Mededeling

Collapse
No announcement yet.

doppelpastell Kaputzenzeisig

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • doppelpastell Kaputzenzeisig

    hoe komt deze mutatie tot stand en wat zijn de specifieke kenmerken daar van?
    zie bijlage
    altijd willen leren.
    loopt die mutatie net zoals vroeger(de benaming) de dubbel bruin of dubbel groen pastellen bij de sijs ?
    winterkoning

  • #2
    Zou het niet een kruising zijn van b.v.kapoetsensijs F (vul maar in 3,4,5 enz.)
    x pastelkanarie enz. Daar wordt al zoveel jaar mee gekruist,dat ik nergens
    meer verbaasd over ben.
    Zelf heb ik destijds nog een F3 en een F5 gehad.
    Vr.groeten van
    Antoni





    homepage:
    http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

    Opmerking


    • #3


      Alhoewel wetenschappelijk onderzoek beter zou zijn (maar dat is er niet) denk ik dat vooral de eumelanine (zwart en bruin) wordt gereduceerd. In de dubbelverdunde versie blijft er nog maar heel weinig eumelanine over (vrijwel geen bestreping en kleurloze staart- en vleugelpennen).

      De lipochroomkleur lijkt vrijwel niet te worden aangetast terwijl in de niet azulvogels meer dan voldoende phaeomelanine overblijft (kanaries).
      Ik heb ter vergelijk ook wel wat sijsjes met die factor maar aangezien ik in m'n hoofd te weinig vergelijk heb met de wildvorm is dat moeilijk bekijken wat nu de precieze veranderingen zijn.

      Groet,

      Rob.

      Opmerking


      • #4
        Die 25% klasiek, is daarbij aan de kleur echt niets te zien??
        Of zijn die ook iets anders

        Henk
        vriendelijke groet
        Henk

        Opmerking


        • #5
          Dubbelpastel

          Aan die 25% klassiek is eigenlijk niks te zien, nee.

          Groet,

          Rob.

          Opmerking


          • #6
            Ik weet niet of ik nu erg off topic ga, maar ben namelijk de naam dubbelpastel (doppelpastell) regelmatig tegen gekomen daar ik bezig ben met pastelkweek maar dan met forpussen.
            Uit een koppeling groenpastel x groenpastel kweekte ik groenpasel en "overgoten" (geelpastel), deze worden ook dubbelpastellen genoemd.
            maar in het zelfde nest had ik ook een wildkleur die toch later iets lichter is geworden.( opgebleekt)

            vandaar me vraag of aan de klasieke niets te zien was

            Henk
            vriendelijke groet
            Henk

            Opmerking


            • #7
              Dubbelpastel

              Bij forpussen (of andere vogels die dichter bij de in de natuur rondvliegende soortgenoten staan) is het denk ik gemakkelijker om lichte verschillen tussen een wildvorm en een iets opgebleekt exemplaar te ontdekken. Probleem bij deze kleurkanaries is dat ik niet weet op welk niveau de kweker van de vogels die ik heb aangeschaft is "ingestapt". Met andere woorden; begon hij met zeer donkere zwartwit vogels of waren het vogels die al wat minder donker waren. In ieder geval zou ik de klassieken uit de Jaspis in de normale klasse kunnen hebben gespeeld.

              Groet,

              Rob.

              Opmerking


              • #8
                Kijk hier zien we weer mooi het verschil van verschillende inzichten ,vanuit de kanarie,tropen en parkieten wereld !!!
                Dat er gelijk al gezegd wordt zal wel via bastaard kweek over gebracht zijn, zou kunnen ,maar er wordt al jaren succesvol met kapoetsensijzen gekweekt en waarom zouden er dan geen spontane mutaties kunnen ontstaan ???
                voor mij is dit een zuivere vogel en waarom zie je dan nergens geen tussenvormen van een F4 of F5 ?? in combinatie met de kapoetsensijs en mutatie factor?
                Wat doe een pastel factor. deze reduceerd zowel het eumelanine als phaeomelanine en kan zeer variabel werken. van 10 tot 70 % toe.
                dat bij sommige het phaeo minder reduceerd kan, ideaal voor een pastel is een reductie van ongeveer 50% van beide melanine's.
                Vroeger en door sommige nu nog wwerd de dubeelfactorige , bij de sijs Dubbelpastel genoemd, de TC van de SEC waar ik toen zelf ook nog in zat heeft dit toen veranderd in overgoten, met de kennis wie we nu hebben is dit eigen ook foutief en zou de juiste benaming EF (enkelfactorig) en DF dubbelfactorig) moeten zijn, ik kan het zo niet even nakijken ,maar ik weet bijna zeker dat dit ook zoal gedaan is.
                Wat Rob zegt over verdund ,komt wel overheen met de reductie factoren,maar niet met donkerfactoren die ook ontstaan zijn en dominant vererven en EF en DF kan altijd worden toe gepast.
                Dat dit bij kanaries dan jaspin genoemd wordt ,komt doordat bij kanaries de naamgeving afgeleid wordt aan de kleuren van edelstenen.
                In dit geval jammer in feite , waar geen EF en DF dominant pastel, we zien ook dominant en recessief wit. dus hier gaan we weer een probleem krijgen qua benaming, bij de EC volgen ze de kanarie benamingen ,maar bij de tropen niet en hoewel de kapoetsensis nauw verwant is aan de EC sijs , is dit een tropische vogel !
                Jammer dat waar ik al mee begon met de 1ste regel, is dat wanneer er iets nieuws ontstaat eerst niet gekeken wordt naar andere soorten vogels met gelijkwaardige verschijning en vererving.
                Howel het dominicatie proces bij kanaries het verst is gevorderd bij vogels ,wil nog niet zeggen dat het automatisch bij de kanaries het eerste ontstaat, we zien dit ook bij de Donkerfactorige barmsijs ,welke eerst kobalt genoemd werd, maar dominant vererft en de kobalt kanarie recessief.
                de dominant donkerfactorig moet nu nog ontstaan bij kanaries en zal dan waarschijnlijk gelijk wel weer eem andere benaming krijgen.
                de kobalt kanarie is voor mij dezelfde factor als het donkerbuik zilverbekje en de Donkerfactorige barmsijs gelijk aan de Chinese dwergkwartel zonder keeltekening, ook qua vererving !!!
                Bij tropen kennen we ook recessief pastellen, bij kanaries ook en ook bij parkieten hier is door selectiekweek ook overgoten uit te halen behalve bij de kromsnavels hier is de overgoten een primaire mutatie, vandaar dat Broto ook wildkleuren in het nest heeft.
                Paar je een zuivere pastel forpus of andere parkiet aan een zuivere overgoten kweek je allemaal wildkleur/groene vogels uit die dubbel split zijn en geen mm reeks aan elkaar zijn, bij de forpussen wordt vaak foutief de overgoten ,Amerikaans geel genoemd.
                het grote probleem is dat mede de beleids bepalers niet in andermans keuken wil kijken,of er hier soms ook gelijkwaardige kleuren zijn ontstaan en of hier onderzoek naar gedaan is
                en Rob,als er veren naar Mutavi gaan is onderzoek geen probleem !!!!!!!!!

                Gr Jan

                Opmerking


                • #9
                  bij de forpussen wordt vaak foutief de overgoten ,Amerikaans geel genoemd.
                  Dat is mij bekend Jan, dit is ook niet wat ik overgoten noem, de am geel is duidelijk anders.

                  maar nu weer terug naar het begin.

                  doppelpastell Kaputzenzeisig

                  Henk
                  vriendelijke groet
                  Henk

                  Opmerking


                  • #10
                    Hoezo

                    Ikzelf heb ook een Pastel popje en dubbelpastel mannetje.Ze zien er zeker zo niet uit als op de foto.Ze hebben veel grijs en wat rood maar zachter.Ik heb jullie reacties wel zeer rap gelezen maar willen jullie zeggen dat het een kruising is met de kanarie???????Ze zijn niet groter dan een kapoetsensijs! Ook ik heb nog F1 en F2 gehad maar dat is totaal niets bij hen.Ik heb er een foto bij gestoken.
                    Bijgevoegde Bestanden

                    Opmerking

                    Working...
                    X