Mededeling

Collapse
No announcement yet.

klein knuppeltje in het hoenderhok

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • klein knuppeltje in het hoenderhok

    uit de link:http://www.nbvv.nl/downloads/Regelin...merktekens.pdf


    § 4. Gebruik gesloten pootringen
    Artikel 10
    1. Door de aanvrager van de in artikel 8, eerste lid, erkende organisaties ontvangen gesloten pootringen worden uitsluitend aangebracht op in Nederland in gevangenschap geboren en gefokte vogels.
    2. Een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel van de soort waarvoor de ring is aangevraagd.

    en metname over deze regel gaat het: Een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel van de soort WAARVOOR de ring is aangevraagd.


    hoe kan men dit als koper controleren?
    wie heeft er al eens naar de ringen bestellijst van de kweker gevraagd?
    hoe moet dat bij een vogel die in de handel zit?en geen eigenaar van is(als handelaar ben je volgens mij geen eigenaar/bezitter).
    hoe doe je dat bij een vogel die van hand tot hand is gegaan?(maw bv bij de vijfde opeen volgende eigenaar/bezitter zit)?
    kan men dan het bondsbureau bellen en de ring laten natrekken?
    mag dit ivm de privacy wet?
    zou lid 2 uit artikel 10 niet geschrapt moeten worden?
    zomaar wat vragen

    ik zal bovenstaande verduidelijken met een simpel voorbeeldje:

    ik koop op een/de beurs een barmsijs van handelaar.
    controleer de vogel op gezondheid en ring.
    ring geeft aan: het wettelijk voorgeschreven eisenpakket

    nl code
    kwekerscode
    volgnr
    maatcode 2,5 mm
    jaartal
    breukzone

    oke prima in orde,TOCH????????????????
    maar als er nu een ring omheen zit van een sijs (althans volgens aanvraag/ringenbestel formulier)?

    met :
    nl code
    kwekerscode
    volgnr
    maatcode 2,5mm
    jaartal
    breukzone
    hoe kan ik dan weten ofdat de wettelijk goed geringde barmsijs ook daadwerkelijk wettelijk goed is geringd ondanks voldoen aan de juiste eisen?
    ben benieuwd.
    HENK
    mvg

    jjaaaaaaaaaaaa pffffffffttttttt daar heb je die zeikerd weer (ik weet het).

  • #2
    ik zal bovenstaande verduidelijken met een simpel voorbeeldje:

    ik koop op een/de beurs een barmsijs van handelaar.
    controleer de vogel op gezondheid en ring.
    ring geeft aan: het wettelijk voorgeschreven eisenpakket

    nl code
    kwekerscode
    volgnr
    maatcode 2,5 mm
    jaartal
    breukzone

    oke prima in orde,TOCH????????????????
    maar als er nu een ring omheen zit van een sijs (althans volgens aanvraag/ringenbestel formulier)?

    met :
    nl code
    kwekerscode
    volgnr
    maatcode 2,5mm
    jaartal
    breukzone
    hoe kan ik dan weten ofdat de wettelijk goed geringde barmsijs ook daadwerkelijk wettelijk goed is geringd ondanks voldoen aan de juiste eisen?
    ben benieuwd.
    HENK
    mvg

    jjaaaaaaaaaaaa pffffffffttttttt daar heb je die zeikerd weer (ik weet het).

    Opmerking


    • #3
      dit is een goede vraag, in het verleden had ik ringen aangevraagd voor de major putter en kleine goudvink, alle 2, 2.7 ringen.
      ik kreeg 40 ringen mooi genummerd 1 t/m 40, maar erstond niet bij welke ring nummers voor de putters waren en welke voor de kleinegoudvink.
      ik heb dus gewoon geringd hoe de nummers van het touwtje kwamen, ik heb dus waarschijlijk verkeerd geringde vogels nu.

      heerlijk hé ,die duidelijkheid in ons vogelwereldje
      www.fretteren.eu

      Opmerking


      • #4
        HET ZIJN VRAGEN NIKS ANDERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
        ik wil duidelijkheid,heb ik recht op denk ik ? ik word althans wel geacht om alles te weten!!(volgens de wet).

        HENK

        Opmerking


        • #5
          Dat is een hele goede vraag Winterkoning. Denk dat ze bij de AID niet eens het antwoord op deze vraag weten. Leg hen deze vraag eens voor ze zijn toch regelmatig bij jou in de buurt. Ben hartstikke benieuwt naar het antwoord. Denk dat het antwoord onbevredigend zal zijn.

          Greetings Lucky

          Opmerking


          • #6
            Zo moet dus wettelijk inderdaad, heb wel eens een meningsverschil hiermee gehad met de ringencommisaris.
            Bij sommige soorten weet je gewoon niet of je ze kweekt en in welke aantallen.
            Soms is inderdaad zo dat je voor de zekerheid maar 10 of 15 ringen besteld en voor de volgende soort ook weer 10 -15. OMDAT DE KANS BESTAAT dat je dat aantal theoretisch haalt, in de praktijk natuurlijk niet.
            Ben dus een paar jaar gelden een kapitaal kwijt geweest(was vergeten de ringen op tijd te bestellen dus reken uit hoe het dan kan oplopen).


            Misschien zou men moet naar een systeem waar men later de ring aan vogel koppelt?? en dit dan via een database kan benaderen??

            Opmerking


            • #7
              quote zwartkopje:
              Bij sommige soorten weet je gewoon niet of je ze kweekt en in welke aantallen.
              Soms is inderdaad zo dat je voor de zekerheid maar 10 of 15 ringen besteld en voor de volgende soort ook weer 10 -15. OMDAT DE KANS BESTAAT dat je dat aantal theoretisch haalt, in de praktijk natuurlijk niet.
              Ben dus een paar jaar gelden een kapitaal kwijt geweest

              nou dat heb ik dus ook elk jaar (het opvoorhand veel te veel ringen MOETEN bestellen) ongeveer 300 ringen bestellen en bij bestelling van teveel ringen krijg je dan weer controle op het feit dat je zoveel ringen besteld .

              quote lucky: Denk dat het antwoord onbevredigend zal zijn.
              tja dat weet ik nog niet,maar ik hoop dat de slogan van : de bond dat zijn we allemaal inwerking gaat en men hierover vanuit bestuurlijk niveau hier duidelijkheid over verschaft (het waarom?) en evt dat er in de nog steeds (vastzittende)onderhandelingen dit stukje mee kunnen nemen.
              wederom het is eenvraag

              mvg winterkoning

              Opmerking


              • #8

                Opmerking


                • #9

                  Opmerking


                  • #10
                    volgens mij zijn jullie beide "in overtreding"

                    als men ringen besteld met dezelfde opvolgcode(en ook dus van dezelfde ringmaat) heb je geen uniek nr meer zoals word geeist in de wet ,gaat iets in de trant van dat elke vogel zijn eigen identiekeen specifieke ring moet hebben (maar ik zal de juiste woorden/tekst hiervan wel nog eens opzoeken).

                    en dit is die tekst:Artikel 4
                    Een in Nederland afgegeven gesloten
                    pootring is ten minste voorzien van
                    de letters NL, de aanduiding van de
                    binnendiameter tot in tienden van een
                    millimeter, de laatste twee cijfers van
                    het jaartal waarin de ring mag worden
                    aangebracht en, per ringmaat,
                    een uniek nummer.

                    maw per ringmaat en kwekersnr kan men nooit hetzelfde volgnr bestellen (want dan zou je twee dezelfde ringen krijgen en dat is in mijn ogen ook niet uniek)

                    en dan krijg je ergens anders nog de toevoeging van de breukzone etc etc (zal ik ook nog wel opzoeken).

                    van alle ringmaten ringen bestellen mag volgens mij ook niet want er staat onder op het ringbestelformulier (waarmen dus voor ook tekend als akkoord zijnde met de bepalingen die erop staan/verbonden zijn):
                    dat de vogels waarvoor de gesloten pootringen worden besteld WORDEN GEHOUDEN op BOVENSTAAND adres of indien anders op navolgend adres............................................. ......................
                    dus

                    kijk zo staat het er allemaal hé ,kan er ook niks aan doen.dit alles is mijn intrepetatie ,als het anders is dan hoor ik het graag vanuit bestuur oid

                    maar voor ik te ver afwijkt (want er gaan nu diverse verschillende zaken/benaderingen door elkaar heen lopen):
                    ik weet van iemand dat dit (berichtje nr 1 en 2) in zijn zaak speelt mbt zijn in beslag genomen vogels,1 van de redenen is dus een paar barmsijzen die geringd zijn(2,5 mm) met ringen die voor sijzen (2,5 mm)waren besteld.
                    en daarom wilde ik graag duidelijkheid over hoe men als KOPER van een vogel erachter kan komen of de vogel in kwestie met de juiste aangevraagde ring is geringd.
                    mvg

                    Opmerking


                    • #11
                      ringen

                      ik heb even een vraagje aan jullie,
                      op het ringformulier staat dat de aangevraagde gesloten pootringen worden aangebracht op in Nederland in gevangenschap geboren en gefokte vogels.
                      nergens staat op het formulier iets over volgnummers, maakt het dan uit of ik volgnummer 1 gebruik voor bv kleine goudvinken of Barmsijzen?
                      als ik in het kader bestemd voor (wetenschappelijke naam) twee namen zet
                      kan dat toch ook?

                      Opmerking


                      • #12
                        beste leo,siskewie,girlits,
                        als dat zo is wat jullie schrijven dan zou in dat kader al helemaal
                        § 4. Gebruik gesloten pootringen
                        Artikel 10
                        lid 2
                        mogen vervallen in mijn optiek,want het een staaft niet met het ander.

                        maar ik zou zo graag een mening/gedachtengang (en neem mij aub niet kwalijk als ik dit zo opschrijft) van ringencommesaris of bestuurslid nbvv ,bec oid aangaande deze kwestie willen horen hierover.
                        berichtje 1 en 2 van deze topic.

                        Opmerking


                        • #13
                          ik neem je niets kwalijk hoor, ben niet zo gauw op mijn teentjes getrapt, maar ik denk nog steeds dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is, of misschien denk ik wel te simpel, er staat, een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel waarvoor de ring is aangevraagd. ik vraag ringen aan 2,7 mm voor Putter en kl Goudvink en ring deze met deze ringen, dan ben ik toch altijd goed bezig? volgnrs staan hier toch los van als het maar de goede ringmaat is, ik heb geen ringen met dezelfde volgnrs elke ring is dus uniek dus wat is dan het probleem ?

                          Opmerking


                          • #14
                            En ze zijn aangevraagd bij een erkende organisatie bij de vereiste maat in het door mij gewenste aantal met de soort<en> erbij het is volledig en duidelijk ingevuld en door mij ondertekend.groeten eddie

                            Opmerking


                            • #15
                              beste leo,
                              quote:ik vraag ringen aan 2,7 mm voor Putter en kl Goudvink en ring deze met deze ringen, dan ben ik toch altijd goed bezig? volgnrs staan hier toch los van als het maar de goede ringmaat is, ik heb geen ringen met dezelfde volgnrs elke ring is dus uniek dus wat is dan het probleem ?

                              waarschijnlijk geen,(en dit bedoelde ik dus dat er dingen door elkaar gaan lopen) maar vertaal dit eens terug naar de topic start/vraag;
                              hoe kan ik als koper dit controleren?( op een beurs oid)?

                              ik snap wel hoe jij denkt:
                              en verbeter mij als ik mij vergist aub:
                              jij bestel voor kl goudvink en putter 2,7 mm en vraag daarvoor aan nr 1 t/m 50
                              dat mag in mij optiek.

                              MAAR (en dit bedoelde ik en las zo naruch zijn berichtje en doe nog een poging op jouw gegeven gegevens/voorbeeld situatie):

                              nu bestel jij 2,7 mm kl goudvink 1 t/m 25 en 26 t/m 50 voor putter dan zit jij dus VAST aan die ringen (volgnr's) voor de soorten waarvoor men deze besteld .en met dubbel bestellen van volgnr's bedoelde ik dus zoals in het door mij gegeven voorbeeld van uitstekende kweek,in dit geval dus heb jij 26 kl goudvink gekweekt en zal je dus bij bestelling opvolgnr dus geen nr 26 mogen bestellen want dan ben je dubbel 1 x 26 volgnr voor kl goudvink en 1 x 26 volgnr voor putter (ik weet ik schrijf onduidelijk maar dacht toch duidelijk te zijn geweest in mijn poging om duidelijk te zijn,SORRY).

                              maw het gaat erom HOE je besteld,en dit kan dus op verschillende manieren (en dit klopt in mijn optiek dan al niet mbt artikel lid 2).
                              en het gaat er mij dus om ,dat men afhankelijk is bij aankoop HOE men iets besteld heeft en VOORAL hoe men daarachter kan komen.
                              en dat staat dus los van elkaar dit.

                              en daarom schreef ik ter verduidelijking(want ik zag het al aankomen)in bericht nr 10:
                              maar voor ik te ver afwijkt (want er gaan nu diverse verschillende zaken/benaderingen door elkaar heen lopen):
                              ik weet van iemand dat dit (berichtje nr 1 en 2) in zijn zaak speelt mbt zijn in beslag genomen vogels,1 van de redenen is dus een paar barmsijzen die geringd zijn(2,5 mm) met ringen die voor sijzen (2,5 mm)waren besteld.
                              en daarom wilde ik graag duidelijkheid over hoe men als KOPER van een vogel erachter kan komen of de vogel in kwestie met de juiste aangevraagde ring is geringd.
                              mvg winterkoning

                              Opmerking

                              Working...
                              X