PDA

Bekijk Volledige Versie : klein knuppeltje in het hoenderhok

winterkoning
26-09-2007, 11:14
uit de link:http://www.nbvv.nl/downloads/Regeling_afgifte_en_kenmerken_gesloten_pootringen_ en_andere_merktekens.pdf

§ 4. Gebruik gesloten pootringen
Artikel 10
1. Door de aanvrager van de in artikel 8, eerste lid, erkende organisaties ontvangen gesloten pootringen worden uitsluitend aangebracht op in Nederland in gevangenschap geboren en gefokte vogels.
2. Een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel van de soort waarvoor de ring is aangevraagd.

en metname over deze regel gaat het: Een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel van de soort WAARVOOR de ring is aangevraagd.

hoe kan men dit als koper controleren?
wie heeft er al eens naar de ringen bestellijst van de kweker gevraagd?
hoe moet dat bij een vogel die in de handel zit?en geen eigenaar van is(als handelaar ben je volgens mij geen eigenaar/bezitter).
hoe doe je dat bij een vogel die van hand tot hand is gegaan?(maw bv bij de vijfde opeen volgende eigenaar/bezitter zit)?
kan men dan het bondsbureau bellen en de ring laten natrekken?
mag dit ivm de privacy wet?
zou lid 2 uit artikel 10 niet geschrapt moeten worden?
zomaar wat vragen

ik zal bovenstaande verduidelijken met een simpel voorbeeldje:

ik koop op een/de beurs een barmsijs van handelaar.
controleer de vogel op gezondheid en ring.
ring geeft aan: het wettelijk voorgeschreven eisenpakket

nl code
kwekerscode
volgnr
maatcode 2,5 mm
jaartal
breukzone

oke prima in orde,TOCH????????????????
maar als er nu een ring omheen zit van een sijs (althans volgens aanvraag/ringenbestel formulier)?

met :
nl code
kwekerscode
volgnr
maatcode 2,5mm
jaartal
breukzone
hoe kan ik dan weten ofdat de wettelijk goed geringde barmsijs ook daadwerkelijk wettelijk goed is geringd ondanks voldoen aan de juiste eisen?
ben benieuwd.
HENK:help :help :help
mvg

jjaaaaaaaaaaaa pffffffffttttttt daar heb je die zeikerd weer (ik weet het).

winterkoning
26-09-2007, 11:27

nl code
kwekerscode
volgnr
maatcode 2,5 mm
jaartal
breukzone

maar als er nu een ring omheen zit van een sijs (althans volgens aanvraag/ringenbestel formulier)?

met :
nl code
kwekerscode
volgnr
maatcode 2,5mm
jaartal
breukzone
hoe kan ik dan weten ofdat de wettelijk goed geringde barmsijs ook daadwerkelijk wettelijk goed is geringd ondanks voldoen aan de juiste eisen?
ben benieuwd.
HENK:help :help :help
mvg

jjaaaaaaaaaaaa pffffffffttttttt daar heb je die zeikerd weer (ik weet het).

naruch
26-09-2007, 14:41
dit is een goede vraag, in het verleden had ik ringen aangevraagd voor de major putter en kleine goudvink, alle 2, 2.7 ringen.
ik kreeg 40 ringen mooi genummerd 1 t/m 40, maar erstond niet bij welke ring nummers voor de putters waren en welke voor de kleinegoudvink.
ik heb dus gewoon geringd hoe de nummers van het touwtje kwamen, ik heb dus waarschijlijk verkeerd geringde vogels nu. :hmmmm

heerlijk hé ,die duidelijkheid in ons vogelwereldje

winterkoning
26-09-2007, 14:58
quote naruch: dit is een goede vraag, in het verleden had ik ringen aangevraagd voor de major putter en kleine goudvink, alle 2, 2.7 ringen.
ik kreeg 40 ringen mooi genummerd 1 t/m 40, maar erstond niet bij welke ring nummers voor de putters waren en welke voor de kleinegoudvink.
ik heb dus gewoon geringd hoe de nummers van het touwtje kwamen, ik heb dus waarschijlijk verkeerd geringde vogels nu.

heerlijk hé ,die duidelijkheid in ons vogelwereldje

antw:
nu is het zo dat jijzelf dan op het ringenformulier aan moet geven bv volgnr 1t/m 20 voor putter en vervolgens dan 21 t/m 40 voor kleine goudvink.
dus dat is in mijn ogen vrij simpel.
en vervolgens krijg jijzelf dan de ringen 1 t/m 40 op het draadje thuis gestuurd welke jij dan zelf dient te splitsen.
dat is dus hoe secuur men is/er mee omgaat.(maar wees niet bevreesd hoor met jouw nog honderden ook ikzelf heb die fout gemaakt).

nee het gaat mij erom hoe te controleren bij juiste ringmaat vogels en juiste opgeven ring nr per soort.
want houder/eigenaar is altijd verantwoordelijk als het om vogels gaat die in zijn/haar bezit zijn.
en menigeen wil die verantwoordelijkheid ook nemen ,maar hoe kan je dit controleren/nagaan?
zoals het dus nu gaat bij HEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEL VEEEEEEEEEEEEL koop en verkoop handelingen word er dus GEGOKT/GEHOOPT
op de goede afloop .

maar dan een bijkomend "probleempje" : jij hebt een fantastische kweek met de putters,jij kweekt er 21 wat dan? nr 21 ringmaat 2,7 mm wettelijke ring mag jij dan niet gebruiken,nee daarvoor dien je dan een bestelling(evt spoed) van minimaal 10 ringen,toch? nou is dat opzich dan geen probleem maar (en daar komt er weer één),jij kweekt geen enkele kleine goudvink dat jaar moet je 20 ringen aan de ene kant dus weggooien en aan de andere kant moet men dus minimaal 10 ringen bestellen(heeft men dus in deze situatie) 29 ringen teveel,die je weg kan gooien na kweekseizoen want bewaren/meenemen naar het volgende jaar mag niet.
en het mooie is als men dan ringen besteld zou je dus (in het belang van jouw administratie) ringnr 21 t/m 30 moeten bestellen.
MAAR en daar hebben we er weer ééntje: dubbel bestellen mag niet,maar waarom dan NIET??? als er toch onderscheid is in de diverse soorten met dezelfde ringmaat,leg mij dit maar eens uit,volgens mij bijt het één het ander.(men moet dus bij bijbestelling heel goed kunnen nagaan welek volgnr er al besteld zijn in dat jaar(maw kan een hele klus zijn allemaal).
krom ,krom,krom.

zonde /verspilling van materiaal,tijd en geld,wie word hier beter van? iig niet de kweker met al zijn goede bedoelingen.

BEETJE KROM ALLEMAAL,toch?
makkelijkste oplossing lijkt mij in deze : lid 2 uit artikel 10 schrappen.
het is maar een stukje tekst(met mogelijk grote gevolgen) en als men in het belang van de ec kweker denkt is dit helemaal niet zo'n onredelijke vraag/eis,toch?

WEDEROM ZAL IK HET ER MAAR BIJZETTEN: HET ZIJN VRAGEN NIKS ANDERS!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ik wil duidelijkheid,heb ik recht op denk ik ? ik word althans wel geacht om alles te weten!!(volgens de wet).

HENK:help :help:help

Lucky
26-09-2007, 17:17
Dat is een hele goede vraag Winterkoning. Denk dat ze bij de AID niet eens het antwoord op deze vraag weten. Leg hen deze vraag eens voor ze zijn toch regelmatig bij jou in de buurt. Ben hartstikke benieuwt naar het antwoord. Denk dat het antwoord onbevredigend zal zijn.

Greetings Lucky:)

Zwartkopje
26-09-2007, 17:20
Zo moet dus wettelijk inderdaad, heb wel eens een meningsverschil hiermee gehad met de ringencommisaris.
Bij sommige soorten weet je gewoon niet of je ze kweekt en in welke aantallen.
Soms is inderdaad zo dat je voor de zekerheid maar 10 of 15 ringen besteld en voor de volgende soort ook weer 10 -15. OMDAT DE KANS BESTAAT dat je dat aantal theoretisch haalt, in de praktijk natuurlijk niet.
Ben dus een paar jaar gelden een kapitaal kwijt geweest(was vergeten de ringen op tijd te bestellen dus reken uit hoe het dan kan oplopen).

Misschien zou men moet naar een systeem waar men later de ring aan vogel koppelt?? en dit dan via een database kan benaderen??

winterkoning
26-09-2007, 19:04
quote zwartkopje:
Bij sommige soorten weet je gewoon niet of je ze kweekt en in welke aantallen.
Soms is inderdaad zo dat je voor de zekerheid maar 10 of 15 ringen besteld en voor de volgende soort ook weer 10 -15. OMDAT DE KANS BESTAAT dat je dat aantal theoretisch haalt, in de praktijk natuurlijk niet.
Ben dus een paar jaar gelden een kapitaal kwijt geweest

nou dat heb ik dus ook elk jaar (het opvoorhand veel te veel ringen MOETEN bestellen) ongeveer 300 ringen bestellen en bij bestelling van teveel ringen krijg je dan weer controle op het feit dat je zoveel ringen besteld :eek: .

quote lucky: Denk dat het antwoord onbevredigend zal zijn.
tja dat weet ik nog niet,maar ik hoop dat de slogan van : de bond dat zijn we allemaal inwerking gaat en men hierover vanuit bestuurlijk niveau hier duidelijkheid over verschaft (het waarom?) en evt dat er in de nog steeds (vastzittende)onderhandelingen dit stukje mee kunnen nemen.
wederom het is eenvraag
:help :help :help
mvg winterkoning

siskewie
26-09-2007, 19:07
Quote Winterkonig:MAAR en daar hebben we er weer ééntje: dubbel bestellen mag niet,maar waarom dan NIET???

Weet je zeker dat dat niet mag?Ik bestel altijd voor iedere vogel vanaf nr.1. Dan kun je als het dezelfde ringmaat betreft altijd voor een andere vogelsoort
je ringen gebruiken.

girlits
26-09-2007, 19:08
Ik heb dus dit jaar de ringenlijst ingevuld met daaronder de soorten die ik ook heb en die dezelfde maat nodig hebben dus een keer een aantal ringen dan vijf rijen vogels en dan weer de volgende maat met opnieuw de vogels erbij ik heb dusvan 2,3 tot 3,4 de ringen besteld die ik denk nodig te hebben terwijl ik meer soorten vogels heb ik heb hiermee ong. €30,00 verdiend als alles goed gaat.Tot nu toe geen commentaar gehad.Ik heb er zelfs al vogels opgezet die ik nog niet in mijn bezit heb maar waarvan ik hoop nog een paar te krijgen. groeten eddie

winterkoning
26-09-2007, 19:30
volgens mij zijn jullie beide "in overtreding" :p :confused:

als men ringen besteld met dezelfde opvolgcode(en ook dus van dezelfde ringmaat) heb je geen uniek nr meer zoals word geeist in de wet ,gaat iets in de trant van dat elke vogel zijn eigen identiekeen specifieke ring moet hebben (maar ik zal de juiste woorden/tekst hiervan wel nog eens opzoeken).

en dit is die tekst:Artikel 4
Een in Nederland afgegeven gesloten
pootring is ten minste voorzien van
de letters NL, de aanduiding van de
binnendiameter tot in tienden van een
millimeter, de laatste twee cijfers van
het jaartal waarin de ring mag worden
aangebracht en, per ringmaat,
een uniek nummer.

maw per ringmaat en kwekersnr kan men nooit hetzelfde volgnr bestellen (want dan zou je twee dezelfde ringen krijgen en dat is in mijn ogen ook niet uniek)

en dan krijg je ergens anders nog de toevoeging van de breukzone etc etc (zal ik ook nog wel opzoeken).

van alle ringmaten ringen bestellen mag volgens mij ook niet want er staat onder op het ringbestelformulier (waarmen dus voor ook tekend als akkoord zijnde met de bepalingen die erop staan/verbonden zijn):
dat de vogels waarvoor de gesloten pootringen worden besteld WORDEN GEHOUDEN op BOVENSTAAND adres of indien anders op navolgend adres............................................. ......................
dus :hmmmm :help

kijk zo staat het er allemaal hé ,kan er ook niks aan doen.dit alles is mijn intrepetatie ,als het anders is dan hoor ik het graag vanuit bestuur oid

maar voor ik te ver afwijkt (want er gaan nu diverse verschillende zaken/benaderingen door elkaar heen lopen):
ik weet van iemand dat dit (berichtje nr 1 en 2) in zijn zaak speelt mbt zijn in beslag genomen vogels,1 van de redenen is dus een paar barmsijzen die geringd zijn(2,5 mm) met ringen die voor sijzen (2,5 mm)waren besteld.
en daarom wilde ik graag duidelijkheid over hoe men als KOPER van een vogel erachter kan komen of de vogel in kwestie met de juiste aangevraagde ring is geringd.
mvg

leo
26-09-2007, 19:37
ik heb even een vraagje aan jullie,
op het ringformulier staat dat de aangevraagde gesloten pootringen worden aangebracht op in Nederland in gevangenschap geboren en gefokte vogels.
nergens staat op het formulier iets over volgnummers, maakt het dan uit of ik volgnummer 1 gebruik voor bv kleine goudvinken of Barmsijzen?
als ik in het kader bestemd voor (wetenschappelijke naam) twee namen zet
kan dat toch ook?

winterkoning
26-09-2007, 20:18
beste leo,siskewie,girlits,
als dat zo is wat jullie schrijven dan zou in dat kader al helemaal
§ 4. Gebruik gesloten pootringen
Artikel 10
lid 2
mogen vervallen in mijn optiek,want het een staaft niet met het ander.

maar ik zou zo graag een mening/gedachtengang (en neem mij aub niet kwalijk als ik dit zo opschrijft) van ringencommesaris of bestuurslid nbvv ,bec oid aangaande deze kwestie willen horen hierover.
berichtje 1 en 2 van deze topic.

leo
26-09-2007, 20:56
ik neem je niets kwalijk hoor, ben niet zo gauw op mijn teentjes getrapt, maar ik denk nog steeds dat je het jezelf moeilijker maakt dan het is, of misschien denk ik wel te simpel, er staat, een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel waarvoor de ring is aangevraagd. ik vraag ringen aan 2,7 mm voor Putter en kl Goudvink en ring deze met deze ringen, dan ben ik toch altijd goed bezig? volgnrs staan hier toch los van als het maar de goede ringmaat is, ik heb geen ringen met dezelfde volgnrs elke ring is dus uniek dus wat is dan het probleem ?

girlits
26-09-2007, 21:12
En ze zijn aangevraagd bij een erkende organisatie bij de vereiste maat in het door mij gewenste aantal met de soort<en> erbij het is volledig en duidelijk ingevuld en door mij ondertekend.groeten eddie

winterkoning
26-09-2007, 21:13
beste leo,
quote:ik vraag ringen aan 2,7 mm voor Putter en kl Goudvink en ring deze met deze ringen, dan ben ik toch altijd goed bezig? volgnrs staan hier toch los van als het maar de goede ringmaat is, ik heb geen ringen met dezelfde volgnrs elke ring is dus uniek dus wat is dan het probleem ?

waarschijnlijk geen,(en dit bedoelde ik dus dat er dingen door elkaar gaan lopen) maar vertaal dit eens terug naar de topic start/vraag;
hoe kan ik als koper dit controleren?( op een beurs oid)?

ik snap wel hoe jij denkt:
en verbeter mij als ik mij vergist aub:
jij bestel voor kl goudvink en putter 2,7 mm en vraag daarvoor aan nr 1 t/m 50
dat mag in mij optiek.

MAAR (en dit bedoelde ik en las zo naruch zijn berichtje en doe nog een poging op jouw gegeven gegevens/voorbeeld situatie):

nu bestel jij 2,7 mm kl goudvink 1 t/m 25 en 26 t/m 50 voor putter dan zit jij dus VAST aan die ringen (volgnr's) voor de soorten waarvoor men deze besteld .en met dubbel bestellen van volgnr's bedoelde ik dus zoals in het door mij gegeven voorbeeld van uitstekende kweek,in dit geval dus heb jij 26 kl goudvink gekweekt en zal je dus bij bestelling opvolgnr dus geen nr 26 mogen bestellen want dan ben je dubbel 1 x 26 volgnr voor kl goudvink en 1 x 26 volgnr voor putter (ik weet ik schrijf onduidelijk maar dacht toch duidelijk te zijn geweest in mijn poging om duidelijk te zijn,SORRY).

maw het gaat erom HOE je besteld,en dit kan dus op verschillende manieren (en dit klopt in mijn optiek dan al niet mbt artikel lid 2).
en het gaat er mij dus om ,dat men afhankelijk is bij aankoop HOE men iets besteld heeft en VOORAL hoe men daarachter kan komen.
en dat staat dus los van elkaar dit.

en daarom schreef ik ter verduidelijking(want ik zag het al aankomen)in bericht nr 10:
maar voor ik te ver afwijkt (want er gaan nu diverse verschillende zaken/benaderingen door elkaar heen lopen):
ik weet van iemand dat dit (berichtje nr 1 en 2) in zijn zaak speelt mbt zijn in beslag genomen vogels,1 van de redenen is dus een paar barmsijzen die geringd zijn(2,5 mm) met ringen die voor sijzen (2,5 mm)waren besteld.
en daarom wilde ik graag duidelijkheid over hoe men als KOPER van een vogel erachter kan komen of de vogel in kwestie met de juiste aangevraagde ring is geringd.
mvg winterkoning

naruch
27-09-2007, 10:03
hoi, winterkoning

ik heb mijn bestel lijst nagekeken en er staat nergens dat ik volgnummers in moet/kan vullen.
ik kan alleen bv invullen ;ik wil 20 ringen voor kleine goudvinken dus dat worden 20 ringen en voor de major putter ook 20 dat worden er dan uit eindelijk 40. er staat nergens dat ik de eerste 20 voor de goudvink of putter moet gebruiken.

dit staat ook niet bij de ringen levering, ik zou dus wel alle ringen door elkaar kunnen gebruiken want het staat nergens welke ring ik voor welke vogel moet gebruiken, alleen voor de wet dat ik 2.7 ringen moet gebruiken.

ze kunnen dus niet kontroleren of ik het verkeerde volgnummers heb gebruikt, als de aid dit wel zou doen, hebben ze toch dezelfde papieren over de ringen als ikzelf en kunnen daar ook niet uit opmaken welk vogeltje nummer 1 of nummer 30 om moet hebben, alleen de ring maat kunnen ze kontroleren.

maar ik begrijp je probleem, 4 jaar geleden (ik weet het niet zeker) moest je op volgnummers bestellen, en als je dan een putter met het volgnummer van een goudvink ringt zou je eigenlijk strafbaar zijn ondanks de wettelijke ring van 2.7. en tja hoe zie je dat als koper, de vogel heeft een wettelijke ring aan 2.7 breukzone enz. dus die neem je mee naar huis.

in de duivensport hebben ze bij de ringen eigendomskaartjes heb je het kaartje niet ben je strafbaar als je de duif in bezit hebt, dit is in de duiven sport al heel lang, mijn vader heeft tot voor 6 jaar geleden duiven gehad en om gezondheids redenen mee gestopt, heeft meer dan 40 jaar duiven gehad.

misschien is dit iets voor de cultuurvogels, kaartje erbij met ringnummer en de soort voor welke deze ring is bedoeld. dan zijn veel problemen opgelost.

marcellevers
27-09-2007, 10:35
winterkoning het is niet te controleren of ze voor welk soort je ze besteld zijn

dus als jij een ring om de poot doet van een sijsje en het is besteld voor een barmsijsje is er geen haan die er naar kraait (aid / vogelbescherming) en dat moet ook zo blijven.

en wat betreft die ringen bestelen als je voor Putter en kl Goudvink ringen 2,7 mm stel je hebt 5 koppel putters bestelt daar 30 ringen voor en 1 koppel goudvinken zou je heel heel officeel 2,7 ringen bestelen minmaal 10 is de af name dus ring nummer 31 tot 40 zou je dan bestellen voor de goudvink

maar als je gewoon 30 ringen bestelt voor de putter en niets voor de goudvink en je ringt de putters van af ring 1 en je goudvink van 30 terug en er komt kontrole en je hebt je goudvink geringt met de juiste maat en alleen besteld voor een putter dat zien hun niet met het blote oog dan moeten ze de papieren eerst op vragen van je ringbesteling bij de bond dan nog is hij juist gering maar prongelijk verkeerd aan gevraag maas in de wet heet zo iets

winterkoning
27-09-2007, 10:36
quote naruch:ik heb mijn bestel lijst nagekeken en er staat nergens dat ik volgnummers in moet/kan vullen.
ik kan alleen bv invullen ;ik wil 20 ringen voor kleine goudvinken dus dat worden 20 ringen en voor de major putter ook 20 dat worden er dan uit eindelijk 40. er staat nergens dat ik de eerste 20 voor de goudvink of putter moet gebruiken.

nou als je op het ringbestellijst van de nbvv kijkt staat er in de tweede rij/kolom boven : volgnr vanaf.
dus het kan nog steeds op volgnr bestellen,maar of dit slim is???????????????
dat is een andere zaak.

en voor de laatste keer,als men dit dus wel doet dan moet men weldegelijk uitkijken met welke ring men ringt en kan men dus niet "dubbel " bestellen.
en lees dit meer in de waarschuwingssfeer.

quote:in de duivensport hebben ze bij de ringen eigendomskaartjes heb je het kaartje niet ben je strafbaar als je de duif in bezit hebt, dit is in de duiven sport al heel lang, mijn vader heeft tot voor 6 jaar geleden duiven gehad en om gezondheids redenen mee gestopt, heeft meer dan 40 jaar duiven gehad.

nou dat systeem hebben we vroeger ongeveer zo ook gehad bij de europese vogels ,en de belgen hebben dat nog steeds "de roze steekkaarten"/boekhouding etc etc(voor sommige soortjes).
maar daar ben ik HELEMAAL niet voor en zou dit ook een achteruitgang vinden.

quote marcellevers:dus als jij een ring om de poot doet van een sijsje en het is besteld voor een barmsijsje is er geen haan die er naar kraait (aid / vogelbescherming) en dat moet ook zo blijven.

ok&#233; dat is jouw mening,maar leg mij eens uit dat juist op die grond vogels inbeslag zijn genomen en 1 van de punten is die in die zaak
spelen??
ik zal jouw eens wat uitleggen ,als de aid komt ,dan komt men al met een vermoedde,dan word alles binnenste buitengekeerd en nagegaan waar men degene evt mee kan belasten,maw voordat men zoiets doet dan heeft men al de ringbestellijsten van de betreffende persoon opgevraagd etc etc ,vogels worden bij verdenking bvb inbeslag genomen en men neemt deze mee voor onderzoek:oa dus om te kijken of de ringen niet gemanipuleerd zijn,op juistheid afgegeven en gebruikt ,wel gekweekt (dmv bloedtesten) etc etc .

dus dat er geen haan naar kraait ben ik met jouw eens totdat men een controle krijgt,en als men dan de vogels natrekt dmv ringbestellijst ,tja wat dan???
het zal wel met de diverse(persoonlijke) werkwijzes te maken hebben die ze hanteren,sommige zijn heel makkelijk/beschaafd andere zeer grondig en lomp/niet redelijk.

dus ik weet niet wat voor haan jij hebt maar de haan van de aid is wakker hoor(en kraait).

mvg

winterkoning
27-09-2007, 10:55
quote naruch:ik heb mijn bestel lijst nagekeken en er staat nergens dat ik volgnummers in moet/kan vullen.

nou als je op het ringbestellijst van de nbvv kijkt staat er in de tweede rij/kolom boven : volgnr vanaf.
dus het kan nog steeds op volgnr bestellen,maar of dit slim is???????????????
dat is een andere zaak.
zie voor de duidelijkheid deze link:http://www.nbvv.nl/downloads/Ringencultuur2008.pdf
en voor de laatste keer,als men dit dus wel doet dan moet men weldegelijk uitkijken met welke ring men ringt en kan men dus niet "dubbel " bestellen.
en lees dit meer in de waarschuwingssfeer.

quote:in de duivensport hebben ze bij de ringen eigendomskaartjes heb je het kaartje niet ben je strafbaar als je de duif in bezit hebt, dit is in de duiven sport al heel lang, mijn vader heeft tot voor 6 jaar geleden duiven gehad en om gezondheids redenen mee gestopt, heeft meer dan 40 jaar duiven gehad.

nou dat systeem hebben we vroeger ongeveer zo ook gehad bij de europese vogels ,en de belgen hebben dat nog steeds "de roze steekkaarten"/boekhouding etc etc(voor sommige soortjes).

quote marcellevers:dus als jij een ring om de poot doet van een sijsje en het is besteld voor een barmsijsje is er geen haan die er naar kraait (aid / vogelbescherming) en dat moet ook zo blijven.

ok&#233; dat is jouw mening,maar leg mij eens uit dat juist op die grond vogels inbeslag zijn genomen en 1 van de punten is die in die zaak
spelen??
ik zal jouw eens wat uitleggen ,als de aid komt ,dan komt men al met een vermoedde,dan word alles binnenste buitengekeerd en nagegaan waar men degene evt mee kan belasten,maw voordat men zoiets doet dan heeft men al de ringbestellijsten van de betreffende persoon opgevraagd etc etc ,vogels worden bij verdenking bvb inbeslag genomen en men neemt deze mee voor onderzoek: oa dus om te kijken of de ringen niet gemanipuleerd zijn,op juistheid afgegeven en gebruikt ,wel gekweekt (dmv bloedtesten) en bij aangekochte vogels kan men ook deze vogels gaan natrekken om zo evt een bepaald netwerk op te sporen/aan te pakken etc etc .

dus dat er geen haan naar kraait ben ik met jouw eens totdat men een controle krijgt,en als men dan de vogels natrekt dmv ringbestellijst ,tja wat dan???
het zal wel met de diverse(persoonlijke) werkwijzes te maken hebben die ze hanteren,sommige zijn heel makkelijk/beschaafd andere zeer grondig en lomp/niet redelijk.

dus ik weet niet wat voor haan jij hebt maar de haan van de aid is wakker hoor(en kraait).

maargoed we zullen wel zien wat de rechter op dit punt beslist.(kijk ik denk ook dat als men een redelijke en een met gezondverstand denkende rechter ook wel kan bedenken dat dit onmogelijk is voor een vogelhouder die een aangekochte vogel heeft en waar dit dan speelt).maar volgens de letteren der wet kan je dus strikt genomen voor gaas gaan,want men heeft gebruikt een ring die daarvoor niet besteld is.

daarom denk ik als dat regeltje zo vervallen:artikel 10 2. Een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel van de soort waarvoor de ring is aangevraagd.
want men dient nog altijd dan op te schrijven voor welke vogels dit is .(ongeacht men volgnr vermeld op bestelformulier en correct gebruikt of niet).
maw jij besteld 10 ringen voor sijs en schrijft dit op,later koop jij barmsijzen(omdat bv het sijzenkoppeltje naar de hemel is vertrokken) en jij ringt deze evt verkregen jongen met de sijsringen (dan heb je de barmsijzen dus niet opgegeven) dan zit je dus fout volgens deze regel.
volgens mij zo klaar als een klontje.

en wederom wijk ik weer af van de gestelde vraag ,HOE of WIE kan/mag hierop controleren en bij bondsbureau? hoe zit dat dan met de privacy wet in dit geval?mogen zij iemands gegevens vrijgeven aan "burgers"?
mvg

naruch
27-09-2007, 11:24
ik bestel niet bij de nnvb, en op mijn bestellijst staat niets over volgnummers :hmmmm

je kan een ringnummer opvragen bij de bond, maar voor je bericht hebt, is de vogel die je wilt kopen allang verkocht.

ik denk dat dit iets is waar de bonden zich over moeten buigen.:hmmmm

winterkoning
27-09-2007, 11:29
JUIST naruch en daar zijn we dan weer ,er is geen 1 ding wat hetzelfde is als het gaat om europese cultuurvogels(en dus ook niet de ringbestelformulieren).
maar zoals je ziet het bestaat dus nog steeds (de mogelijkheid) om op volgnr te bestellen.(en daarom de geplaatse waarschuwing/aanhaling van het "probleem").
mede voor de beginners van europese soortjes etc etc.

quote naruch:je kan een een ringnummer op vragen bij de bond

nou en dat was dus mijn vraag ,en mag dit dan wel? en hoe gaat dit in zijn werk?
stel ik bel en geef een ringnr op ,krijg ik dan de gegevens van de betreffende man/kweker ? of word de betreffende kweker gebeld en gevraagd ofdat er kontakt op mag worden genomen oid?
mvg

marcellevers
27-09-2007, 12:12
beste winterkoning ik weet niet wat jij wil maar waar jij naar streeft maakt naar mijn mening de vogelsport kapot jij wil het liefst dat bij elke losse ring een kweek/eigenaarskaart komt met je naam er op en ringnummer en dan ringnummer 1 voor BV: een putter is en nog het liefst de latijnsebenaming er bij en dat deze kaart mee gaat van nieuwe eigenaar dan heb je de kontrole wij jij wilt.

winterkoning
27-09-2007, 12:21
quote marcellevers:beste winterkoning ik weet niet wat jij wil maar waar jij naar streeft maakt naar mijn mening de vogelsport kapot jij wil het liefst dat bij elke losse ring een kweek/eigenaarskaart komt met je naam er op en ringnummer en dan ringnummer 1 voor BV: een putter is en nog het liefst de latijnsebenaming er bij en dat deze kaart mee gaat van nieuwe eigenaar dan heb je de kontrole wij jij wilt.

nou jammer dat jij zo denkt over mij:
getuigdt echter niet van goed lezen

en quote mezelf:

waar ik dus op uit ben is dit en met die verstande om juist de kweker te beschermen danwel de houder (want deze is nog altijd de verantwoordelijk als het gaat van in het bezit hebben,waarbij dan de malafide kweker vrijuit gaat) .
en quote mezelf:
daarom denk ik als dat regeltje zo vervallen:artikel 10 lid2. Een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel van de soort waarvoor de ring is aangevraagd.

als dat zou gebeuren dan spelen deze aangehaalde kwesties nooit meer,namelijk.
en waar ik op uit ben is ,de vraag beantwoord te krijgen over hoe of wat betreffende controles/vrijgeven van persoonlijke gegevens aan derde(lees burgers).

nogmaals jammer en goed lezen aub ,voordat jij iemand aan de schandpaal wilt zetten.
jij weet totaal niet hoe ik met de sport bezig ben en wat ik er voor doet ,dus maw jouw opmerking steekt en slaat in mijn geval noch kant,noch wal.

marcellevers
27-09-2007, 13:13
ik wil je absolut niet in de schand paal zetten als je dat denkt sorry daar voor

maar je wilt wel weten als je een vogel koopt of de ring goed is ook of die voor de juiste soort is aangevraagt dus dan moet je naar een systeem met kaart of elke vogel een letter geven bv: na de ringmaat 2,5 A is dan een putter en 2,5 b is goudvink dan ben je ook van het probleem af of niet

of begin letters van een vogel

winterkoning
27-09-2007, 13:25
ik wil je absolut niet in de schand paal zetten als je dat denkt sorry daar voor

maar je wilt wel weten als je een vogel koopt of de ring goed is ook of die voor de juiste soort is aangevraagt dus dan moet je naar een systeem met kaart of elke vogel een letter geven bv: na de ringmaat 2,5 A is dan een putter en 2,5 b is goudvink dan ben je ook van het probleem af of niet

of begin letters van een vogel

en dat wil ik dus ook allemaal niet (jij drijft mijn gedachtengang in een hoek waarin hij niet thuis hoort)
de insinuatie dat ik alles wilt veranderen voor iedereen (zoals jij beschrijft)

en ook/mede daarom was "de vraag" en quote mijzelf:
nou en dat was dus mijn vraag ,en mag dit dan wel? en hoe gaat dit in zijn werk?
stel ik bel en geef een ringnr op ,krijg ik dan de gegevens van de betreffende man/kweker ? of word de betreffende kweker gebeld en gevraagd ofdat er kontakt op mag worden genomen oid? (en dit heb ik maar een paar keer soortgelijks omschreven zo).

ik schrijf in zijn algemeenheid maar zal het dus nu verpersoonlijke.

maargoed nog maar een variatie hierop dan:
met andere dan nog DUIDELIJKERE woorden,mag ik /kan ikzelf ringen gaan controleren waarvan ik het vermoedde heb dat het niet in orde is (zoals de manier waarop de topic startte) maw hoe kan ik individueel erachter komen hoe of wat betreffende een bepaalde ring/vogel.
waar moet ik aankloppen en vooral mag dat zomaar?
zo nu duidelijk genoeg geweest op de punten die ik maar steeds blijft herhalen in deze topic?

girlits
27-09-2007, 13:50
Ik ben meer voor het duitse systeem die werken met een herkunftsbestatigung word gewoon ingevuld en is rechtsgeldig de verkoper zet zijn naam en de soort en ringnr op het papier en je krijgt dan het aankoopbewijs mee dit kun je bewaren in een mapje en bij vragen zien laten.Als je zelf controleerd op ringnr en het klopt niet ga je terug naar verkoper of meld het desnoods bij de politie.

marcellevers
27-09-2007, 13:51
Een door de aanvrager ontvangen gesloten pootring wordt uitsluitend aangebracht op een vogel van de soort WAARVOOR de ring is aangevraagd.

hoe kan men dit als koper controleren?
wie heeft er al eens naar de ringen bestellijst van de kweker gevraagd?
hoe moet dat bij een vogel die in de handel zit?en geen eigenaar van is(als handelaar ben je volgens mij geen eigenaar/bezitter).
hoe doe je dat bij een vogel die van hand tot hand is gegaan?(maw bv bij de vijfde opeen volgende eigenaar/bezitter zit)?
kan men dan het bondsbureau bellen en de ring laten natrekken?
mag dit ivm de privacy wet?
zou lid 2 uit artikel 10 niet geschrapt moeten worden?
zomaar wat vragen

nl code
kwekerscode
volgnr
maatcode 2,5 mm
jaartal
breukzone

met :
nl code
kwekerscode
volgnr
maatcode 2,5mm
jaartal
breukzone
ben benieuwd.

zo als ik net ook al aan gaf achter de maatcode een letter of beginletter zetten dus als je 10 ringen besteld voor de sijs en 10 voor de barmsijs moet dan eigenlijk op de ringen die bestemt zijn voor de sijs achter 2,5 si staan en achter de ringen wij bestemd zijn voor de barmsijs 2,5 ba dan is het in een oog opslag duidelijk want als je dan op een beurs loopt en je ziet dan een sijsje zitten controleer je de ring en staat er dan achter 2,5 ba laat je hem zitten want hij is niet goed geringd

en voor de mensen wie nu gaan zeggen ja maar dat systeem is er nu niet je dat weet ik ook.

En voor nu geen wildzang op de beurs kopen maar bij de kweker en dan maar vragen naar de ringbestelformulier dat word dan het kopie want het originele gaat naar de bond.

winterkoning
27-09-2007, 14:02
beste marcellevers en girlits,
beide wil ik niet en wil ik ook niet opteren.(jullie maken het er juist moeilijker op)

ik wil (zou graag zien)dat lid 2 uit artikel 10 geschrapt word,is een kwestie van een paar letters schrappen en er hoeft op geen enkele wijze iets veranderd te worden aan ringen danwel aan de aanvraag daarvan of op wettelijkgebied (behoudens dan die verwijdering) en heeft men het bij een evt controle/aanvraag/afhandeling ook voor de instanties iets gemakkelijker gemaakt.

als die regel weg is dan kan ik (bv):
10 ringenbestellen van 2,5 mm met code en breukzone ,als ik dan sijsjes kweekt (jongen) dan kan ik die daar mee ringen en als ik verander van soort en wil ploseling braamsluipers gaan kweken (midden in het seizoen),dan zit ik goed wat ringenbestellen betreft (zonder dus te hebben moeten opgeven op ringbestelformulier)want beide moeten met 2,5 mm worden geringd en kan men dus nooit tegen de lamp lopen (bewust/onbewust) bij koop of verkoop/kweek/in bezit hebben ervan.
en dan is de ring zoals hij bedoelt is ,als bewijs van ek en dan hoef ik /aid of weet ik veel wie verder te bellen danwel te controleren als de mm maat goed is,toch?

ik kan maar 1 reden bedenken waarom die regel uit artikel 10 lid 2 is opgesteld en dat is dat men wilt weten wat er gekweekt word en in welke getallen.(en is dus niet in mijn ogen ten voordelen van de goedwillende kweker).
uit controlerend oogpunt dus.

mvg

naruch
27-09-2007, 14:22
dat klein knuppeltje, begint een behoorlijk slaghout te worden :D :D

in de topic: aankomen vliegen staat :

nou gebeld met de bond heb een telefoon nummer gekregen van de eigenaar van de ringen.

dus controle is wel mogelijk.

waarom ik dit nog schrijf weet ik ook niet, ik ga mijn vogels verzorgen heb ik mijn tijd beter besteed

marcellevers
27-09-2007, 14:24
ik kan maar 1 reden bedenken waarom die regel uit artikel 10 lid 2 is opgesteld en dat is dat men wilt weten wat er gekweekt word en in welke getallen.(en is dus niet in mijn ogen ten voordelen van de goedwillende kweker).
uit controlerend oogpunt dus.
mvg

je slaat de spijker op de kop
maar die regel komt bij de aid weg / op aan dringen van de vogelbescherming en de rest van die geiten wollen sokken verengingen. Want die zijn bang dat jij met je twee koppel sijsen en je 20 ringen jou 2,5 ringen gebruikt voor een koppel wildvang barmsijsen of weg geeft aan iemand met barmsijsen maar dat zou op papier niet kunnen volgens artikel 10 lid 2 want je hebt alleen sijsen en je ringen zijn bestelt voor sijsen.

winterkoning
27-09-2007, 14:37
juist marcellevers,( en is dus niet in het belang van de goedwillende kweker)
dat wat dus in theorie niet kan,gebeurd (soms tot zelden)in de praktijk de verkeerde ringen voor de verkeerde vogels (anders dan aangegeven op bestelformulier).
zou het dan niet een optie zijn dat men achteraf (als geste/ handvat voor de wel goedwillende kwekers,die het wel op de goede manier willen doen) nog een formulier invult van welke vogels men gekweekt heeft en met welke ringnummers(bij vogels anders dan opgegeven op ringbestelformulier).
bij afschaffing van die explicite regel in het bewuste artikel?of maak daar(lid 2 art 10) nog een uitzonderingsregel op zoals hier boven gesteld(min of meer in die vorm dan).
hoeft men ook nog eens niets te verwijderen maar iets bij te voegen (want daar zijn ze toch zo gek op? maar blijf erbij dat schrappen(lid 2 art 10) het "minste werk" is/zal zijn).

voorbeeld:
men besteld voor sijs (en dan neem ik aan dat men die daarvoor ook wilt gebruiken ) echter er komt een kink in de kabel ,koppel gaat dood,de ringen zijn dan correct qua maat voor het koppeltje barmsijzen wat je nog hebt kunnen kopen en zo jouw seizoen heeft kunnen redden.
men zou dit dan toch aan de ringencommissaris door kunnen geven?
(deze situatie zal bijdezelfde kweker geen tig keer voorkomen in seizoen danwel lange kweekcariere en is dit wel dan is dit toch gelijk een evt handvat om de instanties in te lichten)??????????
volgens mij is dit een win win situatie men hoeft geen honderden ringen meer te overproduceren/te betalen en men hoeft geen "vele"ringen meer weg te gooien en wettelijk zijn de ringen dan nog correcter dan dat de correcte ringmaat die op de ring staat.
en men maakt het voor een evt koper(van vogelsoort) het gemakkelijker/gerechtvaardiger als nu soms het geval is.(zie rechtzaak perikelen,want als bezitter is dit niet goed te controleren ,en dat zou mijn uitspraak zijn op dit punt,maar ben jammer genoeg geen rechter)

zie deze meningen/gedachtengang wel in enig perspectief h&#233;.
ps en wederom wijk ik af van mijn gestelde vragen (kom oa namelijk met een evt mogelijke oplossing voor "probleem").
mvg

winterkoning
27-09-2007, 16:47
ik weet zo eventjes niet waar ik deze moet plaatsen daarom maar hier:
http://home.hetnet.nl/~bec-info/ringenprobl.htm

maw er word aan gewerkt en men houd ons iig op de hoogte qua stand van zaken.
bedankt daarvoor en voor de inzet.
geheel off-topic maarja het zal niet de eerste keer zijn.
mvg

girlits
27-09-2007, 16:59
Nou verkoop ik vogels die correct geringd zijn volgens jouw manier die hebben helaas niet het eeuwige leven als hier de ringen afgehaald worden bijv 2,7 van gr. gele kwikstaart en die word om een sijs geschoven wordt bij controle wel de link gelegd naar mij.Als er bij elke ring/vogel een aankoopbewijs is krijg ik geen probleem. Zo,n bewijs is vrij simpel<net als ik:D > op te stellen in tweevoud.Houd er een achter de hand en geef er een mee met de vogel.groeten eddie

winterkoning
27-09-2007, 17:03
nou wat toevallig zeg laat ik dat nu ook al jaren doen tbv mijn eigen administratie.iets wat zo gegroeid is na jaren in de vogeltjes sport.
mag ik mijzelf eventjes verbeteren,bij mensen die ik niet echt ken die krijgen bij m ij een papiertje onder de neus waarop zij een handtekening zetten alszijnde koper van mijn vogels.
degene die ik acht te kunnen vertrouwen ,die zien nooit geen papier van mijn kant (althans dit is vaak niet gewild/nodig)
en bij mij gaat het dan niet alleen over wat jij beschreef (want dat is wettelijk gezien alleen een probleem voor de koper/bezitter en gaat dus de ringaanvrager nooit voor gaas,goeie zaak trouwens) maar ook voor het feit dat ik weet waar "mijn"vogels naar toe uitwaaieren en kan dus in eerste instantie nagaan waar ze gebleven zijn als ik bv wat nodig heb zelf.
mvg

marcellevers
27-09-2007, 19:20
ps en wederom wijk ik af van mijn gestelde vragen (kom oa namelijk met een evt mogelijke oplossing voor "probleem").
mvg

voor jou probleem is nu geen oplossing en zodra die er is duurd het nog enige jaren om het hellemaal te laten werken:hmmmm

winterkoning
28-09-2007, 07:57
nou marcel,
dat weet ik niet,
maar mischien is men oa al met dit onderwerp bezig :confused: ;)
ringen probleemmatiek en de onderhandelingen daarover?
en mischien als de rechter een uitspraak doet (in de betreffende zaak) dan zal er mischien wel iets sneller iets veranderd gaan (moeten)worden.
wie weet,we zullen zien.:hmmmm
enne volgensmij is het niet mijn probleem maar een (mogelijk) probleem van iedereen die met ec vogels bezig is,dat men er erg laconiek overdenkt alla,totdat men ermee geconfronteerd word .
(en daarom zal het afwachten en belangrijk zijn wat de rechter als hij tot een uitspraak komt op dit punt hierover te zeggen heeft).
mvg

girlits
28-09-2007, 08:53
Er wordt steeds de nadruk gelegd op de ecvogels maar mensen die een sijs of barmsijs kunnen overringen maken van een oud importkoppel van wat voor soort dan ook zonder probleem een jong kweekstel en gezien de prijzen voor de verschillende tropen denk ik dat dit ook een probleem gaat worden vooral omdat deze ringen niet gecodeerd zijn en de meeste mensen alleen nog naar de kleur van de ringen kijken.Als er over ringproblemen word gepraat waar dan ook zegt men altijd je zult wel wildzang hebben.Ik denk dat we allemaal wel problemen hebben maar de eckweker kent ze en de rest moet nog wakker worden. groeten eddie

marcellevers
28-09-2007, 08:55
nou marcel,
dat weet ik niet,
maar mischien is men oa al met dit onderwerp bezig :confused: ;)

lijkt me toch dat ze er mee bezig zijn. maar de oplossig bijft nog wel enige tijd op zich wachten denk ik

enne volgensmij is het niet mijn probleem maar een (mogelijk) probleem van iedereen

praat wat makelijker in de jij vorm uiteraard is het iedere vogel kweker zijn probleem en met name nu de wildzang kwekers

winterkoning
28-09-2007, 09:37
hoi,
tja girlits je hebt gelijk ,maar net als ik weet iedereen dat als het om vogels gaat die niet geringd danwel vrijblijvend geringd worden de situatie is ,men is bedonderd.en klaar maar verder zonder mogelijke gevolgen.
(maar wie weet komt daar over jaren en jaren ook wel verandering in.:confused:
of is men daar al naar aan het toewerken en de eerste stap daarin is de positieflijst :hmmmm ).

en met de ec ring/vogel is men bedonderd en met mogelijk/soms vergaande gevolgen (en dat is toch een zeer wezenlijk verschil).

qoute marcellevers:
lijkt me toch dat ze er mee bezig zijn. maar de oplossig bijft nog wel enige tijd op zich wachten denk

quote marcellevers:
praat wat makelijker in de jij vorm uiteraard is het iedere vogel kweker zijn probleem en met name nu de wildzang kwekers

voor beide een dikke YEP.
we zullen wel zien wat de toekomst brengt,toch?
mvg

naruch
28-09-2007, 10:21
ik heb in iedergeval mijn probleem hiermee opgelost met,
het verkopen van mijn barmsijzen, en kleine goudvinken.

ik kweek komend seizoen alleen nog:
kleine putters 2.5 ringen
major putters 2.7 ringen
grote goudvinken 3.0 ringen

als ik nu verkeerd ring is het mijn eigen schuld ;)

theodoor
02-10-2007, 16:09
Weet je ik lees bijna alle topics ,heb sinds een jaar of twee weer wat vogeltjes maar wordt bijna bang om nog iets in mijn kooi te zetten .
hang ik er nu mooie fotos in hang van ec vogels en als ik dan buiten zit een cd opzet met vogelzang,ben ik dan veilig bezig.

marcellevers
02-10-2007, 18:18
zorg wel dat de vogels geringt zijn op de foto anders neemen ze de foto's ook nog ;) :D