Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kanaries worden te vet.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Clear All
new posts

  • Kanaries worden te vet.

    Mijn vogels zijn voor de a.s. tentoonstelling vanuit de voliere eerst in de broedkooien geplaatst om aan de kleine ruimte te wennen,maar na 1 week waren er toch weer enkele kanaries die te vet werden en daardoor niet strak in de veren zaten,ondanks afgepast voer.
    Volgens de een moet je meer raapzaad geven volgens de ander meer witzaad ik zie er geen verbetering in wie kan mij de juiste oplossing geven.
    Bijvoorbaat heel hartelijk dank.
    Ger hopman.

  • #2
    kanaries te vet

    Ik herken dit probleem, ik heb het volgende wel eens geprobeerd,
    Geef de vogels gedurende s'morgens een half uurtje de mogelijkheid om te drinken haal dan de drinkbakjes weg en laat ze tegen de avond weer drinken,
    (voor ze gaan slapen)
    dit advies kreeg van een oud kanarie kweker, maar of het echt werkt? ik had een geel schimmel dit werd en bleef bijna een soep kip, zo vet wat ik er ook aan deed. Naar ik weet heeft een kanarie aan 14 gram voer per dag genoeg. Rantsoeneren zou ik proberen Voer goed afwegen!!

    Jaap Werkman

    Opmerking


    • #3
      Kanaries Worden Te Vet

      Te vette vogels zijn natuurlijk altijd een probleem.Ook in de broedtijd.
      Wanneer is de a.s. tentoonstelling eigenlijk?
      In de grote vluchten en voliere kan je altijd wat ruim voeren,omdat de
      vogels het vet nodig hebben om de wisselende temperaturen te doorstaan
      en bovendien kunnen ze daarin voluit vliegen.
      In de kleine kooien moet er uiteraard met mate gevoerd worden.
      De mengeling kanarie zangzaad moet dan hoofdzakelijk bestaan uit
      ca.65% witzaad,ca.15% raapzaad en 10% koolzaad.De rest kan worden aangevuld met een paar procent lijnzaad,hennep,negerzaad en gepelde haver.
      Aanvullen doe je de 2de dag met uitsluitend witzaad. De derde dag een
      theelepel mengeling,de 4de dag weer aanvullen met witzaad enz.
      Het vetgehalte van raap/koolzaad = ca.43% en van witzaad ca.6%
      Mijn Spaanse Timbrado's worden altijd op deze wijze gevoerd en zijn nooit
      te vet.
      Vr.groeten van
      Antoni





      homepage:
      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

      Opmerking


      • #4
        vogels worden te vet

        Beste Jacob,mijn vogels zijn inderdaad op rantsoen(14 gram per dag) de volgende dag is het op,maar toch ?.
        Beste Antoni,ik geef mijn kanaries(bruinserie) vaste mengeling (20kg zak) van een bekend merk,waar dit alles inzit.
        Mijn vraag meng je dit zelf of is dit ook een vaste mengeling plus zelf aanvullen met witzaad.
        gr. ger hopman

        Opmerking


        • #5
          hallo
          je zegt dat je vogels te vet zijn , zie je ook boven het borst been en bij de aarsstreek dat dit geel vet van kleur is ???
          zo ja,dan zullen deze vogels in 99 van de 100 gevallen ook meer drinken, zie aan het fontijntje !!
          Wat al opgemerkt werd, rantsoenneren op water niet op voer.
          in principe kan elke vogel welke geelvet in borst en aars is gemakkelijk 3 dagen zonder water , hij teert dan op zijn eigen lichaams vocht/vet. het nadeel is dat wanneer hij weer water krijgt zich gelijk weer helemaal vol gaat drinken. dus wat gezegd werd in de ochtend en avond even laten drinken , niet wachten totdat vogel stop ,maar na 10 sec weghalen, dan zal ook het vet verdwijnen. Bij inbrengen op TT het fontijntje maar tot het witte randje vullen anders heb je het probleem ook weer gelijk terug en de kans is erg groot dat bij de opening de vette borst al weer terug is ,maar dan is dit na de keuring en daar gaat het om.
          citroen poeder,of verse citroen zou ook helpen, ik geloof persoonlijk niet dat ze hier van afvallen,maar omdat er een vieze smaak aan het water zit zullen de vogels minder drinken en daar gaat het juist om.
          Je ziet dit zelfde ook wanneer je vitamine's of medicijnen door het water doet, dan drinken de vogels ook minder door de smaak.
          dit soort vogels en niet alleen kanaries hebben een natuurlijke aanleg om vet te worden, het kan zijn dan nest genoten dit niet hebben ,zie je bij mensen ook regelmatig, 2 broers of zussen, waarvan de ene slank is en de ander een michelin poppetje. Het kan ook erfelijk zijn !

          succes jan

          Opmerking


          • #6
            Mijn Spaanse Timbrado's krijgen gewoon elke dag vers drinkwater.
            Witzaad kan je gewoon los kopen. De mengeling kanariezaad is van een groot
            merk.
            Om niet in problemen te komen: Stuur me een e-mail.waarop ik z.s.m. zal antwoorden.
            Vr.groeten van
            Antoni





            homepage:
            http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

            Opmerking


            • #7
              Te vette kanaries

              Als levende wezens te zwaar zijn of te zwaar worden dan is de verhouding voedselopname/verbranding niet in de juiste proportie. Minder vetrijk voedsel (tijdelijk wat meer kanariewitzaad en wat minder raapzaad bijvoorbeeld), beter gerantsoeneerd voedsel (zaadbakjes uitblazen en zonodig een ietsje zaad toevoegen) en meer beweging moet dan de truc doen. Dieren zonder water zetten is een maatregel die een vogelhouder die zijn dieren met respect benadert niet serieus kan nemen. Een kanarie die 12 uur zonder water zit loopt beschadigingen aan inwendige organen op (denk aan nieren) die nog kunnen herstellen. Na 24 uur beschadigingen die littekenweefsel veroorzaken en na 48 uur ernstige beschadigingen. Het lijkt me dan ook niet juist om dergelijke maatregelen aan liefhebbers te prediken. Laat staan om deze maatregelen bij de van jouw zorg afhankelijke dieren toe te passen.

              Groet,

              Rob.

              Opmerking


              • #8
                Beste Rob K
                Let wel, ik heb het alleen over te vette kanaries die zonder water kunnen !!
                vaak genoeg toe gepast en NOOIT geen nadelige gevolgen gehad later
                alleen vind ik het beter om de vogel 2 x per dag even te laten drinken, duurt wat langer,maar de werking is hetzelfde.
                het probleem voor vele is dat ze niet 2 x per dag ivm werk bij hun vogels kunnen komen en dan helpt 1 x ook
                Gr Jan

                Opmerking


                • #9
                  Een te vette kanarie kan zonder water ?

                  Kan me niet voorstellen dat een vogelliefhebber dit doet ,rantsoen van voedsel en vaak minder raapzaad geven wil heel goed helpen.Een vogel word toch niet dik van water vraag Sonja Bakker maar vrg Rob.

                  Opmerking


                  • #10
                    Wat een onsmakelijk en dieronvriendelijk advies. Hier is duidelijk geen dierenliefhebber aan het woord.

                    De mens kan ook best een dagje zonder drinken, doe je dat zelf ook af en toe?
                    Groet Ton,
                    www.allevogels.nl

                    Opmerking


                    • #11
                      Te Vette Kanaries

                      De kanaries zijn voor hun leven en welzijn geheel en al afhankelijk van hun baasjes .Het geheel of deels onthouden van vers drinkwater aan kanaries is dan ook door niet een vogelliefhebber te verdedigen.
                      Vr.groeten van
                      Antoni





                      homepage:
                      http://home.tiscali.nl/kunstantonih/

                      Opmerking


                      • #12
                        14 gram zaad

                        Ik wil uit ervaring wel wat vertellen over te vette vogels.Wij hebben vluchten van 2 meter lang en een meter breedt en 2.50 meter hoog. Er zitten zo,n 25/30 vogels per vlucht.Er word het hele seizoen gevoerd met 6/7 gram(14 gram geef je aan duiven) per vogel aan zaad teurling 217.Je kunt de vette vogels er ook uit selecteren om de niet tevette vogels tehouden.Fout,er zitten hier ook vogels die aan ruimte geen gebrek hebben en toch die zware borst vertonen.Ik heb nog nooit een tezware timbrado gezien. ik had nog nooit eerder een zwart met gele(intensief) gezien in de oude standaard met een tezware borst(nu wel nieuwe standaard)geld ook voor de overige vogels in de nieuwe standaard.hier en daar een geel intensief(te lang bevederd voor intensief) en de witten die wij spelen op de show zijn ook geen intensieffen(half of vol schimmel vogels).Wat wil de mens.een intensieffe vogel zoals voor tien jaar terug die met het kopje door de tralies kan eten(nooit tevet )of toch het schimmeltje? die wel eens vet kan worden.Nooit het water langer weg halen dan dat het vogeltje drie keer per dag kan drinken.Maar wij willen het model van vroeger niet meer en daar zitten de gevolgen aan van de tevette kanaries.Wie het niet met mijn eens is kan reageren.Pak elke geel intensieffe plus wit en rood die een mooi model heeft een kijk deze vogel op de stuit er zit schimmel in.Vroeger niet.Pak elke zwart met wit, geel ,intensief met de brede bestreping er zit schimmel in de stuit.Wat wil men terug naar de vogels die door de tralies kunnen eten dan worden ze niet vet(de oude intensieffen)Maar daar krijg je geen strepen op plus je word gestraft in het model(geel en wit en rood)Zie het aan onze ivoren wie ze kweekt in alle kleuren dat zijn toch de vogels die tesnel een vette borst vertonen.Het zijn schimmel vogels.

                        Groeten van teunis uit het harde.

                        Opmerking


                        • #13
                          Ik geloof dat men nu alles uit het verband aan het trekken is.
                          de vraag was wat kan ik doen aan een te vette vogel een kanarie in dit geval, de meeste van jullie gaan dan de zaad samenstelling veranderen.
                          Jacob had ook wel eens gehoord en geprobeerd door water rantsoen, aleen het werkte niet echt.
                          Laat je de vogel in de ochtend en avond gewoon drinken dan zal het niet helpen, wel wanneer je de vogel maar een paar tellen laat drinken, is gewoon genoeg voor de vogel en wat ik erbij vertelde is dat zo vette vogel in principe gewoon een paar dagen zonder water kan, wat dit met vers drinkwater te maken heeft ?????
                          Uiteraard geef je vogels vers drink water , hier zelfs 2 keer per dag ivm hoge tempratuur. probleem hier is dat het gewoon warm uit de kraan komt.
                          hebben jullie ooit wel eens over na gedacht hoe het toch komt dat met name in Afrika, waar mensen sterven omdat het er al soms een paar jaar geen druppel geregend heeft hier wel vogels kunnen overleven ???
                          Deze vogels hebben zich aangepast aan de natuur en hebben een gespleten tong waarmee,ze in de ochtend de dauwdruppels kunnen opzuigen, dit is blijkbaar genoeg om te overleven en zich ook nog voort te planten !!.
                          Zebravinken in Australie vind je meestal in de buurt van water,maar ze trekken rond wanneer de poel droog komt te liggen, het kan gebeuren dat ze dan meer dan 1 week moeten zoeken voor de volgende poel, het is zelfs bewezen dat ze een maand zonder drinken kunnen.
                          Een Belgische kweker selecteerd er zelfs op door in de zomer zijn zebravinken meer dan een maand geen drinken te geven, hij heeft dan een bepaald percentage zoals hij dit noemt uitval !!! Maar de sterkste overleven en hier ga hij mee verder en broed het volgende seizoen altijd zeer goed.
                          Ik wil er wel bij zeggen dat dit zeker niet MIJN methode is of ooit zal worden,maar het zijn wel feiten,waar blijkbaar door vele nog nooit dieper over nagedacht is.
                          Er zal zeker een storm van verontwaardeging hier over komen,maar het zijn keuze's welke kwekers maken.
                          Maar de vraag die ik in mijn 1ste antwoordt stelde en hier kunnen ook andere op reageren, is het jullie wel opgevallen dat het fontijntje bij vette vogels veel verder leeg is elke dag en niet omdat ze hier in baden ?
                          En wat zaad randsoen betreft de meeste liefhebbers maken de grote fout,om hun vogels het hele jaar hetzelfde te geven, in de broed- en ruitijd hebben zaadeters extra voeding nodig, zoals eivoer,kiemzaad enz, maar wanneer ze uit de rui zijn en dus in rusttijd komen is enkel een goede zaad mengeling ruim voldoende. Laat nu net het TT seizoen voor vele soorten net in deze rusttijd zijn en je moet eens zien hoeveel liefhebbers er net na de opening met een snoepbakje eivoer in de TT zaal rond lopen, ik zef heb lang geleden deze fout ook gemaakt. ik heb het zelfs mee gemaakt dat ik steevast een gould amd mee naar huis kon nemen omdat hij dik zat, thuis weer eivoer en binnen 2 dagen weer de oude, die vogel nam gewoon geen zaad meer op !
                          Een vogel moet een top prestatie leveren in de kweek, hier moet je naar toe werken, door voeding, licht en soms iets warmte,maar het grote probleem bij vele is dat men de vogels het hele jaar in topconditie wil houden en dat kan niet. Een topsporter kan ook niet een heel jaar aan de top staan, die stel zijn trainingsprogramma zo af dat hij kan pieken op de door hem gekozen toernooien, daarna bouw hij weer af om in rust te komen.
                          Dan krijg je de vraag moet een TT vogel dan niet presteren, ja en nee.
                          uiteraard wil men dat een mooie TT vogel presteerd,maar is het presteren wat hij moet doen, gewoon in een kooitje zitten en mooi te blijven,wat fluiten door de mannetjes om te imponeren voor de popjes,meer niet.
                          Ja als je van september elke week van TT naar TT gaat tot januari dan wordt het een ander verhaal,maar hoeveel vogels zijn er die konstant dan aan de top blijven draaien ?? Waarschijnlijk nul,elke vogel welke meer dan 6 keer naar een TT moet krijgt een terugval en vaak zie je dan dat dit net op de belangrijkere TT's is!!, Dus ook hier MOET de liefhebber in feite de keuze van te voren maken wanneer moet de vogel pieken.
                          Wanneer je enkel op maandag een snoepbakje eivoer geeft aan je TT vogels is voldoende,waarom maandag dan zijn de vogels thuis, op zondag wegbrengen is er haast niet meer, een enkele uitzondering daar gelaten.;
                          In september begin oktober en december /januari geen probleem dit moet kunnen. Maar geef de vogel wel zijn rust tussen door en niet zondagavond afhalen en gelijk weer naar de volgende dit kan 1 of 2 weken goed gaan,maar je krijgt een terug val.
                          sommige zullen denken , maar als hij 3 weken na elkaar prijs heeft heb ik dat toch mooi binnen ,inderdaad maar dit zijn keuze's die men zelf bepaal.
                          zo ook hoe slank je een vogel af.
                          Wel moet ik erbij zeggen dat vogels die van nature een groen veerpakje hebben ,meer water nodig hebben. dit is ook simpel te verklaren, groen is een schutkleur voor deze vogels en waar groene bossen/bomen staan daar regent het regelmatig.anders blijven de bossen niet groen, denk aan de regenwouden. dit soort vogels hebben ook een platte tong,die hoeven geen druppels op te zuigen.
                          Ik hoop hiermee wat meer duidelijkheid te hebben gegeven en ieder is vrij om zijn eigen methode toe te passen.
                          dat vele kanarie kwekers 1 man bij 2 of 3 poppen zetten hoor je niemand over, dat deze kanarie man vaak de 5 jaar niet haal ook niet terwijl zijn broer met een bontplekje als fluiter in de huiskamer gemakkelijk 10 jaar wordt !!
                          Maar dit is weer een ander onderwerp.
                          Het TT seizoen staat weer voor de deur de eerste zijn zelfs al geweest bij speciaalclubs en ik wil hierbij iedereen veel succes toe wensen voor komend najaar/winter en als het een keer tegenvalt de moed niet opgeven , nog iets beter je best doen en vooral kijken wat jou vogels te kort komen op de prijswinnaars en proberen dit volgend jaar ook te bereiken.

                          Groeten Jan

                          Opmerking


                          • #14
                            tropise vogels

                            het verhaal over de zebravinken plus andere tropise vogels moet je onder het andere forum plaatsen en niet in de kanaries.ik ga toch ook geen appels met peren vergelijken.zebra gould rietvink gors putter goud vink japanse nagtegaal enz enz enz enz .

                            Opmerking


                            • #15
                              Teunis
                              vette vogels is niet alleen een kanarie probleem, alleen was de vraag over een kanarie en ik heb geprobeerd het wat duidelijker te maken ,maar dit is niet gelukt gezien jou reactie !
                              gr jan

                              Opmerking

                              Working...
                              X