Mededeling

Collapse
No announcement yet.

geen of incomplete staart: max. 88 pt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • geen of incomplete staart: max. 88 pt

    Met ingang van dit TT-seizoen is door de keurmeestersverenigingen besloten de standaardeisen voor Engelse grasparkieten weer eens wat nauwgezetter te volgen in de beoordeling.
    In de standaard worden twee verlengde staartpennen gevraagd. De laatste jaren werd het gedoogd als die niet compleet of zelfs afwezig waren.

    Dat is nu anders en meteen fors anders.
    Vogels met geen of incomplete verlengde staartpennen mogen maximaal 88 punten krijgen.
    Groet Ton,
    www.allevogels.nl

  • #2
    Hallo Ton,

    Met incompleet, wordt daarmee ook bedoeld nog niet op lengte?
    Met andere woorden, heeft het zin om een vogel in te sturen waarvan de pennen wel aanwezig zijn maar nog maar half zijn uitgegroeid?

    Groet,

    Herman

    Opmerking


    • #3
      Voor zover ik begrepen heb, geldt het dan ook. Misschien is het handig als iemand die bij deze besluitvorming betrokken geweest is, hier even reageert.

      Uit de standaardseisen:
      De staart:
      Deze is recht en compact, bestaat uit 12 geheel volgroeide staartpennen. De lengte van de 2 verlengde staartpennen moeten in verhouding met het lichaam en wel in de verhouding 35 : 100. De lengte van de verlengde staartpennen wordt gemeten vanaf de vleugelpunten tot het eindeinde van de staart.
      Groet Ton,
      www.allevogels.nl

      Opmerking


      • #4
        Bij het missen van beide verlengde staartpennen krijgt de vogel 88 punten
        vriendelijke groet
        Henk

        Opmerking


        • #5
          Tailless wonders

          Bij grasparkieten, meestal in een lijn met goede bevedering en een goed formaat en type, komen exemplaren voor die nooit een komplete staart krijgen. Dit is in feite een gebrek. Men noemt deze vogels in goed Nederlands ook wel "tailless wonders".
          Omdat het vaak vogels zijn met een zeer goed postuur, een prima kop en met een zeer goede bevedering kwamen deze vogels ondanks het niet kompleet zijn van de staart soms toch hoog in de punten, 90 of 91.

          Een grasparkiet kan ook door een andere oorzaak, rui o.i.d, een inkomplete staart hebben.

          De oorzaak van het missen van de staartpennen kan de keurmeester niet weten en dus is, om uit te sluiten dat een parkiet zonder verlengde staartpennen toch hoog in de punten of zelfs in de prijzen valt, de genoemde afspraak gemaakt.
          mvrgr

          Piet

          Opmerking


          • #6
            pennen wel aanwezig maar (nog) niet op lengte

            Dat maximaal 88 punten worden gegeven bij het ontbreken van de verlengde staartpennen is me wel duidelijk maar ik ben er nog niet achter of het nu ook geldt bij het zichtbaar wel aanwezig zijn van de pennen maar nog niet op lengte.

            Het verhaal van Piet schijnt er trouwens op te duiden dat het ontbreken van de staartpennen bij dergelijke vogels erfelijk bepaald is maar ik heb ook de theorie gehoord dat het wordt veroorzaakt door een gemuteerd Polyoma virus (kruipersziekte) waarbij alleen de staart wordt aangetast
            Wat vinden jullie van die theorie?
            De persoon die me dat vertelde weet beroepshalve veel van vogelziektes en genetica e.d.

            Groet,

            Herman

            Opmerking


            • #7
              88 punten regel

              Ik snap het niet helemaal goed, als je vogels naar een show brengt dan breng je toch vogels die op en top goed zijn. Anders weet je mijnsinziens zelf al wel dat het nooit een kampioen zal worden. Dus ook de staartveren op lengte zoals het hoort te zijn. Succes.
              Vriendelijke groeten,
              Henk3.

              Mijn website:

              Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

              Opmerking


              • #8
                Groet Ton,
                www.allevogels.nl

                Opmerking


                • #9
                  Vriendelijke groeten,
                  Henk3.

                  Mijn website:

                  Http://www.hobbyennatuurfotografie.nl

                  Opmerking

                  Working...
                  X