Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wintervoer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Wintervoer

    Ik zou wel eens willen weten wat europese insecteneterkwekers hun vogels geven in de winter.
    Schakelt men over op bijv. zaden, vruchtenpatee oid?

  • #2
    Zou inderdaad graag van verschillende vogels weten.
    Ik merk bijv. bij mijn boomklevers dat die ineens meer interesse hebben in de zaden die ik erbij doe i.p.v meelwormen ed.
    Krijg binnenkort baardmannetjes, vroeg me af of die geheel op zaadmengsel gaan.

    Bonte vliegenvangers? trekken dus blijven voeren met universeel(ik gebruik aves plus pinkies en nectonmsa(nu minder)(en nog wat "spul" )
    Deed vroeger er ook Orlux doorheen(50% versie), blijft echter alleen dat liggen en aves ging op.


    Was laatst bij een en die deed ze 's winter grotendeels op witte molen vruchtenpatee.

    Blauwborsten vgl vliegenvangers of er toch tussen in(baardmannetjes)
    Kwikstaarten -> trekken meer naar de kust en slechts weinig naar het zuiden(de meesten)

    Pimpels, zaden vruchtenpatee?

    Leeuwerik, puur zaad??

    Het opvoeren in het voorjaar, tijdens broedseizoen hoor je veel en weet ik wel zo'n beetje. maar 's winters lees je hoor je weinig, vandaar mijn vraag.

    Opmerking


    • #3
      Mijn insekteneters krijgen ook de universeel/orluxmengeling waar ik doormekaar zeker de helft van weggooi en twee tot drie keer in de week een eivoer van casseine ei paneermeel en universeelvoer wat compleet opgegeten wordt.De casseine maak ik van 1 liter volle melk wat ik tot het kookpunt verwarm hierin een scheut azijn als het begint te klonteren door een zeef en uit laten lekken.Of het goed is weet ik niet omdat ik dit nog maar een week of zes probeer maar zoals het er nu uitziet ga ik er mee door.Meelwormen krijgen ze dagelijks heb ik altijd nog gedaan.Wel in mindere mate dan tijdens het broedseizoen.De baardmannen krijgen tijdens de wintermaanden ook sijzenvoer/kropaar<graszaad>.Als iemand denkt dat ik iets niet goed doe ofdat het beter kan graag comentaar je bent nooit te oud om wat te leren groeten eddie

      Opmerking


      • #4
        Ok dan doe ik het wel goed denk ik
        Heb ook nog niet klagen, maar je wil graag het goed doen.

        Eddie uit het oosten des lands?

        Opmerking


        • #5
          ja ........

          Opmerking


          • #6
            vraagje

            ik weet dat er niet veel mensen zijn die ervaring hebben met deze vogels maar ik wil het best voor de vogels dus.......het overwinteren van vogels die naar tropish afrika trekken.heb al enkele jaren tuinfluiters{silvia borin}.eerse 2 jaar veel problemen gehad met los in de veren zitten en bolzitten.nu zitten ze er perfekt bij.maar hoe zit dat met bonte vliegevangers.kon een koppel kopen maar er werd mij door verschilende mensen afgeraden om ze aan te schaffen omdat ze moeilijk door de winter heen te houden zijn? en door hun slecht gedrag tijdens de broedtijd.veel andere sooten kan ik niet meer houden.mischien moet ik wel niets meer aanschaffen dit jaar maar toch wi ik graag weten hoe de kwekers van die mooie vogels ze overwinteren.

            Opmerking


            • #7
              Beslist binnen houden. Bedenk wel er is een verschil tussen het scandinavisch/brits type en de "gewone" europese.

              Mijn ervaring is(helaas) eenmaal door de kou "gevangen" moeilijk er weer boven op te krijgen.

              Opmerking


              • #8
                en hoe zit dit met spotvogels karakieten en sprinkhaan rietzangers.bij een collega gaat het niet zo goed.ik zou bij hem mijn vogeltjes laten overwinteren,maar bij heb zijn er al aadig wat overleden.hij zegt door schimmel ,daarom wil ik mijn vogels in de schuur overwinteren dit jaar .ik heb aleen een klein electries kacheltje om boven nul te blijven,weet niet of dit genoeg is....?

                Opmerking

                Working...
                X