld geringd met 2.3


      m.v.g.

      Rupicola

      maar, voordat dit Topic wat al te ver afdwaald van de vruchten- en insekteneters stel ik voor dat hier wellicht aanvullingen volgen van soorten die niet op de lijst (bericht #1) vermeld staan!
      Amigo de los Psittacidos

      Look deep into nature and you will understand everything better

      Opmerking


      • #4
        Bijvoorbeeld Laterallus leucopyrrhus Braziliaanse witborstral 4.5mm
        Amigo de los Psittacidos

        Look deep into nature and you will understand everything better

        Opmerking

        Working...
        X